Christophoros
Verkeersvragen en -discussies => Voertuig- en rijtechnieken => Topic gestart door: jozef op vrijdag 15 augustus 2014 - 13:56:27
-
http://www.bild.de/regional/hamburg/verkehrsunfall/auto-explodiert-beim-loeschen-37258310.bild.html
Bestuurder dood, 10 brandweerlieden gekwetst
-
... was een LPG-tank 56 liter volgens de Polizei (gezegd in de video)
CNG- tanks (ook eenheid kg) zijn in de regel kleiner van inhoud, en veel steviger uitgevoerd wegens de veel hogere druk (200-250 bar)
http://de.wikipedia.org/wiki/Autogas#Vergleich_Fl.C3.BCssiggas_.28LPG.29_und_Erdgas_.28CNG.29_f.C3.BCr_Kraftfahrzeuge
Abk. Bezeichnung Zusammensetzung spez. Energie in MJ/l Dichte in kg/m³ Druck in bar Temperatur
LPG Liquefied Petroleum Gas/Low Pressure Gas Propan, Butan 25 540 2 bis 8 Umgebungstemperatur
CNG Compressed Natural Gas Methan 9 130 200 - 250 Umgebungstemperatur
-
En ze hadden ons zo gezegd dat een LPG tank niet ontploft, dat ze bij overdruk gas afblaast en er enkel een steekvlam ontstaat.
-
Volgens wat ik verstond, was het voertuig geblust, en dan ontploft ...
meeste vlammetjes uit
tank lekt nog
gas hoopt op in wrak wegens zwaarder dan lucht
gas komt hier of daar een vlammetje of een vonk tegen
BOEM
BTW Michel : CNG tanks zijn doorgaans net GROTER in volume dan LPG tanks ...
-
BTW Michel : CNG tanks zijn doorgaans net GROTER in volume dan LPG tanks ...
Oh ik dacht andersom, naja liters LPG onder lage druk zal wel heel wat anders zijn als kgs CNG onder zeer hoge druk.
De gemiddelde CNG tank zal zowat bij 20 kg liggen, een ~ LPG tank eerder bij 50-60 liter.
Een CNG tank heeft idd veel meer inhoud in de regel als een LPG-tank hier te vinden:
http://www.aardgasauto.com/vragen.html?mod=faq#tag_7
Daarom wordt aardgas als motorbrandstof verkocht per kg. Een kubieke meter aardgas (Nm3) weegt ongeveer 0,8 kilogram.
Hoe groot is de tank van deze auto. Hoeveel kilometer kan ik erop rijden?
Dit verschilt per voertuig. De Zafira heeft 122 ltr. goed voor 25 m3 gas
(25m³ aardgas = 20 kg)
Edit: foto gevonden van de koolstofversterkte kunststoftanks van de Audi A3 g-tron, een gewichtsbesparing van maar liefst 54 kg (2x27 kg) tov een conventionele staaltank.
(http://image.motortrend.com/f/wot/audi-unveils-cng-gas-powered-a3-g-tron-with-808-mile-range-336075/59342077/audi-a3-g-tron-co2.jpg)
http://wot.motortrend.com/audi-unveils-cng-gas-powered-a3-g-tron-with-808-mile-range-336075.html/audi-a3-g-tron-chassis/
Beide tesamen zijn goed voor 14 kg CNG.
http://www.audi.com/be/brand/nl/experience/salon_2014/Audi_A3_Sportback_g-tron.html
In zijn beide tanks onder de koffervloer kan telkens zeven kilogram gas bij een maximale druk van 200 bar worden opgeslagen. Geheel in lijn met het ultra-lichtgewichtprincipe weegt iedere tank 27 kg minder dan zijn conventionele tegenhanger.
De opslagtanks bestaan uit een nieuwsoortige materiaalcombinatie. Een laag uit gasdicht polyamide vormt de binnenkant, een tweede laag uit koolstovezelversterkte kunststof (KVK) zorgt voor maximale stevigheid. Een derde, robuuste laag uit glasvezelversterkte kunststof (GVK) biedt bescherming tegen beschadigingen van buitenaf. Als bindmiddel tussen de vezelmaterialen wordt ultraresistent epoxyhars gebruikt.
Zodra de druk in de tank onder 10 bar daalt, schakelt het motormanagement automatisch over naar de werking op benzine. De Audi A3 Sportback g-tron is volledig bivalent, dat wil zeggen dat zijn prestatiecijfers in gas- en benzinemodus identiek zijn. Op gas bedraagt het rijbereik, gemeten volgens de Europese norm, ca. 400 km, in benzinemodus rijdt hij nog eens tot 900 km verder. Daarmee heeft hij ongeveer hetzelfde rijbereik als een Audi TDI.
ook mooie tekening met details: http://www.netcarshow.com/audi/2014-a3_sportback_g-tron/1600x1200/wallpaper_22.htm
Interessant om te vernoemen, ook als men het al wist. ;)