Christophoros
Verkeersvragen en -discussies => Verkeersbeleid => Topic gestart door: jozef op zaterdag 09 mei 2015 - 12:40:04
-
Te 'oude' auto van 15.000 Antwerpenaren weldra niet langer welkom in de stad
De lage-emissiezone die de stad Antwerpen wil invoeren, zal tot gevolg hebben dat zo'n 15.000 Antwerpenaren volgend jaar hun eigen buurt niet meer mogen binnenrijden omdat hun wagen te vervuilend is.
http://www.gva.be/cnt/dmf20150508_01670166/in-antwerpen-moeten-15-000-inwoners-hun-auto-aan-de-kant-zetten
Uit het artikel:
Want wie in 2016 een andere wagen koopt die voldoet aan de dan geldende norm, zou in 2020 wel een bekocht kunnen uitkomen
Wat een beleid: een auto die na amper 4 jaar al niet meer voldoet!
-
De "geldende norm" van 2014 is niet de "geldende norm" voor auto's, maar om 't stad binnen te mogen.
De norm voor 2016 ligt absurd laag voor een "lage emissie" zone - zeker voor benzines - logisch dat die er in 2020 dan niet meer binnen komt ... in de beleidsoptiek.
Men had ook de 2020-norm kunnen opleggen voor bezoekers, en bewoners kunnen uitzonderen tot 2020.
Er zijn ook de-facto Euro V voertuigen die nooit als zodanig gekeurd zijn (maar als de toen courante Euro IV) , en in B amper zodanig te herkeuren zijn, die onterecht uit de boot gaan vallen.
bvb de 1.6 HDi van PSA (die bij talloze merken terugkomt) kunnen in die situatie zijn
-
In het begin, paar jaar geleden, sprak men van euro 3 als minimum voor een diesel.
Ruw gezegd moet hij dus een roetfilter hebben.
Nu spreekt men van een euro 4 en zegt men dat simpel een roetfilter plaatsen genoeg is om je wagen aan te passen.
Dat is niet correct, mijn Avantimes kunnen dat al niet, eerder al nagevraagd.
Maar mijn C8jes met fap filter voldoen ook niet, dat zijn dan actieve filters.
Weet je, ik rij al jaren in een boog om Antwerpen, zal dat wel blijven doen, heb er niets verloren en zeker mijn hart niet.
-
http://trends.knack.be/economie/beleid/antwerpen-zal-in-2020-bijna-28-000-wagens-van-inwoners-uit-de-stad-bannen/article-normal-568925.html?utm_source=Newsletter-08/05/2015&utm_medium=Email&utm_campaign=Newsletter-RNBDAGKN&M_BT=183623168979
De overheid heeft met de ecobonus talrijke automobilisten misleid. Het is niet fair dat zij nu moeten opdraaien voor een foute aankoopbeslissing die gestuurd werd door de overheid
-
Dat is een duidelijk artikel.
-
non discussie bij benzine ,met Euro II (benzine) als norm tegen 2020 praten we over net-geen of net-wel oldtimers!
diesel is wat anders, daar is een tot een paar jaar geleden zwaar (15% !) gesubsidieerde wagen plots té vervuilend ...
-
Als ik in holland kijk daar hebben oldtimers dan automatisch vrijstelling.
Hoe zit het trouwens met buitenlanders? Hoe gaan ze dat controleren? Op zijn Belgisch zeker, als je de pech hebt de verkeerde tegen het lijf te lopen sta je op de bon en die buitenlander weet niet wat hem overkomt, aangegeven met een zelf uitgevonden niet conform verkeersbord ?
-
non discussie bij benzine ,met Euro II (benzine) als norm tegen 2020 praten we over net-geen of net-wel oldtimers!
diesel is wat anders, daar is een tot een paar jaar geleden zwaar (15% !) gesubsidieerde wagen plots té vervuilend ...
Een euro-1 benzine is heel gemakkelijk naar euro-2/euro 3/ D3 om te rusten, een kit kost ~ 107 €
vb BMW E36:
https://profiteile.de/bmw-ersatzteile/abgasanlage/euro1-euro2-d3-umruestung/:bmw-3-e36/
ook BMW 5 (E34) vanaf Bj 12/1987 tot Euro 3 voor 110 €:
https://fuerst-autoteile.de/bmw-ersatzteile/abgasanlage/euro1-euro2-d3-umruestung/:bmw-5-e34/?order=price&dir=asc
via E-bay 66 €: http://www.ebay.de/itm/MINIKAT-EURO2-UMRUSTUNG-BMW-3er-E36-316-316i-75KW-/380206376153
Het komt erop neer dat de koudstart anders geregeld wordt (iets andere mengselverhouding) zodat de motor iets sneller op temperatuur komt, dat was het dan, zo´n simpele kit noemt men ook Kaltlaufregler voor Euro 2 te halen : http://www.bmw-syndikat.de/bmwsyndikatforum/topic247330_kann_man_einen_Euro1_auf_Euro2_umruesten___3er_BMW_-_E36.html
Voor Euro 3/ D3 zal wel die extra-minikatalysator nodig zijn, die wordt meegeleverd:
https://fuerst-autoteile.de/nachruestsatz-katalysator-upgrade-euro-2-d3122-150-7
(https://static.profiteile.de/tmedia/large/007/120..BMP.JPG)
Het verschil in grenswaardes Euro 1 en Euro 2 ligt namelijk relatief zeer laag, ook Euro 3 en D3 benzine is voor zeer weinig geld haalbaar:
http://de.wikipedia.org/wiki/Abgasnorm#Pkw_mit_Ottomotor Euro 4-benzine is andere koek maar niet nodig.
Bij de diesel ligt het heel anders want daar komt een relatief zeer groot verschil PM en NOx in het spel:
http://de.wikipedia.org/wiki/Abgasnorm#Pkw_mit_Dieselmotor
-
Schaf dan meteen ook alle mazoutbranders af. >:D
-
Daar zijn ze ook nog niet uit.
Paar jaar geleden kreeg er ene in de Walen een boete van 25000€ omdat hij zijn nieuw huis had uitgerust met enkel elektrische verwarming.
Nu leggen ze in nieuwe verkavelingen geen gasleidingen meer want je kunt ook perfect elektrisch verwarmen.
En jij spreekt over mazout, dat is enkel de mazout lobby die het de goedkoopste verwarming noemt, ik schrijf dus niet de properste......
-
Een euro-1 benzine is heel gemakkelijk naar euro-2/euro 3/ D3 om te rusten, een kit kost ~ 107 €
vb BMW E36:
https://profiteile.de/bmw-ersatzteile/abgasanlage/euro1-euro2-d3-umruestung/:bmw-3-e36/
ook BMW 5 (E34) vanaf Bj 12/1987 tot Euro 3 voor 110 €:
https://fuerst-autoteile.de/bmw-ersatzteile/abgasanlage/euro1-euro2-d3-umruestung/:bmw-5-e34/?order=price&dir=asc
succes om die "motor" en uitstoot-aanpassing in B geregeld te krijgen ...
-
Een euro-1 benzine is heel gemakkelijk naar euro-2/euro 3/ D3 om te rusten, een kit kost ~ 107 €
vb BMW E36:
https://profiteile.de/bmw-ersatzteile/abgasanlage/euro1-euro2-d3-umruestung/:bmw-3-e36/
ook BMW 5 (E34) vanaf Bj 12/1987 tot Euro 3 voor 110 €:
https://fuerst-autoteile.de/bmw-ersatzteile/abgasanlage/euro1-euro2-d3-umruestung/:bmw-5-e34/?order=price&dir=asc
succes om die "motor" en uitstoot-aanpassing in B geregeld te krijgen ...
Die ABE zal wel een EG-nummer hebben zeker ?
(best bij de autokeuring vooraf informeren)
-
http://www.demorgen.be/nieuws/vervuilende-wagens-betalen-350-euro-per-jaar-in-antwerpse-lage-emissiezone-b352b85c/ (http://www.demorgen.be/nieuws/vervuilende-wagens-betalen-350-euro-per-jaar-in-antwerpse-lage-emissiezone-b352b85c/)
Vervuilende wagens betalen 350 euro per jaar in Antwerpse lage-emissiezone.
-
Ik vind het een regelrechte schande.
Men is van oordeel dat een auto te vervuilend is of dat hij dat niet is. Maar door geld binnen te rijven verandert er niets aan de uitstoot van een diesel Euro 3 zonder roetfilter. Het gaat dus weer meer om het geld dan om het milieu.
En die 350 Euro is voor een jaar. Dat is dus bijna 1 Euro per dag. Voor één dag daarentegen betaal je maar liefst 20 Euro. Stel dat iemand met zo een diesel enkel naar Antwerpen komt als het niet anders kan, pakweg 18 dagen per jaar. Die zet je met dat tarief aan om dan maar ineens voor een jaar te betalen, zodat hij 365 dagen per jaar naar Antwerpen kan komen met die diesel (en zelfs 366 dagen in een schrikkeljaar). Resultaat: 365 in plaats van 18 dagen vervuiling.
30,4% van de diesels behoren momenteel tot die categorie, maar onder de senioren zijn er dat veel meer. Uitgerekend deze meestal niet echt welstellende mensen worden door deze maatregel hard getroffen.
Er is geen uitzondering voorzien voor oldtimers. Dat komt omdat men in België geen rekening houdt met het verschil tussen een oude auto en een oldtimer, zoals bepaald door de FIVA (Fédération Internationale des Véhicules Anciens). In België kan je immers om het even welke auto die 25 jaar oud is, laten inschrijven als een oldtimer. Maar dat zal niet lang meer duren:
Ten laatste eind 2017 wordt de oldtimerleeftijd voor auto's opgetrokken tot 30 jaar. Dit door het omzetten van een Europese richtlijn naar wet. Die stipuleert niet alleen dat een auto minstens die leeftijd dient te hebben, maar ook dat de voertuigen in een originele staat moeten zijn (zonder grote aanpassingen) en niet langer in productie mogen zijn. De regering heeft de mogelijkheid om de nieuwe regelgeving eerder in te voeren, maar niet later dan begin 2018. Er komt een overgangsregeling voor oldtimers die op het ogenblik van de omschakeling al 25 jaar oud zijn.
In Duitsland komt er bij die 30 jaar en de originele staat nog de vereiste dat het voertuig in goede staat moet zijn en gehouden worden. Dan spreken we van oldtimers die deel uitmaken van het technisch cultureel erfgoed. Die mogen in Duitsland in de Umweltzones zonder Umweltplakete. Er zijn er immers niet veel, ze rijden weinig, en de eigenaars verzorgen ze uitstekend. Vele mensen vinden het prettig als ze in de stad zijn en er komt zo een oldtimer voorbijgereden. In Duitsland vindt men in deze omstandigheden de bijdrage van die oldtimers tot de luchtvervuiling te onbeduidend om ze in de Umweltzones te verbieden.
-
Gewoon verkapte verkeersbelasting op oude auto's
En zinloos als LEZ omdat bijna alles binnen mag.
Grootste slachtoffers worden lokale bewoners, en niets vermoedende bezoekers die plots 125, tot later 350 (!) euro te betalen krijgen.
Dat laatste is dus meer dan een 3de graad inbreuk ...
-
Maar intussen mogen er 7 dagen per week de ganse dag stinkbussen blijven rijden die jou als voetganger een half uur hoofdpijn bezorgen als de chauffeur gas geeft terwijl hij je voorbijrijdt.
-
En stel dat ook Brussel, Gent, Leuven, Hasselt, Brugge, enz. ook elk 350 €/jaar gaan vragen...
-
Antwerpen volgt ongeveer het voorbeeld wat in het buitenland al vele jaren bestaat. Niets nieuws.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Milieusticker
Ik rij al vele jaren met een groene milieusticker op de voorruit (2 benzinewagens, ook ene die 27 jaar wordt).
-
Antwerpen volgt ongeveer het voorbeeld wat in het buitenland al vele jaren bestaat. Niets nieuws.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Milieusticker
Met dat verschil dat je de Umweltplakette maar één keer moet betalen, en je ze voor 5 a 7 Euro kunt verwerven.
-
Antwerpen volgt ongeveer het voorbeeld wat in het buitenland al vele jaren bestaat. Niets nieuws.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Milieusticker
Met dat verschil dat je de Umweltplakette maar één keer moet betalen, en je ze voor 5 a 7 Euro kunt verwerven.
Is dat dan per dag of per jaar? En geldt deze milieusticker in alle steden?
-
Antwerpen volgt ongeveer het voorbeeld wat in het buitenland al vele jaren bestaat. Niets nieuws.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Milieusticker
Met dat verschil dat je de Umweltplakette maar één keer moet betalen, en je ze voor 5 a 7 Euro kunt verwerven.
Is dat dan per dag of per jaar? En geldt deze milieusticker in alle steden?
Voor altijd, ttz zolang die *Bundesrechtsverordnung niet verandert, natuurlijk voor alle Duitse steden (*Bund = Federaal)
https://de.wikipedia.org/wiki/Verordnung_zur_Kennzeichnung_der_Kraftfahrzeuge_mit_geringem_Beitrag_zur_Schadstoffbelastung
Antwerpen is veel eenvoudiger daar hoef ik helemaal niets te doen (en zit safe tot 31.12.2024, maar dan zal die dan +35j-oldtimer allang verkocht zijn):
http://ecohuis.antwerpen.be/Ecohuis/Ecohuis-Hoofdnavigatie/Milieuplannen/Lage-emissiezone.html
In Antwerpen gelden er ook uitzonderingen voor oldtimers tem Bj 1977, heb ik met die tool uitgeprobeerd, natuurlijk na registratie met betaling.
3. Deze auto’s mogen na betaling binnen in de LEZ:
dieselauto (euronorm 3, zonder roetfilter)
auto ouder dan 40 jaar
-
Antwerpen volgt ongeveer het voorbeeld wat in het buitenland al vele jaren bestaat. Niets nieuws.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Milieusticker
Met dat verschil dat je de Umweltplakette maar één keer moet betalen, en je ze voor 5 a 7 Euro kunt verwerven.
Is dat dan per dag of per jaar? En geldt deze milieusticker in alle steden?
De Umweltplakette geldt inderdaad in alle milieuzones in de ganse Bondsrepubliek Duitsland, en is geldig zolang het voertuig ingeschreven blijft onder hetzelfde kenteken (dat duidelijk leesbaar moet vermeld worden op de Umweltplakette, welke rechts onderaan tegen de binnenkant van de voorruit dient aangebracht te worden).
Een Umweltplakette kan je bijvoorbeeld ook als buitenlander gewoon in een tankstation kopen, op voorlegging van het inschrijvingsbewijs van het voertuig.
Bij verkoop van het voertuig mag de koper het laten inschrijven onder hetzelfde kenteken als de vorige eigenaar (in Duitsland is het kenteken niet gebonden aan een persoon, doch aan een voertuig). In dat geval hoeft de koper dus geen nieuwe Umweltplakette te kopen.
Sinds kort hoeft een Duits kenteken niet meer omgewisseld te worden als je in het bereik van een andere Zulassungsstelle gaat wonen. Vroeger kon je met een kenteken dat bijvoorbeeld met een letter B begint, ervan uitgaan dat de titularis van de inschrijving in Berlin woont. Nu kan je hooguit stellen dat de titularis van een dergelijk kenteken ooit in Berlin gewoond heeft, maar hij kan intussen al verhuisd zijn naar een heel andere uithoek van Duitsland.
-
Met dat verschil dat je de Umweltplakette maar één keer moet betalen, en je ze voor 5 a 7 Euro kunt verwerven.
Dan vraag men in Antwerpen toch een belachelijk hoge prijs.
Begrijp ik het goed?
Stel ik rijd met een eco 3 diesel (zonder roetfilter) bouwjaar 2005.
In alle Duitse steden mag ik binnen, jaar na jaar, als ik één Umweltplakette koop aan ongeveer 7 € .
Enkel in Antwerpen mag ik binnen aan 350 € voor slechts 1 jaar!
Kijkt men dan nooit eens over de grens? ::)
-
Kijkt men dan nooit eens over de grens? ::)
oh ja, men pikt daar eens iets op en voert dat dan onmiddellijk in, als het in datzelfde buitenland weer afgevoerd wordt omdat het niet deugt, dat merken ze niet meer op
-
Met dat verschil dat je de Umweltplakette maar één keer moet betalen, en je ze voor 5 a 7 Euro kunt verwerven.
Dan vraag men in Antwerpen toch een belachelijk hoge prijs.
Begrijp ik het goed?
Stel ik rijd met een eco 3 diesel (zonder roetfilter) bouwjaar 2005.
In alle Duitse steden mag ik binnen, jaar na jaar, als ik één Umweltplakette koop aan ongeveer 7 €.
Je bedoelt euro 3 ? Bouwjaar 2005 kan ook al euro 4 zijn (nieuw type homologatie vanaf 1.1.2005), en met die mag je in Antwerpen binnen. Soit.
Dat hypothetisch vb zul je dan wel moeten aantonen, volgens wat ik lees moet je voor Duitsland ook aantonen dat je een retrofit roetfilter hebt laten inbouwen zodat je best minimum PM2 haalt, (**PM1 zijn enkele uitzonderingen(enkel emissiesleutelnummers van 49 tot 52, 27 is een uitzondering boven 2,5 T), PM1 vallen in de regel normaal enkel onder gele sticker nr 3*** zie onderaan.
Voor een groene sticker nr 4 moet de je in de regel onder de roetgrens van euro 4 halen daarom die nr 4. De roetgrens euro 4 is 0,025 g/km of 25 mg/km
https://de.wikipedia.org/wiki/Dieselru%C3%9Fpartikelfilter#Partikelminderungsstufen
Partikelminderungsstufen
Durch die Einführung der sogenannten Feinstaubverordnung wird die Kennzeichnung von Kraftfahrzeugen nach der Höhe ihrer Partikelemission bundesweit einheitlich geregelt. Hiernach können Diesel-PKW durch Nachrüstung mit Partikelfiltern bestimmte Grenzwerte erreichen, die zu einer Einstufung in eine Partikelminderungsstufe führen und als Kriterium für Plakettenvergabe (grün, gelb oder rot) in Deutschland gelten. Die Grenzwerte PM1 bis PM3 werden durch die sogenannten „offenen“ Partikelfiltersysteme erreicht, die den Partikelmassenausstoß bei Weitem nicht bis auf das Niveau von 0,001 g/km wie bei geschlossenen Partikelfiltersystemen senken.
PM1: Euro-1- und Euro-2-Diesel-Pkw können dadurch die Grenzwerte für Euro 3 erreichen, nämlich einen Partikelmassenausstoß von weniger als 0,05 g/km.
PM2 #: Euro-3-Diesel-Pkw können die Grenzwerte für Euro 4 erreichen, nämlich einen Partikelmassenausstoß von weniger als 0,025 g/km.
PM3: Euro-4-Diesel-Pkw, die bisher einen Grenzwert von 0,025 g/km einhalten, erreichen dadurch den halbierten Euro-4-Grenzwert von 0,0125 g/km.
PM4: Diese Stufe erhalten nachgerüstete Euro-4-Diesel-Pkw, die ab Werk entsprechend vorgerüstet waren, aber wegen fehlender Produktionskapazitäten nicht mit den „geregelten Partikelfiltern“ ausgerüstet werden konnten, die eine Minderungsrate von mehr als 90 % erreichen. PM4-Fahrzeuge halten mit einem Partikelmassenausstoß von weniger als 0,005 g/km die Grenzwerte für Euro 5 ein.
PM5: Erhalten nur Neufahrzeuge der Schadstoffklassen Euro 3 und Euro 4, die ab dem Tag der Erstzulassung anstelle eines PM-Grenzwertes von 0,050 g/km nach Euro 3 bzw. 0,025 g/km nach Euro 4 bereits den für Euro 5 vorgeschriebenen Grenzwert von 0,005 g/km einhalten.
Enkel in Antwerpen mag ik binnen aan 350 € voor slechts 1 jaar!
Je kunt evenzo je euro3 diesel met half-open roetfilter (retrofit) narusten dan mag je gratis binnen, lees ik op die tool. Vlaanderen geeft daar een roetfilterpremie voor tot 600 €. Zie ook: http://www.lne.be/campagnes/roetfilter
Premie
De Vlaamse overheid geeft een premie voor de installatie van een half-open roetfilter op oudere wagens op oudere dieselwagens met milieuklasse Euro3 of Euro 4. Nieuwe wagens komen niet in aanmerking voor de premie. Op nieuwe wagens worden immers beter af-fabriek gesloten roetfilters geplaatst. U krijgt tot 600 € van de totale kosten terugbetaald. Lees meer over de premie en voorwaarden.
Kijkt men dan nooit eens over de grens? ::)
Wslk hebben ze in Antwerpen wel goed gekeken, maar jij niet. ;) (ik kan me natuurlijk vergissen maar ik baseer me op de refs van-via wikipedia**)
Antwerpen wil evenzo zoals in D dat de euro 3 diesels zonder roetfilter tenminste nog een open roetfilter narusten om in de groene zones 4 binnen te mogen. Anders zou Vlaanderen ook die roetfilterpremie ook niet blijven aanbieden.
** https://de.wikipedia.org/wiki/Verordnung_zur_Kennzeichnung_der_Kraftfahrzeuge_mit_geringem_Beitrag_zur_Schadstoffbelastung#Schadstoffgruppen
Ik vul even aan met uitleg
Schadstoffgruppe 4
(https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/5c/Feinstaubplakette_Gruppe_4.svg/80px-Feinstaubplakette_Gruppe_4.svg.png)
praktisch alle Benziner mit geregeltem Katalysator (G-Kat) oder Fahrzeuge mit Flüssiggas, Erdgas- oder Ethanolantrieb
Emissionsschlüsselnummern:
Benziner: 01, 02, 14, 16, 18–70, 71–75*, 77
Diesel: 32, 33, 38, 39, 43, 53–70, 73–75 allemaal minstens euro-4 diesels met standaard roetfilter constructeur
Diesel mit Partikelfilter diesels met nageruste roetfilters zie quote Partikelminderungsstufen
PM1: 49-52, 27** :
uitzonderlijke euro 1-2 diesels die met een nageruste roetfilter nog onder de euro 4 grenswaarde van 0,025 g/km kunnen geraken neem ik aan.
zie ook gele sticker 3 waar al de andere sleutelnummers staan die ook met nageruste open roetfilter onder de euro 3 grenswaarde van 0,05 geraken, helaas is dat niet genoeg daarom die gele nr 3-sticker*** en zullen binnenkort ook in de laatste 2 D-stadscentra niet meer binnen mogen
# PM2: 30, 31, 36, 37, 42, 44–48, 67–70
specifiek haalbaar voor euro 3-diesels zonder roetfilter waar men een roetfilter kan narusten en daardoor 0,025 g/km halen
PM3: 32, 33, 38, 39, 43, 53–66
specifiek haalbaar voor euro 4-diesels zonder roetfilter waar men een roetfilter kan narusten en dan zelfs 0,0125 g/km halen.
Dit zijn meestal kleine dieselmotoren max 1600cc die ook zonder roefilter onder de euro 4 grens van 25 mg/km zaten, het is maar massa hé en niet giftigheid, enkel vanaf euronorm 5b telt men het aantal of PN.
[/size]
***
Schadstoffgruppe 3
(https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/c3/Feinstaubplakette_Gruppe_3.svg/80px-Feinstaubplakette_Gruppe_3.svg.png)
Emissionsschlüsselnummern:
Fahrzeuge mit Ottomotor: (nicht vorgesehen)
Diesel: 30, 31, 36, 37, 42, 44–52, 72 diesels euro 3 zonder roetfilter of jouw hypothetisch vb
Diesel PM1 (Partikelminderungsstufe): 14, 16, 18, 21, 22, 25–29, 34, 35, 40, 41, 71, 77
euro 1-2 diesels die met een nageruste roetfilter nog onder de euro 3 grenswaarde van 0,05 g/km kunnen geraken.
De roetgrenswaardes PM diesels volgens euronorm en data vind je hier:
https://de.wikipedia.org/wiki/Abgasnorm#Pkw_mit_Dieselmotor in mg/km.
De euro 3- diesels bouwjaar 2005 -zoals jij stelt- zijn de allerlaatste vanaf inschrijving 1 jan 2006 is het euronorm 4.
Emissionsgrenzwerte für Pkw mit Dieselmotor
Angaben in mg/km außer PN (1/km)
Norm Euro 1 Euro 2 Euro 3 Euro 4 Euro 5 a Euro 5 b Euro 6
Typprüfung ab 1. Jul. 1992 ab 1. Jan. 1996 ab 1. Jan. 2000 ab 1. Jan. 2005 ab 1. Sep. 2009 ab 1. Sep. 2011 ab 1. Sep. 2014
Erstzulassung ab 1. Jan. 1993 ab 1. Jan. 1997 ab 1. Jan. 2001 ab 1. Jan. 2006 ab 1. Jan. 2011 ab 1. Jan. 2013 ab 1. Sep. 2015
CO 3160 1000 640 500 500 500 500
(HC + NOx) 1130 700 / 9002 560 300 230 230 170
NOx 500 250 180 180 80
PM 180 80 / 1002 50 25 5 4,5 4,5
Dus Antwerpen is eigenlijk softer als D, in A mag je nog binnen mits betaling (zelfs per dag), in D heb je die kans helemaal niet, je kunt je enkel nog verbeteren via die roetverminderingsklassen, of minstens PM2 om in de groene 4 zone binnen te mogen.
Wil je in Antwerpen met een nog niet oeroude diesel euro 3 (vanaf Bj 2000 mogelijk) -dus quasi dieselauto´s die dan al mogelijk 17 jaar worden...- zonder betaling tot in het centrum rijden zul je die auto nog met een open roetfilter moeten voorzien, of die moeite zich dan nog loont is een andere vraag. Diesels zijn nu eenmaal totaal ongeschikt voor stadsverkeer wegens hun zeer hoge NOx-uitstoot en bewezen kankerverwekkend fijnstof tov van veel betere alternatieven, wetenschappelijk bewezen, zie grafiek onderaan. Trouwens geldt dat ook voor alle diesels...
Antwerpen heeft enkel een -quasi naar analogie- groene LEZ zone. Amper 2 Duitse steden hebben nog een gele zone, maar die gaan in 2017 ook uitdoven zie link-Wiki, tot 2012 bestonden er nog rode zones. Ik heb ooit een diesel euro 2 gehad met rode sticker die is verschrot sinds 2012. ;D
In de periode vanaf 1 februari 2017-2019 zijn dit de regels:
Deze auto’s mogen altijd binnen in de LEZ … als ze ook een Belgische nummerplaat hebben:
benzineauto en auto op LPG of aardgas (euronorm 1, 2, 3, 4, 5 en 6)
dieselauto (euronorm 4, 5 en 6)
dieselauto (euronorm 3 met een roetfilter waarvoor een Vlaamse premie werd aangevraagd)
landbouwvoertuig (emissienorm fase IIIa, IIIb en IV)
elektrische auto
auto op waterstof
plug-in-hybride auto
busje voor vervoer van personen met een handicap ( lijst op basis van decreet 21/12/2012)
hulpdiensten: ambulances, politie, brandweer
U moet geen aanvraag doen, u mag gewoon binnen.
2. Deze auto’s mogen na registratie binnen in de LEZ:
toegelaten auto met een buitenlandse nummerplaat
dieselauto (euronorm 3, met een roetfilter waarvoor geen Vlaamse premie werd aangevraagd)
auto van personen met een handicap (zie voorwaarden op www.slimnaarAntwerpen.be/LEZ)
U moet uw auto slechts één keer registreren.
Dat kan vanaf oktober 2016 op www.slimnaarAntwerpen.be/LEZ.
U moet zich ten laatste 24 uur na het binnenrijden van de LEZ registreren.
http://www.ademloos.be/nieuws/vervuilende-wagens-betalen-350-euro-jaar
5/01/16
Antwerpen begint met lage-emissiezone op 1 februari 2017
Bureaucraten aan het werk: een bos van regeltjes
Ook Euro5 diesel is vuil
(http://www.ademloos.be/sites/default/files/nu/Euro5.png)
Onzin van lage emissie zone vor Beperking NOx emissie in één beeld
Ontmoedig/verbied alle diesels in stadsverkeer
-
Stel ik rijd met een eco 3 diesel (zonder roetfilter) bouwjaar 2005.
In alle Duitse steden mag ik binnen, jaar na jaar, als ik één Umweltplakette koop aan ongeveer 7 € .
Enkel in Antwerpen mag ik binnen aan 350 € voor slechts 1 jaar!
Kijkt men dan nooit eens over de grens? ::)
Wacht even, het gaat om verschillende bijdragen.
Duitsland:
Als je wagen aan de voorwaarden voldoet, moet je toch nog een Umweltplakette voor ca. 7 Euro kopen om dat te bewijzen en in een overeenkomstige mileuzone binnen te mogen.
Voldoet je wagen niet aan de voorwaarden, dan mag je niet in de zone, en kan je dit niet vermijden met het betalen van een bedrag.
Antwerpen:
Als je wagen aan de voorwaarden voldoet, mag je zo binnen.
Voldoet hij niet aan de voorwaarden, dan mag je er tóch binnen, mits je maar liefst 20 Euro per dag of 350 Euro per jaar betaalt.
In Duitsland gaat het dus om het milieu: wie niet aan de eisen voldoet, komt in geen geval binnen.
In Antwerpen gaat het om het geld: je mag er onbeperkt gaan vervuilen, mits je maar betaalt. Maar met dat geld kan de lucht niet gezuiverd worden.
-
Dat is duidelijk uitgelegd, Jozef.
Ik rijd met een euro 3 diesel zonder roetfilter bouwjaar (nog eens nagekeken) 2003.
Als ik het goed begrijp mag ik nergens in D de Umwelt aangeduide steden binnen, zelfs niet met één of andere milieubelasting of sticker. (Ik was vorige zomer nog even een avondje op doorreis in Tübingen, zonder sticker...)
In Antwerpen mag ik wel nog binnen als ik 350 € per jaar betaal. (een soort ontmoedigingstaks)
Dan moet ik de rekensom maken en afwegen of ik mijn 13 jaar oude diesel laat uitrusten met een roetfilter (- 600 € subsidie)
of toch maar die 350 € per jaar betaal.
In de veronderstelling dat ik er nog 3 à 5 jaar mee wens te rijden.
Of een recenter eco-vriendelijker exemplaar zoeken.
Ik kom wekelijks 1 of soms meerdere keren in Antwerpen.
-
Soms kost een roetfilter maar 600€ dus is het een nul operatie.
-
Soms kost een roetfilter maar 600€ dus is het een nul operatie.
Bedankt, Jo. Ik zal mij binnenkort eens informeren.
-
Als ik het goed begrijp mag ik nergens in D de Umwelt aangeduide steden binnen, zelfs niet met één of andere milieubelasting of sticker.
Dat hangt af van de Umweltzone.
(https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/14/Umweltzone_rot%2C_gelb%2C_gr%C3%BCn_frei.svg/200px-Umweltzone_rot%2C_gelb%2C_gr%C3%BCn_frei.svg.png)
In deze Umweltzone mag je met Euro 2 (rood), Euro 3 (geel) en Euro 4 (groen) of hoger binnen.
-
@ Jozef
Ah, ok, maar dan moet ik ook een sticker kopen om in Duitse Umweltzone te rijden.
En hoe weet de stickerverkoper (tankstation) welke euronorm ik heb? Of moet ik dat zelf weten? En hoe weet ik dat?
of toegelaten auto met een buitenlandse nummerplaat
idem in D ???
@ Michel
2. Deze auto’s mogen na registratie binnen in de LEZ (Antwerpen):
toegelaten auto met een buitenlandse nummerplaat
dieselauto (euronorm 3, met een roetfilter waarvoor geen Vlaamse premie werd aangevraagd)
Ikke nie snap...
-
En hoe weet de stickerverkoper (tankstation) welke euronorm ik heb? Of moet ik dat zelf weten? En hoe weet ik dat?
Geen probleem: jij hoeft de Euronorm van je wagen niet te kennen. De verkoper mag zelfs niet voortgaan op wat jij eventueel verklaart. Hij moet het opzoeken in de documentatie waarover hij daartoe beschikt, en hij mag jou alleen maar een vignet met de correcte Euronorm voor jouw wagen afleveren. Als hij jou toch naar de Euronorm zou vragen, doet hij dat enkel als een bijkomende controle om na te gaan of hij zich niet vergist heeft.
Voor wagens die in Duitsland ingeschreven zijn, kan de Euronorm gemakkelijk bepaald worden aan de hand van de Schadstoffschlüssel die op het inschrijvingsbewijs vermeld staat. Voor in het buitenland ingeschreven voertuigen werd er een procedure op punt gesteld om de Euronorm te bepalen aan de hand van de gegevens op het inschrijvingsbewijs en het gelijkvormigheidsattest. De officiële tekst van deze regeling kan je vinden in de "Verordnung zur Erlass und zur Änderung von Vorschriften über die Kennzeichnung emissionsarmer Kraftfahrzeuge" van 10 oktober 2006, verschenen in het Bundesgesetzblatt Jahrgang 2006 Teil I Nr. 46, onder §6 (2). Hier de link (https://www.google.de/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwjK5M64v53KAhXDkSwKHSN_AzcQFggnMAA&url=http%3A%2F%2Fwww.umwelt-plakette.de%2Fumweltplakette%2FPDFs%2FVerordnung%2520ueber%2520die%2520Kennzeichnung%2520emissionsarmer%2520Fahrzeuge.pdf&usg=AFQjCNHSPv9qEagNQmacXnSD8SaVE9DT6g&sig2=lYECsZjU5l-lAvToPcFxbQ&bvm=bv.111396085,d.bGg).
Desgewenst kan je al vooraf een Umweltplakette bestellen, bijvoorbeeld bij
Touring Wegenhulp - https://www.touring.be/nl/ledenvoordelen/milieuvignet-duitsland
VAB - https://webshop.vab.be/nl/milieuvignet-duitsland
-
Vind het wel een goede regeling, heb al een oudje uit Antwerpen aangeboden gekregen............. ;D
-
De LEZ zijn totale onzin.
Het overgrote deel van de voertuigen mag gewoon binnen, hoewel een euro 4/5 diesel - zelfs zonder sjoemelsoftware - nu niet bepaald milieuvriendelijk is in de praktijk.
Je mag binnen met een voertuig dat niet voldoet aan de vereisten, als je maar extra betaalt.
Dat helpt natuurlijk ook geen bal aan het milieu ...
En dan is er nog de farce dat elke stad of gemeente, àndere regeltjes en normen kan opleggen.
Die staan NIET op dat bord ...
Bezoekers hebben er het raden naar welke normen er gelden ...
In D is de Umweltplakette tenminste nationaal geregeld, zodat groen overal groen is.
-
Je mag binnen met een voertuig dat niet voldoet aan de vereisten, als je maar extra betaalt.
Dat helpt natuurlijk ook geen bal aan het milieu ...
Dat heeft toch een afwerend effect, denk ik.
Sommigen gaan betalen, anderen gaan misschien een roetfilter laten plaatsen en nog anderen gaan hun auto vervangen door een milieuvriendelijker exemplaar.
Ik vermoed dat dit een overgangsregel is en dat de toekomst gelijkend zal zijn als D.
-
http://www.gva.be/cnt/dmf20160204_02109018/promo-en-animatiefilmpje-moet-antwerpenaar-warm-maken-voor-lage-emissiezone
Een auto die in het buitenland ingeschreven is, moet eerst geregistreerd worden vooraleer hij de lage emissiezone in Antwerpen binnen mag!
Zijn ze nu helemaal zot geworden in Antwerpen? Ik mag zelfs met mijn Mercedes-Benz 200 D van 1983 in heel Europa rijden zonder enige formaliteit, in de Duitse Umweltzonen zelfs zonder Umweltplakete. Alleen in Antwerpen mag mijn Benz niet binnen, en moet mijn recente BMW eerst geregistreerd worden.
Als ik nog eens in België moet zijn, zal ik mijn geld wel ergens anders gaan uitgeven dan in Antwerpen.
Stel je voor dat elke gemeente zoiets zou invoeren, dan heb ik een week nodig om van Aachen in Antwerpen te geraken.
-
Deze voertuigen zijn de uitzonderingen op lage-emissiezone
http://www.gva.be/cnt/dmf20160229_02156350/deze-vervuilende-wagens-zijn-de-uitzonderingen-op-lage-emissiezone