Christophoros
Verkeersvragen en -discussies => Wegeninfrastructuur => Topic gestart door: Paprieka op maandag 04 augustus 2014 - 15:08:09
-
http://www.gva.be/cnt/dmf20140804_01203484/nieuw-fietspad-creeert-onveilige-situatie-aan-vlaamsekaai (http://www.gva.be/cnt/dmf20140804_01203484/nieuw-fietspad-creeert-onveilige-situatie-aan-vlaamsekaai)
-
Kan mee in de lijst "heraangelegd, maar niet veiliger" ...
-
't Is toch wel onvoorstelbaar wat voor dwazen er aan de stad met het belastinggeld van de burger betaald worden.
Steek die gasten 's morgens in een lokaal met een boek speelkaarten, en laat de deur op slot tot ze naar huis gaan. Dan kosten ze het minste.
-
Al die plannen worden dan ook nog eens goedgekeurd door de lokale potentaten ...
-
Al die plannen worden dan ook nog eens goedgekeurd door de lokale potentaten ...
... die niet meer belang aan een mensenleven hechten dan iemand die in een boek schrijft dat je in bergaf een hogere versnelling moet inschakelen.
-
Ze gaan het aanpassen, waar gaan ze hun boom dan zetten? die plaats is ook al voorzien. ???
-
Ik zie op de foto zelfs geen fietspad, noch suggestiestrook. Jullie wel?
-
Ik zie op de foto zelfs geen fietspad, noch suggestiestrook. Jullie wel?
Als ik 't goed heb, zie ik twee evenwijdige onderbroken witte markeringen waartussen geen autoverkeer mogelijk is. Het ene, zie je nog nét aan het paaltje links op de foto.
-
Bert, op de plaats waar de fietsers rijden op de foto zie ik geen fietspad meer...
-
Als ik 't goed heb, zie ik twee evenwijdige onderbroken witte markeringen waartussen geen autoverkeer mogelijk is.
"Evenwijdige" zei je toch. In de wiskunde komen evenwijdigen samen in een punt op oneindig, maar ik vrees dat de verlengden van deze "evenwijdigen" al wat eerder samenkomen.
-
Bert, op de plaats waar de fietsers rijden op de foto zie ik geen fietspad meer...
uit het artikel: Dit is een zeer gevaarlijke verkeerssituatie”, zegt buurtbewoner Harry Demey. Het is een zeer merkwaardig zicht. Het fietspad aan de Vlaamsekaai geeft richting Jan Van Gentstraat direct uit op de rijbaan voor wagens.
"Evenwijdige" zei je toch. In de wiskunde komen evenwijdigen samen in een punt op oneindig, maar ik vrees dat de verlengden van deze "evenwijdigen" al wat eerder samenkomen.
Idd. hier is het niet evenwijdig. Ik zou eens willen zien, hoe de markeringen verder lopen (buiten beeld op de foto).
-
Misschien kunnen we opbouwende suggesties geven.
Hoe deze gevaarlijke aanleg beter kan.
Ik doe een poging:
- De rijbaan breder maken zodat een afdraaiende vrachtwagen voldoende ruimte heeft t.o.v. een fietser in tegengestelde richting. en indien mogelijk het fietspad afbakenen.
- Een fietspad aanleggen (visibiliteit) waar auto's uiteraard niet mogen overrijden, maar daarvoor is het daar eigenlijk te smal.
- Een suggestiestrook + eventueel borden om visibiliteit en aandacht voor aankomende bestuurders verhogen dat ze daar op het hoekje fietsers kunnen verwachten.
- Tegengestelde richting voor fietsers afschaffen.
Heeft er iemand nog ideeën?
-
Op het aanleggen van fietssuggestiestroken zou minstens 5 jaar gevangenis moeten staan. Ze dragen in aanzienlijke mate bij tot meer ongevallen, omdat vele fietsers denken dat het om een deel van de weg gaat dat voor hen gereserveerd is, zoals een fietspad.
-
Blijkbaar is dat stuk rechts enkel voor fietsers :
boom weg,
borduur weg,
doorsteek links van fietspad dichtmaken
fietspad recht vooruit verder trekken over trottoir
oversteekplaats doortrekken over fietspad.
-
Fietsers profiteren soms teveel van hun status 'kwetsbare weggebruiker' en sommigen denken dat ze alles mogen of weten van niet beter.
Anderzijds verhoogt een fietssuggestiestrook de visibiliteit waardoor autobestuurders toch wat meer aandacht schenken aan de fietsers.
Naar mij gevoel is een fietssuggestiestrook in smalle straten beter dan helemaal niets.
Natuurlijk mag het ook niet te smal zijn zodat auto's en tegenliggende fietsers elkaar niet meer op voldoende veilige afstand (1 m) kunnen kruisen, zoals de breedte van de rijbaan dat we zien op de foto. Dat is echt om problemen vragen en gevaarlijke toestanden uitlokken... Daar is een fietssuggestiestrook ook niet echt dé oplossing en naar mijn mening zou het fietsverkeer in tegengestelde richting gewoon verboden moeten worden wegens té smal.
Welke mogelijkheden blijven er over om dat benard kruispunt veiliger te maken. Heeft iemand nog ideeën?
@ Inazuma
' k Snap jouw suggesties niet helemaal.
Welke boom? Welke boord? Welke doorsteek? Fietspad rechttrekken over welke trottoir? Een oversteekplaats over een fietspad (!) ?
Kun je wat verduidelijken?
-
Oude situatie Googleview:
http://goo.gl/maps/pKoMX
korter bij kp: http://goo.gl/maps/FFBdB
Een duidelijk gescheiden fietspad aanleggen kan daar toch geen probleem zijn.
andere kant of kp : http://goo.gl/maps/8lVwP
-
(http://1.gvacdn.be/Assets/Images_Upload/2014/08/04/1dfb166a-1bba-11e4-8ed1-62ce29874ee1_web_scale_0.1464844_0.1464844__.jpeg?maxheight=460&maxwidth=629&format=jpg)
Naar de Googleview-beelden van Michel te zien van de oude situatie is het daar toch breed genoeg om er een veiligere situatie van te maken.
-
Welke boom? Welke boord? Welke doorsteek? Fietspad rechttrekken over welke trottoir? Een oversteekplaats over een fietspad (!) ?
Kun je wat verduidelijken?
De boom die er nog niet staat
De borduur dwars vooruit
De doorsteek naar de rijbaan, links van het fietspad
De oversteekplaats vlak voor de fietser in de foto
Er is geen enkele reden om het fietspad hier vlak voor het KP nog even op d rijbaan te laten aansluiten.
En ja, de oversteekplaats moet in Vlaanderen doorgetrokken worden over het fietspad , als er geen "stopplaats" is voor de voetgangers tussen rijbaan en fietspad .
Zoals geweten hebben fietsers immers voorrang op de voetgangers op hun fietspad, zelfs als de voetgangers dat dwarsen - Cassatie ...
-
Akkoord. 't Is daar gewoon te smal en er was aanvankelijk genoeg plaats om het veilig op te lossen.
Men jaagt fietsers als kamikazes tegen de verkeersstroom in.
-
Akkoord. 't Is daar gewoon te smal en er was aanvankelijk genoeg plaats om het veilig op te lossen.
Men jaagt fietsers als kamikazes tegen de verkeersstroom in.
Smal? Men had dat fietspad gewoon door kunnen trekken op de plek waar je op StreetView die betonblokken ziet liggen...
-
Dat bedoel ik net.
en er was aanvankelijk genoeg plaats om het veilig op te lossen
-
Ach wat willen jullie in een land waar enkel een erkende elektricien een stopcontact mag plaatsen maar iedereen een autoweg mag aanleggen.
http://www.zenito.be/nl/starter/artikel/niet-gereglementeerde-klusjes-in-tuin-of-bouw
-
waar enkel een erkende elektricien een stopcontact mag plaatsen
Verwar je niet met Groot Brittannië?
-
Ach wat willen jullie in een land waar enkel een erkende elektricien een stopcontact mag plaatsen
'k Zal dan wel zelf een contactdozenblok aanschaffen, en in die dan weer een volgende contactdozenblok aansluiten, enz. Want de vroegere domino's (de zogenaamde kattekoppen) waren toch zo gevaarlijk. Eén van onze huurders heeft zo een spiksplinternieuwe domino meegebracht uit Hongarije, en nog wel met een CE keurmerk.
-
Hier zag ik ze laatst in een grabbelbak liggen in de DHZ.
-
-
Die wou ik ook nog eerst plaatsen. ;D
-
Nog een goeike :
http://www.gva.be/cnt/dmf20140919_01277047/pintje-teveel-uit-engelsman-of-vergissing
Er ontbreekt hier wel wat ...
En er is wat teveel.
-
Je gaat mij toch niet wijsmaken dat die schilders zo ontzettend dom zouden zijn dat ze dat niet opzettelijk gedaan hebben.
En niemand die dat schilderwerk na afloop controleert... klasse.
-
Als het enkel het schilderwerk was ...
-
Er staan daar ook nergens bordjes dat het 2 richtingsfietspad is, akkoord de tegenovergestelde richting heeft wel een bordje fietspad maar de andere weten niet dat ze een fietser uit die richting mogen verwachten, ook de zijstraten niet.
-
Er staan daar ook nergens bordjes dat het 2 richtingsfietspad is, akkoord de tegenovergestelde richting heeft wel een bordje fietspad maar de andere weten niet dat ze een fietser uit die richting mogen verwachten, ook de zijstraten niet.
Inderdaad, en of die fietsers ook voorrang gekregen hebben in "tegenrichting" op deze voorrangsweg, is ook maar de vraag ...