Christophoros
Verkeersvragen en -discussies => Verkeersbeleid => Topic gestart door: jozef op woensdag 06 mei 2015 - 13:34:53
-
Blijf niet plakken op de middenstrook
Er start een nieuwe campagne om chauffeurs op te roepen om op de snelweg op de rechterrijstrook te rijden.
Veel succes ermee in België, waar het een sport is om bestuurders op de rechter rijstrook vast te rijden als ze een vrachtwagen willen inhalen.
-
Met een campagne gaan ze dat oplossen?
Dacht dat 1 april al voorbij was.
-
http://www.demorgen.be/binnenland/eindelijk-weyts-lanceert-campagne-tegen-middenvakrijders-a2312325/?utm_source=demorgen&utm_medium=email&utm_campaign=newsletter&utm_content=daily
Het zal pas werken als er meer wordt op gecontroleerd.
2. wanneer is er sprake van de uitzondering; verkeersdrukte?
-
De meeste middenstrookplakkers gebruiken het volgende hardnekkig argument:
"Ik rijd toch 120 km/u, je mag toch niet harder, dus waarom moet ik naar rchts, je mag me toch niet voorbijsteken!".
Dergelijke kleuterargumenten verwacht ik van mijn jongste zoontje, niet van een chauffeur met rijbewijs.
-
Helft ergert zich er aan ?
Straf, want ik schat het aandeel dat NIET opnieuw rechts invoegt (terwijl er hopen plaats voor is) eerder rond de 75 % ... of hoger.
-
Hopelijk gaan ze niet zeggen dat de spitsstrook uiterst rechts is, dan ben ik mijn privé vak kwijt.
-
Toch graag jullie mening over:
vanaf wanneer is er sprake van de uitzondering; verkeersdrukte?
en
vanaf wanneer mag je de F15 borden (keuze van bestemming) beginnen volgen?
-
Toch graag jullie mening over:
vanaf wanneer is er sprake van de uitzondering; verkeersdrukte?
Is niet concreet bepaald in de wegcode => gezond verstand ;)
en vanaf wanneer mag je de F15 borden (keuze van bestemming) beginnen volgen?
Wanneer je de borden in de verte ziet ? of eigenlijk vanaf een redelijke afstand voor het bord (is logischer) men moet dan een keuze maken en zeker* weten waar naartoe... (buitenlanders) wat ook xx- meters kost, niet iedereen ziet even ver en eens te kort onder het bord ziet men het bord niet... of is dat ergens concreet bepaald bij een aanwijzingsbord ? => gezond verstand ?
*stel voor men verandert later van gedacht omdat men zich vergist heeft van richting/stad, oei oei. ;D
16.2. Wanneer de bestuurders de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 opvolgen of wanneer het verkeer geschiedt overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.4 of 9.5 wordt het sneller rijden van de voertuigen in een rijstrook of een file ten opzichte van de voertuigen in een andere rijstrook of file niet als inhalen beschouwd behalve voor de toepassing van artikel 17.2.5°.
F15. Verkeersbord dat de keuze van een richting voorschrijft.
- neerwaarts gerichte pijlen hebben betrekking op doorgaande richtingen;
- schuin opwaarts gerichte pijlen hebben betrekking op afslaande richtingen;
- het aantal pijlen vertegenwoordigt het aantal rijstroken.
of via hln.be in woord en beeld:
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/2229791/2015/02/24/Links-blijven-rijden-op-de-snelweg-wat-zegt-de-wegcode-exact.dhtml
-
Toch graag jullie mening over:
vanaf wanneer is er sprake van de uitzondering; verkeersdrukte?
AR 9.5. Wanneer de verkeersdichtheid het rechtvaardigt, mag het verkeer in meerdere files geschieden: [...]
Wanneer de verkeersdichtheid het rechtvaardigt = wanneer de verkeersdichtheid dusdanig is dat het verkeer vlotter en veiliger verloopt wanneer het in meerdere files geschiedt dan wanneer er voortdurend van rijstrook zou gewisseld worden om terug zo dicht mogelijk bij de rechter rand van de rijbaan te gaan rijden.
-
Ja, zo denk er ook over.
Wanneer het te druk wordt en je niet gemakkelijk of veilig van rijstrook kan veranderen, is het zelfs aan te raden om in de rijstrook te blijven waar je toevallig was.
En hoe zit het met 'onmiddellijk opnieuw inhalen'? Hoe interpreteren jullie dit?
-
En hoe zit het met 'onmiddellijk opnieuw inhalen'? Hoe interpreteren jullie dit?
In Duitsland bestaat daar in de rechtspraak een norm voor. We tellen de tijd op van volgende activiteiten:
- Nadat je voldoende ver het eerste ingehaalde voertuig voorbij bent, ga je naar rechts.
- Je rijdt een tijd lang op de rechter rijstrook.
- Je gaat inhalen en begeeft je daartoe, van zodra de afstand tot je voorligger te klein dreigt te worden, naar de links ernaast gelegen rijstrook.
Als de tijd van deze 3 activiteiten samen minder dan 20 seconden zou bedragen, hoef je in de desbetreffende gevallen niet terug naar rechts te gaan en is er sprake van "onmiddellijk opnieuw inhalen".
-
Sommige bestuurders kunnen, volgens mijn waarnemingen, niet goed tijd (20 seconden) inschatten ;D
-
De E19 tussen Brussel en Antwerpen is tegenwoordig een mooi voorbeeld hoe men nog maximaal 60 km/u kan rijden. De rechter rijstrook is blijkbaar verboden terrein voor personenwagens.
-
Op die E19 begint het al heel snel verkeerd te lopen. Chauffeurs die vanaf de binnenring van Antwerpen naar de E19 draaien doen dit bijna altijd op de linkerrijstrook van die aansluiting en blijven dan tot het einde van de Craeybeckxtunnel op de daar 3de rijstrook plakken. Dikwijls ver onder maximum snelheid.
-
Klopt. En die rechter rijstrook is daar praktisch ook altijd vrij. Het zijn de angsthazen die echter voor de files zorgen. Daaraan de volledige afwezigheid van vlot rijden en we kennen de resultaten.
-
Sommige bestuurders kunnen, volgens mijn waarnemingen, niet goed tijd (20 seconden) inschatten ;D
Ik heb ook de indruk dat er zijn die denken dat het 20 minuten is. :(
-
Onderschat ook niet hoeveel bestuurders, die niet rechts rijden, zich er totaal niet van bewust zijn dat ze een overtreding maken.
-
Onderschat ook niet hoeveel bestuurders, die niet rechts rijden, zich er totaal niet van bewust zijn dat ze een overtreding maken.
Daarnaast zijn er, onder diegenen welke weten dat ze een overtreding begaan, velen die dat niet deert zolang ze er niet voor gestraft worden.
-
Daarnaast zijn er, onder diegenen welke weten dat ze een overtreding begaan, velen die dat niet deert zolang ze er niet voor gestraft worden.
Eigenlijk niet eens zo moeilijk op te lossen. Af en toe controle doen, en beteugelen.
-
Daarnaast zijn er, onder diegenen welke weten dat ze een overtreding begaan, velen die dat niet deert zolang ze er niet voor gestraft worden.
Eigenlijk niet eens zo moeilijk op te lossen. Af en toe controle doen, en beteugelen.
Inderdaad. En dat men daarbij dan eindelijk eens prioriteit geeft aan overtredingen die gevaarlijk zijn, in plaats van aan zoveel mogelijk geld met zo weinig mogelijk moeite binnenrijven.