Christophoros
Forumgemeenschap => Praatcafé => Topic gestart door: jozef op dinsdag 02 augustus 2016 - 14:50:32
-
Derde meer doden bij ongevallen met jonge chauffeurs: “Ze overschatten zichzelf”
“Ze onderschatten het gevaar op de weg en overschatten hun rijvaardigheden.”
http://www.gva.be/cnt/dmf20160801_02406950/derde-meer-doden-bij-ongevallen-met-jonge-chauffeurs-ze-overschatten-zichzelf
De beperkingen van de rijopleidig zijn daar wellicht niet vreemd aan.
-
Het lijkt mij eerder toeval dat er plots een stijging is. Reeds vele jaren en generaties terug overschatten jonge bestuurders zichzelf en onderschatten ze het gevaar. Dat is geen recent fenomeen. Alcohol en drugs zijn vaak dooddoeners.
Een cursus defensief rijden (risicoherkenning in de praktijk) komt te weinig aan bod in de rijopleiding. Het is pas na jaren ervaring dat er een verkeersgeheugen opgebouwd wordt.
Om de eerste rij-jaren zonder kleerscheuren door te maken, moet je al veel geluk hebben.
Ik ben stomverbaasd als ik merk hoe sommige jonge bestuurders totaal geen gevaar zien of er zelfs niet over nadenken.
-
Het lijkt mij eerder toeval dat er plots een stijging is.
Het aantal gevallen waarop men zich baseert lijkt mij ook te gering om er algemene conclusies over de jongeren uit te trekken. Een stijging van 19 naar 26 doden is dan wel 37%, doch het kan best dat er daarom geen of slechts een paar ongevallen meer gebeurd zijn, doch er gemiddeld een dodelijk slachtoffer meer te betreuren viel.
Reeds vele jaren en generaties terug overschatten jonge bestuurders zichzelf en onderschatten ze het gevaar. Dat is geen recent fenomeen. Alcohol en drugs zijn vaak dooddoeners.
Inderdaad, de risicobeoordeling zal zeker niet beter geweest zijn toen ik in 1971 mijn rijbewijs behaalde, er nog geen praktisch examen diende afgelegd te worden, je vanaf de eerste dag 7 dagen op 7 en 24 uur op 24 mocht rijden en nog 0,8 promille alcohol toegestaan was. Wel is sindsdien het alcohol- en drugsgebruik bij de jongeren toegenomen.
Een cursus defensief rijden (risicoherkenning in de praktijk) komt te weinig aan bod in de rijopleiding.
Vast en zeker. Daarom juich ik de komende examenvragen over gevarenherkenning toe. In de theorie kun je op een uur meer gevaren leren erkennen dan je er op de weg op een week tegenkomt.
Het is pas na jaren ervaring dat er een verkeersgeheugen opgebouwd wordt.
Om de eerste rij-jaren zonder kleerscheuren door te maken, moet je al veel geluk hebben.
Met de huidige rijopleiding is dat helaas zo.
Ik ben voorstander van een verplicht aantal bijkomende lessen voor beginnelingen na een bepaald aantal kilometers gereden te hebben. Maar ook van een rijbewijs met beperkte geldigheidsduur, onder meer omdat heel wat ouderen niet meer geschikt zijn om veilig te rijden.
Ik ben stomverbaasd als ik merk hoe sommige jonge bestuurders totaal geen gevaar zien of er zelfs niet over nadenken.
In de vaarschool zei onze leraar: "Een gebrek aan kennis en ervaring, daar kun je wat aan doen, maar tegen roekeloosheid is geen kruid gewassen".
-
Is een kenteken op de auto, zoals de grote rode 'A' (van anfänger' ;D ;D) bij de Franse beginnende rijders misschien ook motiverend om als jong persoon je rijgedrag in te tomen?
-
BE heeft bij jonge bestuurders al jarenlang een zeer groot probleem, statistisch vergeleken met andere West-Europese landen, daar is zeker ook de ondermaatse rijopleiding niet vreemd aan.
https://www.touring.be/nl/corporatesite/wie-zijn-wij/pers/communiques/public-policy/jonge-verkeersdoden/index.asp
Touring: België enige West-Europees land met zoveel jonge verkeersdoden
Brussel, 16 december 2011. Met 136 jonge verkeersdoden per jaar en per miljoen jonge inwoners eindigt België op de 25ste plaats van de Europese ranking als laatste West-Europees land en net voor Polen, Cyprus en Griekenland. Dat leidt mobiliteitsorganisatie Touring af uit de cijfers van de European Transport Safety Council (ETSC). “Ons land doet het veel slechter dan het Europees gemiddelde van 103 jongeren per miljoen jonge inwoners.”
of oud topic:
http://forum.christophoros.be/index.php/topic,3157.msg37533.html#msg37533
26e plaats op 28 landen bij de jonge mannen 15-30 j
23e plaats op 28 landen bij de jonge vrouwen 15-30 j
Globaal: 25e op 28 landen
Bron details-berekeningen-tabellen** : http://www.etsc.eu/documents/BackgroundTables_Flash21.pdf
voor 4 landen BE ,UK ,CZ en SV heeft men het gemiddelde van de laatste 3 statistische jaren 2007-08-09 genomen omdat 2010 nog niet officieel was.
Zie tabel 6 en 7:
Met 154 doden/inwoners tussen 15 en 30 jaar - bron ETSC - doet Be het dan nog slechter als met 136 :
dat is enkel voor 2010 , topic -> bron FOD mobiliteit, of 269/1,981 milj = 136 #), maar de 25e plaats in de EU-tabel blijft identiek.
Tabel 7
Road mortality for young FEMALES | Road mortality for young MALES | Road mortality for ALL young people
Average values for last three years available
Ld: Vr. | Man | verkeersdoden + 30d alle jonge mensen tussen 15 en 30 jaar
SE 24 | 80 | 53
NL 26 92 59
CH 23 95 60
IL 18 100 64
MT 44 89 67
UK* 31 121 77
NO 33 128 82
ES 34 132 84
DE 39 130 85
FI 33 144 90
SK* 32 162 98
EE 39 158 100
IE 41 164 103
PT 52 153 103
DK 44 161 104
AT 46 179 113
IT 40 186 114
SI 46 190 121
HU 46 195 123
LU 54 192 124
FR 42 207 125
LV 42 201 128
CZ* 50 216 136
RO 58 210 136
BE* 50 | 255 | 154
PL 59 248 155
CY 23 294 158
EL 58 349 210
EU(1) 40| 164| 103
Fig. 7 Young people’s road mortality per million young people, in total and by gender, ranked by the mortality of both sexes.
Average values for years 2008, 2009 and 2010. * last three years available: 2007, 2008, 2009
-
...daar is zeker ook de ondermaatse rijopleiding niet vreemd aan.
Volledig akkoord.
Onlangs was er een buitenlandse delegatie (NL, D, F, S) bij Goca, die ook meereed met examenritten en hun bevinding was dat je in B heel gemakkelijk je rijbewijs haalt. "Bij ons zou die kandidaat niet geslaagd zijn", klonk het vaak.
-
Is een kenteken op de auto, zoals de grote rode 'A' (van anfänger' ;D ;D) bij de Franse beginnende rijders misschien ook motiverend om als jong persoon je rijgedrag in te tomen?
Op een Franse wagen zal dat wel de A van "apprenti" zijn zeker... :D
-
Is een kenteken op de auto, zoals de grote rode 'A' (van anfänger' ;D ;D) bij de Franse beginnende rijders misschien ook motiverend om als jong persoon je rijgedrag in te tomen?
Op een Franse wagen zal dat wel de A van "apprenti" zijn zeker... :D
;) ;)
-
...daar is zeker ook de ondermaatse rijopleiding niet vreemd aan.
Volledig akkoord.
Onlangs was er een buitenlandse delegatie (NL, D, F, S) bij Goca, die ook meereed met examenritten en hun bevinding was dat je in B heel gemakkelijk je rijbewijs haalt. "Bij ons zou die kandidaat niet geslaagd zijn", klonk het vaak.
Het waren misschien nog één van de beste Belgische kandidaten die men had uitgekozen.
Denken we maar aan de nachtelijke rijopleiding. Rijscholen klagen al jaren de erbarmelijke rijopleiding aan. Worden ook niet gehoord, tenzij het oliepijl en de waterkoelvloeistof dat toegevoegd is.