Christophoros
Verkeersvragen en -discussies => Wegeninfrastructuur => Topic gestart door: bert.covens op woensdag 27 augustus 2014 - 11:38:16
-
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20140826_01234241
http://www.gva.be/cnt/dmf20140827_01234539/fietspaden-worden-breder-en-rechter
Voor automobilisten is het simpel: gebeuren er teveel ongevallen, dan wordt de snelheid niet zelden teruggeschroefd tot in het absurde toe ..... Maar als er wat teveel oudjes op hun smikkel vallen met hun nieuwe electrische fiets, dan gaat de overheid de fietspaden breder maken. Omgekeerde wereld ?
En waarom het probleem niet aanpakken bij de bron ? Ligt het aan de breedte van het fietspad ? Da's zoals die brand-expert die in z'n verslag schrijft: "De brand is geblust met water. Conclusie: oorzaak brand: tekort aan water". Volgens mij, zijn er andere oorzaken. En oorzaken die je hoegenaamd niet gaat oplossen door bredere fietspaden aan te leggen. Ik denk hierbij spontaan aan:
- reflexen die minder snel zijn
- evenwichtsgevoel dat ietwat achteruit gaat
- stammere spieren
- en dit alles in combinatie met het onderschatten van de snelheid die met zo'n ding gehaald kan worden, en waarbij de bestuurder te laat doorheeft dat hij die eigenlijk niet meer aankan.
- een aantal van die dingen die als electrische fiets verkocht worden, zijn zelfs géén fiets meer ....
2.15.1. "Rijwiel" : elk voertuig met twee of meer wielen, dat wordt voortbewogen door middel van pedalen of van handgrepen door één of meer van de gebruikers en niet met een motor is uitgerust, zoals een fiets, een driewieler of een vierwieler.
De bevestiging van een elektrische hulpmotor met een nominaal continu vermogen van maximaal 0,25 kW, waarvan de aandrijfkracht geleidelijk vermindert en tenslotte wordt onderbroken wanneer het voertuig een snelheid van 25 km/u bereikt, of eerder, indien de bestuurder ophoudt met trappen, brengt geen wijziging in de classificatie als rijwiel.
Het niet bereden rijwiel wordt niet als voertuig beschouwd.
Verbied nadrukkelijk dat alles wat daar niet aan voldoet, nog langer als dusdanig verkocht wordt. En doe gerichte controles op het niveau van de fabrikant. Dan weet de consument tenminste wàt hij koopt. En lanceer desnoods campagnes naar de burger toe, om de snelheid van zo'n electrische fiets niet te onderschatten.
-
-
Als je die ouderen zou vragen of ze eens met een brommer een testrit willen maken denk ik dat de helft, of meer, zal zeggen ; dat het niets voor hen is.
Vraag ze of ze dat met een elektrische fiets willen doen en plots gaat dat wel, en die gaan beide even snel.
-
De stijging van fietsongevallen is door het goede weer.
Het BIVV zorgt nu voor slecht weer in de vakanties: opgelost.
Oh, 't zou eventueel kunnen dat die ongevallen een gevolg zijn van geen voorrang te verlenen, maar dat is te moeilijk om te controleren.
Of zouden ze willen zeggen dat ze de voorrangsregels ook niet meer snappen ???
-
Al iemand deze bromfietsen klasse B (http://www.stromerbike.com/nl/be/technologie/technologie-st1) zien rijden ?
Hebben die dan de verplichte nummerplaat ?
http://www.mobilit.belgium.be/nl/wegverkeer/inschrijving/nummerplaten/bromfietsen/
Uitgesloten categorieën
rijwielen voorzien van een elektrische hulpmotor voor trapondersteuning waarvan de aandrijfkracht geleidelijk vermindert en tenslotte wordt onderbroken wanneer de bestuurder ophoudt met trappen ,voertuigen bestemd voor gebruik door lichamelijk gehandicapten, zelfbalancerende voertuigen (segway’s), elektrische autopeds, mini-motoren (pocket-bikes).
Blijkbaar in BE (nog) niet. Flits-30 kmh of minder zal dus niet voor hun "gelden", want niet registreerbaar.
-
Behalve de versie met trapondersteuning tot 25 km/u zijn dat GEEN rijwielen meer, en moeten ze dus ingeschreven worden.
Indien dat niet kan = niet toegelaten op de weg ...
Dergelijke "fietsen" moesten al als bromfiets gereden worden (helm, verzekering, ...)
-
Uiteraard is het klinkklare onzin om de fietspaden breder te gaan maken voor elektrische fietsen die maar 25 km/u gaan zoals de bromfietsen A voordien.
Klasse B mag zelfs 45 ... op fietspad.
-
Behalve de versie met trapondersteuning tot 25 km/u zijn dat GEEN rijwielen meer, en moeten ze dus ingeschreven worden.
Indien dat niet kan = niet toegelaten op de weg ...
Dergelijke "fietsen" moesten al als bromfiets gereden worden (helm, verzekering, ...)
En nummerplaat, toch eens kijken als ik zo´n E-fiets-45 kmh zie rijden.
-
En nummerplaat, toch eens kijken als ik zo´n E-fiets-45 kmh zie rijden.
Voor nieuw in het verkeer gebrachte voertuigen - een zoveelste misser van formaat !