Christophoros

Verkeersvragen en -discussies => Voertuig- en rijtechnieken => Topic gestart door: jozef op vrijdag 15 augustus 2014 - 13:56:27

Titel: Gastank ontploft: 1 dode, 10 gekwetsten
Bericht door: jozef op vrijdag 15 augustus 2014 - 13:56:27
http://www.bild.de/regional/hamburg/verkehrsunfall/auto-explodiert-beim-loeschen-37258310.bild.html

Bestuurder dood, 10 brandweerlieden gekwetst
Titel: Re: Gastank ontploft: 1 dode, 10 gekwetsten
Bericht door: Michel op vrijdag 15 augustus 2014 - 14:51:41
... was een LPG-tank 56 liter volgens de Polizei (gezegd in de video)


CNG- tanks (ook eenheid kg) zijn in de regel kleiner van inhoud, en veel steviger uitgevoerd wegens de veel hogere druk (200-250 bar)
Citaat
http://de.wikipedia.org/wiki/Autogas#Vergleich_Fl.C3.BCssiggas_.28LPG.29_und_Erdgas_.28CNG.29_f.C3.BCr_Kraftfahrzeuge
Abk.   Bezeichnung   Zusammensetzung   spez. Energie in MJ/l   Dichte in kg/m³   Druck in bar   Temperatur

LPG   Liquefied Petroleum Gas/Low Pressure Gas Propan, Butan  25   540     2 bis 8         Umgebungstemperatur
CNG   Compressed Natural Gas   Methan                                        9   130     200 - 250   Umgebungstemperatur
Titel: Re: Gastank ontploft: 1 dode, 10 gekwetsten
Bericht door: jozef op vrijdag 15 augustus 2014 - 19:27:01
En ze hadden ons zo gezegd dat een LPG tank niet ontploft, dat ze bij overdruk gas afblaast en er  enkel een steekvlam ontstaat.
Titel: Re: Gastank ontploft: 1 dode, 10 gekwetsten
Bericht door: Inazuma op vrijdag 15 augustus 2014 - 19:49:12
Volgens wat ik verstond, was het voertuig geblust, en dan ontploft ...

meeste vlammetjes uit
tank lekt nog
gas hoopt op in wrak wegens zwaarder dan lucht
gas komt hier of daar een vlammetje of een vonk tegen
BOEM



BTW Michel : CNG tanks zijn doorgaans net GROTER in volume dan LPG tanks ...
Titel: Re: Gastank ontploft: 1 dode, 10 gekwetsten
Bericht door: Michel op vrijdag 15 augustus 2014 - 23:06:59
BTW Michel : CNG tanks zijn doorgaans net GROTER in volume dan LPG tanks ...
Oh ik dacht andersom, naja liters LPG onder lage druk zal wel heel wat anders zijn als kgs CNG onder zeer hoge druk.

De gemiddelde CNG tank zal zowat bij 20 kg liggen, een ~ LPG tank eerder bij 50-60 liter.

Een CNG tank heeft idd veel meer inhoud in de regel als een LPG-tank hier te vinden:
Citaat
http://www.aardgasauto.com/vragen.html?mod=faq#tag_7

Daarom wordt aardgas als motorbrandstof verkocht per kg. Een kubieke meter aardgas (Nm3) weegt ongeveer 0,8 kilogram.

Hoe groot is de tank van deze auto. Hoeveel kilometer kan ik erop rijden?
Dit verschilt per voertuig. De Zafira heeft 122 ltr. goed voor 25 m3 gas
(25m³ aardgas = 20 kg)

Edit: foto gevonden van de koolstofversterkte kunststoftanks van de Audi A3 g-tron, een gewichtsbesparing van maar liefst 54 kg (2x27 kg) tov een conventionele staaltank.
(http://image.motortrend.com/f/wot/audi-unveils-cng-gas-powered-a3-g-tron-with-808-mile-range-336075/59342077/audi-a3-g-tron-co2.jpg)
http://wot.motortrend.com/audi-unveils-cng-gas-powered-a3-g-tron-with-808-mile-range-336075.html/audi-a3-g-tron-chassis/

Beide tesamen zijn goed voor 14 kg CNG.
Citaat
http://www.audi.com/be/brand/nl/experience/salon_2014/Audi_A3_Sportback_g-tron.html

In zijn beide tanks onder de koffervloer kan telkens zeven kilogram gas bij een maximale druk van 200 bar worden opgeslagen. Geheel in lijn met het ultra-lichtgewichtprincipe weegt iedere tank 27 kg minder dan zijn conventionele tegenhanger.

De opslagtanks bestaan uit een nieuwsoortige materiaalcombinatie. Een laag uit gasdicht polyamide vormt de binnenkant, een tweede laag uit koolstovezelversterkte kunststof (KVK) zorgt voor maximale stevigheid. Een derde, robuuste laag uit glasvezelversterkte kunststof (GVK) biedt bescherming tegen beschadigingen van buitenaf. Als bindmiddel tussen de vezelmaterialen wordt ultraresistent epoxyhars gebruikt.

Zodra de druk in de tank onder 10 bar daalt, schakelt het motormanagement automatisch over naar de werking op benzine. De Audi A3 Sportback g-tron is volledig bivalent, dat wil zeggen dat zijn prestatiecijfers in gas- en benzinemodus identiek zijn. Op gas bedraagt het rijbereik, gemeten volgens de Europese norm, ca. 400 km, in benzinemodus rijdt hij nog eens tot 900 km verder. Daarmee heeft hij ongeveer hetzelfde rijbereik als een Audi TDI.
ook mooie tekening met details: http://www.netcarshow.com/audi/2014-a3_sportback_g-tron/1600x1200/wallpaper_22.htm
Interessant om te vernoemen, ook als men het al wist.  ;)