Christophoros
Verkeersvragen en -discussies => Voertuig- en rijtechnieken => Topic gestart door: jozef op dinsdag 15 juli 2014 - 17:50:50
-
Vanavond wilde het schuifdak van mijn BMW niet meer sluiten. Ik belde het gratis noodnummer van BMW. "Kunt U even de bedieningsknop van het dak ingedrukt houden, dan kunnen wij hier een reset doen." Tien seconden later sloot het dak netjes. Dát is service!
-
Lijkt me beter dat het gewoon zou werken.
Zonder tussenkomst van een of andere "tele-dienst".
-
Lijkt me beter dat het gewoon zou werken.
Zonder tussenkomst van een of andere "tele-dienst".
Mijn gedacht
-
Op recente wagens is de elektronica nu eenmaal een bron van storingen.
-
`t zou nog praktischer zijn moest jezelf een reset kunnen doen. (30 seconden drukken leest men op sommige forums)
Het kan goed zijn als je de zekering van het schuifdak even lost en weer insteekt dat het ook gaat.
Naar analogie met de software die op de autoradio/gps zit.
-
In autoelectronica is zomaar stroom ontkoppelen zowat het slechts mogelijk wat je kunt doen, je moet eerst wachten tot de boordcomputer zich uitschakelt voor je dat veilig kunt doen
je moet ook nog weten hoe je achteraf terug moet opstarten, van mijn C8 weet ik dat maar zou het niet zomaar proberen op bvb. een C4 of een BMW, op mijn C8 is het dan nog op eigen risico.
Trouwens was ook helemaal niet nodig een Hard Reset te doen blijkt uit de goeie service
Zoals Jozef schrijft : shit happens
-
In autoelectronica is zomaar stroom ontkoppelen zowat het slechts mogelijk wat je kunt doen, je moet eerst wachten tot de boordcomputer zich uitschakelt voor je dat veilig kunt doen
je moet ook nog weten hoe je achteraf terug moet opstarten, van mijn C8 weet ik dat maar zou het niet zomaar proberen op bvb. een C4 of een BMW, op mijn C8 is het dan nog op eigen risico.
Trouwens was ook helemaal niet nodig een Hard Reset te doen blijkt uit de goeie service
Zoals Jozef schrijft : shit happens
Schakelt een "boordcomputer" zich überhaupt volledig uit ? Ik ben zeker van niet (enkel als je de batterij ontkoppelt).
Naja, ik ontkoppel ook niet zomaar "de stroom" door één bepaalde zekering (van het schuifdak) te lossen. Dat doe je door de batterij te ontkoppelen.
En ook als ooit de batterij zou stuk gaan (bvb celkortsluiting) moet na een vervanging de boordcomputer terug automatisch initialiseren (software reset, beetje wachten uiteraard).
In de regel zonder problemen, want die zal wel zeker een eigen noodaccuutje hebben om de initialisatiesoftware (en data-tijd-km-enz...) op te slaan en opnieuw op te starten. Of zoals het # ROM... EEPROM geheugen= stroomloos geheugenopslag. Zoals een moderne (smart)TV of sowieso laptop.
# http://nl.wikipedia.org/wiki/Read-only_memory
Ik vraag me dus af wat daar onveilig zou aan zijn (of welk eigen risico), stel voor er springt één bepaalde zekering. Dat is pas voor de veiligheid (zekering = smeltveilighied ;))
Daarvoor zitten er namelijk véél zekeringen in de auto.