Christophoros
Verkeersvragen en -discussies => Verkeersbeleid => Topic gestart door: JC op woensdag 16 september 2015 - 10:21:11
-
Elk jaar maakt het NIS een statistiek over het wagenpark in België.
http://statbel.fgov.be/nl/modules/publications/statistiques/verkeer_vervoer/evolution_du_parc_de_vehicules_2015.jsp (http://statbel.fgov.be/nl/modules/publications/statistiques/verkeer_vervoer/evolution_du_parc_de_vehicules_2015.jsp)
Deze statistiek geeft de situatie weer op 1 augustus van het jaar. Ik heb deze met interesse doorgenomen. In de media was dan ook te horen dat de diesel minder populair wordt, ten gunste van de benzines. Dit is alleszins goed nieuws. Misschien wordt er dan wel wat meer CO2 uitgestoten, de fijnstof uitstoot zal er alleen maar door verbeteren. Maar is dit alles wat we uit de gegevens kunnen halen?
Ik ben wat dieper in de cijfers gedoken. Voor de geïnteresseerden heb ik een wat meer uitgebreid googledocs document dat ik heb opengesteld voor weergave door iedereen:
https://docs.google.com/document/d/11qpjIioRwU_YBD44dHjXl-FNdzm55TwOWZ1x13aHpos/edit?usp=sharing (https://docs.google.com/document/d/11qpjIioRwU_YBD44dHjXl-FNdzm55TwOWZ1x13aHpos/edit?usp=sharing)
Ik geef hiervast de conclusie van wat exploratieve statistiek:
Wat men ons ook tracht te wijs te maken omtrent eco-mobiliteit, het klopt niet! Dit blijkt duidelijk uit de cijfers. De ecopremie van enkele jaren geleden heeft duidelijk tot meer diesels geleid. Bovendien nam in deze periode het aantal wagens per inwoner toe en blijbkaar waren quasi al deze wagens diesels. De hoogste premies werden toegekend aan kleine diesels wat een extra wagen budgettair mogelijk maakte voor vele gezinnen. Deze kleine extra wagen zal gemiddeld minder kilometers rijden en langer gebruikt worden in deze gezinnen waardoor de last van deze diesels (vooral qua fijnstof) nog lang zal blijven voortduren.
Het beleid is er niet in geslaagd om de milieuvriendelijke gas-wagens te promoten. Of het nu LPG of CNG is maakt niet uit. Beide zijn milieuvriendelijker dan benzine of diesel. Nochtans zie je hier een sterke daling. Ik verwacht dat deze daling volledig voor rekening wordt genomen van de LPG wagens. Mijn observatie is immers dat CNG wagens wel in de lift zitten de laatste jaren.
De elektrische wagen doet het zeer goed maar is vooralsnog een niche-product. Gezien de exponentiële stijging kan deze zeer snel uit deze niche geraken. Het aantal elektrische wagens zal waarschijnlijk zeer snel (binnen 1 à 2 jaar) het aantal gaswagens inhalen.
Maar ook bij de elektrische wagens bleek het beleid roet in het eten gegooid te hebben. De afgunst-taxatie die in 2012 werd ingevoerd op bedrijfswagens waardoor dure bedrijfswagens ongunstiger werden verklaard zeer waarschijnlijk de opmerkelijke knik in de grafieken omtrent de elektrische wagens rond 2012.
-
LPG is volledig op zijn retour ... in België.
In bvb Duitsland wordt het wél als een beter alternatief gezien.
Wat er in NL gaat gebeuren is onduidelijk.
Daar wil men een zinloze 4-jaarlijkse controle van de gastanks @ 250 euro / tank terwijl dat perfect kan op de APK test (blijft een uitwendige visuele controle.
Ik heb 2 tanks - zou me 500 euro kosten - daar rij ik dus 15000km mee rond !
-
LPG is inderdaad op zijn retour in België. Ik zag deze morgend dat de LPG-pomp bij Q8 in Mechelen-zuid is uitgebroken.
Ik zou het nog altijd overwegen. Helaas zijn er maar weinig merken die het ondersteunen en meestal ben je de fabrieksgarantie kwijt als je een LPG-installatie laat inbouwen. Leasing is maar zelden een optie. Het lijkt dan ook meer en meer dan men van LPG richting CNG aan het bewegen is. Ik zie echter geen reden waarom die twee niet naast elkaar zouden kunnen bestaan.
-
Terwijls de stadsbewoners langzaam creperen van vooral dieselfijnstof:
http://www.gva.be/cnt/dmf20150903_01847936/luchtkwaliteit-in-antwerpen-nog-slechter-dan-gedacht-bekijk-straat-per-straat blijkbaar meet men nu wel PM 0,1. ...
... heeft de Vlaamse overheid ondertussen de 30 % premie op elektrowagens afgeschaft en met het gespaarde geld hebben ze wslk 98%-dieselbussen aangekocht, ook voor de steden... Je moet het maar doen. ;D Willen ze de pensioenen betaalbaar houden ofzo ? ::)
Gelukkig woon ik in Noord-Limburg waar het nog relatief goed meevalt... denk ik... anders verhuis ik wel.
JC, in de topicstarter vergeet men nog de eerdere stimulatie voor de diesel door de volledige afschaffing van de accijnscompenserende hogere verkeerstaks (ingevoerd-1996), dat gebeurde geleidelijk vanaf 2004 en in 2008 was de verkeerstaks idem voor diesels en benzine per fiskale PK:
http://www.nieuwsblad.be/cnt/gnm1o5v81
Grootste vervuilers betalen minder taks
dinsdag 19 februari 2008
Voor personenwagens met een zware dieselmotor betaal je sinds begin dit jaar tot 1.000 euro minder verkeersbelasting. Dat is een gevolg van de afschaffing van de accijnscompenserende belasting. Maar grote diesels zijn ook de grootste vervuilers.
Veel dieselrijders zullen de afschaffing van de in 1996 ingevoerde accijnscompenserende belasting wellicht pas merken wanneer ze hun jaarlijkse verkeersbelasting moeten betalen. De geleidelijke afschaffing van deze taks werd in 2003 beslist. Eerst kwamen de kleine dieselauto's aan de beurt, sinds dit jaar werd ook de bijkomende dieseltaks voor grotere motoren afgeschaft. Voor diesel- en benzinewagens wordt voortaan nog slechts één uniform tarief volgens de fiscale pk's gehanteerd. ...]
In dieselland n°2 Frankrijk hebben de politiekers al enkele jaren geleden toegegeven dat het dieselbeleid totaal verkeerd was, nu blijken ze wslk drastische maatregelen te nemen in de grootsteden, vooral Parijs:
http://www.lefigaro.fr/flash-eco/2015/09/01/97002-20150901FILWWW00080-je-veux-eradiquer-le-diesel-a-paris-hidalgo.php
"Je veux éradiquer le diesel à Paris" (Hidalgo)
le 01/09/2015
"Je veux éradiquer le diesel d'ici 2020 à Paris, je ne lâche pas cet objectif-là", a poursuivi la maire de Paris, qui a confirmé vouloir mettre en place des restrictions pour les véhicules personnels dès l'année prochaine.
"La loi nous y autorise et on va le faire. En proposant bien sûr des alternatives. Il ne s'agit pas d'empêcher la mobilité à Paris, Paris est une grande ville-monde, on a besoin de bouger, d'aller travailler, d'avoir toute la mobilité possible mais la mobilité, dans la ville du XXIe siècle, ce n'est pas seulement la voiture individuelle au diesel", a-t-elle expliqué.
"J'ai donc mis en place des alternatives, en complément de la loi, des aides (...) pour aller vers la mobilité, l'électrique, l'auto-partage, pour ceux qui abandonnent leur véhicule diesel et qui passent au Pass Navigo, un ensemble d'aides qui vont permettre à cette mobilité de pouvoir se déployer".
Eigenlijk is het simpel in Europa: waarom konden die bepaalde "diesellanden" niet wat al die "benzinelanden" decennia lang deden ?
-
Eigenlijk is het simpel in Europa: waarom konden die bepaalde "diesellanden" niet wat al die "benzinelanden" decennia lang deden ?
Die benzinelanden verdieselen net onder EU CO2-uitstoot-druk ...
Zweden is case in point, waar alternatieve en in principe herwinbare brandstof (E85) nu weggedrukt wordt door de diesel .
-
Eigenlijk is het simpel in Europa: waarom konden die bepaalde "diesellanden" niet wat al die "benzinelanden" decennia lang deden ?
Die benzinelanden verdieselen net onder EU CO2-uitstoot-druk ...
Een beetje... ondertussen is die tendens al enkele jaren gestopt en meestal andersom. (ik kan je de cijfers geven, bvb: D maandelijkse inschrijvingen van aug 2013 tot aug 2015 (http://de.statista.com/statistik/daten/studie/203471/umfrage/monatliche-pkw-neuzulassungen-in-deutschland-nach-kraftstoffarten/)
--- aug 2013 - - - ---- --- ----- ----- aug 2014 - - - - - - - - - - - - - - - - > aug 2015|
Benzin:
110.642 126.072 131.766 126.426 108.590 99.374 104.679 153.944 138.531 135.206 142.874 133.713 110.735 137.480 140.123 123.256 113.811 100.816 111.302 166.064 146.308 129.259 159.779 143.678 117.304
Diesel:
99.733 117.120 128.542 124.151 103.374 103.272 101.459 137.719 131.454 134.618 130.083 132.323 98.228 118.444 130.677 122.674 111.614 106.916 108.515 151.393 140.506 122.559 148.721 141.838 105.348
En zo zag de "verdieseling" van D eruit in de voorgaande jaren 2004-2013 (bron Wiki) of het begin van de CO2-hysterie...
https://de.wikipedia.org/wiki/Dieselmotor#Der_Diesel-Boom_im_PKW-Bereich
(https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/30/PKW_nach_Treibstoffart_in_Deutschland.svg/320px-PKW_nach_Treibstoffart_in_Deutschland.svg.png)
2013 apart: Statista.com (http://de.statista.com/statistik/daten/studie/158064/umfrage/verteilung-der-fahrzeuge-im-strassenverkehr-nach-treibstoffart-2010/)
(http://de.statista.com/graphic/1/158064/verteilung-der-fahrzeuge-im-strassenverkehr-nach-treibstoffart-2010.jpg)
of 27 % dieselaandeel op zijn piek en na halfweg 2013 -> 2015 weer dalend.
D ligt met ~ 26 % dieselaandeel-wagenpark zowat in het midden van de 27 EU-landen. (13e plaats 2011, bron Eurostat) ca. de helft van de EU-landen heeft < 25 %, bvb NL heeft amper 17 %, als niet-EU: Zwitserland heeft ook 17 %.
Je bedoelt de richtlijn dat het ganse wagenpark van een merk steeds strengere CO2-waardes opgelegd krijgen van de EU. Dat doen ze vooral met hybrides die stoten nog veel minder CO2 uit tijdens de flut-rijcyclus, en ook nog met downsizing-benzines (DI-turbo´s); terwijl diesels met de euronorm 6 iets meer verbruiken als met de euronorm 5, daar zit nu amper of geen CO2-rek meer op. Euro 4 diesels hadden in de regel ook niet meer verbruik als euro-5 diesels, het is vooral door andere middelen-foefelen dat ze die CO2-cycluswaarde naar beneden haalden bvb de start-stop-automatiek (-3 % CO2) enz...
Maar dat bedoelde ik eigenlijk niet. Ik bedoelde dat die landen de diesel nooit bevoordeeld hebben tov de benzine, meestal integendeel.
Er zijn nog altijd meer EU-landen die minder als 20% dieselaandeel van hun wagenpark hebben tov landen die 50 % en meer dieselaandeel hebben.
Hoe deden die landen dat ?
Zweden is case in point, waar alternatieve en in principe herwinbare brandstof (E85) nu weggedrukt wordt door de diesel.
Ik vraag me nog steeds af wat jij onder verdieselen verstaat, enkele jaren meer stijgende dieselinschrijvingen is voor mij niet voldoende.
Zweden heeft nog altijd weinig dieselwagens, in 2010 maar 11 procent aandeel, BE had toen al 60 % dieselaandeel.
Of kan ik dan zeggen dat alle landen hun wagenpark ver-electriseren als ze jaarlijks 10 % meer inschrijvingen hebben als het jaar ervoor ?
Zo ziet de wereldprognose van inschrijvingen er uit in 2020 van Statista of gemiddelde data uit duizenden bronnen:
http://de.statista.com/statistik/daten/studie/73657/umfrage/prognostizierter-anteil-der-jeweiligen-antriebsart-am-pkw-absatz-im-jahr-2020/
Statistiken und Studien aus über 18.000 Quellen
Die Statistik bildet den prognostizierten Anteil der jeweiligen Antriebsart am weltweiten Pkw-Absatz im Jahr 2020 ab.
- benzinewagens: 57,6 %
- hybride: 20,2 % (vooral benzine-hybride, nvdr)
- diesel: 14,3 %
- elektro: 5,5 %
- gas: 2,4 %