Christophoros
Verkeersvragen en -discussies => Verkeer en Recht => Topic gestart door: Paprieka op donderdag 31 juli 2014 - 15:44:56
-
Iets interessant op twitter tegengekomen...
File is niet noodzakelijk gelijk aan vertraagd verkeer.
https://twitter.com/marnix/status/494514146650886145
-
Iets interessant op twitter tegengekomen...
File is niet noodzakelijk gelijk aan vertraagd verkeer.
https://twitter.com/marnix/status/494514146650886145
Hangt er vanaf hoeveel en hoelang het verkeer vertraagd wordt.
Nederland-Rijkswaterstaat heeft daar -navenant- 3 definities voor:
http://nl.wikipedia.org/wiki/File_(verkeer) (http://nl.wikipedia.org/wiki/File_(verkeer))
File (verkeer)
Een file is een rij langzaam rijdend of stilstaand verkeer.
In Nederland hanteert Rijkswaterstaat voor de verkeersinformatie de definitie dat een file een verzamelbegrip is van drie soorten stagnerend verkeer:
- langzaam rijdend verkeer: verkeer dat over ten minste 2 kilometer nergens sneller rijdt dan 50 km/h, maar doorgaans wel sneller dan 25 km/h
- stilstaand verkeer: verkeer dat over ten minste 2 kilometer vrijwel overal minder dan 25 km/h rijdt
- langzaam rijdend tot stilstaand verkeer: langzaam rijdend verkeer over veelal wat grotere lengte met hierin op sommige stukken stilstaand verkeer.
De definitie van een file of congestie is niet eenduidig. In de perceptie van weggebruikers is soms al sprake van filevorming als de doorstroming wordt bemoeilijkt. Binnen Rijkswaterstaat worden behalve bovenstaande ook andere definities gehanteerd. Zo is de definitie van een file die voor de dynamische route-informatiepanelen (DRIP) wordt gebruikt anders en ook die voor bijvoorbeeld statistische gegevens wijkt af.
Een veelvoorkomend verschijnsel is het zogenaamde harmonicaeffect, in Vlaanderen ook wel accordeoneffect genoemd. Hiermee wordt een situatie over een langere afstand bedoeld waarin congestie wordt afgewisseld met vrij rijdend verkeer.
-
Voorzichtig, Michel: de Nederlandse definitie komt totaal niet overeen met het Belgisch begrip, dat als enig criterium de verkeersdichtheid heeft, en geenszins de snelheid.
9.5. Wanneer de verkeersdichtheid het rechtvaardigt, mag het verkeer in meerdere files geschieden: [...]
In België kunnen er zich dus bijvoorbeeld files voordoen wanneer er op de 3 rijstroken van een rijbaan van een autosnelweg tegen 120 km/h gereden wordt.
-
Voorzichtig, Michel: de Nederlandse definitie komt totaal niet overeen met het Belgisch begrip, dat als enig criterium de verkeersdichtheid heeft, en geenszins de snelheid.
9.5. Wanneer de verkeersdichtheid het rechtvaardigt, mag het verkeer in meerdere files geschieden: [...]
In België kunnen er zich dus bijvoorbeeld files voordoen wanneer er op de 3 rijstroken van een rijbaan van een autosnelweg tegen 120 km/h gereden wordt.
En jij haalt die 120 kmh uit die ene zin ? :-\
Hier staat wel iets van de langzaamheid van fileverkeer:
http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/174-art16#16.2bis
16.2bis. Motorfietsers die tussen de rijstroken rijden.
Voor de motorfietsers, het sneller rijden tussen twee rijstroken of files dan de voertuigen die stoppen of traag rijden in die rijstroken of files, wordt niet als inhalen beschouwd, behalve voor de toepassing van artikel 17.2, 5°.
In dat geval mag de motorfietser evenwel niet sneller rijden dan 50 km per uur en mag het snelheidsverschil tussen de motorfietser en de voertuigen die zich in die rijstroken of files bevinden niet meer dan 20 km per uur bedragen.
Op autosnelwegen en autowegen moet hij daarenboven tussen de twee meest links gelegen rijstroken rijden.
-
En jij haalt die 120 kmh uit die ene zin ? :-\
Waar heb ik dat geschreven?
Ik gaf enkel een voorbeeld om aan te tonen dat het begrip "file" in België geenszins snelheidsgebonden is.
Hier staat wel iets van de langzaamheid van fileverkeer:
http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/174-art16#16.2bis
16.2bis. Motorfietsers die tussen de rijstroken rijden.
Voor de motorfietsers, het sneller rijden tussen twee rijstroken of files dan de voertuigen die stoppen of traag rijden in die rijstroken of files, wordt niet als inhalen beschouwd, behalve voor de toepassing van artikel 17.2, 5°.
In dat geval mag de motorfietser evenwel niet sneller rijden dan 50 km per uur en mag het snelheidsverschil tussen de motorfietser en de voertuigen die zich in die rijstroken of files bevinden niet meer dan 20 km per uur bedragen.
Op autosnelwegen en autowegen moet hij daarenboven tussen de twee meest links gelegen rijstroken rijden.
Dat artikel specifieert inderdaad dat het over een bijzonder soort files gaat, namelijk files waarbij de voertuigen stoppen of traag rijden. Het sluit geenszins het bestaan uit van files waarin tegen 120 km/h gereden wordt.
-
In België is een file een rij voertuigen , zonder snelheidsbepaling , zoals Jozef al schreef dus.
Je kan zelfs in dubbele file parkeren (mag uiteraard niet ;) ) ; en een file is blijkbaar ook een rij geparkeerde voertuigen ....
23.2. Elk voertuig dat volledig of ten dele op de rijbaan opgesteld is, moet geplaatst worden :
(...)
3° in één enkele file.
-
In de regel stapt men wel eens uit bij een geblokkeerde snelweg, nadat men Art 23.2 volledig opgevolgd heeft.
íncl. foto´s
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/1683405/2013/08/08/E40-zes-uur-afgesloten-nadat-vrachtwagen-botst-op-file.dhtml
-
-
-
een slachtoffer van de ritsen-regel