Christophoros
Verkeersvragen en -discussies => Verkeersbeleid => Topic gestart door: jozef op vrijdag 04 december 2015 - 16:59:57
-
Binnenkort alle fietsers tegelijk groen, auto’s langer voor rood?
Minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR) wil een nieuwe verkeersregel opnemen in de wegcode: geef op kruispunten alle fietsers en voetgangers uit alle richtingen tegelijk groen, terwijl alle auto’s moeten wachten.
http://www.gva.be/cnt/dmf20151203_02003528/binnenkort-alle-fietsers-tegelijk-groen-auto-s-langer-voor-rood
-
Ik snap al die heisa rond rood licht voor fietsers niet, ze rijden toch allemaal door rood! (en worden daar niet op gecontroleerd) ;)
-
Wordt een gigantische puinhoop.
En een nog complexere wegcode.
De problemen zijn legio :
- het is verboden in de huidige wegcode, dat moet dus om te beginnen aangepast worden
- er is een aanduiding nodig om aan te geven op welk kruispunt het toegelaten wordt
- daarvoor is een afwijking nodig op de regel dat verkeerslichten de voorrangsborden opheffen (stijl B22/23)
- er is een voorrangsregeling tussen de groen-fietsers onderling nodig, want die gààn botsen
- of men al dan niet een fietspad dwarst, komt dan weer in conflict met die speciale voorrangsregel ...
Volgens mij gaat het Vlaams gewest dit pushen om zo hun eigen inbreuken op talloze "grotere" kruispunten op geestwegen te regulariseren :
fietsers die groen hebben, en aan de overkant vh kruispunt andere fietsers dwarsen die noch licht, vaak evenmin enig voorrangsbord dienen na te leven (of dmv B9/B15 voorrang hebben)
Vlaams gewest stelt in VL fietsvademecum dat dat niet moet voor fietsers - en vergeet dan dat ook bromfietsen, en de te snelle speedelecs inhoud @ 45 ... of meer over het fietspad bollen.
-
Jacqueline Galant droomt, en dat is op zichzelf niet slecht. We hebben mensen nodig die, los van de bestaande situaties, volkomen nieuwe ideeën opwerpen ("freewheeling").
We moeten die ideeën wel aan hun meerwaarde en hun haalbaarheid toetsen.
Ik zie haar idee niet verwezenlijkt worden vanwege het tijdsverlies voor motorvoertuigen en de technische implicaties (vooral als de duur van de fases dan ook nog dient afgestemd te worden op het niet-gemotoriseerd en het gemotoriseerd verkeer).