Christophoros

Verkeersvragen en -discussies => Verkeersbeleid => Topic gestart door: jozef op woensdag 22 april 2015 - 22:18:16

Titel: Snelle elektrische fietsen moeten nummerplaat en verzekering hebben
Bericht door: jozef op woensdag 22 april 2015 - 22:18:16
Citaat van: GVA

Snelle elektrische fietsen moeten nummerplaat en verzekering hebben

Iedereen die een elektrische fiets heeft waarmee sneller dan 25 km/uur kan gereden worden, moet die in de toekomst laten inschrijven zoals een bromfiets. Dat wil zeggen dat men in de meeste gevallen een verzekering moet aanvragen en dat de fiets sowieso een nummerplaat moet hebben. [...]

http://www.gva.be/cnt/dmf20150422_01642352/alle-snelle-fietsen-moeten-nummerplaat-hebben
Titel: Re: Snelle elektrische fietsen moeten nummerplaat en verzekering hebben
Bericht door: Inazuma op woensdag 22 april 2015 - 22:48:07
hybride bromfiets dus ...

de Fietsersbond lijkt wel een organisatie ter promotie van het overtreden van de wet te worden, een soort Tuf-Tuf club voor fietsers zeg maar ...
Titel: Re: Snelle elektrische fietsen moeten nummerplaat en verzekering hebben
Bericht door: jo op woensdag 22 april 2015 - 23:02:14
Ben benieuwd hoe ze die gelijkvormigheidsattestjes gaan uitdelen.
Titel: Re: Snelle elektrische fietsen moeten nummerplaat en verzekering hebben
Bericht door: JC op woensdag 22 april 2015 - 23:08:06
hybride bromfiets dus ...

de Fietsersbond lijkt wel een organisatie ter promotie van het overtreden van de wet te worden, een soort Tuf-Tuf club voor fietsers zeg maar ...

Ik hoorde deze morgend iemand van de Fietsersbond op Radio 1. Voor hem moest een snelle elektrische fiets (>25 km/u) minder voorwaarden krijgen dan een bromfiets Cat B omdat de fiets milieuvriendelijker is. Over veiligheid heb ik hem niet horen spreken! Dit typeert de hedendaagse fietser. Men praat alles goed omdat mijn milieuvriendelijker is. Mijn buurvrouw is daar een typevoorbeeld van. Zij zegt letterlijk, ik heb altijd voorrang want ik ben milieuvriendelijker.  ???
Titel: Re: Snelle elektrische fietsen moeten nummerplaat en verzekering hebben
Bericht door: bert.covens op donderdag 23 april 2015 - 12:39:03
Over veiligheid heb ik hem niet horen spreken! Dit typeert de hedendaagse fietser. Men praat alles goed omdat mijn milieuvriendelijker is. Mijn buurvrouw is daar een typevoorbeeld van. Zij zegt letterlijk, ik heb altijd voorrang want ik ben milieuvriendelijker.  ???

Stoot jouw wagen soms minder Co2 uit dan haar wagen ?  In that case ....      ;D
Titel: Re: Snelle elektrische fietsen moeten nummerplaat en verzekering hebben
Bericht door: Inazuma op donderdag 23 april 2015 - 19:28:23
45 kph op een veloke en elke 50m eens een trap geven ...

combineer dat met aanleg aan verkeerslichten waarbij fietsers met groen van de éne kant komen, en met voorrang (wegens B9, dan wel geen bord noch verkeerslicht) van de andere kant ...
Onder het Vlaamse motto dat "dit deelconflict niet geregeld moet worden" (ik zoek nog steeds naar de wettelijke basis ...)

45 kph op de huidige fietsinfra is een recipe for disaster.
De ongevallen met elektro-fietsen hebben zelfs het BIVV al verontrust ...
En de fietsongevallen zijn nu al in stijgende lijn.
Titel: Re: Snelle elektrische fietsen moeten nummerplaat en verzekering hebben
Bericht door: Inazuma op vrijdag 24 april 2015 - 22:28:32
Bangelijk eigenlijk ...

De snelle e-Fietsers geloven dus blijkbaar graag de prietpraat van de Fietsersbond in het interview van die dag, nl. dat hen niets gedaan kan worden want geen wetgeving.

Wel, die wetgeving is er dus wél, maar ze gaat niet over e-fietsen, maar over bromfietsen waar hun speelgoed aan voldoet, en de inbreuken kunnen hen tot 60.000 euro kosten.
Titel: Re: Snelle elektrische fietsen moeten nummerplaat en verzekering hebben
Bericht door: Michel op zaterdag 25 april 2015 - 18:53:14
45 kph op een veloke en elke 50m eens een trap geven ...

combineer dat met aanleg aan verkeerslichten waarbij fietsers met groen van de éne kant komen, en met voorrang (wegens B9, dan wel geen bord noch verkeerslicht) van de andere kant ...
Onder het Vlaamse motto dat "dit deelconflict niet geregeld moet worden" (ik zoek nog steeds naar de wettelijke basis ...)

45 kph op de huidige fietsinfra is een recipe for disaster.
De ongevallen met elektro-fietsen hebben zelfs het BIVV al verontrust ...
En de fietsongevallen zijn nu al in stijgende lijn.

Wat media en statistieken uit (E-)fietsland Nederland:

http://www.gezondheidenco.nl/elektrische-fietser-brokkenpiloot-toename-fietsongelukken/

http://deondernemer.destentor.nl/algemeen/binnenland/swov-begrens-snelheid-elektrische-fiets-oudere-1.4534248

Statistieken (mét gebrekkige registratie) uit Vlaanderen, wel slechts tot 2012 maar men kan die lijn wel doortrekken voor 2013-2014...:
Citaat
(http://www.astronomie.be/rik.gheysens/fietshoorn/Drawings/kbc_4_5.png)

Commentaar bij de voorlopige cijfers van 2013: "Een ander zorgwekkend aspect is het aantal slachtoffers onder kwetsbare weggebruikers: het aantal overleden voetgangers daalt minder snel dan verwacht en het aantal overleden fietsers is de jongste tijd zelfs toegenomen. Dit wordt gedeeltelijk veroorzaakt door het feit dat er steeds meer wordt gefietst. De uitdaging bestaat erin mensen aan te moedigen vaker de fiets te nemen in plaats van de auto en tegelijk de veiligheid van fietsers te waarborgen."

2 april 2014: Twee belangrijke artikels met voorstellen voor veiliger fietsen zijn gepubliceerd:
In KBC Economische Berichten van 27 februari 2014 verscheen het artikel KIJK UIT, DAAR KOMT DE FIETS! Fietsgebruik en -veiligheid in Vlaanderen van Johan Van Gompel. "Ondanks het dalend aantal fietsdoden en hun geringe aandeel bij de fietsongevallen, blijven fietsers een relatief groot deel van het jaarlijks aantal verkeersdoden in Vlaanderen uitmaken. In 2012 bedroeg dat aandeel 17%. Nog meer verontrustend is het fors toegenomen aandeel van fietsers bij het aantal zwaargewonden in het verkeer. In 2012 was dat opgelopen tot 25%, tegenover 13% in 2000 (grafiek 5). De cijfers liggen ruim hoger dan het aandeel van fietsers in de in het verkeer afgelegde reiskilometers (4%)."

http://www.astronomie.be/rik.gheysens/fietshoorn/nieuwsfeiten.htm
De meeste ongevallen met fietsers, vooral de enkelvoudige ongevallen (2/3 in NL#) worden amper officieel geregistreerd...

In Brussel worden er duidelijk meer geregistreerd, ruim 500 % meer na 10 jaar kan dat ?
Citaat
http://www.brusselnieuws.be/nl/nieuws/minder-letsel-meer-fietsongevallen

Er zijn wel meer fietsongevallen. Het BIVV stelt een stijging vast met 2,5 procent tussen 2012 en 2013. Over tien jaar tijd is de evolutie nog veel frappanter. Waren er in 2004 slechts 83 letselongevallen met fietsers, dan zijn dat er vandaag 464, een stijging met ruim 500 procent. “Een mogelijke verklaring is de stijging van het aantal fietsers”, zegt staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet (CDH). Navraag bij de gewestadministratie leert dat de stijging van het aantal fietsongevallen inderdaad gelijkloopt met de stijgende ongevalcijfers.


(http://www.brusselnieuws.be/sites/default/files/styles/bn_780/public/ongevallen_fietsers.jpg?itok=JEji-B1M)
Euh dus de algemene ongevalcijfers op de weg -in Brussel- stijgen ook met 500 % na 10 jaar ? Oeps, of ligt het aan een betere registratiekwaliteit ?  :-\