Christophoros
Forumgemeenschap => Mediatips en discussies => Topic gestart door: Michel op maandag 27 oktober 2014 - 16:57:34
-
http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenland/article/detail/1867804/2014/04/29/Aantal-verkeersdoden-in-Europa-gehalveerd.dhtml
België gebuisd
In België daalde het aantal slachtoffers per jaar minder snel dan het Europese gemiddelde (6,5 procent en 7,4 procent). Bovendien blijkt dat 50 procent van de Belgen zich niet aan de snelheidslimiet houdt op de landelijke wegen.
(bij door de strot geduwde 20 à 50 kmh lagere limieten is dat laatste zeker geen verrassing, met het aantal verkeersdoden zal het alleszins zeer weinig te doen hebben, mss zelfs integendeel, zie V85-gebaseerde limiet...)
2013 verkeersdoden/inwoners:
http://europa.eu/rapid/press-release_IP-14-341_nl.htm
2001 2010 2012 2013
1. Zweden 66 28 30 28
2. Verenigd Koninkrijk 61 30 29 29
3. Denemarken 81 46 30 32
4. Nederland 62 32 34 34 (cbs.nl)
5. Spanje 136 53 41 37
6. Duitsland 85 45 44 41
7. Ierland 107 47 35 42
8. Slowakije 114 69 55 42
9. Finland 84 51 47 48
10. Frankrijk 134 62 56 50
11. Cyprus 140 73 61 53
12. Malta 41 36 27 54
13. Oostenrijk 119 66 63 54
14. Italië 125 70 62 58
15. Hongarije 121 74 61 59
16. Estland 146 59 65 61
17. Slovenië 140 67 63 61
18. Portugal 163 80 68 62
19. Tsjechië 130 77 71 63
20. België 145 77 70 65
21. Griekenland 172 112 92 81
22. Bulgarije 124 105 82 82
23. Litouwen 202 95 99 85
24. Kroatië 146 99 91 86
25. Letland 236 103 85 86
26. Luxemburg 159 64 66 87
27. Polen 145 102 93 87
28. Roemenië 109 117 101 92
EU-gemiddelde 113 62 56 52
Nu wel 28 EU-landen (+ Kroatië), ondanks malheurke van Luxemburg zijn we van de 19e naar 20e gezakt, dalende trend ~ 0,9 %-ptn slechter als de andere EU-landen.
BE: 65 heeft dus 25% meer verkeersdoden per miljoen inw. als het EU gemiddelde: 52.
-
Malta is niet goed bezig - een paar verkeersdoden meer of minder veroorzaken daar enorme schommelingen
-
Malta is niet goed bezig - een paar verkeersdoden meer of minder veroorzaken daar enorme schommelingen
Even checken is me ook opgevallen + 100 % :-\ , ook GHLuxemburg + 32 %, en ook Ierland + 19 % meer verkeersdoden als een jaar eerder...
Na checken is het idd ~ + 100 % , LUX + 32 % , Ierland + 17 % om juist te zijn...
Die oude en nieuwe cijfers 2012 2013 van Eurostat kloppen niet volgens het jaarverslag van Malta en bron Irtad
Malta had 18 verkeersdoden in 2013, in 2012 zelfs maar 9. Idd niet goed bezig. naja hoeveel toeristen zijn daar bij ?
Moet dus afgerond 40 (40,3) verkeersdoden zijn per miljoen inwoners in 2013 en geen 54 volgens Eurostat,
... in 2012 een uniek boerejaar of maar 9 doden = 20,9 doden per milj inw, of toch uiteindelijk een stijging van ~ 100 %, kan gebeuren na een extreem jaar.
Malta heeft # 446.547 inwoners 2013 (421,364 in 2011 volgens off. ref), en het toerisme is daar zeer belangrijk met 10 % meer toeristen als een jaar eerder pakweg 111.000 méér (en dat is boven het miljoen toeristen hé) , zeker niet te verwaarlozen, ook te vinden in het jaarrapport.
# http://www.lc.gov.mt/mediacenter/PDFs/1_Population%2031-3-13.pdf
verkeersdoden page 59 onderaan, verkeersdoden, of total fatal injuries:
http://www.nso.gov.mt/statdoc/document_file.aspx?id=4061
Table 7.6. Total injuries sustained in road traffic accidents by district/region and type of injury
2013
Slight Grievous Fatal Total
MALTA 1,299 265 18 1,582
Die 18 verkeersdoden in 2013 zijn respectievelijk ingedeeld in: 12 voertuigbestuurders, + 1 voeruiginzittende + 5 voetgangers.
Het is niet de eerste keer dat ik fouten ontdek bij eurostat, naja ze zeggen ook dat het soms om voorlopige cijfers gaat, kunnen ook extrapolaties zijn van 2 of 3 quartalen.
Ik check ook dikwijls na op Irtad die zijn in de regel redelijk up to date en correct: (hebben ook kwartaalcijfers)
http://www.internationaltransportforum.org/shorttermtrends/
even checken:
Variable Country Type 2013 2012 (2011) 2010 2009 2008
Road Fatalities (number) Malta 18 9 (18) 15 21 16
Voor Malta moet het dus zijn, afgerond
2010 2012 2013 2012/2013 %
Malta 36 21 40 + 100 % ipv 36 27 54 + 100 %
Ierland heeft nog geen cijfers bij Irtad in 2013 ( 4,6 milj inw. 2013 http://www.cso.ie/en/releasesandpublications/er/pme/populationandmigrationestimatesapril2014/#.VE67I_mG98d )
Variable Country 2013 2012 (2011) 2010
Road Fatalities Ireland #190 162 (186) 212
dodencijfers Eurostat voor Ierland kloppen wel per milj inw van 2012 en 2010 en van 2013 bijna ook, moet 17 % stijging zijn van 35 naar 41 (en niet 42)
Eens verder kijken http://www.rsa.ie/RSA/Road-Safety/Our-Research/Deaths-injuries-on-Irish-roads/
In the period Jan-December 2013 there were 181 fatal collisions resulting in # 190 fatalities on Irish roads. This represents 29 more collisions and 28 more deaths compared to the same period in 2012; and overall a 17% increase in deaths compared to 2012.
Ierland 2013 2012 2010 2012-2013 Eurostat
d/milj 41 35 46 17 % 42 35 47 19 %
Luxemburg nog: (537.000 inw. 2013 en navenant dalend naar 2011-2010 : http://www.statistiques.public.lu/stat/TableViewer/tableView.aspx?ReportId=397&IF_Language=fra&MainTheme=2&FldrName=1 )
Variable Country 2013 2012 (2011) 2010
Road Fatalities Luxembourg 45 34 (33) 32
per milj inw : 2013 2012 2010 2012-2013
Luxembourg: 84 65 64 32 % Eurostat geeft 87 66 64... 32 %
Tja het zal wel aan de controle of definitie vh aantal inwoners liggen.. begin-einde of gemiddelde vh jaar. Ik neem de overheidslink van Luxemburg wslk per 1 jan, dan kan Eurostat dat toch ook ?
Soit men ziet ook aan Ierland en Luxemburg dat ze een zeer goed (boere)jaar hadden in 2012 dan volgt meestal de rekening het jaar daarop, eigenlijk moet men steeds het gemiddelde van 3 jaren nemen om die eerder toevallige extremen af te vlakken zeker bij landen met zeer weinig inwoners. Naja alle inwoners zijn ook weggebruikers ik vind die norm verkeersdoden/inwoners toch OK, het zijn ook beide de nauwkeurigste geregistreerde cijfers.
-
BE: 65 heeft dus 25% meer verkeersdoden per miljoen inw. als het EU gemiddelde: 52.
Gaan ze de toegelaten snelheden dan nog eens verlagen? Stelt niemand van de 'beleidvoerders'(?) het beleid alleen gefixeerd op snelheid in vraag?
-
Kijk eens rond je, buiten deze woestijn is er niks ... ;D
-
Kijk eens rond je, buiten deze woestijn is er niks ... ;D
Idd... ;D
En de weg(rand)infra in voormalige Oostblokstaten wordt steeds beter (vooral de vlotte wegen), als nu het rijden -bij stevige - dronkenschap daar gaat verminderen (zoals bvb in Hongarije)
... en de gordeldracht daar ook stevig omhoog gaat, en sowieso hun wagenpark steeds veiliger wordt...
... mmh dalingspotentieel hebben die landen alleszins meer als BE.
dan gaat flits-BE nog een paar plaatsen dalen op de ladder, Luxemburg zal ons wslk al inhalen volgend jaar.
en dan nog een paar ex-Oostbloklanden binnen enkele jaren...:
23. Litouwen 202 95 99 85
24. Kroatië 146 99 91 86
25. Letland 236 103 85 86
26. Luxemburg 159 64 66 87
27. Polen 145 102 93 87
(http://1.nieuwsbladcdn.be/Assets/Images_Upload/2012/06/14/B3_GPO3R7RRM010BRAzone70hoog02.jpg?maxheight=380&maxwidth=568&scale=both&format=jpg) De zoneborden 20-40-60 liggen al klaar ;D >:D
-
Heb deze gegevens nog nooit eerder gezien! Nederland doet het goed in de lijst zeg! Maar hey, zolang de verkeersdoden elk jaar minder worden, vind ik dat de berichtgeving positief mag zijn!
-
Heb deze gegevens nog nooit eerder gezien! Nederland doet het goed in de lijst zeg! Maar hey, zolang de verkeersdoden elk jaar minder worden, vind ik dat de berichtgeving positief mag zijn!
Hallo en welkom, als Nederlander mag je inderdaad tevreden zijn.
Uiteraard daalt het aantal verkeersdoden, de steeds veiligere auto´s (passief, aktief, voetgangersveiligheid, ...) hebben daar zowat het allergrootste aandeel aan, snellere hulpdiensten en medische evolutie eveneens een significant deel, enz...
Het deel wat het verkeersveiligheidsbeleid bijdraagt zou men dan ook in de evolutie moeten kunnen aflezen...
Voor bepaalde landen is dat relatief goed tot zeer goed, voor bepaalde landen zoals België is dat eigenlijk onder alle verwachtingen.
In 1996-1997 bvb stond BE 2 jaar 12e van 27 landen, sindsdien ging het steeds meer langzaam maar zeker achteruit.
Ooit stonden we zeker in de top 5 van "verkeersontwikkeld" Europa, ttz ergens vóór de oliecrisis 1973 toen er nog geen verplichte gordeldracht of (lage) snelheidsbeperkingen bestonden, en uiteraard er amper handhaving was, ook de wegrandinfra was eerder simpel, enz...
De vorige link van Eurostat geeft bvb het aantal verkeersdoden per miljoen inwoners van 1965 weer:
ik citeer voornamelijk landen met (ruw) vergelijkbare mobiliteit en weginfra, kijk welke cijfers Nederland en België toen hadden ...
http://europa.eu/rapid/press-release_IP-13-236_nl.htm
Lidstaat ¦ Verkeersdoden per miljoen inwoners
Jaar 1965 ------ > .. 2013 Evolutie %
1. Verenigd Koninkrijk 146 .. 29 - 80%
2. België 147 .. 65 - 56% (-42 % bij vuistregel gemiddelde 3 jaren zie volgende post, enkel verkeersdoden niet per milj.inw.)
3. Zweden 170 .. 28 - 83%
4. Italië 186 .. 58 - 69%
5. Nederland 202 .. 34 - 83% (-78 % bij vuistregel gemiddelde 3 jaren, enkel verkeersdoden niet per milj.inw.)
6. Denemarken 212 .. 32 - 85 %
7. Duitsland 234 .. 41 - 83 %
8. Frankrijk 249 .. 50 - 80 % (-71 % bij vuistregel gemiddelde 3 jaren, enkel verkeersdoden niet per milj.inw.)
9. Oostenrijk 252 .. 54 - 79 %
Naja, ik denk ook dat de oneliner " Elke verkeersdode is er een teveel " uit Vlaanderen (https://www.google.be/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=elke+verkeersdode+is+er+een+teveel) stamt... of was het Nederland ?
-
Ik begrijp je punt en daar geef ik je ook grotendeels gelijk in. Maar toch vraag ik me ook af in hoeverre deze aantallen niet afhankelijk zijn van toevallige omstandigheden? Je hebt in principe maar een paar 'drunk drivers' nodig om het percentage enorm te laten stijgen.... lijkt mij?! Lijkt me interessant om dit statistisch te onderzoeken.
Aan de andere kant las ik op de website van de EU (http://europa.eu/rapid/press-release_IP-13-236_nl.htm) dat het aantal zwaargewonden een kleinere daling doormaakt. Mogelijk omdat er door de snellere hulpdiensten en medische evolutie levens gered kunnen worden, maar daardoor er dus wel een flink aantal zwaargewonden zijn?
Maargoed, dat Belgie niet langer in de top 5 van "verkeersontwikkeld" staat, vind ik niet zo heel verassend. Haha, als ik in het weekend wel eens naar Nederland ga, merk ik toch altijd wel een duidelijk verschil in de infrastructuur! ;)
Naja, ik denk ook dat de oneliner " Elke verkeersdode is er een teveel " uit Vlaanderen (https://www.google.be/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=elke+verkeersdode+is+er+een+teveel) stamt... of was het Nederland ?
Haha, geen idee! Hij lijkt uit Vlaanderen te komen, maar ik ken hem wel in ieder geval!
-
Ik begrijp je punt en daar geef ik je ook grotendeels gelijk in. Maar toch vraag ik me ook af in hoeverre deze aantallen niet afhankelijk zijn van toevallige omstandigheden? Je hebt in principe maar een paar 'drunk drivers' nodig om het percentage enorm te laten stijgen.... lijkt mij?! Lijkt me interessant om dit statistisch te onderzoeken.
Toevallige omstandigheden ? Men moet eigenlijk gemiddeldes van 3 jaar nemen om een toevallig slecht jaar af te vlakken maar heel veel verandert dat meestal niet, het zou ook slechter kunnen worden.
Anders begrijp ik niet wat je daarmee bedoelt, aangezien het een evolutie is van 27-28 landen over een periode van 48 jaar. Zo een tiental landen zijn op zich redelijk goed te vergelijken wat evolutie betreft. De cijfers spreken voor zich. Toevalligheden gebeuren geen 48 jaar achtereen over zoveel landen tegelijk.
De statistische vuistregel is steeds een gemiddelde van de eerste 3 jaren te nemen en te vergelijken met het gemiddelde van de 3 laatste jaren, zo vlakt men een toevallig slecht jaar af. Men zou dan de verkeersdoden (1965-67)/3 moeten vergelijken met (2010-2013)/3. Even doen:
Bron grafisch 1951-2012 : http://statbel.fgov.be/nl/statistieken/cijfers/verkeer_vervoer/verkeer/ongevallen_slachtoffers/ zie Chart, muiswijzer op kurve zetten:
Doden 1965-67: (1392+1291+1359)/3 = 1347 tov 2011-2013 (862+770+724)/3= 785 of een daling van slechts - 42 % ipv van -56 % vorige post wat wel per milj inwoners is , even aangevuld..., natuurlijk moet men dat voor de andere landen dan ook zo doen, kan meevallen kan tegenvallen..., voor Frankrijk heb ik het ook gedaan, gaat van -80 % (per milj inw.) naar -71 % enkel verkeersdoden gemiddelde basis 3 jaren, voor Nederland van -83% naar -78%.
Tabel 1995-2013 : http://statbel.fgov.be/nl/statistieken/cijfers/verkeer_vervoer/verkeer/ongevallen_slachtoffers/verkeersslachtoffers/
BE bengelt qua evolutie steeds achteraan bij de vergelijkbare landen van "West-Europa" als men de mooiste kersen er niet grafisch uitpikt...
Alle landen van de EU stellen zich als doel het aantal verkeersdoden telkens te proberen halveren binnen een vaste periode (10 jaar), dit begon in 2000 en dan weer in 2010 (10 statistische jaren 2000-2010; 2010-2020)
http://www.standaard.be/cnt/dmf23062008_039 (afgeronde 1470 = 1500/2 = 750 doden was het doel voor 2010, Be haalde 841 na correctie
http://www.knack.be/nieuws/belgie/schouppe-wil-halvering-verkeersdoden-tegen-2020/article-normal-22780.html nieuw doel 840/2 => 420 in 2020, zie grafisch onderaan.
Ondanks dat BE toen op een slecht jaar begon (# 2000, ~ 1500 doden en toen al 20e op 27 landen) haalden ze het niet, of ze het tegen 2020 gaan halen ? 420 doden zou het nieuwe doel zijn (840/2).
(http://www.indicators.be/sites/default/files/grafieken/fusionchart-1788-6345-500-350.jpg)
http://www.indicators.be/nl/indicator/verkeersongevallen-aantal-doden?detail=
(http://vnet.verkeersnet1.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2014/02/verkeersdoden_belgie.jpg)
http://www.verkeersnet.nl/10941/aantal-verkeersdoden-belgie-gedaald/
-
Heb deze gegevens nog nooit eerder gezien! Nederland doet het goed in de lijst zeg! Maar hey, zolang de verkeersdoden elk jaar minder worden, vind ik dat de berichtgeving positief mag zijn!
Je hebt wel je kans op een zwaar (of erger) ongeval verdubbeld door te verhuizen ... uitkijken dus ;)
-
België heeft de minst professionele rijopleiding* in Europa, een verwittigd mens is er twee waard. ;)
* http://www.gva.be/cnt/aid1371918/bijna-3-jonge-verkeersdoden-per-week-in-belgie
...
Daarmee staat ons land op een dramatische laatste plaats van de West-Europese landen en derde laatste van alle Europese lidstaten die werden geanalyseerd door Europese Commissie en van de FIA.
... Een vergelijkend onderzoek van de FIA toont aan dat ons land de minst professionele rijopleiding van heel Europa heeft".
verkeersdoden vooral bij de jonge mannen... ~ 3 x slechter als NL...:
(http://static.zukunft-mobilitaet.net/wp-content/uploads/2011/12/tote-europa-verkehrstote-jugendliche-maenner-frauen.jpg)
-
Ok Michel, je hebt me overtuigd.
In deze infographic (http://www.rferl.org/contentinfographics/infographics/26692462.html) zijn ook nog een paar landen extra opgenomen.
-
Heb deze gegevens nog nooit eerder gezien! Nederland doet het goed in de lijst zeg! Maar hey, zolang de verkeersdoden elk jaar minder worden, vind ik dat de berichtgeving positief mag zijn!
Je hebt wel je kans op een zwaar (of erger) ongeval verdubbeld door te verhuizen ... uitkijken dus ;)
Haha. Maar toen ik drie jaar geleden verhuisde, nam ik eigenlijk nog meer risico! ;)
-
Ok Michel, je hebt me overtuigd.
In deze infographic (http://www.rferl.org/contentinfographics/infographics/26692462.html) zijn ook nog een paar landen extra opgenomen.
:)
Mooie infographic, wslk cijfers op basis van 2010, soms 2009.
Te zien aan kleurtje Portugal dat in 2011-2012-2013 wel betere cijfers had als België, eigenlijk zou Be nu dat pink-kleurtje moeten hebben in Europa.
Hier de cijfers 2011, BE 21e plaats op 27 ...:
(http://www.nrso.ntua.gr/media/k2/items/cache/edc1d0314df26f4954651131e82a7939_M.jpg)
http://www.nrso.ntua.gr/index.php/data/item/457-road-fatalities-per-million-population-european-union-2002-2011.html
Bron ETSC: http://www.nrso.ntua.gr/images/stories/data/nrso-eu51-2011.pdf
Raar bij doodslag per inwoner staat BE 23e op 29 ... of eigenlijk op dezelfde plaats (UK=1 land) :
(http://epp.eurostat.ec.europa.eu/statistics_explained/images/thumb/e/e7/Homicide_rate_per_100_000_population%2C_average_per_year%2C_2005-2007_and_2008-2010.png/416px-Homicide_rate_per_100_000_population%2C_average_per_year%2C_2005-2007_and_2008-2010.png)
http://epp.eurostat.ec.europa.eu/statistics_explained/index.php/File:Homicide_rate_per_100_000_population,_average_per_year,_2005-2007_and_2008-2010.png
-
Evolutie verkeersdoden snelwegen enkel Vlaanderen, hetzelfde tragisch record-flitsbeleid...
opmerkelijk of voor mij niet-verrassend is dat Vlaanderen het zelfs slechter doet als BE en dus Wallonië qua evolutiecijfers... (waar amper geflitst wordt (zeer weinig snelwegflitspalen) en geen trajectcontroles bestaan)
bron via ETSC:
http://departement-mow.vlaanderen.be/nl/press-release/veiligheid-vlaamse-snelwegen-verbetert-maar-blijft-onder-europees-gemiddelde
In 2013 telde de Europese Unie ongeveer 1900 verkeersdoden op autosnelwegen, of 7% van het totale aantal verkeersdoden in de EU. In Vlaanderen gaat het om 48 doden, of 12,5% van alle verkeersdoden in onze regio. Over een periode van tien jaar, tussen 2004 en 2013, is het dodental op Europese autosnelwegen nagenoeg gehalveerd (-49%). Dit komt overeen met een gemiddelde jaarlijkse afname van -8,2%. In Vlaanderen nam het dodental op autosnelwegen over dezelfde periode met iets minder dan een derde af (-31,4%), of -6,0 % op jaarbasis.
Vlaanderen presteert met deze cijfers slechter dan het gemiddelde voor heel België, dat -36,0% bedraagt, of -6,4% op jaarbasis. We doen het minder goed dan onze directe buren Nederland (-8,5%) en Duitsland (-6,6%), maar wel beter dan Frankrijk (-3,8%). De ETSC noteerde de sterkste jaarlijkse dalingen over de periode 2004 tot 2013 in Litouwen (-19,9%), Slovakije (-14,4%) en Spanje (-13,2%). Ook in Denemarken, Oostenrijk, Groot-Brittannië, Tsjechië, Nederland en Italië was de daling groter dan het Europese gemiddelde.
De ETSC berekende ook het overlijdensrisico op basis van het aantal gereden kilometers. In de slechtst presterende landen is dit risico meer dan vier keer hoger dan in de beste landen. Denemarken, Groot-Brittannië, Zweden en Nederland hebben met 1 dode per miljard voertuigkilometers de veiligste snelwegen. Polen en Hongarije tellen meer dan 4 en Litouwen zelfs meer dan 5 doden per miljard voertuigkilometers. In Vlaanderen bedraagt het overlijdensrisico op snelwegen 2,3 doden per miljard voertuigkilometers, iets lager dan het gemiddelde voor België (2,9). Ter vergelijking, het overlijdensrisico voor alle Vlaamse wegen samen bedraagt 6,9 doden per miljard voertuigkilometers.
Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts is niet tevreden met de cijfers voor Vlaanderen: 'Ik word niet vrolijker van deze cijfers. Ook de verkeersveiligheidscijfers voor 2014 zien er niet goed uit. De dalende trend in de statistieken lijkt in Vlaanderen te stagneren. Structurele maatregelen zijn dan ook nodig. Ik ga ingrijpen, al vanaf de rijopleiding. Maar ook de handhaving wordt opgevoerd. Ik ga met name sterker inzetten op trajectcontrole. Het kan wel degelijk beter en veiliger', aldus minister Weyts.
ook: http://ingridpira.be/verkeer/aantal_doden_op_vlaamse_snelwegen_hoger_dan_europees_gemiddelde_-_weyts_moet_nu_handelen_-_5
Door redactie op do, 05/03/2015 - 16:42
Gisteren maakte de ETSC bekend dat er per jaar 1900 mensen sterven op Europese autosnelwegen. Dat is 7 % van het totaal aantal dodelijke verkeersslachtoffers in de EU. In Vlaanderen vallen er 12,5 % van het totaal aantal dodelijke verkeersslachtoffers op Vlaamse autosnelwegen. Hier kan de reactie zijn : “Normaal, want Vlaanderen heeft in verhouding meer autosnelwegen, dus is het aantal verkeersdoden hoger”.
Doet Vlaanderen het slechter ? Ja, want er is een andere barometer, nl. de daling van het aantal dodelijke verkeersslachtoffers op autosnelwegen. En dan zien we dat het aantal dodelijke slachtoffers op Europese autosnelwegen de laatste tien jaar daalde met 49 % en datzelfde aantal op Vlaamse autosnelwegen met 31,4 %. Het risico om een dodelijk slachtoffer te worden op een Vlaamse autosnelweg is dus een pak hoger dan op een Europese snelweg.
Om op eerste reactie een vb te geven:
In het snelwegrijke en zeer drukke Nordrhein-Westfalen daalde het aantal snelwegdoden in dezelfde tien jaar met bijna 59 % (van 138 naar 57= -58,6 %)
bronnen:
2003: pdf nrw.de tabel 1: 138 (https://www.lzg.nrw.de/_media/pdf/gesundheitberichtedaten/nrw-kurz-und-informativ/verkehrsunfaelle_0504.pdf)
2013: 57 pdf page 26 (https://www.mik.nrw.de/fileadmin/user_upload/Redakteure/Dokumente/Themen_und_Aufgaben/Schutz_und_Sicherheit/VUS_2013/140722vustatistik2013.pdf)
Getötete auf Autobahnen
2009-2010-2011-2012-2013
..73 ... 77 ... 72 ... 55 ... 57
Van het vergelijkbare dichte Nederlandse snelwegennet kan ik ook de evolutiecijfers terugvinden. ;)
-
Nog een oude evolutiegrafiek gevonden die nog eens dieper op het verkeerswanbeleid drukt.
België allerlaatste op 28 landen met maar 36 % daling op 15 jaar, bron Eurostat via OECD.
Of België daalt ~ 30 % slechter als gemiddeld EU.
http://www.oecd-ilibrary.org/sites/9789264183896-en/01/06/index.html?itemId=/content/chapter/9789264183896-9-en
met uitleg van de evolutiecijfers.
directe link (http://www.oecd-ilibrary.org/sites/9789264183896-en/01/06/g1-06-03.html?itemId=/content/chapter/9789264183896-9-en&_csp_=1d180a97159482ee03664b608b79f0d2)
Figure 1.6.3 Decline in transport accident mortality rates, 1995-2010 (or nearest year)
(http://www.oecd-ilibrary.org/sites/9789264183896-en/images/graphics/g1-06-03.gif)
Source: Eurostat Statistics Database. Data are age-standardised to the WHO European standard population.
2013-2014 is BE er ook niet op vooruitgegaan BE trappelt terplaatse, omdat Vlaanderen 5,7 % meer doden telde in 2014 tov 2013 :
http://www.standaard.be/cnt/dmf20150317_01583697
-
Verkeersdoden 2014 EU-landen per miljoen inwoners evolutie tov 2010:
(http://2006.ra-rath.com/wp-content/uploads/2015/05/roadsafety-2000-to-2014.jpg)
http://2006.ra-rath.com/?p=204
Belgie trappelt rond de 20-21-22 plaats, 2014 alweer 20e plaats omdat Lux (wel de allermeeste transitverkeersdoden) naar achter schuift.
Naja als ik nareken heeft BE 65 verkeersdoden per miljoen inwoners (727/11,15) of toch mss 21e na Lux.
Toch opmerkelijk: Duitsland zakt zelfs 3 plaatsen naar achter tov 2010 (ingehaald door Denemarken, Spanje en Finland), of van plaats 5 naar 8.
mss tijd voor een vaste snelheidslimiet in D want dé Duitse rijmentaliteit is serieus aan´t slabakken. :D ;D
Tiens NL maar 28 en tweede plaats ? Ik zie het al aan de bron CARE, die nemen of krijgen altijd de verkeerde ciijfers van NL, tzal wel een taalprobleem zijn zeker?
NL heeft namelijk 34 verkeersdoden/miljoen inwoners offic. bron:
http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/gezondheid-welzijn/publicaties/artikelen/archief/2015/aantal-verkeersdoden-gelijk-gebleven-in-2014.htm
570/16,85 milj inw. = 33,83
en staan daarmee achter Denemarken op de 6e plaats.
Tiens daar staan interessante graphs zoals het verkeersdodenaandeel bij motorijders:
http://2006.ra-rath.com/wp-content/uploads/2015/05/roadsafety-2014-motocycles.jpg
En fietsers:
http://2006.ra-rath.com/wp-content/uploads/2015/05/roadsafety-2014-cyclists.jpg
-
dé Duitse rijmentaliteit is serieus aan´t slabakken.
Ach nu begrijp ik het: er bestaat een Duitse rijmentaliteit, maar geen Belgische. Het is dus zoals met het geweten: je kunt een goed of een slecht geweten hebben, maar daarnaast zijn er ook nog gewetenloze bestuurders.
Ja, het gaat de laatste tijd helaas wat minder goed op de Duitse wegen. Met 42 staan we 9 onder het EU gemiddelde van 51, België met 64 staat er 13 boven. 64/42 is 52% meer voor België, het is dus beter een Duitse rijmentaliteit te hebben dan er geen te hebben zoals de Belgen.
-
dé Duitse rijmentaliteit is serieus aan´t slabakken.
Ach nu begrijp ik het: er bestaat een Duitse rijmentaliteit, maar geen Belgische. Het is dus zoals met het geweten: je kunt een goed of een slecht geweten hebben, maar daarnaast zijn er ook nog gewetenloze bestuurders.
Ja, het gaat de laatste tijd helaas wat minder goed op de Duitse wegen. Met 42 staan we 9 onder het EU gemiddelde van 51, België met 64 staat er 13 boven. 64/42 is 52% meer voor België, het is dus beter een Duitse rijmentaliteit te hebben dan er geen te hebben zoals de Belgen.
:D
-
Het zou interessant zijn om te weten te komen aan wat de betere en de slechte cijfers te wijten zijn.
Welke factoren kunnen een (positieve of negatieve) rol spelen in het éne land en niet in het andere?
-
Het zou interessant zijn om te weten te komen aan wat de betere en de slechte cijfers te wijten zijn.
Welke factoren kunnen een (positieve of negatieve) rol spelen in het éne land en niet in het andere?
Ja welke? Noem eens de voornaamste wat vooral verkeersdoden betreft.
-
Het zou interessant zijn om te weten te komen aan wat de betere en de slechte cijfers te wijten zijn.
Welke factoren kunnen een (positieve of negatieve) rol spelen in het éne land en niet in het andere?
Persoonlijk zie ik, nu ik al meer dan 7 jaar in Duitsland woon, volgende verschillen:
positief
- betere rijopleiding, met als gevolg beter verkeersinzicht en betere rijvaardigheden
- meer nadruk op defensief rijgedrag
- minder individualisme (niet ieder voor zich)
- minder agressie, meer en zware bestraffing van verkeersagressie
- extra bestraffing van een overtreding als ze hinder, gevaar of een ongeval veroorzaakt
- controles op afstand houden
- rijbewijs met strafpunten: de die-hards gaan er uit
negatief
- sneller rijden dan nog veilig is (in sterkere mate dan in België)
- voorrangsnegatie (nog meer dan in België)
- alcohol (niet meer betrokkenen, maar wel hogere hoeveelheden)
- ouderen die echt niet meer rijgeschikt zijn
- verkeerde perceptie van de eigen verantwoordelijkheid (na een ongeval zeggen "'t is dat het zo moest zijn", zichzelf niet in vraag stellen)
- hier bij ons: verkeerscontroles leveren niet veel op, want iedereen kent iedereen, ook de flikken, het halve dorp weet al vooraf wanner ze waar ze gaan staan, en na hooguit een kwartier weet het hele dorp waar ze staan.
-
Zo heb ik een Franse collega die altijd wel snel bolt.
Gesnapt, voor correctie, tegen 181 op de snelweg (in France) om te beginnen zijn rijbewijs drie maand kwijt, mag het ook opnieuw gaan afleggen en door de psychologische testen geraken, punten hij sprak van minstens 4 en dan mag hij zich nog eens voor de rechter gaan verdedigen.
Denk wel dat hij nu een beetje geleerd gaat zijn, gelukkig is de baas begripvol en zit hij nu hier op hotel, een collega haalt hem dagelijks op en in het weekend gaat hij met de trein naar huis.
Z'n vriendin kan er in elk geval niet mee lachen.
Dus niet enkel in DE gaan de die-hards eruit.
-
Het zou interessant zijn om te weten te komen aan wat de betere en de slechte cijfers te wijten zijn.
Welke factoren kunnen een (positieve of negatieve) rol spelen in het éne land en niet in het andere?
Ja welke? Noem eens de voornaamste wat vooral verkeersdoden betreft.
Ik kan moeilijk vergelijken want ik woon in B.
Maar Jozef heeft toch enkel interessante verschillen kunnen opmerken.
Persoonlijk zie ik, nu ik al meer dan 7 jaar in Duitsland woon, volgende verschillen:
positief
- betere rijopleiding, met als gevolg beter verkeersinzicht en betere rijvaardigheden
- meer nadruk op defensief rijgedrag
- minder individualisme (niet ieder voor zich)
- minder agressie, meer en zware bestraffing van verkeersagressie
- extra bestraffing van een overtreding als ze hinder, gevaar of een ongeval veroorzaakt
- controles op afstand houden
- rijbewijs met strafpunten: de die-hards gaan er uit
negatief
- sneller rijden dan nog veilig is (in sterkere mate dan in België)
- voorrangsnegatie (nog meer dan in België)
- alcohol (niet meer betrokkenen, maar wel hogere hoeveelheden)
- ouderen die echt niet meer rijgeschikt zijn
- verkeerde perceptie van de eigen verantwoordelijkheid (na een ongeval zeggen "'t is dat het zo moest zijn", zichzelf niet in vraag stellen)
- hier bij ons: verkeerscontroles leveren niet veel op, want iedereen kent iedereen, ook de flikken, het halve dorp weet al vooraf wanneer ze waar ze gaan staan, en na hooguit een kwartier weet het hele dorp waar ze staan.
Misschien zijn er ook significante verschillen in de infrastructuur, de drukte, weersomstandigheden, plaatsgesteldheid, enz.
Cijfers in Europa die we hebben, zijn weinig kwalitatief. Gewoon een kwantitatieve optelsom.
Als er een ongeval (met doden of zwaargewonden) gebeurt, zou men ook zoveel mogelijk de omstandigheden moeten in kaart brengen. Aan wat was het ongeval te wijten? Wat waren de omstandigheden?
Als men daarover gegevens zou hebben, kan men aan de Europese verschillen werken.
-
En de voornaamste factor waar van het ene jaar op het andere geschatte 10 % verkeersdoden minder kunnen vallen in België vergeet men, ook hierboven.
Typisch vergeetachtig-onwetend-"Belgisch" zeker ?
http://www.standaard.be/cnt/dmf20141030_01350455
Helft dodelijke verkeersslachtoffers op snelwegen droeg gordel niet
30/10/2014
http://www.steunpuntverkeersveiligheid.be/sites/default/files/RA-2003-14.pdf
Uit de ongevallencijfers is duidelijk af te leiden dat de veiligheidsgordel een doeltreffend middel is om het aantal verkeersslachtoffers te doen verminderen. Om een juiste getalwaarde aan deze effectiviteit toe te kennen is veel onderzoek gebeurd. Bij dit onderzoek speelt de kwaliteit van de beschikbare gegevens een grote rol. Men mag aannemen dat voor verkeersdoden de gordel een effectiviteit heeft van 40 %.
BE had in 2005 tesamen met Hongarije het slechtste gordeldrachtpercentage in Europa of de voorlaatste plaats, en ik vrees dat ze anno 2015 nog altijd bij de laatste 5 staan, of zoals bij de verkeersdodenrangschikking verwonderd het dan niemand dat BE een 21e plaats op 28 EU-landen heeft. Het is nochtans simpel een gordel aan te doen, en vooral eens gegordeld heeft men de gordel de ganse rit aan...
Ik zal de papieren-cijfers nog eens opzoeken... maar dat zijn meestal maar enquetes of rondvragingen bij de mensen (o.a BIVV) en-of sporadische tellingen, maar of ze de gordel ook werkelijk altijd aandoen ? Hier een tabel van enkel de inzittenden vooraan (en overdag):
De rangschikking is opgemaakt op basis van de laatste cijfers (2009-2013), de beste landen onderaan.
Tab 4 (Fig 8 ): Daytime wearing rates of seat belts on front seats of cars and vans from road side independent survey in 2012, with 2005 for comparison.
Country 2005 2012 or latest available year
RS n/a 58%
IT* 74% 70% 2011
EL*** 77% 71% 2009
SK*** 71% 80% 2009
PL† 76% 80% ETSC estimates based on 2008 survey on urban and rural roads.
HU** 65% 80% 2010
LV 77% 84%
CY** 80% 86% 2010
BE 67% 86%
AT 83% 89%
ES 74% 91%
CH 82% 92%
FI 88% 92%
IE 86% 92%
SI* 86% 93%
DK 87% 94%
NO 90% 95%
UK** 90% 95% 2010
NL** 92% 96% 2010
IL 88% 96%
PT 86% 96% 2013
CZ 71% 97%
EE 74% 97%
SE 92% 98%
DE 96% 98%
FR 97% 98%
LU n/a
LT n/a
HR n/a
MT n/a
RO n/a
SK n/a
http://etsc.eu/ranking-eu-progress-on-car-occupant-safety-pin-flash-27/
De gordeldracht achteraan zal navenant ook zo slecht zijn...:
hier een tabel met veroudere data maar wel ook gordeldracht achteraan (BE geen cijfer)
https://en.wikipedia.org/wiki/Seat_belt_use_rates_by_country
Country All occupants Driver Front seat occupants Rear seat occupants
Australia 95[1]
Austria 77[2] 56[2]
Belgium 66[2]
Canada 91[3] 92[3] 91[3] 85[3]
Czech Republic 75[2]
Denmark 84[2] 63[2]
Estonia 75[2] 21[2]
Finland 89[2] 80[2]
France 96[2] 68[2]
Germany 94[2] 90[2]
Greece 40[2] 15[2]
Hungary 59[2] 20[2]
Ireland 59[2] 20[2]
Italy 64[4] 10[4]
Japan 99[5] 98[5] 68[5]
Luxembourg 88[2] 72[2]
Malta 95[2] 43[2]
Netherlands 86[2] 63[2]
Norway 92[6] 91[6]
Poland 71[2] 49[2]
Portugal 88[2] 25[2]
Spain 86[2] 42[2]
Sweden 92[2] 79[2]
Switzerland 88[7] 89[7]
United Kingdom 93[2] 83[2]
United States 83 [8] 84[8] 81[8] 74[9]
Zelfs bij een impact van 30 kmh is het niet dragen van de gordel meestal dodelijk...
Wacht... wacht de Vmax mss op 20 kmh leggen? >:D ;D
De gordelitis tesamen met onze dodelijke wegrandinfra of bometitis/paalitis (bomen en palen langs de wegrand planten voor de gezelligheid) zullen er wel voor zorgen dat BE nooit in de top 15 van de EU geraakt, mark my words...
Aja zelfs onze snelwegdoden (onze veiligste weg) waren het 56 % doden bij enkelvoudige ongevallen:
(een wat oude link 2010 (doden 2008) maar zal heus niet veel afwijken met vandaag, best het andere ook lezen)
http://www.fiscaleplanning.be/index.php?menu=actueel&submenu=persberichten&detail=2
....
Meer ongevallen waarbij slechts 1 weggebruiker betrokken is
Het is opvallend dat veel letselongevallen op autosnelwegen ongevallen zonder tegenpartij zijn. Bij 42 % van deze ongevallen komt de weggebruiker in aanrijding met een obstakel naast de rijweg. Telt men hierbij de eenzijdige ongevallen met een obstakel op de rijweg en de eenzijdige ongevallen zonder obstakel (bv. val), dan is bijna 1 letselongeval op 2 op de autosnelweg een eenzijdig ongeval!
Deze ongevallen zijn ook ernstiger, aangezien zij 56 % van de doden op de autosnelwegen veroorzaken. Eenzijdige ongevallen zijn frequenter bij motorrijders (52 % van de ongevallen met motorfietsen) en automobilisten (46 %) dan bij bestuurders van lichte vrachtwagens (34 %) of van vrachtwagens (18 %). Zij doen zich vaker voor ’s nachts, tijdens het weekend, en wanneer de verkeersomstandigheden moeilijk zijn (ijzel, sneeuw, nat wegdek). Bij dit type ongevallen stellen we een oververtegenwoordiging vast van jonge bestuurders (18-29 jaar), alsook van bestuurders die onder invloed van alcohol rijden, en van vrouwen.
Aanrijdingen langs achteren
Aanrijdingen langs achteren vertegenwoordigen 34 % van de letselongevallen en 27 % van de doden. Bij dit type ongeval zijn veel vaker autobussen en autocars (74 % van de ongevallen waarbij autobussen en autocars zijn betrokken), vrachtwagens (51 %) en lichte vrachtwagens (45 %) betrokken dan wagens (35 %) en motorfietsen (25 %). In 61 % van de gevallen werden de veiligheidsafstanden niet geëerbiedigd en in 18% van de gevallen (tegenover 9 % voor de andere ongevallen), volgt het ongeval op een file of op een ander ongeval.
Het themarapport “autosnelwegen” is te vinden op de BIVV-website (“Observatorium voor de Verkeersveiligheid”): ...
Enkel in Limburg:
http://www.hbvl.be/cnt/dmf20151215_02021913/gitzwarte-week-op-limburgse-wegen-vijf-doden-in-vijf-dagen
Gitzwarte week op Limburgse wegen: vijf doden in vijf dagen tijd
In de regel (enkel voor voertuigen, internationaal) rijdt 1/3 zich dood op paal of boom of ander hard obstakel naast de wegrand (in BE mss zelfs 40%) en dan helpt bij een zijdelingse impact de gordeldracht en de passieve veiligheid van een voertuig ook niet meer. Verkeersdode= ongevalernst.
In Belziek plant men graag jonge bomen langs de wegrand. >:D
Bermongevallen studie Nederland: http://www.swov.nl/rapport/Factsheets/NL/Factsheet_Wegbermen.pdf
-
En zoals altijd, beschouwt men de gordeldracht alsof het een zwart-wit gegeven zou zijn: droeg het slachtoffer een gordel of niet?
Men gaat gemakshalve gewoon voorbij aan het feit dat vele inzittenden die de gordel dragen, hem verkeerd dragen, zodat zijn doelmatigheid sterk afneemt:
- gordel onvoldoende aangespannen.
- gordel over de buik in plaats van over het bekken.
- gordel verdraaid.
- gordel niet vervangen na een ongeval.
- hoogte van de gordel niet correct afgesteld.
- dikke kleding.
-
En zoals altijd, beschouwt men de gordeldracht alsof het een zwart-wit gegeven zou zijn: droeg het slachtoffer een gordel of niet?
Ik neem toch wel aan dat zoiets na een ongeval wel (deskundig) snel kan vastgesteld worden.
Helaas lees ik daarvan quasi niets in de Belgische media (politiek correct of zwakte?), integendeel tot de buitenlandse media waar de gordeldracht in de regel 20 %-punten hoger ligt als hier.
Ooit zullen technische maatregelen ervoor zorgen dat zonder correcte gordeldracht de auto niet start of zelfs gaat vertragen en stoppen...
want de ongevalanalyses betreft gordel tonen de echte cijfers, en die zijn steeds slechter:
http://www.zeit.de/mobilitaet/2015-11/auto-sicherheitsgurt-unfall-verkehrstote
Experten fordern Anfahrsperre für Gurtmuffel
In manchen Regionen trägt jeder dritte Autoinsasse, der bei einem Unfall stirbt, keinen Sicherheitsgurt. Unfallforscher schlagen eine radikale Lösung dagegen vor.
27. November 2015
...
Die Unfallstatistik zeichnet ein anderes Bild. Während sich die BASt seit Jahren über hohe Anschnallquoten freut und von Daten "mit hoher Zuverlässigkeit" spricht, beobachten Unfallforscher einen eher gegenläufigen Trend: Die Zahl der bei Unfällen getöteten Autofahrer, die keinen Sicherheitsgurt angelegt haben, steigt stetig. So ergab eine Analyse des Brandenburger Polizeipräsidiums, dass inzwischen 32 Prozent aller tödlich verunglückten Autoinsassen nicht angeschnallt sind. Vor zwei Jahren waren es 18 Prozent.
Einen ähnlichen Trend meldete der Deutsche Verkehrssicherheitsrat (DVR) kürzlich auch aus anderen Bundesländern. In Bayern und Baden-Württemberg waren demnach jeweils rund 25 Prozent der getöteten Fahrzeuginsassen nicht angeschnallt, während in Hamburg und im Saarland sogar bis zu 37,5 Prozent der tödlich verunglückten Fahrer und Mitfahrer keinen Sicherheitsgurt trugen. "Mehrere Länder machen darauf aufmerksam, dass sie eine hohe Dunkelziffer vermuten", ergänzte der DVR die Umfrageergebnisse und machte auf Lücken in der Unfallstatistik aufmerksam.
Ook wannneer men eens een gerichte controle doet blijken die gorderdrachtcijfers niet te kloppen:
http://www.tagesspiegel.de/berlin/polizei-justiz/polizeiaktion-in-berlin-und-umland-2100-gurtmuffel-in-einer-woche-erwischt/11510898.html
-
En zoals altijd, beschouwt men de gordeldracht alsof het een zwart-wit gegeven zou zijn: droeg het slachtoffer een gordel of niet?
Men gaat gemakshalve gewoon voorbij aan het feit dat vele inzittenden die de gordel dragen, hem verkeerd dragen, zodat zijn doelmatigheid sterk afneemt:
- gordel onvoldoende aangespannen.
- gordel over de buik in plaats van over het bekken.
- gordel verdraaid.
- gordel niet vervangen na een ongeval.
- hoogte van de gordel niet correct afgesteld.
- dikke kleding.
Ik neem toch wel aan dat zoiets na een ongeval wel (deskundig) snel kan vastgesteld worden.
Inderdaad, gebrek aan kwalitatieve vaststellingen waarbij kwalitatief onderzoek onmogelijk wordt.
En dan hebben we het enkel over het correct dragen van de gordel.
Wat als we het hebben over de Europese verschillen in infrastructuur, de drukte, weersomstandigheden, plaatsgesteldheid, enz.
Maargoed, dat België niet langer in de top 5 van "verkeersontwikkeld" staat, vind ik niet zo heel verrassend. Haha, als ik in het weekend wel eens naar Nederland ga, merk ik toch altijd wel een duidelijk verschil in de infrastructuur! ;)
Ik begin te denken dat de Belgen zowat de beste bestuurders van Europa moeten zijn om in onze moeilijke omstandigheden niet meer ongevallen te veroorzaken. ???
-
Prognoses 2015 van BIVV liggen alweer slechter dan 2014 ...
BIVV onderschat vaak (tactiek om slecht nieuws initieel niet te slecht voor te stellen, het is een beetje slechter, om dan nadien te stellen dat het nog een beetje slechter was dan het beetje slechter dat voorspeld werd ... de kikker in de kookpot)
En aan dit tempo gaan ze mérkelijk slechter zijn.
-
En aan dit tempo gaan ze mérkelijk slechter zijn.
En hoe denkt BIVV er over om de cijfers te verbeteren? Nog meer snelheidslimieten?
-
En aan dit tempo gaan ze mérkelijk slechter zijn.
En hoe denkt BIVV er over om de cijfers te verbeteren? Nog meer snelheidslimieten?
Natuurlijk dat is het enige dat men kent. Er zal direct een sterke lobby zijn om een aantal limieten nog scherper te stellen.
Dit is trouwens al begonnen! De zonitis die zo'n 15 jaar geleden is in Londerzeel krijgt een vervolg. Zeg maar snelheidsabsurditeiten fase 2.0, kijk maar eens in Zottegem (http://www.nieuwsblad.be/cnt/bljva_01974951 (http://www.nieuwsblad.be/cnt/bljva_01974951). Zone 30 is daar al niet traag genoeg meer, heel het stadscentrum wordt woonerf met max. 20 km/u. De andere wegen worden 20 km/u trager. Dit betekent dat de rest van Zottegem zone 30 wordt en op de secundaire wegen nog maar 50 km/u is toegestaan, op enkele uitzonderingen waar nog 70 is toegestaan.
Het zal niet lang duren of dit krijgt navolging in andere gemeenten. Op een bepaald zal er nog wel een minister opstaan die de snelheid op de snelwegen naar 90 km/u zal brengen en zo staan we binnen een paar jaar volledig stil.
-
en zo staan we binnen een paar jaar volledig stil
om daarna achteruit te rijden ;D
-
Ik heb een voorstel, wat meteen ook de werkloosheidscijfers spectaculair zal verbeteren: laat opnieuw iemand met een rode vlag voor elke auto lopen ! ;D
-
Meer flitsen, oa met trajectcontrole (die regio Turnhout dus desastreuze resultaten optekenen)
Intussen weten we dat de cijfers voor 2015 merkelijk slechter zijn
28 verkeersdoden extra, en we hadden er relatief al veel teveel ...
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/2574460/2016/01/05/Voor-het-tweede-jaar-op-rij-meer-verkeersdoden.dhtml
Vooral gewoon verder doen, halen we volgend jaar de 800 weer ...
-
Dit is trouwens al begonnen! De zonitis die zo'n 15 jaar geleden is in Londerzeel krijgt een vervolg. Zeg maar snelheidsabsurditeiten fase 2.0, kijk maar eens in Zottegem (http://www.nieuwsblad.be/cnt/bljva_01974951 (http://www.nieuwsblad.be/cnt/bljva_01974951). Zone 30 is daar al niet traag genoeg meer, heel het stadscentrum wordt woonerf met max. 20 km/u. De andere wegen worden 20 km/u trager. Dit betekent dat de rest van Zottegem zone 30 wordt en op de secundaire wegen nog maar 50 km/u is toegestaan, op enkele uitzonderingen waar nog 70 is toegestaan.
Zou Zottegem beseffen dat ze dan de ganse binnenstad moeten heraanleggen zonder trottoirs of rijbaan ?
Gigantisch werk ...
-
Verkeersdoden 2015, gemiddelde lichte stijging in EU-28 landen.
BE trappelt terplaatse met 20e plaats met 67 verkeerdoden per miljoen inwoners (* 732 verkeersdoden)
Maar eigenlijk moet BE opschuiven in die tabel naar de 18e plaats met afgerond 65 verkeersdoden per miljoen inwoners.
(gecheckt 11,2 milj inwoners 2015)
* http://www.knack.be/nieuws/belgie/732-verkeersdoden-op-belgische-wegen-in-2015/article-normal-730403.html
De Europese statistiek gaat ook weer typisch in de fout bij Nederland, die hebben afgerond 37 verkeersdoden per miljoen inwoners en niet 28.
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2016/16/aantal-verkeersdoden-stijgt-naar-621-in-2015
2015: 621 verkeersdoden/~ 16,9 milj inwoners = 36,74.
(http://images.derstandard.at/2016/03/28/verkehr.png)
http://derstandard.at/2000033742069/Taeglich-71-Opfer-Zahl-der-Verkehrstoten-in-Europa-steigt
ook: https://www.welt.de/politik/ausland/article153722917/Zahl-der-Verkehrstoten-in-Europa-erstmals-wieder-gestiegen.html