Christophoros

Verkeersvragen en -discussies => Voertuig- en rijtechnieken => Topic gestart door: de rijprof op dinsdag 04 augustus 2015 - 22:10:28

Titel: 'De milieubewuste automobilist is de klos'
Bericht door: de rijprof op dinsdag 04 augustus 2015 - 22:10:28
http://www.knack.be/nieuws/auto/de-milieubewuste-automobilist-is-de-klos/article-opinion-591561.html?utm_campaign=Newsletter-RNBKNAUTO&utm_medium=Email&utm_source=Newsletter-04%2F08%2F2015
Titel: Re: 'De milieubewuste automobilist is de klos'
Bericht door: Inazuma op dinsdag 04 augustus 2015 - 23:10:23
De wat meer milieubewuste bestuurder kan al een tijdje behoorlijk goedkoop rond rijden   :D

In Limburg in Wallonie is het wat lastiger
Titel: Re: 'De milieubewuste automobilist is de klos'
Bericht door: jo op woensdag 05 augustus 2015 - 00:59:10
Als je er met je vrienden, collega's of familie over praat zegt de meerderheid er wel eentje te willen kopen maar dat ze nog wachten tot ze goedkoper worden, zegt genoeg hé.
Titel: Re: 'De milieubewuste automobilist is de klos'
Bericht door: JC op woensdag 05 augustus 2015 - 01:46:41
DATS breidt zijn CNG netwerk snel uit, op korte termijn zal de situatie fel verbeteren. Werknemers van de Colruyt-groep hebben de optie om een CNG-firmawagen te kiezen. Velen hebben dat gedaan, dat merk je als je op de personeelsparking rondwandelt in Halle.

Mijn BMW 5 touring wordt volgend jaar vervangen en ik overweeg de overstap naar volledig elektrisch. De testrit met de Tesla S is gepland.
Titel: Re: 'De milieubewuste automobilist is de klos'
Bericht door: jozef op woensdag 05 augustus 2015 - 11:33:45
Hoe dan ook blijkt uit het aangehaalde artikel nog maar eens dat er, behalve voor bedrijfswagens, nog altijd geen interessant alternatief bestaat voor de benzine- en dieselmotoren.

Laat de "early adopters" nog maar wat voor de huidige nadelen van de alternatieven opdraaien tot er ook voor Jan met de Pet een interessante oplossing bestaat.
Titel: Re: 'De milieubewuste automobilist is de klos'
Bericht door: Michel op woensdag 05 augustus 2015 - 12:05:56
Hoedanook een CNG-motor blijft nog altijd een benzinemotor, die Mercedes E200 NGD bvb heeft een 80 liter benzinetank en 19,5 kg aardgastank.
Dus de reikwijdte op benzine zal ~ 3-maal zoveel* zijn als op aardgas. Natuurlijk zal de bestuurder zoveel mogelijk op het goedkopere aardgas proberen te rijden. In BE nog ondermaats, in het buitenland amper een probleem.
*bron: http://www.auto-news.de/auto/news/anzeige_Mercedes-E-200-Natural-Gas-Drive-Mehr-Kraft-im-Erdgas-Benz_id_34432

Maar het zal niet meer lang duren of de E-wagen (indien massaproduktie/Tesla model 3) zal serieus concurreren met een vergelijkbare CNG-wagen.

De reikwijdte electrisch van een Tesla Model-3 70 kWh-versie zal in de praktijk niet significant afwijken van het CNG-rijbereik met ~ 20 kg aardgastank.
Qua aankoopprijs zullen ze ook kunnen concurreren, als ik al die nieuwsberichten mag geloven.

vb bron: http://www.autoexpress.co.uk/tesla/87867/tesla-model-3-to-debut-in-march-2016
Titel: Tesla treibt die Auto-Branche vor sich her
Bericht door: jozef op donderdag 06 augustus 2015 - 19:49:54
Voor geïnteresseerden: een artikel (in het Duits) over de rol welke Tesla momenteel speelt bij de ontwikkeling van auto's.

http://www.bild.de/geld/wirtschaft/nico-lumma/tesla-treibt-auto-branche-vor-sich-her-41876290.bild.html
Titel: Re: 'De milieubewuste automobilist is de klos'
Bericht door: Michel op donderdag 06 augustus 2015 - 22:46:57
bvb middenklasse:  http://www.egear.be/tesla-model-3/

maar de Chinezen zitten ook niet stil: http://www.egear.be/youxia-x/

Ik verwacht van de Europese premiummerken ook enkele middenklassewagens, dat kan alleen maar goed voor de consument zijn.

De grote Tesla model S "pikt" al serieus marktaandeel in de topklasse:
http://www.handelsblatt.com/unternehmen/industrie/audi-bmw-und-mercedes-wie-tesla-die-deutschen-aergert/12032040.html
Titel: Re: 'De milieubewuste automobilist is de klos'
Bericht door: jo op donderdag 06 augustus 2015 - 23:01:40
BYD E6 heb je ook nog, vind hem niet gek lelijk een Safira ofzo is lelijker http://www.egear.be/byd-e6-e-taxi-brussel/
Heb in China met een BYD gereden en dat is gelijk elke Westerse auto.
Titel: Re: 'De milieubewuste automobilist is de klos'
Bericht door: JC op vrijdag 07 augustus 2015 - 02:29:10
BYD wordt zowat de standaard taxi in China, maar dan wel de CNG versie, zoals de G6. De Santana's en Citroens ZX verdwijnen uit het straatbeeld.

Zelfs in een kleine stad als Baoji (Shaanxi), rijden zowat driekwart taxi's op CNG rond, de rest is elektrisch. Bovendien rijden bijna alle bussen op CNG.

Op zowat 10 jaar tijd zijn alle tweetakt scooters verdwenen en vervangen door elektrische exemplaren. Vermoedelijk zit hier wetgeving achter, zoals dat bv in Xi'an het geval is.

Kortom, men zet in China grote schreden vooruit al hebben ze qua luchtkwaliteit nog een lange weg af te leggen. De laatste 3 dagen zie ik hier blauwe lucht, de weken ervoor was er door de luchtvervuiling minder dan 3 km zicht. Mijn schoonvader merkte zelfs op dat er 's nachts veel sterren te zien waren, een 20-tal. Een Melkweg bewonderen zoals Jozef kan op een heldere Alpennacht laat hier nog wel een tijdje op zich wachten.
Titel: Re: 'De milieubewuste automobilist is de klos'
Bericht door: jo op vrijdag 07 augustus 2015 - 12:29:13
De ZX (Fukang) is einde loopbaan, zijn opvolger de Elysee ook. De  C Quatre heeft veel concurrenten....

In de meeste steden mogen scooters-moto's met verbrandingsmotor niet rijden, maakt niet uit 2 takt of 4 takt.
Wij zaten destijds in Tianjin, daar is om het ruw te schatten een cirkel van doormeter 60 kilometer waar je er niet mee in komt.

Trukje dat ze dan toepassen is om er een driewieler van te maken, dan mag het wel.
Trouwens die 2 takt diesels ginder.....
Titel: Re: 'De milieubewuste automobilist is de klos'
Bericht door: JC op vrijdag 07 augustus 2015 - 14:48:45
In Xi'an zijn de driewielers ook elektrisch. Hier in Baoji zie ze nog wel, de oudere generatie ligt er echter al volledig uit. Ik logeer hier aan een markt voor bouwmaterialen. Hier staan nog altijd driewieler fietsen voor vracht die mits kleine betaling de gekochte goederen naar je huis brengen, al trappend. Ik schat dat de fietsen enkele generaties meegaan. Zie zien er vreselijk uit maar ze worden hoer nog steeds gerepareerd. Enkele van de kleine winkeltjes hier in de buurt verkoopt bv nog altijd vervangwielen.

Op de 9 jaar dat ik regelmatig naar China kom is het straatbeeld wel veranderd. Vroeger zag je enkel bussen en taxi's, nu veel privé-wagens en daarmee gepaard veel meer files. De privéwagens zijnmeestal niet van de minste. Zeg maar de betere Duitsers en Japanners. Het zijn vrijwel allemaal benzines, behalve enkele grote SUV's. De motoren zijn meestal de krachtigste. De 3.5 tfsi van VW is schering en inslag, 6 cylinder lijkt de norm.