Christophoros
Forumgemeenschap => Mediatips en discussies => Topic gestart door: Michel op zaterdag 10 januari 2015 - 21:02:17
-
http://www.nieuwsblad.be/sportwereld/cnt/dmf20150110_01467131 :'(
Malanda lag volgens bronnen te slapen op de achterbank van een Volkswagen Touareg. Om 13.35u ging de wagen ter hoogte van het plaatsje Porta Westfalica (Noordrijn-Westfalen) bij zware regenval en hevige windstoten aan het slippen op de snelweg richting Hannover. De wagen gleed over de pechstrook, ging over een vangrail en crashte tegen een boom. Malanda droeg zijn gordel niet en vloog door de voorruit. Volgens de politie was hij op slag dood. De twee andere inzittenden overleefden het ongeval wel en werden zwaargewond overgebracht naar een ziekenhuis in het Nedersaksische Rinteln.
De politie bevestigde tegenover het weekblad Bild* dat overdreven snelheid aan de oorzaak lag van het ongeval: 'Ook hevige wind en Aquaplaning speelden een rol.' De Touareg wordt in beslag genomen, experts zijn een onderzoek gestart.
Door de vooruit gevlogen, op slag dood.
2 andere Belgen op de voorste zetels overleefden (aangegordeld), wel zwaar gekwetst (mss ook door Malanda ?)
* meer info en meer foto´s:
http://www.bild.de/sport/fussball/junior-malanda/stirbt-bei-autounfall-39282428.bild.html
Dramatisch: Junior Malanda (20) fuhr nicht selbst. Er saß auf der Rückbank eines VW Touareg. Mit ihm waren der Fahrer und eine weitere Person (beide waren 20-jährige Belgier) in dem SUV.
Die Polizei schildert den Sachverhalt so: Gegen 15.20 Uhr war der VW bei Starkregen und Windboen bis 100 km/h Richtung Hannover unterwegs. Bei Porta Westfalica geriet der Touareg plötzlich ins Schleudern.
Dann raste der Wagen über den Seitenstreifen, durchbrach die rechte Leitplanke, krachte gegen einen Baum und überschlug sich mehrfach im Böschungsgraben.
-
Inderdaad: hoeveel van de anderen hun verwondingen zijn het gevolg van het feit dat hij zijn gordel niet gebruikte ...
-
Waarbij de bestuurder niet vrijuit gaat.
Inzittenden die niet of niet correct de gordel dragen = NO GO !
-
Terwijl die kerel pas nog een (lichter) ongeval had meegemaakt, niks geleerd.
-
Terwijl die kerel pas nog een (lichter) ongeval had meegemaakt, niks geleerd.
Roekelozen zijn meestal onbeleerbaar.
-
Terwijl die kerel pas nog een (lichter) ongeval had meegemaakt, niks geleerd.
Ik dacht dat de meeste moderne auto's een waarschuwingssignaal hebben bij niet-gebruik van de gordels.
-
De chauffeur was de 20-jarige Anthony D'Alberto, een jeugdspeler van Anderlecht. D'Alberto reed zonder geldig rijbewijs voor het buitenland en geraakte zwaargewond.
Reed tot 250 km/u staat er nog bij HLN, Het Nieuwsblad spreekt 'maar' van 150 km/u. Gietende regen en rukwinden.
Er is blijkbaar niet veel grijze massa nodig om toch een goede voetballer te zijn. (voor zover hij dat was, ik ken niets van voetbal)
-
2 andere Belgen op de voorste zetels overleefden (aangegordeld), wel zwaar gekwetst (mss ook door Malanda ?)
Correctie:
volgens duidelijkere berichten en wslk meer onderzoek, waren de twee andere Belgen helemaal niet zwaargekwetst.
Ene ervan probeerde nog Junior Malanda verwoed te reanimeren, maar het was veel te laat.
Beide werden uit voorzorg (normale procedure) naar het ziekenhuis gevoerd voor medisch onderzoek. De dag erna mochten ze het ziekenhuis verlaten ook nadat ze ondervraagd waren door de politie. In de live krant staat zelfs dat de Polizei gisteren(zondag) nog onderzocht of de bestuurder zijn rijbewijs niet ingetrokken was.
Volgens (voorlopig) onderzoek en volgens ooggetuigen (dixit live krant) zou het totaal onaangepaste snelheid geweest zijn op een plaats waar max 80 kmh bij (klets)natte weg voorgeschreven is (80 kmh bei Nässe onderbord). Men schat dat ze 150 kmh gereden hebben en door aquaplanung (het regende fel) en de felle wind (tot 100 kmh) vanuit het derde rijvak over alle rijvakken en pechstrook schuin tegen de vangrails geknald en dan enkele malen overkop tegen een dunne boom beland die zelfs deels afknapte en dan verder gerold. Over een lengte van 100 m lagen overal spullen in het rond die mee uit de auto gevlogen waren. De vangrail was over een grote lengte geplooid, dit bij kilometerpaal 294,5.
Ik heb die snelweg daar al een paar maal gedaan en ik vermoed door de licht afhellende weg dat er daar wslk een zekere afvloeing van water naar de middenberm loopt en speciaal op het 3e vak kan zo´n stroompje water wel eens breed en sowieso te dik worden dat daar zelfs + 90 kmh levensgevaarlijk kan zijn bij wat versleten banden. Soit die 80 kmh bei Nässe staat daar niet zomaar. Meestal zijn het Spurrillen(diepere rijsporen) waar water in blijft staan of het is een weg waar bij regen langzaam aflopend water blijft vloeien en zich ergens kan ophopen, zeker bij een licht golvende snelweg.
De 20-jarige Belgische bestuurder zal dat bord en al die omstandigheden roekeloos niet-gerespecteerd hebben en sowieso totaal onderschat hebben in zo´n wagen (waar zouden ze het ook leren ?). De wagen was ook niet van de bestuurder maar van het (slapende) slachtoffer... In de krant stond zelfs dat ze onderweg ergens getwitterd hebben toen ze ergens even de topsnelheid van 250 kmh uitprobeerden.
(de zowat gevaarlijkste bestuurdersgroep van Europa in het verkeersveiligste (deel)land van Europa. Statistisch + 1 dode voor NR-W )
Ik dacht dat de meeste moderne auto's een waarschuwingssignaal hebben bij niet-gebruik van de gordels.
Helaas meestal enkel daar waar de bestuurder zit. Het slachtoffer lag wslk te slapen achteraan, dan kan men zich niet fatsoenlijk aangordelen.
En ook alle losse dingen van een beetje gewicht zouden degelijk opgeborgen moeten worden, liefst in de koffer.
-
vervolg: bestuurder heeft wel een rijbewijs, en wordt aangeklaagd wegens onvrijwillige doodslag.
http://sporza.be/cm/sporza/voetbal/buitenland/Duitsland/1.2206642
Politie opent procedure tegen bestuurder van auto Malanda
-
Het is absoluut geen uitzondering dat een inzittende achterin het voertuig, het vrtg verlaat bij een ongeval waar de autogordel niet in gebruik was.
De gordelspanning is daarvoor al een bewijs.
Of een slachtoffer dat via de achteruit het voertuig verlaat... een slachtoffer dat onder zijn eigen voertuig terecht komt...
Moet het nut van de autogordel nog bewezen worden?
-
Ik dacht dat de meeste moderne auto's een waarschuwingssignaal hebben bij niet-gebruik van de gordels.
Helaas meestal enkel daar waar de bestuurder zit.
Ik wist niet dat er dergelijke auto's bestaan. Het signaal werkt meestal ook voor de zetel rechts vooraan (maar niet voor de achterbank).
Dat signaal belet evenwel niet met de wagen weg te rijden, en in een aantal wagens stopt het na een tijdje.
-
Ik wist niet dat er dergelijke auto's bestaan. Het signaal werkt meestal ook voor de zetel rechts vooraan (maar niet voor de achterbank).
Blijkbaar wel voldoende, of soms is het rechts ook niet geaktiveerd lees ik in VAG fora.
http://www.a4-a5-cabriofreunde.de/f16t2558-gurtwarner-gurtanlegekontrolle-nur-auf-fahrersitz.html
Ford Mondeo naargelang model: enkel bestuurderszit staat in enkele posten.
http://www.mondeomk3.de/11886-gurtwarner-nur-auf-fahrerseite.html
Könnte auch sein das der Gurtwarner für den Beifahrersitz beim FL weg gefallen ist.
Bei meinem vFL hat es noch gebimmelt, wenn der Beifahrer nicht angeschnallt war.
Bei meinem FL ist das nicht der Fall.
...kann ich bestätigen. Bei meinem 04er bimmelt's auch nur für die Fahrerseite -
In elk geval op onze Skoda Fabia Bj 9/2012 is het enkel bestuurder, en op andere Skoda wslk ook, bvb Octavia:
http://www.skodacommunity.de/skoda-forum/skoda-octavia-ii-forum/45126-gurtwarner-beifahrer/
Opel Corsa: http://www.corsa-d.de/thread.php?threadid=395&threadview=1&hilight=&hilightuser=0&sid=5c20c6e851e05721e269a9780d42a618&page=3
Het kan zijn dat als men iets x-kg voorwerp op de rechtse zetel die pieper aangaat (bvb "vrouw en haar zware sjakos, of inkoopwaar"), mss wil men dat vermijden ?
Wslk ook daarom dat men dat niet op de achterzetels voorziet.
Of is het een spaarmaatregel bij sommige automerken ? ;D
-
Waarschuwingslampje veiligheidsgordel achterpassagiers (3, 4, 5) Als het contact in stand ON wordt gezet (motor draait niet) wanneer de heup/schoudergordel van de achterpassagier niet is vastgemaakt, gaat het waarschuwingslampje van de desbetreffende veiligheidsgordel totdat de veiligheidsgordel wordt vastgemaakt. In de volgende gevallen brandt het waarschuwingslampje van de desbetreffende veiligheidsgordel achter vervolgens gedurende ongeveer 35 seconden: - U start de motor wanneer de veiligheidsgordel achter niet is vastgemaakt. - U gaat sneller dan 9 km/h rijden wanneer de veiligheidsgordel achter niet is vastgemaakt.
- De veiligheidsgordel achter wordt losgemaakt wanneer u langzamer dan 20 km/h rijdt. Als de veiligheidsgordel achter wordt vastgemaakt, gaat het waarschuwingslampje onmiddellijk uit. Als de veiligheidsgordel achter wordt losgemaakt wanneer u sneller dan 20 km/h rijdt, gaat het waarschuwingslampje van de desbetreffende veiligheidsgordel knipperen en zal de waarschuwingszoemer gedurende 35 seconden klinken. Wordt de heup-/schoudergordel van de achterpassagiers echter tweemaal losen vastgemaakt binnen 9 seconden nadat de gordel is vastgemaakt, dan zal het waarschuwingslampje van de desbetreffende veiligheidsgordel niet gaan branden.
Uit het boekje van de Koreaan. Vooraan is er op beide stoelen controle op gewicht. Voor achteraan enkel waarschuwingslampjes en op het weer losmaken.
-
Was duidelijk een accident waiting to happen ...
http://www.hln.be/hln/nl/32622/Junior-Malanda/article/detail/2180211/2015/01/13/Auto-Malanda-21-pv-s-voor-hardrijden-10-keer-meer-dan-200-km-u.dhtml
-
Was duidelijk een accident waiting to happen ...
http://www.hln.be/hln/nl/32622/Junior-Malanda/article/detail/2180211/2015/01/13/Auto-Malanda-21-pv-s-voor-hardrijden-10-keer-meer-dan-200-km-u.dhtml
Verkeersboetes in #Belgie, Nederland en Duitsland# ? en bijna altijd "door de vrienden" die het overleefd hebben...
Malanda woonde ergens omgeving Wolfsburg (Vfl is zijn club, ook die van Kevin De Bruyne**), voertuig is door hoofdsponsor VW ter beschikking gesteld #
De Touareg heeft een D-nummerplaat. De weinige vrije dagen zal Co & Malanda vooral tussen Wolfsburg en Brussel gependeld hebben (570 km enkel).
VFl Wolfsburg-VW gaf die auto reeds aan Malanda toen Malanda nog de eerste 6 maanden terug uitgeleend werd aan Zulte Waregem. Malanda had een 5-jarig contract van zomer 2013-2018
http://www.nieuwsblad.be/sportwereld/cnt/dmf20131219_00896516
Junior Malanda rijdt al met wagen van Wolfsburg
vrijdag 20 december 2013
(http://1.nieuwsbladcdn.be/Assets/Images_Upload/2013/12/19/b3c814c0-68c0-11e3-9f0f-9715414198f7_web_scale_0.0289352_0.0289352__.jpg?maxheight=380&maxwidth=568&scale=both&format=jpg)
De Duitse club draagt alleszins zorg voor zijn huurling en dat is niet onlogisch. De Wolven betalen niet alleen een groot deel van zijn loon, Malanda rijdt ook al het hele seizoen rond met een wagen van Wolfsburg. En niet de minste auto. Op de parking van Zulte Waregem staat elke dag een Volkswagen Touareg met Duitse nummerplaat.
De ongelukkige belofteninternational zat volgens zijn manager echter "bijna nooit" zelf aan het stuur. "Malanda werd het slachtoffer van zijn foute vrienden". En zo zijn er helaas nogal wat in de voetbalwereld. Volgens Peter Smeets, begeleider van jonge talenten, spelen veel Belgische spelers met hun leven in het verkeer. "Het probleem ligt vooral bij de clubs. Die kijken de andere kant op of durven niet streng te zijn, uit vrees dat hun toptalent andere oorden opzoekt."
Smeets had zowel met Junior Malanda als Anthony D'Alberto een band. Die eerste lag op de achterbank te slapen toen die laatste de controle over het stuur verloor. D'Alberto overleefde de crash, maar gaat mentaal zonder twijfel donkere tijden tegemoet. "Ik heb het zelf meegemaakt toen ik twintig was", zegt Smeets. "Ik was profvoetballer en ben een kameraad verloren die na een nachtje stappen is verongelukt. Ik besef hoe pijnlijk dit is voor iedereen die betrokken is."
Het voorval maakt de begeleider van onder andere Jordan en Romelu Lukaku ook boos. "Iedereen die het nieuws hoorde, dacht wellicht: 'Zie, het is weer een jonge voetballer.' Maar die redenering is fout. De héle voetbalwereld is verantwoordelijk."
Strenger straffen
Voor Smeets zouden clubs dringend werk moeten maken van een strenger boetebeleid. Eén met vooral sportieve consequenties. "Zet een voetballer die over de schreef gaat - of het nu in de jeugd is of bij het eerste elftal - simpelweg een match in de tribune. Dat is de zwaarste straf die je een voetballer kan geven. Als je dat al doet van bij de jeugd en als iederéén binnen de club daar achter staat, dan kan je jonge voetballers veel makkelijker in de pas laten lopen. Dan ben je bezig met opvoeden."
** K. De Bruyne heeft ook een VW Touareg als "dienstvoertuig" (onlangs op TV gezien in de uitzending <Karakters>)
-
Kort en bondig. Jonge bestuurders met een bom van een voertuig is not down.
-
Kort en bondig. Jonge bestuurders met een bom van een voertuig is not down.
Is dit zinnetje binnen de gebeurtenissen van de laatste dagen niet een beetje 'ongepast'? >:D
-
Kort en bondig. Jonge bestuurders met een bom van een voertuig is not down.
Is dit zinnetje binnen de gebeurtenissen van de laatste dagen niet een beetje 'ongepast'? >:D
Nee want door zo'n gedachte komen we aan helpers van Sinterklaas die we geen zw**** **** meer mogen noemen of ook niet ne***, ....
-
Kort en bondig. Jonge bestuurders met een bom van een voertuig is not down.
Is dit zinnetje binnen de gebeurtenissen van de laatste dagen niet een beetje 'ongepast'? >:D
Panza bedoelde wellicht "not done" in plaats van "not down".
Laten we dat zinnetje niet opblazen. Tout est pardonné. Je suis Charlie.
-
Kort en bondig. Jonge bestuurders met een bom van een voertuig is not down.
Is dit zinnetje binnen de gebeurtenissen van de laatste dagen niet een beetje 'ongepast'? >:D
Nee want door zo'n gedachte komen we aan helpers van Sinterklaas die we geen zw**** **** meer mogen noemen of ook niet ne***, ....
Ik wou zeker niet het vuur aan de lont steken.
Dus verander ik het geweer van schouder. >:( >:(
-
Ik wou zeker niet het vuur aan de lont steken.
Dus verander ik het geweer van schouder. >:( >:(
(https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQMVY2E746Gx_bnUrOsGTnJ-6as3EEbAhGvCG-avEgWvHwFG07A)
-
Kort en bondig. Jonge bestuurders met een bom van een voertuig is not down.
Is dit zinnetje binnen de gebeurtenissen van de laatste dagen niet een beetje 'ongepast'? >:D
Nee want door zo'n gedachte komen we aan helpers van Sinterklaas die we geen zw**** **** meer mogen noemen of ook niet ne***, ....
Ik wou zeker niet het vuur aan de lont steken.
Dus verander ik het geweer van schouder. >:( >:(
Ik bedoelde "not don". Sorry voor mijn verkeerde schrijfwijze.
Ik zal het anders uitdrukken. Teveel aan pk's voor jonge bestuurders met weinig rijervaring, vraagt om problemen. Want meestal worden die pk's ook benut met alle gevolgen vandien.
Verder begrijp ik ook niet de 20 ongevallen van hedenmorgen die tot stand zijn gekomen. Ziet en voelt men echt die gladheid niet op de weg? We koppelen dit nog maar eens aan de strooidiensten die nog maar eens te laat zijn gekomen op de E40. Hier waren het niet allemaal jongeren. Laat me daar duidelijk in zijn.
Slapende bestuurders?
Ook met de weerman zijn uitspraak op VTM ben ik het niet volledig eens. Zijn trucje... Indien de ruiten bevroren zijn wijst dit eveneens naar gladheid op de weg.
Sorry. In het Antwerpse kan het +3° aantonen terwijl men onderweg naar Namen of richting Luik -2 heeft. Tussen Antwerpen en Limburg heeft men al enkele graden verschil. Een temperatuurschommeling van 3 graden is echter niet ongewoon. Opletten, wakker blijven en alert reageren zijn veel bestuurders blijkbaar niet gegeven.
-
Verder begrijp ik ook niet de 20 ongevallen van hedenmorgen die tot stand zijn gekomen. Ziet en voelt men echt die gladheid niet op de weg?
In de regel niet, tenzij men de sneeuw ziet liggen en men weet dat het vriest dan is de kans groter. ;D
Een moderne auto heeft wel een buitentemperatuurmeter met verklikkersignaal vanaf + 4 °C met stappen naar beneden ding-dong gaat dat telkens in onze auto.
We koppelen dit nog maar eens aan de strooidiensten die nog maar eens te laat zijn gekomen op de E40.
Stooidiensten zijn flauwe excuses, men kan niet overal en altijd op tijd strooien en dan nog hopen dat het werkt.
Hier waren het niet allemaal jongeren. Laat me daar duidelijk in zijn.
Slapende bestuurders?
Semmelende bestuurders ?
Ook met de weerman zijn uitspraak op VTM ben ik het niet volledig eens. Zijn trucje... Indien de ruiten bevroren zijn wijst dit eveneens naar gladheid op de weg.
Het risico op gladheid neemt alleszins ernorm toe, zeker op rustige wegen.
Soms merkt men dat de windkant van de auto licht aangevroren is en de kant uit de wind net niet, dat zijn de gevaarlijkste dagen... Naja als de auto uit de (warme) garage komt... ;D
Sorry. In het Antwerpse kan het +3° aantonen terwijl men onderweg naar Namen of richting Luik -2 heeft. Tussen Antwerpen en Limburg heeft men al enkele graden verschil. Een temperatuurschommeling van 3 graden is echter niet ongewoon. Opletten, wakker blijven en alert reageren zijn veel bestuurders blijkbaar niet gegeven.
Daarvoor bestaan hulpmiddeltjes (t°-indicatie+ alarm) en natuurlijk rijervaring in de winter op gladde wegen, ook wind kan het wegdek verrraderlijk doen vriezen en die merk je niet in de auto. Bepaalde plaatsen uit de wind kan nog nat zijn terwijl 200 meter verder in de wind het wegdek bevroren is. Ook plaatsen met ijzel onder een (verse) sneeuwlaag merk je niet; tenzij je "superman bent met laserogen".
Ook bepaald wegdek vriest eerder aan als het andere (bvb klinkers gebruikt bij verkeersplateaus), de ene brug niet de andere wel... en-en-en...
-
Frank Deboosere is zelf onderuit gegaan ...
op een ijzelplek die hij zelf aangekondigd had ...
-
ijs op asfalt (black ice) is erg slecht te zien
sommige asfaltsoorten zijn al glad zonder ijzel - de parking hier om de hoek bvb is waanzinnig glad als ze wat vochtig is
-
En eigenlijk hebben we hier nog geen winterse weerstoestanden.
@Michel: Men kan veel zelf geven en nemen. Akkoord met de verschillende wegdekken. Maar als men weet dat het tegen vriespunt is, is voorzichtigheid voor mij toch de boodschap.
-
Je moet uiteraard niet te zot gaan doen,
anderzijds verwachten we ondertussen wel dàt er gestrooid wordt.
-
Oud en nieuwjaarsnacht.
Onze snelheid aangepast aan de weersomstandigheden op autosnelweg. Gladheid en mijn snelheid was aangepast aan 80km/u. Een Mercedes kwam voorbij gevlogen aan zeer hoge snelheid. Laat me zeggen tussen 150 à 180km/u.
Dit is om problemen vragen. Getuigt van geen enkele voeling met de weggesteldheid. En zo zijn er velen.
Ik heb geen medelijden met zulke bestuurders. Die het in de meeste gevallen dan nog overleven. De grootste slachtoffers zijn meestal de onschuldigen en hun familieleden.
Strooidiensten heb ik die nacht ook niet opgemerkt. Matrixborden waren niet aangepast met een verlaagde snelheid. Alle diensten sliepen....
We hebben nu een regering dat toch al een beetje wakker is en enkele verzuchtingen eindelijk nakomt. Dat is toch al een primeur voor België. Men zou beter angst vertonen voor de Belgische verkeersveiligheid. Voor de panikerende moeders.....wie bang is krijgt er ook.
Er vallen meer slachtoffers in het verkeer dan bij terroristische aanslagen. Dat men dan ook niet bang weest voor die enkele para's. Tjonge, tjonge, tjonge....
-
Sinds de para's in 't stad staan, al 3 overvallen op warenhuizen ...
Voelt echt veiliger, jaja
-
Overvallen zijn er altijd geweest en zullen er altijd blijven zijn, Inazuma. Diefstallen zal men ook nooit kunnen uitsluiten. Net zoals drugs.
Dan lees ik nu liever warenhuis ipv overval diamantwijk... ;)