Christophoros

Verkeersvragen en -discussies => Verkeer en Recht => Topic gestart door: pat015 op vrijdag 11 december 2015 - 15:46:58

Titel: Rotonde weg naar Zwartberg Opglabbeek richting Bree Meeuwen N 76
Bericht door: pat015 op vrijdag 11 december 2015 - 15:46:58
Beste

Vraagje aan de experts : N 76 Zwartberg richting Opglabbeek is een rijbaan 2x2 met midden berm . Juist voor de rotonde van Opglabbeek heeft men in de rijstroken die verdeeld zijn door onderbroken stippellijnen tot aan de rotonde de indicatie geschilderd met in de linkse rijstrook Bree en de rechtse rijstrook Opgl. . Een 200 tal meter op voorhand heeft men volgens mij een bord F 25 geplaatst met opschrift (zie street view) een vijftigtal meter verder een ander aanwijzingsbord . Vraag : Is men daar verplicht de linkse rijstrook te nemen om de rotonde op te rijden die verdeeld is in 2 rijstroken om richting Bree te volgen ?

Mvg
Titel: Re: Rotonde weg naar Zwartberg Opglabbeek richting Bree Meeuwen N 76
Bericht door: Michel op vrijdag 11 december 2015 - 18:23:35
Beste

Vraagje aan de experts : N 76 Zwartberg richting Opglabbeek is een rijbaan 2x2 met midden berm . Juist voor de rotonde van Opglabbeek heeft men in de rijstroken die verdeeld zijn door onderbroken stippellijnen tot aan de rotonde de indicatie geschilderd met in de linkse rijstrook Bree en de rechtse rijstrook Opgl. . Een 200 tal meter op voorhand heeft men volgens mij een bord F 25 geplaatst met opschrift (zie street view) een vijftigtal meter verder een ander aanwijzingsbord . Vraag : Is men daar verplicht de linkse rijstrook te nemen om de rotonde op te rijden die verdeeld is in 2 rijstroken om richting Bree te volgen ?

Mvg

Ik ken die weg heel goed, eerder een F27 met een verticale middenstreep én een C23 in de rechterhelft.
En er staat duidelijk in +5 Ton links houden, rechts 5 Ton verboden (C23) uitgezonderd laden en lossen:
https://www.google.be/maps/@51.0236941,5.5284566,3a,15y,89.55h,88.51t/data=!3m7!1e1!3m5!1sQJtkFx_AXIYDqxozRVt51g!2e0!5s20130801T000000!7i13312!8i6656?hl=nl

(https://geo0.ggpht.com/cbk?cb_client=maps_sv.tactile&authuser=0&hl=nl&output=thumbnail&thumb=2&panoid=jLOMSt8WjYWszunc_PFoyA&w=345&h=170&yaw=37.19294213119355&pitch=-4.961537727801115&ll=51.02365922149883,5.528411566880568)
https://www.google.be/maps/@51.0236592,5.5284116,3a,75y,37.19h,94.96t/data=!3m7!1e1!3m5!1syx1Pe7DjAGIgyB1ipd93Yg!2e0!5s20130801T000000!7i13312!8i6656?hl=nl

De F27/F25 is slechts een aanwijzingsbord -en geen gebodsbord (dat is rond)-, het is dus geen verplichting voor het personenvervoer.
Maar eigenlijk wel voor het vrachtvervoer, aangezien er een C23 in die F27 staat aan de rechterkant of rechterstrook:
(http://wegcode.be/images/stories/verkeerstekens/C/C23.png)

Citaat
C23. Verboden toegang voor bestuurders van voertuigen bestemd of gebruikt voor het vervoer van zaken.
Een opschrift op een onderbord beperkt het verbod tot de bestuurders van voertuigen waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan de aangeduide massa.
Indien een voertuig bestemd voor zaken namelijk te laat voorsorteert of helemaal niet is het chaos...
(Zone + 5T verbodsbord naar Opglabbeek aan de 1e rotondearm)

Maar ook voor het personenverkeer is het zeker aan te raden dat bord op een bepaalde plaats op te volgen vooral als het druk is en er vormen zich dan 2 files, door dat bord verloopt het verkeer namelijk vlotter. Dat bord is er dus voornamelijk geplaatst omdat het zwaar verkeer links moet voorsorteren (wat eerder zelden is) want ze mogen niet de eerste rotonde-arm afdraaien. Staat er links een zeer lange file kan men natuurlijk met zijn personenwagen rechts voorbijrijden...   :-X

F25. Voorwegwijzer.  /  F27 Voorwegwijzer.
http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/254-art71a

Citaat
http://www.wegenwiki.nl/Voorwegwijzer

Voorwegwijzers zijn wegwijzers, waarop al op enige afstand van de daadwerkelijke kruising of splitsing richtingen daarvan worden aangegeven. Het in een vroeg stadium aangeven van doelen van een nadere kruising heeft tot doel dat weggebruikers alvast kunnen anticiperen op de nadere kruising en dus niet op de kruising zelf hun richting nog hoeven te bepalen. Ook nemen voorwegwijzers het risico weg dat weggebruikers nog op het laatste moment hun richting moeten aanpassen.

In die zin is het niet vreemd dat voorwegwijzers met name worden gebruikt op wegen waarop de gemiddelde snelheid hoger is en het dus gewenst is dat weggebruikers al in een vroeg stadium op een kruising anticiperen. Het gaat dan om snelwegen en de belangrijkere niet-snelwegen. Ook op andere wegen komen voorwegwijzers echter voor, met name op stadswegen die gevoelig zijn voor congestie. De snelheid daar ligt weliswaar lager, maar door het grotere risico van congestie is ook daar anticipatie op de naderende kruising gewenst. Logisch onderdeel van voorwegwijzers is de afstand tot de kruising. Wordt op de kruising gebruikgemaakt van uitrijstroken, dan wordt de afstand naar het begin van die strook vermeld.

Titel: Re: Rotonde weg naar Zwartberg Opglabbeek richting Bree Meeuwen N 76
Bericht door: pat015 op vrijdag 11 december 2015 - 23:08:40
Dag Michel ,bedankt voor je toelichting en inderdaad is dit een aanwijzingsbord ,iets verder staat er ook één met een rotonde erop . Het gedacht van een betere verkeersdoorstroming zou terecht zijn als de rotonde er ook zou aangepast op zijn . De wegbeheerder heeft er niet op nagedacht als je met een groot voertuig+5T vanop de linkse rijstrook  de rotonde moet oprijden om de 2de afslag (richting Bree) te nemen en dat je degene de voertuigen die vanop de rechter rijstrook oprijden volledig hun rijstrook afsnijd . Volgens mij is het niet verplicht om de linkse rijstrook te nemen zelfs ook voor voertuigen voor het vervoer van zaken + 5 T  omwille dat het geen voorsorteer bord is en er geen pijlen op de rijstroken staan geschilderd .  Enkel voertuigen + 5 T mag de eerste afslag niet nemen richting Opglabbeek omwille van een tonnagebeperkingsbord van 5 T .
Titel: Re: Rotonde weg naar Zwartberg Opglabbeek richting Bree Meeuwen N 76
Bericht door: Michel op zaterdag 12 december 2015 - 01:45:36
Dag Michel ,bedankt voor je toelichting en inderdaad is dit een aanwijzingsbord ,iets verder staat er ook één met een rotonde erop . Het gedacht van een betere verkeersdoorstroming zou terecht zijn als de rotonde er ook zou aangepast op zijn . De wegbeheerder heeft er niet op nagedacht als je met een groot voertuig+5T vanop de linkse rijstrook  de rotonde moet oprijden om de 2de afslag (richting Bree) te nemen en dat je degene de voertuigen die vanop de rechter rijstrook oprijden volledig hun rijstrook afsnijd . Volgens mij is het niet verplicht om de linkse rijstrook te nemen zelfs ook voor voertuigen voor het vervoer van zaken + 5 T  omwille dat het geen voorsorteer bord is en er geen pijlen op de rijstroken staan geschilderd .  Enkel voertuigen + 5 T mag de eerste afslag niet nemen richting Opglabbeek omwille van een tonnagebeperkingsbord van 5 T .
Idd, zolang je maar als +5 tonner richting Bree volgt is alles in orde, want die rotonde is gewoon te eng voor een lange vrachtwagen.

Die wat rare voorwegwijzer F27 wijst gewoon de weg aan met de schematische informatie waar je de rotonde moet verlaten als +5 tonner, de rotondearmen zijn namelijk figuurlijk afgebeeld op de F27, en de C23 geldt dus voor de 1e rotondeuitrit:
https://www.google.be/maps/@51.0236313,5.5283755,3a,46y,62.31h,86.13t/data=!3m7!1e1!3m5!1sjLOMSt8WjYWszunc_PFoyA!2e0!5s20130801T000000!7i13312!8i6656?hl=nl
 
Idd, een voorsorteerbord F13 houdt wel een verplichting in en dan zou -er naast pijlen- ook een volle witte lijn naar de rotonde zijn:

Citaat
(http://wegcode.be/images/stories/verkeerstekens/F/F13.png)
F13. Verkeersbord dat pijlen op de rijbaan aankondigt en de keuze van een rijstrook voorschrijft.
Dit verkeersbord kan de verschillende richtingen aanduiden.
De streep tussen de rijstroken kan eventueel onderbroken zijn.
Het bord mag aangevuld worden om de voorsorteringsstroken voorbehouden voor het verkeer van fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen aan te duiden.

Die rotonde kan men nieuw aanleggen, links/en vooraan is er immers nog ruim plaats die rotonde groter te maken:
https://www.google.be/maps/@51.0272481,5.5313762,317m/data=!3m1!1e3?hl=nl

Titel: Re: Rotonde weg naar Zwartberg Opglabbeek richting Bree Meeuwen N 76
Bericht door: de rijprof op zaterdag 12 december 2015 - 07:40:13
Een stukje doorlopende streep zou het duidelijker kunnen maken.
Titel: Re: Rotonde weg naar Zwartberg Opglabbeek richting Bree Meeuwen N 76
Bericht door: pat015 op zaterdag 12 december 2015 - 08:32:48
Inderdaad rijprof ,wat een wit doorlopend lijntje kan doen
Dank je wel experts voor de toelichting  :)
Titel: Re: Rotonde weg naar Zwartberg Opglabbeek richting Bree Meeuwen N 76
Bericht door: jo op zaterdag 12 december 2015 - 11:33:23
Dat is al gelijk  de rotonde Europalaan-Oosterring in Genk, daar hebben ze ook een witte meet getrokken op dat rondpunt, ik nodig de heren stratenbedenkers uit om eens een keertje mee te rijden in de trekker met opligger. Bende debielen.
Titel: Re: Rotonde weg naar Zwartberg Opglabbeek richting Bree Meeuwen N 76
Bericht door: de rijprof op zaterdag 12 december 2015 - 23:24:53
Dat is al gelijk  de rotonde Europalaan-Oosterring in Genk, daar hebben ze ook een witte meet getrokken op dat rondpunt, ik nodig de heren stratenbedenkers uit om eens een keertje mee te rijden in de trekker met opligger. Bende debielen.
Waarschijnlijk is de rotonde daarvoor te klein voor trekker met oplegger.
Merk op dat je een onderbroken streep ook niet mag overschrijden, behalve om in te halen, links af te slaan, te keren en om van rijstrook te veranderen.
Titel: Re: Rotonde weg naar Zwartberg Opglabbeek richting Bree Meeuwen N 76
Bericht door: bert.covens op zaterdag 12 december 2015 - 23:33:34
Merk op dat je een doorlopende streep ook niet mag overschrijden, behalve om in te halen, links af te slaan, te keren en om van rijstrook te veranderen.

En ik moet niet al te ver rijden om je plaatsen aan te duiden waar je stomweg niet anders zal kunnen: ofwel over die doorlopende streep, ofwel met de trailer over het trottoir .....

Dus als ik moet kiezen, over die doorlopende streep of het risico (hoe klein ook) over een voetganger .....    (oei, hier zit een hééél foute joke in).
Titel: Re: Rotonde weg naar Zwartberg Opglabbeek richting Bree Meeuwen N 76
Bericht door: jozef op zaterdag 12 december 2015 - 23:44:08
Merk op dat je een doorlopende streep ook niet mag overschrijden, behalve om in te halen, links af te slaan, te keren en om van rijstrook te veranderen.

 ::) :o

Denk nog eens goed na... juist, je bedoelde natuurlijk een onderbroken streep.  ;)

Titel: Re: Rotonde weg naar Zwartberg Opglabbeek richting Bree Meeuwen N 76
Bericht door: jo op zaterdag 12 december 2015 - 23:46:45
Dat is al gelijk  de rotonde Europalaan-Oosterring in Genk, daar hebben ze ook een witte meet getrokken op dat rondpunt, ik nodig de heren stratenbedenkers uit om eens een keertje mee te rijden in de trekker met opligger. Bende debielen.
Waarschijnlijk is de rotonde daarvoor te klein voor trekker met oplegger.
Merk op dat je een doorlopende streep ook niet mag overschrijden, behalve om in te halen, links af te slaan, te keren en om van rijstrook te veranderen.
In de rijschool heb ik destijds geleerd dat je die witte meet moet zien als een betonnen muur maar nu 20 jaar later rij ik die bijna dagelijks plat, niet van willen maar van moeten.
Titel: Re: Rotonde weg naar Zwartberg Opglabbeek richting Bree Meeuwen N 76
Bericht door: jozef op zaterdag 12 december 2015 - 23:53:35
In de rijschool heb ik destijds geleerd dat je die witte meet moet zien als een betonnen muur

Ook geen lesgever om trots op te zijn.

In AR 72.4 (http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/258-art72) is er sprake van een situatie waarbij je een doorlopende witte streep mag overschrijden.

Als je bijvoorbeeld een aanrijding met een kind anders niet kunt vermijden, en je brengt geen andere weggebruikers in gevaar, heb je bij het overschrijden van een doorlopende witte streep een grond van verschoning voor de overtreding. Ook bijvoorbeeld als je anders niet verder kunt rijden omdat het wegdek ingezakt is. Maar niet om de vuilniskar voorbij te rijden.
Titel: Re: Rotonde weg naar Zwartberg Opglabbeek richting Bree Meeuwen N 76
Bericht door: de rijprof op zondag 13 december 2015 - 13:46:14
Merk op dat je een doorlopende streep ook niet mag overschrijden, behalve om in te halen, links af te slaan, te keren en om van rijstrook te veranderen.

 ::) :o

Denk nog eens goed na... juist, je bedoelde natuurlijk een onderbroken streep.  ;)
Ja, goed opgemerkt, Jozef. Ik heb het intussen aangepast.
Titel: Re: Rotonde weg naar Zwartberg Opglabbeek richting Bree Meeuwen N 76
Bericht door: Inazuma op vrijdag 18 december 2015 - 23:00:00
Beste

Vraagje aan de experts : N 76 Zwartberg richting Opglabbeek is een rijbaan 2x2 met midden berm . Juist voor de rotonde van Opglabbeek heeft men in de rijstroken die verdeeld zijn door onderbroken stippellijnen tot aan de rotonde de indicatie geschilderd met in de linkse rijstrook Bree en de rechtse rijstrook Opgl. . Een 200 tal meter op voorhand heeft men volgens mij een bord F 25 geplaatst met opschrift (zie street view) een vijftigtal meter verder een ander aanwijzingsbord . Vraag : Is men daar verplicht de linkse rijstrook te nemen om de rotonde op te rijden die verdeeld is in 2 rijstroken om richting Bree te volgen ?

Mvg

Neen

Het is geen F91 en legt dus geen verbod op

Veel kliederwerk, maar wat er moet staan om een dubbele rotonde te gebruiken, staat er niet : voorsorteringspijlen ...

Iedereen moet deze rotonde oprijden vanop de rechter rijstrook
Titel: Re: Rotonde weg naar Zwartberg Opglabbeek richting Bree Meeuwen N 76
Bericht door: Inazuma op vrijdag 18 december 2015 - 23:03:31
Er staat voor het kruispunt voor de rotonde, nog een F13 die iedereen daar op de rechterrijstrook zou verplichten rechtsaf te slaan, gelukkig staan daar evenmin voorsorteringspijlen ...

Kabouter Knoei aan het werk ...
Titel: Re: Rotonde weg naar Zwartberg Opglabbeek richting Bree Meeuwen N 76
Bericht door: Michel op zaterdag 19 december 2015 - 10:43:49
idd...