Christophoros
Verkeersvragen en -discussies => Wegeninfrastructuur => Topic gestart door: JC op maandag 27 oktober 2014 - 09:41:01
-
Uit DS
[http://www.standaard.be/cnt/dmf20141027_01343904]
Men weet dit al 11 jaar en die dingen zijn nog niet vervangen? Ze waren zo druk bezig met hun zonitis borden dat ze deze vergeten zijn of dat de budgetten op zijn!
-
Uit DS
[http://www.standaard.be/cnt/dmf20141027_01343904]
Men weet dit al 11 jaar en die dingen zijn nog niet vervangen? Ze waren zo druk bezig met hun zonitis borden dat ze deze vergeten zijn of dat de budgetten op zijn!
Heeft de flitsmania dat niet ruim gecompenseerd ?
bvb in gemeente Brakel heeft die 30-50-70- zonitis maar € 7000 gekost, 5 km N-90-wegen moesten eraan geloven, motto: " Daar wilden we vanaf ".
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20120614_00183936
De 30-50-70 zonitis begon sinds ~ 2002 (Londerzeel ? ) en de drempel-plateau-meubilair-wildgroei ...
heeft uiteindelijk ook niets geholpen, we zakken steeds verder weg onder het EU-gemiddelde:
http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenland/article/detail/1867804/2014/04/29/Aantal-verkeersdoden-in-Europa-gehalveerd.dhtml
België gebuisd
In België daalde het aantal slachtoffers per jaar minder snel dan het Europese gemiddelde (6,5 procent en 7,4 procent). Bovendien blijkt dat 50 procent van de Belgen zich niet aan de snelheidslimiet houdt op de landelijke wegen.
(bij door de strot geduwde 20 à 50 kmh lagere limieten is dat laatste zeker geen verrassing, met het aantal verkeersdoden zal het alleszins zeer weinig te doen hebben)
2013 verkeersdoden/inwoners:
http://europa.eu/rapid/press-release_IP-14-341_nl.htm
2001 2010 2012 2013
1. Zweden 66 28 30 28
2. Verenigd Koninkrijk 61 30 29 29
3. Denemarken 81 46 30 32
4. Nederland 62 32 34 34 (cbs.nl)
5. Spanje 136 53 41 37
6. Duitsland 85 45 44 41
7. Ierland 107 47 35 42
8. Slowakije 114 69 55 42
9. Finland 84 51 47 48
10. Frankrijk 134 62 56 50
11. Cyprus 140 73 61 53
12. Malta 41 36 27 54
13. Oostenrijk 119 66 63 54
14. Italië 125 70 62 58
15. Hongarije 121 74 61 59
16. Estland 146 59 65 61
17. Slovenië 140 67 63 61
18. Portugal 163 80 68 62
19. Tsjechië 130 77 71 63
20. België 145 77 70 65
21. Griekenland 172 112 92 81
22. Bulgarije 124 105 82 82
23. Litouwen 202 95 99 85
24. Kroatië 146 99 91 86
25. Letland 236 103 85 86
26. Luxemburg 159 64 66 87
27. Polen 145 102 93 87
28. Roemenië 109 117 101 92
EU-gemiddelde 113 62 56 52
Nu wel 28 EU-landen (+ Kroatië), ondanks malheurke van Luxemburg zijn we van de 19e naar 20e gezakt, ook het gemiddelde tov EU is ~ 0,9 % slechter geworden.
-
De 30-50-70 zonitis begon sinds ~ 2002 (Londerzeel ? ) en de drempel-plateau-meubilair-wildgroei ...
heeft uiteindelijk ook niets geholpen, we zakken steeds verder weg onder het EU-gemiddelde:
Londerzeel was inderdaad het eerste dorp met deze onzin. Dit startte zelfs al in 2001.
Al die maatregelen hebben gezorgd voor een belangrijke vermindering van de gemiddelde snelheid op Belziekse wegen. Vroeger haalt ik makkelijk 60 km/u gemiddeld op een traject van 15 à 20 km. Nu is dit een pak lager. Je mag al tevreden zijn wanneer je 40 km/u haalt.
Ik rijd nu regelmatig met de fiets naar Leuven omdat dit me ongeveer even veel tijd kost dan met het openbaar vervoer. Over de 26 km doe ik met een normale herenfiets zo'n 1u10min. Met de trein en te voet gaat het misschien 10 min sneller, met de auto kost het me in de spits ook ongeveer een uur. De totale ontmanteling van de Leuvensesteenweg zit daar natuurlijk voor iets tussen. Vroeger was deze over het grootste gedeelte nog 90 km/u, nu quasi overal 70 en enkele stukken 50. In Herent heeft men een stuk 2x2 ontmanteld tot 2x1 met een betonnen drempel in het midden zodat er niet kan ingehaald worden.
Anno 2014 halen we een gemiddelde snelheid vergelijkbaar met een postkoets van enkele eeuwen terug, zielig landje!
-
Erger is dat er dan nog een parlementaire vraag komt of dat niet verlengd kan worden ...