Christophoros
Verkeersvragen en -discussies => Verkeersbeleid => Topic gestart door: Inazuma op woensdag 10 september 2014 - 22:32:40
-
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/2046427/2014/09/10/Rijbewijs-met-punten-ligt-op-Zweedse-tafel.dhtml
Dat wordt dan zo goed als alleen een rijbewijs-met-snelheidspunten ...
Eerst draaide men de bewijslast in verkeerszaken om: je bent schuldig tot je je onschuld bewijst voor de rechtbank.
Daarna draaide men de ganse rechtsgang in verkeerszaken om: Je bent schuldig & de facto automatisch "veroordeeld" tenzij je zelf tijdig naar de rechtbank stapt om je hopelijk vrij te zien spreken.
De volgende stap is nu het effect daarvan automatisch toepassen op je rijbewijs ...
Rekening houdend dat 2 van mijn laatste 3 PVs 100% onterecht waren, heb ik stevige vragen bij de waarde daarvan.
-
en door een recente aanpassing moet je als onschuldige ook nog eens de gerechtskosten betalen van de overheid
-
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20141007_01307777&utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_term=nieuwsblad&utm_content=article&utm_campaign=seeding
Kathleen Stinckens heeft wel een ... euh .... punt.
Een klein voorbeeldje. 10 km/u te snel = 1 strafpunt. Ongeacht waar, wanneer, weersomstandigheden,.... Een voorbeeldje. Een politierechter krijgt twee overtreders bij zich. De eerste, is iemand die op een zomerse dag, bij droog wegdek eens 130 km/u ipv 120 km/u op een lege autosnelweg rijdt. Hij geeft zijn fout toe, en geeft te kennen zijn straf te zullen aanvaarden. De tweede, is iemand die die 40 km/u rijdt, hartje herfst en pikdonker, in een schoolomgeving op 't ogenblik dat al die kindertjes daar toekomen. Hij gebaart wat van krommenaas en vindt dat de flikken maar beter de dieven zouden gaan vangen, en hem met rust moeten laten. En daarbij: die flikken waren niet met twee, en ze droegen geen witte handschoenen. In het toekomstige systeem, zijn ze allebei even zwaar gestraft: 1 puntje erbij. Niet meteen het systeem waar ik voor sta te springen.
Zo wordt het beroep van rechter immers gedegradeerd. Een rechter kan nu -binnen de wettelijke krijtlijnen - souverein, geval per geval, oordelen of hij eerder wil slaan dan wel zalven en betrokkene nog een kans geven. Weldra zal een rechter zich enkel nog mogen buigen over de vraag: veroordeling of vrijspraak. Daarna kunnen de gegevens dan in de computer gestopt worden, en de computer spuugt wel een blad uit met daarop de strafmaat. Als dàt de bedoeling is van de nieuwe regel .....
En verder: ineens drie maanden. Amai. Ofwel zal het fileprobleem snel opgelost raken. Ofwel gaat er aardig gereden worden spijts verval. Want controle op houder zijn én tevens bij zich hebben van het rijbewijs, is er toch quasi nooit.
-
ik lees altijd enkel over de aftrek van punten
is het ook voorzien dat je na een bepaalde tijd foutloos te rijden je punten kan terugkrijgen?
anders als je een keer onvoorzichtig een zware overtreding begaat -4 ptn en na 10 jr nog eens -4 ptn ben je plots je rijbewijs kwijt
waar je eigenlijk toch een voorzichtig bestuurder bent
-
Aangezien het puntenrijbewijs in D al sinds 1974 bestaat hoeft men enkel eens te kijken hoe het daar geëvolueerd is.
http://www.bussgeld-info.de/
Of in Nederland
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rijbewijs/vraag-en-antwoord/wat-is-het-beginnersrijbewijs.html
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rijbewijs/vraag-en-antwoord/wat-is-het-puntenrijbewijs-en-per-wanneer-is-dit-ingevoerd.html
http://nl.wikipedia.org/wiki/Rijbewijs#Puntenrijbewijs
http://www.tuning-gids.nl/puntenrijbewijs.htm
Natuurlijk kan men zijn strafpunten terug afbouwen na respectievelijke jaren.
Maar aangezien prutsersland niet in staat is een degelijke databank, een degelijke wegcode, en natuurlijk een navenant degelijke boetekatalogus, weet op te stellen zal het eenzelfde verhaal zijn als bij de invoering van de Europese nummerplaat: als allerlaatste omstreeks 2050. ;D (menige zal het dus niet meer meemaken ;))
-
Dashcams gaan zeer populair worden.
Naar de rechtbank stappen zal ook toenemen - terwijl men dat net wilde verminderen door te laten dokken.
Zolang de Vlaming enkel moet dokken vloekt en tiert hij wel, maar betaalt uiteindelijk met zijn staartje tussen zijn benen.
Als daar ook nog een rijverbod bij komt gaan er velen vermoedelijk al eens anders denken en reageren.
Ik zie niet in waarom ik een uitzonderlijk geval zou zijn, maar 2/3 van de PVs die ik de laatste jaren kreeg waren dus volledig onterecht.
Stel je voor dat dat inderdaad de ratio is van alle PVs ...
Jef Van den Bergh en Co willen ook de verjaring optrekken naar 3 jaar.
Effectief betekent dat dus 6 jaar ipv 2 nu met stuiting.
-
En komen die punten er ook als je een onmiddellijke inning kreeg? Dan komt dat toch niet voor de rechtbank?
-
Ik zie niet in waarom ik een uitzonderlijk geval zou zijn, maar 2/3 van de PVs die ik de laatste jaren kreeg waren dus volledig onterecht.
Stel je voor dat dat inderdaad de ratio is van alle PVs ...
't Zal erop verbeteren (kuch, kuch), als de GAS-sjarels ook inbreuken tegen parkeren mogen gaan beteugelen.
-
't Zal erop verbeteren (kuch, kuch), als de GAS-sjarels ook inbreuken tegen parkeren mogen gaan beteugelen.
Dat wordt idd. nog lachen ...
Die hebben helemaal 0,0 verkeers achtergrond.
Mechelen doen de flikken het nog, maar met opbrengst naar stadskassa.
En in Kortrijk is het bijna echt zover hé ... parkeerwachters die ineens parkeerovertredingen mogen gaan schrijven.
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-kortrijk/gas-boetes-voor-studenten-a2077564/
Ik heb zin om daar voor de lol eens wat te gaan staan staan ;)
Ik vind altijd plekjes waar ik toch wél mag staan ;)
Bijna iedereen in de politiek was zogezegd tegen GAS, maar 't kwam er wel door, en nu ze zelf kunnen incasseren, is de reserve ineens verdwenen ...
Ik zie GAS weer verdwijnen waar het eigenlijk voor bedoeld was, en enkel nog voor verkeer gelden...
-
Mechelen doen de flikken het nog, maar met opbrengst naar stadskassa.
Maar bij hun schrijfgedrag, heb ik toch ook m'n twijfels. >>> Hier (https://www.google.be/maps?q=Leopoldstraat,+Mechelen&hl=nl&ll=51.0188,4.480359&spn=0.00077,0.002064&sll=51.09623,4.227975&sspn=1.574811,4.22699&oq=leopoldstraat&t=h&hnear=Leopoldstraat,+2800+Mechelen&z=20&layer=c&cbll=51.0188,4.480359&panoid=sXh_ABU2Hpxm9w_NhFblkg&cbp=12,19.04,,0,13.63) bijvoorbeeld, aan de overzijde van de hoofdzetel van Sanderus, zie ik nagenoeg dagelijks een flik staan. Die houdt het voetgangerslicht in de gaten. Zodra dat groen wordt, en er nog een bestuurder uit de Colomastraat komt, krijgt die een boete voor het negeren van het rode licht.
De flik kan vanop zijn positie onmogelijk het rode verkeerslicht voor bestuurders die uit de Colomastraat komen aangereden, zien. Hij kan enkel tot de conclusie komen dat dat licht op rood moet staan, als de voetgangers daar groen hebben. Ik ben geen advocaat, maar ik vraag mij of zulke vaststelling eigenlijk wel rechtsgeldig is.
-
ik lees altijd enkel over de aftrek van punten
is het ook voorzien dat je na een bepaalde tijd foutloos te rijden je punten kan terugkrijgen?
Volgens de papieren versie van HLN gisteren, zou een strafpunt na verloop van drie jaar vervallen. Bovendien zou de bestuurder na minstens 1 jaar na het krijgen van 1 (of meer) strafpunten, de teller ook op nul kunnen krijgen door het volgen van een soort veiligheidscursus.
Afwachten wat het uiteindelijk wordt, zeker ?
-
Mechelen doen de flikken het nog, maar met opbrengst naar stadskassa.
Maar bij hun schrijfgedrag, heb ik toch ook m'n twijfels. >>> Hier (https://www.google.be/maps?q=Leopoldstraat,+Mechelen&hl=nl&ll=51.0188,4.480359&spn=0.00077,0.002064&sll=51.09623,4.227975&sspn=1.574811,4.22699&oq=leopoldstraat&t=h&hnear=Leopoldstraat,+2800+Mechelen&z=20&layer=c&cbll=51.0188,4.480359&panoid=sXh_ABU2Hpxm9w_NhFblkg&cbp=12,19.04,,0,13.63) bijvoorbeeld, aan de overzijde van de hoofdzetel van Sanderus, zie ik nagenoeg dagelijks een flik staan. Die houdt het voetgangerslicht in de gaten. Zodra dat groen wordt, en er nog een bestuurder uit de Colomastraat komt, krijgt die een boete voor het negeren van het rode licht.
De flik kan vanop zijn positie onmogelijk het rode verkeerslicht voor bestuurders die uit de Colomastraat komen aangereden, zien. Hij kan enkel tot de conclusie komen dat dat licht op rood moet staan, als de voetgangers daar groen hebben. Ik ben geen advocaat, maar ik vraag mij of zulke vaststelling eigenlijk wel rechtsgeldig is.
Ik zie die flik daar ook regelmatig staan. Ik dacht echter dat de voornaamste reden was het controleren op vrachtwagens. Vrachtwagens mogen immers niet door de Colomastraat rijden.
Als hij daar dan toch staat zou hij ook eens kunnen controleren op de mensen die niet correct links kunnen afslaan wanneer er 2 rijvakken ter beschikking zijn. De chauffeurs op het rechter rijvak snijden dikwijls hun bocht af waardoor je op het linkerrijvak in de val zit. Ik zie daar geregeld bijna ongelukken!
-
Ik zie die flik daar ook regelmatig staan. Ik dacht echter dat de voornaamste reden was het controleren op vrachtwagens. Vrachtwagens mogen immers niet door de Colomastraat rijden.
Vanop de hoofdzetel, kunnen we hem goed in de gaten houden. Telkens het voetgangerslicht op groen staat, en er nog ene uit de Colomastraat komt, zien we hem kribbelen in z'n boekje. ;)
Als hij daar dan toch staat zou hij ook eens kunnen controleren op de mensen die niet correct links kunnen afslaan wanneer er 2 rijvakken ter beschikking zijn. De chauffeurs op het rechter rijvak snijden dikwijls hun bocht af waardoor je op het linkerrijvak in de val zit. Ik zie daar geregeld bijna ongelukken!
Ofwel nemen ze hun bocht dermate ruim, dat ze vlak aan de hoofdzetel van Sanderus ne geparkeerde wagen rammen. Als we uit de Colomastraat komen gereden, moeten we méér dan geregeld onze leerling in de gaten houden en tijdig corrigeren. Anders wil hij/zij natuurlijk de voorligger volgen en blindelings dezélfde fout begaan (zelfs ondanks we de leerling tijdig verwittigd hebben hoe hij die bocht daar moet nemen).
-
-
Als ze ook punten afnemen voor het niet respecteren van de afstand zoals ze dat in Duitsland doen zullen de files snel opgelost zijn. Een afstand van 15 m bij een snelheid van 100 km/u resulteert daar al in 2 strafpunten , 160 euro boete en een rijverbod van 1 maand!
Net voor en na de spits is de snelheid op de snelweg inderdaad rond die 100 km/u en rijdt iedereen vlak op elkaar. Ik zie heel regelmatig nog minder afstand dan die 15 m.
In Belziek zullen het wel geen punten zijn die men op het rijbewijs plaatst maar snelheidspunten!
-
En wat dan gezegd van géén richting aangeven ? Is dat 1 puntje per keer ? Dan zijn er bestuurders die na 15 km rijden eraan zijn voor de moeite als de verbalisant werkelijk élke keer beteugelt. ;D
-
Als ze met die puntenzever beginnen, ga ik wel eens een paar keer ergens blijven staan en de flikken bellen omdat ik niet verder kan volgens de wegcode.
Gisteren 3x over een doorlopende streep ... ik dan moet eigenlijk mijn rijbewijs al gaan inleveren hé :D
Ze kladderen hier een hele wrf vol "oranje" markeringen waar het niet mag.
Maar waar ze nodig zijn, trekken ze géén voorlopige rijstroken ...
-
'k ga eens aan Jefke vragen hoe het zit met mensen zonder rijbewijs ...
Kan niet dat die minder zwaar gestraft worden voor dezelfde overtreding = rechtsongelijkheid.
-
Naar de rechtbank stappen zal ook toenemen - terwijl men dat net wilde verminderen door te laten dokken.
niet vergeten dat je zelfs als je gelijk krijgt, toch de gerechtskosten moet betalen hé
dat hebben ze nog maar pas aangepast
de overheid wint altijd
-
Naar de rechtbank stappen zal ook toenemen - terwijl men dat net wilde verminderen door te laten dokken.
niet vergeten dat je zelfs als je gelijk krijgt, toch de gerechtskosten moet betalen hé
dat hebben ze nog maar pas aangepast
de overheid wint altijd
Dat is enkel voor de rechtsplegingsvergoeding.
TTZ, je krijgt als je wint geen vergoeding voor je eigen advocaat - wat geen punt is als je een rechtsbijstandverzekering hebt.
Niet voor de gerechtskosten.
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/politiek/1.2072955
-
En wat zal het baten ? Nog wat meer chauffeurs die gewoon zullen rijden spijts verval. Hier een schoolvoorbeeldje :
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20141013_01319804&utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_term=nieuwsblad&utm_content=article&utm_campaign=seeding