Christophoros
Verkeersvragen en -discussies => Verkeersbeleid => Topic gestart door: jo op zaterdag 28 mei 2016 - 17:47:31
-
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20160527_02311245
Nu heb ik de laatste weken al meer koppijn gehad als heel het vorige jaar samen, toeval of wat?
-
Jawadde. Al een 30-tal klachten, dus zijn er op zijn minst al 300 die er last van hebben. We zijn nog niet aan het einde van de miserie met dat ding.
-
Die straling kan komen van de GSM-module die erin zit (SIM kaart van Proximus) of van het DSRC-systeem. Die GSM-module zal de hoofdpijn niet veroorzaken. Er lopen zoveel mensen met een smartphone rond die constant data zit uit te wisselen. Meestal worden die smartphones dan nog op het lichaam gedragen.
Het DSRC systeem communiceert met de portieken en werkt slechts op korte afstand. De zendvermogens die een GSM gebruik worden hier niet mee gehaald. Bovendien is dit actief in de frequentieband waar ook 5 GHz WLAN actief is. De meeste mensen hebben dit in huis staan waar het constant zit te zenden.
De kans dat die OBU die klachten veroorzaakt lijkt me dan ook heel klein!
-
Mijn BMW wisselt ook constant gegevens uit met de centrale in München, nog afgezien van de GPS en de bluetooth verbinding van mijn GSM. Nog nooit hoofdpijn gehad in die auto.
Misschien gaat het bij de OBU, vanwege de ergernis, om een psychosomatische klacht?
-
https://en.wikipedia.org/wiki/Mass_psychogenic_illness (https://en.wikipedia.org/wiki/Mass_psychogenic_illness)?
-
Mijn BMW wisselt ook constant gegevens uit met de centrale in München, nog afgezien van de GPS en de bluetooth verbinding van mijn GSM. Nog nooit hoofdpijn gehad in die auto.
Misschien gaat het bij de OBU, vanwege de ergernis, om een psychosomatische klacht?
Ik vraag mij af, hoe het zou komen dat we nog nooit klachten hebben gehoord over diezelfde type bakjes voor Duitsland, .... en andere landen die er al zoveel jaren instaan.
-
Wat er nog wel bijkomt is dat die OBU dik in de weg hangt, als ik hem in het midden heb hangen zoals ze voorschrijven vergroot ik enorm de dode hoek.
Maar wat ook, je moet regelmatig op dat spul kijken of het lampje nog groen brand.
Misschien alles tesaam?
-
http://www.tbv-nl.nl/belgische-kilometerheffing-toch-schadelijk/
-
http://www.tbv-nl.nl/belgische-kilometerheffing-toch-schadelijk/
Het is idd de dosis die je ondergaat wat telt.
Op x- tot xx-jaren kun je als professionele trucker toch al heelwat opdoen dat het schadelijk gaat zijn.
Zijn er fysiologische en klinische onderzoeken gebeurd voor- en tijdens de blootstelling aan de straling in de vrachtwagen? Neen, dr. De Ridder baseert zich eenvoudigweg op het argument dat de uitgezonden straling onder de huidige blootstellingsnormen blijft. Wat hij er niet bij vertelt is dat deze normen al 15 jaar zwaar onder vuur liggen en volgens een grote groep wetenschappers geen enkele bescherming bieden.
De normen zijn namelijk enkel gebaseerd op kortetermijneffecten (blootstelling van enkele minuten) en bieden geen enkele bescherming voor langetermijneffecten bij langdurige, chronische blootstelling. Ze gaan er ook van uit dat straling enkel schadelijk kan zijn door opwarming van het weefsel, een veronderstelling die reeds lang achterhaald is gebleken. De neurologische klachten die de vrachtwagenchauffeurs rapporteren door de OBU zijn wel degelijk heel plausibel; ze komen overeen met de klachten die mensen wereldwijd ondervinden door blootstelling aan draadloze technologie (hoofdpijn staat bovenaan de lijst) en met de vele studies die deze effecten bevestigen.
In 2011 classificeerde de Wereldgezondheidsorganisatie (IARC) deze straling officieel als potentieel kankerverwekkend en een recente studie van de Amerikaanse overheid (de NTP-studie) brengt het definitief bewijs van het kankerverwekkend effect zeer dichtbij. Wij vinden het discours van dr. De Ridder daarom misleidend eenzijdig en onverantwoord. Het steekt schril af tegen de waarschuwingen van verschillende internationale instanties zoals het Europees Milieuagentschap, de Raad van Europa en de oproep vorig jaar van 220 wetenschappers aan de Verenigde Naties voor strengere normen en dringende maatregelen tegen de steeds toenemende stralingsblootstelling van de bevolking (emfscientist.org).
Hopelijk wordt het niet in de doofpot gestopt, lekkende straling kan men altijd beperken of tenminste van de bestuurder weggericht laten uitstralen.
Dat verhaal herinnert me aan diverse gevallen in het verleden:
http://www.demorgen.be/plus/de-crem-zweeg-over-schadelijke-straling-b-1412187331667/
In Duitsland hebben ze wel die gezondheidsschade door EMF vergoed, want aangetoond:
https://de.wikipedia.org/wiki/Gesundheitssch%C3%A4den_durch_milit%C3%A4rische_Radaranlagen
En in Nederland en BE niet:
http://www.telegraaf.nl/binnenland/22284657/__Ex-officier__tumor_door_radar__.html
-
Op x- tot xx-jaren kun je als professionele trucker toch al heelwat opdoen dat het schadelijk gaat zijn.
Inderdaad. Van een bierbuik tot een gehavende snuit als je achteraan op een andere vrachtwagen knalt.
-
Dat is struisvogelpolitiek Jozef.
-
Dat is struisvogelpolitiek Jozef.
Ach jo. Vrachtwagenchauffeurs kijken naar films, lezen e-mails en schrijven SMS-jes terwijl ze rijden. Ze brengen daarmee hun leven en vooral dat van anderen in gevaar. Daar hebben ze evenwel geen probleem mee. Maar wél met een OBU die misschien iets teveel straling zou afgeven. Dat is geen struisvogelpolitiek, dat is schijnheiligheid.
-
Dat is je reinste zever om die zaken enkel op vrachtwagenbestuurders te schuiven, dat verschijnsel zie je bij buschauffeurs, automobilisten, fietsers, tractorbestuurders...
Maar om te zeggen dat ze het allemaal doen en wel specifiek de vrachtwagenbestuurders dat lijkt me eerder hypocriet.
Ikzelf heb bvb. geen TV, GSMen doe ik niet, niet in de auto, niet in de vrachtwagen, zelfs niet handenvrij.
Ik hoef helemaal niet in het cowboy hoekje van onze goedkope oostblok chaufeurs geplaatst te worden, daar zorgen de Waberers en co voor genoeg eigen reklame.
-
Dat is je reinste zever om die zaken enkel op vrachtwagenbestuurders te schuiven, dat verschijnsel zie je bij buschauffeurs, automobilisten, fietsers, tractorbestuurders...
Maar om te zeggen dat ze het allemaal doen en wel specifiek de vrachtwagenbestuurders dat lijkt me eerder hypocriet.
Natuurlijk doen niet alle vrachtwagenbestuurders het, doch elke vrachtwagenbestuurder die het doet, is er één teveel.
Je zou wat meer verantwoordelijkheidszin mogen verwachten van professionele bestuurders. Vooral dan dat ze met hun gevaarte heel wat meer onheil kunnen aanrichten dan bijvoorbeeld een fietser.
Maar om het even wele vrachtwagenbestuurder je aanspreekt: neen, hij doet dat nooit, dat doen alleen maar collega's.
-
Is zoals elke morgen in de file op de E19 waar ik gegarandeerd een stuk of 5 auto's tegen kom die hun gazet of een boek aan het lezen zijn, en niet enkel bij stilstand. Maar als je vraagt wie dat doet zal ook iedereen van krommen haas gebaren, zijn alle automobilisten dan slecht? Nee je hebt er ook goede tussen die de moeite doen om iemand eerst te laten gaan, een voetganger, een vrachtwagen....
-
Natuurlijk doen niet alle vrachtwagenbestuurders het, doch elke vrachtwagenbestuurder die het doet, is er één teveel.
Dat klopt. Maar beteugel dan diegenen die het doen, en laat diegenen die op een professionele manier met hun vak bezig zijn, met rust ipv te veralgemenen.
Je zou wat meer verantwoordelijkheidszin mogen verwachten van professionele bestuurders. Vooral dan dat ze met hun gevaarte heel wat meer onheil kunnen aanrichten dan bijvoorbeeld een fietser.
Een fietser kan vooral zichzelf in gevaar brengen, dat klopt. Maar ook een fietser beteugelen, en zodoende vermijden dat hij z'n eigen leven in gevaar brengt, kan een manier zijn om diens leven te redden.
Maar om het even wele vrachtwagenbestuurder je aanspreekt: neen, hij doet dat nooit, dat doen alleen maar collega's.
Idem als met automobilisten. Toch zijn er genoeg die het wel degelijk doen. En ook hier heeft het géén zin om elke automobilist meteen over dezelfde kam te scheren. Pak de overtreders dan aan.
Maar Ben Zwets wil vooral vrachtwagenchauffeurs aanpakken. Aan automobilisten waagt hij zich voorlopig nog niet. Da's electoraal wat minder interessant, weet je.