Christophoros
Verkeersvragen en -discussies => Voertuig- en rijtechnieken => Topic gestart door: jozef op dinsdag 23 september 2014 - 18:22:26
-
Test-Aankoop: ‘Fabrikanten geven valse cijfers over brandstofverbruik auto’s
Consumentenorganisatie Test-Aankoop waarschuwt dat het werkelijke brandstofverbruik van wagens tot vijftig procent hoger ligt dan de door fabrikanten aangekondigde waarden. [...]
Bron (http://www.gva.be/cnt/dmf20140923_01282946/test-aankoop-fabrikanten-geven-valse-cijfers-over-brandstofverbruik-auto-s1)
-
Lijkt wel vooral een probleem bij dieselwagens te zijn, die wijken nog wat meer af als de benzines in de praktijk.
De Fiat Panda 1,2 is een benzine.
Ook qua vervuiling hebben de dieselwagens een serieus probleem, in de regel 4 à 6 maal hogere NOx waardes in de praktijk:
http://forum.christophoros.be/index.php/topic,4414.0.html
Benzinewagens kunnen die NOx grenswaardes wel min of meer bevestigen in de praktijk.
Tijdens deze eco-test: http://www.vab.be/nl/nieuws/2011/3/23/verdieselijking
in de Belgsche praktijk zat de dieselversie ~ 400 % boven zijn normgrenswaarde NOx,
de benzineversie zat er met 48 % boven...
-
Typische TA onzin.
De cijfers zijn juist.
De testprocedure deugt niet ... maar fabrikanten MOETEN ze volgen en gebruiken in hun publiciteit.