Christophoros
Verkeersvragen en -discussies => Voertuig- en rijtechnieken => Topic gestart door: jozef op zondag 14 december 2014 - 15:34:15
-
Auto’s worden steeds ouder
[...] Gemiddeld belandt een vierwieler in ons land nu na 15,1 jaar op het autokerkhof. [...]
http://www.gva.be/cnt/dmf20141214_01428070/auto-s-worden-steeds-ouder
Helaas zijn er een aantal fabrikanten die daar ook achter gekomen zijn, en er intussen voor zorgen dat de auto's die ze nu bouwen, eerder aan vervanging zullen toezijn.
-
Zoals mijn C8, 11 jaar, veel langer zal hij het niet trekken.
Ben Saabjes van 18 jaar gaan kijken, niet goed bevonden, ben nu over eentje van 22 jaar aan het nadenken, om het gemiddelde op te trekken.... ;D
-
De auto´s die ik tot nu toe in mijn bezit heb gehad, waren helaas allemaal eerder aan vervanging toe. Ik heb echter net een paar weken geleden via Autoscout24 (http://nl.autoscout24.be/modellen/fiat/fiat-500/) een Fiat 500 uit 1973 aangeschaft. De staat ervan is voor die leeftijd nog geweldig, dus als hij de komende jaren nog even meegaat zou die het (of in ieder geval mijn) gemiddelde ook een eind omhoog gooien ;)
Wel bedroevend (maar ergens natuurlijk ook begrijpelijk) dat autofabrikanten de levensduur van nieuwe wagens dan weer opzettelijk verkorten.
-
Ga je daar alle dagen mee rondrijden ?
Beetje zonde om een oldtimer in goede staat helemaal "op" te rijden, toch ?
-
Helaas zijn er een aantal fabrikanten die daar ook achter gekomen zijn, en er intussen voor zorgen dat de auto's die ze nu bouwen, eerder aan vervanging zullen toe zijn.
Niet enkel auto's maar zowat alle gebruiksgoederen gaan minder lang mee. Wegwerpmaatschappij, niet erg ecologisch en dit omwille dat de fabrieken intussen moeten blijven draaien.
Indien men duurzamere producten zou maken met een langere levensduur, zou de consument een spaarpotje kunnen opbouwen om 'andere' producten of diensten te kopen waardoor 'andere' fabrieken of bedrijven kunnen ontstaan.
Werkgelegenheid verplaatst zich immers en het milieu en de consument worden er beter van.
-
Ik heb echter net een paar weken geleden via Autoscout24 (http://nl.autoscout24.be/modellen/fiat/fiat-500/) een Fiat 500 uit 1973 aangeschaft. De staat ervan is voor die leeftijd nog geweldig, dus als hij de komende jaren nog even meegaat zou die het (of in ieder geval mijn) gemiddelde ook een eind omhoog gooien ;)
Beste man, geef aan dat karretje je beste zorgen, want het is een oldtimer die zeer snel in waarde stijgt.
Mogelijk heeft niet iedereen genoeg aan een Fiat 500. Maar het is fantastisch voor welke prijs je bijvoorbeeld een gezinswagen zoals een Ford Granada kunt kopen.
Zelf heb ik in augustus 2013 een Mercedes-Benz 200 D van 1983 van de reeks W123 in goede staat gekocht voor 4.900 Euro. Een paar weken geleden bood men mij er zonder verdere discussie 6.700 Euro voor aan. Ik ben er zopas nog naar België mee gereden (2.200 km heen en terug).
-
Heb pas een oldtimer uit Zuffenhausen gekocht bj 84
-
Heb pas een oldtimer uit Zuffenhausen gekocht bj 84
Wat voor een oldtimer, jo?
-
944/1
-
944/1
Proficiat, jo, daar ga je veel vreugde aan beleven!
Niet jo met de banjo, maar jo met de Porsche! :D
-
Vooral met het opmaken, elektrisch is er een bom ontploft, technisch ook wat zaken waar je dan van denkt : en zo reed jij daarmee?
-
Vooral met het opmaken, elektrisch is er een bom ontploft, technisch ook wat zaken waar je dan van denkt : en zo reed jij daarmee?
Ach, troost je, jo: bij een volledige restauratie gaat er gemiddeld 80% van de tijd naar de carrosserie en het interieur en 20% naar de mechaniek en de elektriciteit.
Naar ik uit je bestandsopname begrijp, is het met de carrosserie van je Porsche nog geen roestramp, dus... ;)
-
Nee hij heeft vorig jaar een opmerking gehad over de roest (achter de achterwielen) maar geen gaten, die zijn nog - al goed gegalvaniseerd.
Vooral beginnen bij alle rubber te vervangen; remleidingen-benzineleidingen-ophangingsrubbers-sluitrubbers, interieurdelen, elektrisch; verwijderen deurbel, verwijderen kastdeurschakelaar (u leest het goed) , verwijderen versterker 800W en bijhorende luidsprekers en 5 kilo bekabeling (in 1m³ auto....) weghalen extra bijgeknoeide bekabeling, verwijderen film op de achterlichten, nazicht remmen en schokdempers.
Hey de prijs was ernaar ;D maar dus een goede kas (kan ook geen ongevalschade vinden), met een prima motor, geen bonkende overbrenging.
Binnen een 2 tal jaar zal hij totaal 4500-5000€ gekost hebben, voor die prijs kon ik nu een net exemplaar gekocht hebben maar daar moeten uiteindelijk ook zaken vervangen worden simpel door de ouderdom en vooral koop hem meer om mijn zoon wat bezigheid te geven.
-
Ga je daar alle dagen mee rondrijden ?
Beetje zonde om een oldtimer in goede staat helemaal "op" te rijden, toch ?
Nee, ik rijd er zeker niet elke dag in. Gemiddeld eens per week een ritje zo ongeveer..
-
Behalve hem in de prak rijden, is er geen betere manier om een auto kapot te krijgen dan door er niet geregeld mee te rijden.
-
Behalve hem in de prak rijden, is er geen betere manier om een auto kapot te krijgen dan door er niet geregeld mee te rijden.
Als die elke week ongeveer bolt is dat toch geen enkel probleem ?
Maanden zomaar ongebruikt laten staan daarentegen is géén goed idee ...
-
Als die elke week ongeveer bolt is dat toch geen enkel probleem ?
Inderdaad, dat is prima. En dan wel liefst een rit van minimum 25 km.
Maanden zomaar ongebruikt laten staan daarentegen is géén goed idee ...
Voilà. Behalve als je wil dat je oldtimer enkel nog kan dienen om in een museum te staan.