Christophoros
Verkeersvragen en -discussies => Voertuig- en rijtechnieken => Topic gestart door: JC op donderdag 11 augustus 2016 - 10:32:57
-
Een blogpost van een collega die lange ritten met zijn Tesla Model S maakt.
http://www.silver-lining.be/2016/08/road-tripping-with-kids-a-lot-of-luggage-and-a-tesla-model-s/ (http://www.silver-lining.be/2016/08/road-tripping-with-kids-a-lot-of-luggage-and-a-tesla-model-s/)
-
Een blogpost van een collega die lange ritten met zijn Tesla Model S maakt.
http://www.silver-lining.be/2016/08/road-tripping-with-kids-a-lot-of-luggage-and-a-tesla-model-s/ (http://www.silver-lining.be/2016/08/road-tripping-with-kids-a-lot-of-luggage-and-a-tesla-model-s/)
Interessant, en ook het deel autopiloot:
http://www.silver-lining.be/2015/11/teslas-autopilot-a-simple-driving-aid-or-being-driven/
-
Inderdaad interessante informatie, waarvan het lezen evenwel aanzienlijk aangenamer zou zijn als de auteur niet te lui geweest was om een spelling checker te gebruiken.
Toch enkele bedenkingen.
Cost of transportation: €0 (except for the obvious toll roads and mandatory vignettes of course)
En dat voor iemand met een dergelijke functie... :'( Die Tesla heeft dus banden, remblokken en schokdempers die niet verslijten. En het aantal gereden kilometers heeft geen invloed op de restwaarde van de wagen. Onzin natuurlijk.
Leuk om even te gaan wandelen terwijl de Tesla oplaadt. Tot er een flauwe plezante voorbijkomt en de stekker uittrekt.
De AutoPilot in zijn huidig stadium vind ik zeer gevaarlijk en onaangenaam. Wij hebben hier twee zeer goede rijschoolinstructeurs. Vraag hen wat het meest vermoeiend is: zelf rijden, of een leerling laten rijden en constant moeten in het oog houden dat hij geen fout maakt die een ongeval kan veroorzaken, om dan nog razendsnel te moeten ingrijpen. Andere constructeurs staan al veel verder dan Tesla, doch brengen hun systeem niet in productie zo lang het niet veilig is.
-
Cost of transportation: €0 (except for the obvious toll roads and mandatory vignettes of course)
Brandstofkosten: €0
-
Leuk om even te gaan wandelen terwijl de Tesla oplaadt. Tot er een flauwe plezante voorbijkomt en de stekker uittrekt.
De stekker zit vast terwijl hij laadt, die trek je niet zomaar los. Daarvoor heb je de sleutel nodig!
-
Die Tesla heeft dus banden, remblokken en schokdempers die niet verslijten. En het aantal gereden kilometers heeft geen invloed op de restwaarde van de wagen. Onzin natuurlijk.
Banden geef ik je nog, maar die verslijten evengoed als je lokaal rond rijdt. Remblokken gaan minstens 160.000km mee omdat je op de motor "remt" door regeneratie. Beetje anticiperend rijden en je komt nooit echt aan de rem. Aangezien er amper bewegende onderdelen in de motor zitten, is er ook amper slijtage. Tweedehandsprijzen bevestigen ook het feit dat kilometers zo goed als geen effect hebben op de restwaarde van de auto, zeker wanneer je op batterij en motor onbeperkt aantal kilometers garantie krijgt. Onderhoud kan je laten doen, maar is strict genomen niet nodig en heeft ook geen slecht effect op de wagen. Ik lees genoeg blogs en ken een aantal eigenaars die zonder problemen 150.000km hebben gereden zonder 1 keer onderhoud te laten doen.
De AutoPilot in zijn huidig stadium vind ik zeer gevaarlijk en onaangenaam.
Heb je ooit al met AutoPilot gereden? Wat vind je er onaangenaam aan dan?
Het is alleen maar gevaarlijk doordat de media het afschildert als een zelfrijdende auto, terwijl dat nooit door Tesla werd beweerd. AutoPilot is nog altijd een hulpmiddel, net zoals cruise control en parkeerbiepjes. Autonome wagens zijn dit zeker niet. En zolang je dat beseft, is het gevaar even groot dan wanneer je zelf volledig de controle hebt.
Stekker zit inderdaad mechanisch vast geklikt, dus die trek je niet zomaar los. En veel success met het doorknippen van de kabel waar 300A door stroomt ;-)
-
Andere constructeurs staan al veel verder dan Tesla, doch brengen hun systeem niet in productie zo lang het niet veilig is.
Tiens Mercedes biedt het al aan sinds 2016 onder de naam Drive Pilot, en ja ook met aktieve rijspoorwissel. Dus quasi ook level 2 autonoom rijden zoals Tesla S/X, echt autonoom rijden is pas level 5 of tenminste level 4 komt in de buurt dat is pas voor 2018 of later zolang de plaatselijke wetten dat niet tegenhouden.
http://www.faz.net/aktuell/technik-motor/auto-verkehr/neue-mercedes-benz-e-klasse-mit-drive-pilot-im-test-13937318.html test 2015
verkoop als optie 2016: http://www.mercedes-benz.de/content/germany/mpc/mpc_germany_website/de/home_mpc/passengercars/home/new_cars/models/e-class/w213/facts/intelligentdrive.html /DRIVE PILOT
en ze hebben een heel grote mond bij hun reklame in de US, intendeel tot Tesla die hun Tesla S nooit een self-driving car genoemd heeft:
https://electrek.co/2016/07/29/mercedes-pull-self-driving-car-claim-advert-tesla-autopilot/
When we reported on the European Public Road Authority supporting Tesla’s Autopilot system following some concerns over the use of the word ‘Autopilot’ and the program being in ‘beta’ earlier this month, we also mentioned that a bigger concern could be Mercedes calling its E-Class with ‘Drive-Pilot’ a ‘self-driving car’ in an advert, which is significantly more misleading than Tesla’s ‘Autopilot’.
(https://electrek.files.wordpress.com/2016/07/mercedes-self-driving.jpg?quality=82&strip=all&strip=all)
En natuurlijk heeft Mercedes al deels drive pilot -level 1- dan aangeboden en zelfs getest tegen level 2 Tesla:
http://www.motortrend.com/news/testing-semi-autonomous-cars-tesla-cadillac-hyundai-mercedes/
Duitse vertaling:
http://teslamag.de/news/vergleichstest-teslas-autopilot-leistung-systeme-9126
Das Automagazin Motor Trend hat kürzlich einen Vergleichstest mit teilautonomen Fahrzeugen durchgeführt, die auf verschiedene Kriterien geprüft wurden. Unter anderem wurde geprüft, wie lang die Reaktionszeit ist, bis das Fahrzeug abbremst, wenn ein anderes Fahrzeug den Weg schneidet (z.B. mit geringem Abstand von der linken auf die rechte Spur einschert, auf der man sich befindet).
Auch wurde geprüft, wie groß der Bremsweg und der Abstand zum vorderen Fahrzeug war, wenn dieses abbremste oder mit welchem Abstand generell dem vorderen Fahrzeug gefolgt wurde.
Die Testkandidaten waren: Die Mercedes-Benz S-Klasse (S65 AMG, Distronic Plus mit Lenk-Assistent), der Cadillac CT6, der Hyundai Genesis 3.8 und das Tesla Model S. [...]
Naast Tesla al 3 andere automerken, en Car and Driver testte ook BMW en Infiniti, maakt al 5 extra-merken met semi-autonome rijhulpsystemen:
http://www.caranddriver.com/features/semi-autonomous-cars-compared-tesla-vs-bmw-mercedes-and-infiniti-feature
Semi-Autonomous Cars Compared! Tesla Model S vs. BMW 750i, Infiniti Q50S, and Mercedes-Benz S65 AMG
Je hebt dus geen punt gemaakt met "andere constructeurs ... ", Jozef.
De enige die wat terughoudend geworden is is Audi heb ik ergens gelezen, maar hoelang weet ik niet wslk komen ze vanaf 2017 met een betere "autopilot" ofzo:
Want de rijhulp-systemen getest in 2014 - 7 automerken - was.... lees best zelf
http://www.auto-motor-und-sport.de/testbericht/spurhalteassistenten-im-test-nervig-oder-hilfreich-8337582.html
SPURHALTEASSISTENTEN IM TEST
Nervig oder hilfreich?
Fazit
Das Wichtigste an einem Spurhalteassistenten ist, dass er benutzt wird. Und benutzt wird er nur, wenn er nicht nervt. Die Systeme von Citroën und Lexus scheiterten bereits an dieser ersten Hürde, da deren Sitz-Vibrationen beziehungsweise das Gepiepse überwiegend als lästig eingestuft wurden. Die elektronischen Schutzengel von Ford und Volvo schnitten besser ab, weil sich Warnschwelle und -intensität regulieren ließen und sie die Fuhre im Notfall mit kräftigen Lenkimpulsen zurück in die Spur holten. Gekonnter steuerte jedoch der Audi über die Teststrecke. Sein System war in der Lage, den A6 über viele Sekunden mittig auf der Fahrbahn zu halten. Noch weiter geht die S-Klasse, die im Stau bis Tempo 60 die Tür zum autonomen Fahren schon ein gutes Stück aufstößt. Auch beim Preis gab es große Unterschiede. Während Audi seinen Spurhalter separat anbietet, packen ihn die anderen in teils teure Pakete, so beim Lexus mit einem mehr als happigen Aufpreis von 8.700 Euro.
-
Cost of transportation: €0 (except for the obvious toll roads and mandatory vignettes of course)
Brandstofkosten: €0
Dat wel. Maar dat is slechts een deel van de "cost of transportation".
-
Jongens, het wordt echt toch hoog tijd dat ik sommige berichten hier overplaats naar een nieuwe rubriek "De fabeltjeskrant".
Die Tesla heeft dus banden, remblokken en schokdempers die niet verslijten. En het aantal gereden kilometers heeft geen invloed op de restwaarde van de wagen. Onzin natuurlijk.
Banden geef ik je nog, maar die verslijten evengoed als je lokaal rond rijdt.
Dus is zijn "cost of transportation" niet nul. Bovendien zullen zijn banden lokaal heel wat minder verslijten dan tegen 200 km/h op Duitse autosnelwegen waarvan de auteur gewag maakt.
Remblokken gaan minstens 160.000km mee omdat je op de motor "remt" door regeneratie. Beetje anticiperend rijden en je komt nooit echt aan de rem.
Zelfs als die remblokken 160.000 km zouden meegaan, is dat toch weeral een deel van "cost of transportation". Maar nooit echt aan de rem komen is ook met regeneratie en anticiperend rijden onmogelijk in het verkeer.
Ook is het vanzelfsprekend onmogelijk om 160.000 km te doen met remblokken. Ik heb destijds zonder regeneratie maar met anticiperend rijden mijn remmen weinig gebruikt. Resultaat telkens weer: de remblokken waren bijna niet afgesleten, en daardoor verglaasd, waardoor ze harder geworden waren dan de remschijven en deze beschadigden. In plaats van alleen maar de remblokken te laten vervangen, had ik ook nieuwe remschijven nodig.
Een garagehouder heeft mij toen gezegd: "Als je zo wil rijden, dan moet je geregeld eens sterk afremmen van 80 km/h tot stilstand (opletten evenwel voor achteropkomend verkeer)." Sindsdien heb ik geen verglaasde remblokken meer en zijn mijn remschijven niet meer bedekt met een roestlaagje, maar zitten er uiteraard geen 160.000 km in met dezelfde remblokken.
Tweedehandsprijzen bevestigen ook het feit dat kilometers zo goed als geen effect hebben op de restwaarde van de auto
O ja? Als jij een tweedehands Tesla wil kopen, en je hebt de keuze uit twee exemplaren die alleen verschillen doordat de ene 100.000 km meer gereden heeft dan de andere, dan ben je bereid om voor die eerste even veel te betalen als voor die tweede? Die verkoper loopt een week zat om dat te vieren.
Onderhoud kan je laten doen, maar is strict genomen niet nodig en heeft ook geen slecht effect op de wagen. Ik lees genoeg blogs en ken een aantal eigenaars die zonder problemen 150.000km hebben gereden zonder 1 keer onderhoud te laten doen.
Er zou gevangenisstraf moeten op staan om dergelijke levensgevaarlijke standpunten te verspreiden.
Waarom denk je dat moderne auto's doorgaans om de 30.000 km, maar sowieso minstens één keer per jaar op onderhoud moeten, ook als ze maar weinig gereden hebben?
Een Tesla heeft ook wielen, banden, een ophanging en een stuurinrichting die schade kunnen oplopen. Je moet al een zware crimineel zijn om daar 150.000 km mee rond te rijden zonder één enkel nazicht.
De AutoPilot in zijn huidig stadium vind ik zeer gevaarlijk en onaangenaam.
Heb je ooit al met AutoPilot gereden? Wat vind je er onaangenaam aan dan?
Lees mijn posting waarin ik dat uitleg aan de hand van een vergelijking met rijschoolinstructeurs. Ik wil de stress niet om voortdurend te moeten afwachten wat de AutoPilot weer verkeerd gaat doen, om dan nog vliegensvlug te moeten ingrijpen om niet te verongelukken. Bj andere constructeurs wordt dat werk gedaan door daarvoor dik betaalde testrijders.
Het is alleen maar gevaarlijk doordat de media het afschildert als een zelfrijdende auto, terwijl dat nooit door Tesla werd beweerd.
Het is vooral gevaarlijk doordat Tesla het met hun welbekende arrogantie een "AutoPilot" noemt, wat het nog helemaal niet is.
AutoPilot is nog altijd een hulpmiddel, net zoals cruise control en parkeerbiepjes. Autonome wagens zijn dit zeker niet. En zolang je dat beseft, is het gevaar even groot dan wanneer je zelf volledig de controle hebt.
Neen, geenszins. Als ik zelf rijd, gebeuren er geen onvoorziene fouten die ik dan nog snel moet proberen te vermijden.
Stekker zit inderdaad mechanisch vast geklikt, dus die trek je niet zomaar los. En veel success met het doorknippen van de kabel waar 300A door stroomt ;-)
OK, dat heb ik dan bijgeleerd, dat argument valt dus weg.
-
Je hebt dus geen punt gemaakt met "andere constructeurs ... ", Jozef.
Hoeveel mensen zijn er al dodelijk verongelukt met dergelijke systemen van Audi, BMW of Mercedes?
-
@Jozef: veel meer dan met een Tesla. Maar je hoort er niet van omdat het geen spectaculair nieuws is en bij Tesla juist wel omdat ze zo ver voor staan op al de rest. Het bewijs van dit laatste is dat de laatste maanden BMW, Mercedes en Audi allemaal in gang zijn geschoten om een concurrent voor de Tesla te maken.
-
Het is vooral gevaarlijk doordat Tesla het met hun welbekende arrogantie een "AutoPilot" noemt, wat het nog helemaal niet is.
En welke arrogantie is dat dan wel? Zelfs autopilot op een vliegtuig vereist een piloot aan het stuur om altijd te kunnen overnemen. Dat is exact hetzelfde.
Trouwens, een vliegtuig kan op autopilot perfect opstijgen, vliegen en landen. Maar ga jij in een vliegtuig stappen waar geen piloot aanwezig is? :D
Maar nooit echt aan de rem komen is ook met regeneratie en anticiperend rijden onmogelijk in het verkeer.
Ik heb niet gezegd dat je helemaal niet aan de rem kom, maar enkel voor de laatste 10km/u, of in noodsituaties uiteraard. Zo gaan de remblokken wel gebruikt worden, maar is de slijtage heel miniem.
Ik wil de stress niet om voortdurend te moeten afwachten wat de AutoPilot weer verkeerd gaat doen
Dat is jouw probleem/standpunt. Er zijn genoeg mensen die wel pionier willen zijn en vooruitgang omarmen. Trouwens, hoe meer mensen het systeem gebruiken, hoe beter het wordt, want het leert continu bij en verspreid de "leerstof" naar alle andere wagens. Welke BMW, Audi, Mercedes of gelijk welk ander merk biedt dat aan. "Nee, meneer, we kunnen je wagen niet beter maken. Gelieve €80.000 opnieuw te betalen voor de nieuwe versie dan" ;D (En voor je begint te ziften op de prijs die ik vermeld, kan dit evengoed €30.000 zijn)
Als ik zelf rijd, gebeuren er geen onvoorziene fouten die ik dan nog snel moet proberen te vermijden.
Uiteraard. En dat is net zo met AutoPilot. Dus het is net zo veilig als zelf rijden.
Maar om het helemaal compleet te maken, zijn er intussen wel statistieken dat Autopilot op dit moment als 2x zo veilig is dan zelf rijden. Maar dan hoor ik je al afkomen met het argument dat je met statistieken alles kan bewijzen...
Afin, het is gewoon een feit dat een Tesla niet voor jou is. Tenminste "nog" niet. Je wil de nieuwe systemen wanneer ze feilloos zijn. En daar is niks mis mee. maar anderen willen wel pionier zijn en voorlopen op de curve. En het zijn zij die er dan voor zorgen dat jij later de systemen hebt die je wel wil vertrouwen. Dit is niet alleen met Tesla zo. Mercedes doet dit al vele jaren, waarbij ze eerst de experimentele snufjes in de S-klasse steken. Eens ze op punt staan, filteren die door naar de kleinere modellen. Same shit, different company!
Ik denk dat je beter eens bij een Tesla Service Center binnen loopt en al je argumenten tegen Tesla daar op tafel legt. Ze zullen je met plezier te woord staan en de nodige bewijzen op tafel leggen om al jouw argumenten van tafel te vegen ;)
En vers van de pers: https://electrek.co/2016/08/11/tesla-autopilot-2-0-next-gen-radar-triple-camera-production/
-
Youtube filmpje Mercedes S, hoe de hand-op-stuur-detectie misleid wordt:
https://www.youtube.com/watch?v=Kv9JYqhFV-M LOL.
Mercedes S Class Active Lane Assist Hack
Autonomous driving in a 2014 S Class 500 - with Automatic Cruise Control & "disabled" timeout for ALA - of course dont try this at home
-
Dat is jouw probleem/standpunt. Er zijn genoeg mensen die wel pionier willen zijn en vooruitgang omarmen. Trouwens, hoe meer mensen het systeem gebruiken, hoe beter het wordt, want het leert continu bij en verspreid de "leerstof" naar alle andere wagens. Welke BMW, Audi, Mercedes of gelijk welk ander merk biedt dat aan. "Nee, meneer, we kunnen je wagen niet beter maken. Gelieve €80.000 opnieuw te betalen voor de nieuwe versie dan" ;D (En voor je begint te ziften op de prijs die ik vermeld, kan dit evengoed €30.000 zijn)
Idd enkel Tesla werkt met zelflerende software (vorm AI*) via elke Tesla S (autopilot actief online) op wereldwijde schaal (netwerk), en ook Google (Car) werkt zo (maar dan op beperkte schaal (stedelijk gebied).
* https://nl.wikipedia.org/wiki/Kunstmatige_intelligentie
De rest van de autoindustrie die autonome systemen willen aanbieden zoals Tesla en Google zullen bij de hardware zeker kunnen volgen (hebben deels dezelfde leveranciers, bvb Bosch bij de radars) maar deze "klassieke auto-constructeurs" lopen hopeloos achter qua softwareontwikkeling (dus wereldwijd digitale kaarten met alle wegeigenschappen worden met elke autopilootkm waar nodig geoptimaliseerd).
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Ook moesten bepaalde dure constructeurs meer geld spenderen aan wat betere hardware is het nog altijd vooral de software die de efficiëntie van het voorlopig semi-autonoom systeem bepaald. Voorlopig kan men het aan de testen zien dat Tesla S superieur is tov de andere systemen, cijfers liegen niet.
(2 links met US-testresultaten heb ik al gegeven).
Ik wacht met spanning op de eerste Duitse test waar men het aandurft aan te treden tegen de Tesla S.
Een IT-vakmagazine t3n met faam heeft het geprobeerd... maar blijkbaar durfde alleen BMW het aan zijn systeem te meten met Tesla, Mercedes en Audi zegden af...
http://t3n.de/news/autonomes-fahren-fahrassistenzsysteme-bmw-tesla-696097/ enjoy. ook de US-test Car and Driver wordt aangehaald
Wie lösen das die Hersteller zur Zeit?
Audi und Mercedes stellen keine Autos zur Verfügung
Der Premium-Hersteller aus Ingolstadt bringt Ende 2016 den neuen A8 auf den Markt. Das aktuelle Fahrzeug aus dem Luxussegment verfügt noch nicht über die letzten technischen Gimmicks und würde somit nicht die Fähigkeiten der Ingenieure der vier Ringe widerspiegeln. Eine Anfrage nach einem Audi Q7 wurde abgelehnt, weil das Fahrzeug in einem anderen Segment als Model S, S-Klasse oder 7er unterwegs ist. Selbst die Garantie, nur die Fahrerassistenz-Systeme zu vergleichen und keinerlei Augenmerk auf Fahrleistungen et cetera zu legen, änderte nichts an der Entscheidung der Presseabteilung.
Auch Mercedes wollte leider keine S- oder E-Klasse für den Vergleich bereitstellen. Das verwundert umso mehr, wenn man die Testberichte über die neue E-Klasse und ihren „Drivepilot“ liest. Die Schwaben scheinen mit dem neuen Modell sehr nah an Tesla rangerückt, wenn nicht sogar auf gleicher Höhe zu sein. Für ein bisschen Vergleichbarkeit der Autopilot-Funktionen dient hier deshalb der Test des US-Magazins „Car & Driver“ zwischen dem Infiniti Q50S, Mercedes S65 AMG, BMW 750i xDrive und Tesla Model S P85D. Hier hat Mercedes – hinsichtlich der Anzahl der Unterbrechungen in der Fahrspurerkennung auf einer 50 Meilen langen Teststrecke – mit dem S65 den 3. Platz vor Infiniti belegt. Tesla kommt mit 29 Unterbrechungen auf Platz 1, gefolgt von BMW (56), Mercedes (58) und Infiniti (93).
[.........]
Fazit: Autonomes Fahren – Der Fahrer kann sich auf das Auto verlassen
Der Tesla vermittelt mit seinem Autopiloten auf Landstraßen und Autobahnen schon heute ein sehr sicheres Gefühl. Der Fahrer kann sich auf das Auto verlassen und gedanklich deutlich mehr entspannen. Die Erfahrung von 47 Millionen (semi-)autonomen Kilometern sind dem System anzumerken. Während andere Hersteller mit Versuchsträgern mühsam Erfahrungen sammeln, schicken mehr als 100.000 Fahrzeuge täglich Daten zur Auswertung an Tesla. Es verwundert daher kaum, dass Tesla schon für 2018 ein technisch ausgereiftes voll autonomes Fahrzeug bereitstellen will.
Auch der 740er ist ein fantastisches Auto, bei der Fahrerunterstützung aber müssen die Bayern noch eine Schippe drauflegen. Den Ingenieuren ist zu wünschen, dass sie die Datenauswertung bald für ihre Fahrzeuge umsetzen, denn mit den Produktionskapazitäten von BMW ist Teslas Datenvolumen für die Auswertung schnell eingeholt. Dann bleibt zu hoffen, dass man in München etwas mehr Mut zu noch nicht perfekten Systemen hat – und die viel gepriesene Silicon-Valley-Attitüde auch lebt. Die Fans von Tesla beweisen es mit unzähligen Videos, dass man Fehler verzeiht, wenn die Richtung stimmt.
Vertalen hoeft niet. ;D
de 2 US-testen:
Car and driver, zeer uitgebreid 6 blz... , BMW was ook nipt beter dan Mercedes maar Tesla stak er bovenuit, ook te zien aan de helft stuuringrepen op 80 km.
http://www.caranddriver.com/features/semi-autonomous-cars-compared-tesla-vs-bmw-mercedes-and-infiniti-feature
(http://media.caranddriver.com/images/media/51/autonomous-driving-route-inline-photo-665750-s-original.jpg)
[...]
Test Results page 6
BMW INFINITI MERCEDES TESLA
CRUISE-CONTROL-SETTING RANGE, MPH 19-106 19-109 20-118 18-89
CRUISE-CONTROL RESPONSE TO LANE INTRUDER EXCELLENT EXCELLENT EXCELLENT EXCELLENT
NUMBER OF LANE-CONTROL INTERRUPTIONS ON 50-MILE ROUTE 56 93 58 29
LANE CONTROL AT NIGHT, IN RAIN GOOD GOOD GOOD GOOD
WHEEL FORCE TO REGAIN STEERING, LB 2 4 3 4
LANE-CHANGE ABILITY NO NO NO YES
PARKING ASSISTANCE YES NO YES YES
http://www.caranddriver.com/features/semi-autonomous-cars-compared-tesla-vs-bmw-mercedes-and-infiniti-feature-the-physiology-of-semi-autonomy-and-test-results-page-6 tabel onderaan
http://www.motortrend.com/news/testing-semi-autonomous-cars-tesla-cadillac-hyundai-mercedes/
HUMAN INTERVENTION WHEN THE ROBOT DRIVER FAILS
Wheel Grabs
Autonomous Testing Route Map freeway vs canyon road
(http://st.motortrend.com/uploads/sites/5/2016/07/Autonomous-Testing-Route-Map-freeway-vs-canyon-road.jpg?interpolation=lanczos-none&fit=around%7C660%3A439&crop=660%3A439%3B%2A%2C%2A)
Whenever the car demanded that we hold the steering wheel—it began to cross the lane markings, or we became nervous; the Mercedes and Hyundai were constant interrupters—the data logger recorded when our hands touched the wheel and the duration of the steering corrections. To do this, we made the steering wheel a big switch with wires taped to a hand and aluminum foil wrapped around the rim (completing the circuit).
Hyundai/Route 241
Autonomous Steering Hyundai Genesis
Number of times touching the wheel ……………..141
Proportion of time touching the wheel …………11%
Mercedes/Route 241
Autonomous Steering Mercedes AMG S65
Number of times touching the wheel …………..140
Proportion of time touching the wheel ……….10%
Tesla/Route 241
Autonomous Steering Tesla Model S
Number of times touching the wheel ……………..22
Proportion of time touching the wheel …………2%
Hyundai/Santiago
Autonomous Steering Hyundai Genesis Santiago
Number of times touching the wheel……………148
Proportion of time touching the wheel……….28%
Mercedes/Santiago
Autonomous Steering Mercedes AMG S65 Santiago
Number of times touching the wheel…………….113
Proportion of time touching the wheel………..29%
Tesla/Santiago
Autonomous Steering Tesla Model S Santiago
Number of times touching the wheel……………..12
Proportion of time touching the wheel………0.5%
Tja die 2 routes lijkt het zelflerend systeem van Tesla uitmuntend te kennen...
Proportion of time touching the wheel : factor 5 beter dan Mercedes op de Freeway en op gewone weg Santiago canyon road zelfs factor > 50
... hoe zou het komen... (t3n legt het immers uit)
Tesla autopilot wordt niet voor niets Level bijna 3 genoemd en de concurrentiesystemen een goede Level 1.
Of de allernieuwste Drive Pilot van Mercedes zijn grote achterstand kan ophalen weten we dus nog altijd niet zeker.
Tesla verwacht wel binnenkort een serieuze update van zijn autopilot Versie 8, dus ...:
https://electrek.co/2016/07/04/tesla-autopilot-update-version-8-0-fatal-crash/
The new 8.0 update, which is currently being tested with a select few Tesla owners and should be pushed to the fleet in the next few weeks, will allow for improvements in the general Autopilot experience in traffic, but more significantly, it will introduce automatic off-ramp in exits on the highway.
When Elon Musk first introduced the Autopilot, he made it clear that hardware limitations will not allow for a fully self-driving system, it will have to wait for the Autopilot 2.0 (more on that soon on Electrek), but he said that the system will enable self-steering on highways and self-driving at low-speed in parking situations, like with the Summon feature.
-
Zelfs autopilot op een vliegtuig vereist een piloot aan het stuur om altijd te kunnen overnemen. Dat is exact hetzelfde.
Neen, dat is niet hetzelfde. Bij vliegtuigen heeft men nog niet gepland om ze in alle omstandigheden zonder menselijke piloot te kunnen laten vliegen. Bij auto's is dat volledig autonoom rijden wel degelijk nu al de uiteindelijke bedoeling. Intussen rijden er in Nürnberg al metrostellen zonder bestuurder.
Maar ga jij in een vliegtuig stappen waar geen piloot aanwezig is? :D
Vast en zeker, zodra er vliegtuigen bestaan die in alle omstandigheden veilig kunnen vliegen zonder piloot. Als het zover is, dan liever dat dan het risico te lopen op een geestesgestoorde copiloot met zelfmoordplannen.
Zo gaan de remblokken wel gebruikt worden, maar is de slijtage heel miniem.
De onderhoudskosten van een zuiver elektrische wagen liggen inderdaad heel wat lager dan van een wagen met een verbrandingsmotor. Maar zoals de auteur van de blog beweren dat ze nul zijn, is niet waar.
Er zijn genoeg mensen die wel pionier willen zijn en vooruitgang omarmen. Trouwens, hoe meer mensen het systeem gebruiken, hoe beter het wordt, want het leert continu bij en verspreid de "leerstof" naar alle andere wagens. Welke BMW, Audi, Mercedes of gelijk welk ander merk biedt dat aan.
Bij laatstgenoemde merken hebben ze testrijders. Die leggen op een jaar in de meest verschillende omstandigheden, van de evenaar tot aan de polen, meer kilometers af dan ik in mijn hele leven. En dat zijn ingenieurs die weten wat ze moeten doen om werkelijk alles uit te testen, en ook over de rijvaardigheden beschikken om de wagen tot het uiterste te drijven, waar jij en ik niet over beschikken.
Afin, het is gewoon een feit dat een Tesla niet voor jou is. Tenminste "nog" niet. Je wil de nieuwe systemen wanneer ze feilloos zijn. En daar is niks mis mee.
Een Tesla is ook niets voor mij zonder AutoPilot. We hebben eerder al gezien dat de wagen veel tekort komt in vergelijking met andere wagens in deze prijsklasse.
Dit is niet alleen met Tesla zo. Mercedes doet dit al vele jaren, waarbij ze eerst de experimentele snufjes in de S-klasse steken. Eens ze op punt staan, filteren die door naar de kleinere modellen. Same shit, different company!
Je vergist je. Nieuwigheden die op de S-klasse ingevoerd worden, staan volledig op punt. Als Mercedes eens vlug-vlug iets moet invoeren, dan is het zoals met ESP, die eerder dan voorzien ingevoerd werd op de A-klasse omdat ze anders omkipte. Een vriendin heeft nog zo een van die eerste A-klasse met ESP. In de winter geraakt ze onze oprit in bergop niet op omdat ze de ESP niet kan uitschakelen. Zelfs een 4x4 geraakt hier bij ons in de winter niet boven met ESP.
Ik denk dat je beter eens bij een Tesla Service Center binnen loopt en al je argumenten tegen Tesla daar op tafel legt. Ze zullen je met plezier te woord staan en de nodige bewijzen op tafel leggen om al jouw argumenten van tafel te vegen ;)
Dat wil ik gerust doen. Het zou niet de eerste keer zijn dat ik verkoperspraatjes de grond in boor, en de chef van de garage mij vraagt of ik soms geen job als verkoper zoek.
Ook vers van de pers: een Tesla is zo onveilig, dat hij zelfs ongevallen veroorzaakt als hij geparkeerd staat. Mijn vrouw is net gaan shoppen. Op de parking van een warenhuis zag ze een knalrode Tesla staan. Ze was zo enthousiast om hem van dichtbij te zien, dat ze tegen een vuilnisbak gelopen is en een grote blauwe plek op haar been heeft. ;D
-
maar deze "klassieke auto-constructeurs" lopen hopeloos achter qua softwareontwikkeling
Dat dacht je maar. In de Verenigde Staten zijn ze er net achter gekomen dat er een model van Audi is dat over een software beschikt die de uitlaatgasreiniging uitschakelt na 22 minuten, omdat een test nooit langer dan 20 minuten duurt. Zeg nu zelf: dat getuigt toch van vindingrijkheid. :D
-
maar deze "klassieke auto-constructeurs" lopen hopeloos achter qua softwareontwikkeling
Dat dacht je maar. In de Verenigde Staten zijn ze er net achter gekomen dat er een model van Audi is dat over een software beschikt die de uitlaatgasreiniging uitschakelt na 22 minuten, omdat een test nooit langer dan 20 minuten duurt. Zeg nu zelf: dat getuigt toch van vindingrijkheid. :D
;D :D
-
En dat zijn ingenieurs die weten wat ze moeten doen om werkelijk alles uit te testen
Daarom dat Windows software ook vlekkeloos werkt, want die hebben honderden testers ter beschikking die weten wat ze moeten doen. :-X
Niets is ooit 100% getest en "testpiloten" voor auto's testen ook in bepaalde omstandigheden (toegegeven, dat zijn er veel). Maar de eerste echte koper van die wagen doet binnen de eerste week gegarandeerd iets met de auto wat de testpiloot niet heeft gedaan. Dat is nu eenmaal de natuur van testscenario's: er is altijd wel iemand die iets anders bedenkt.
Volvo is ook zo'n mooi voorbeeld van "de veiligste auto" en een firma die miljoenen gooit tegen het testen van hun wagens: https://www.youtube.com/watch?v=_47utWAoupo
-
https://www.youtube.com/watch?v=w2pwxv8rFkU ;D soms werkte het...
-
Daarom dat Windows software ook vlekkeloos werkt, want die hebben honderden testers ter beschikking die weten wat ze moeten doen. :-X
Microsoft heeft nooit de bedoeling gehad om software van goede kwaliteit te ontwikkelen. Unix bestaat al bijna 50 jaar, en die systemen draaien ook in de zwaarste omstandigheden jarenlang zonder ook maar één keer opgnieuw gestart te moeten worden.
Volvo is ook zo'n mooi voorbeeld van "de veiligste auto" en een firma die miljoenen gooit tegen het testen van hun wagens: https://www.youtube.com/watch?v=_47utWAoupo
Inderdaad. Ik heb helaas aan den lijve moeten ondervinden dat Volvo alleen maar uit is op NCAP sterren, maar geenszins op een veilige wagen.
-
https://www.youtube.com/watch?v=w2pwxv8rFkU ;D soms werkte het...
Remember this one ?
https://www.youtube.com/watch?v=aNi17YLnZpg
-
https://www.youtube.com/watch?v=w2pwxv8rFkU ;D soms werkte het...
Remember this one ?
https://www.youtube.com/watch?v=aNi17YLnZpg
In quasi ideale omstandigheden... en jaar 2010.
En in de reklamefilmpjes toen (natuurlijk gemonteerd) werkt het zelfs bij een plots overstekende (smalle) voetganger en zelfs bij regenweer... ;D
https://www.youtube.com/watch?v=Voz4dosVGSM
A perennial leader in automotive safety advancements, Volvo is always raising the bar beyond traditional expectations. Now imagine if every vehicle on the road came standard with City Safety and Pedestrian Detection. Our kids, family and friends would be much safer on the roads!
Kuch kuch... in 2010 was men duidelijk niet zo ver als nu (hardware en software)
Van Mercedes bestaan er ook zo´n paar epic fails... ook nog in 2013.
Maar Volvo was er in 2010 heel vroeg bij en daarom waren ze ook bij de beste systemen in 2013. integendeel tot andere die nog achterstand hadden en soms niet werkten (Mercedes):
http://www.sueddeutsche.de/auto/fussgaengerschutz-im-test-systeme-von-autoherstellern-schuetzen-passanten-am-besten-1.1818132
Die beiden besten Systeme hingegen bremsen den Wagen selbständig. Sie stammen von Lexus und Volvo. Im Test konnten die Assistenten einen Unfall mit einem Fußgänger, der gut sichtbar die Straße überquert, bei Geschwindigkeiten bis 50 Stundenkilometer durch selbständiges Abbremsen vermieden.
Besonders lobt der ADAC das System im getesteten Volvo V40: "Die Notbremsfunktion bei einer drohenden Kollision ist gut und das Gesamtpaket bereits für etwa 1800 Euro zu haben. Außerdem hat der Volvo V40 serienmäßig als Erstes einen Außen-Airbag für Fußgänger", heißt es im Testbericht. Viel teurer ist die Technik im Lexus. Sie ist zwar mit einem Nachtsichtsensor ausgestattet, kostet aber 8000 Euro und ist nur im Oberklassen-Modell LS600h L verfügbar.
Mercedes enttäuscht
Einen überraschend schwachen Eindruck hinterließ die Fußgängererkennung der Mercedes PRE-SAFE Bremse in der E-Klasse. Das System zeige bei sich bewegenden Fußgängern Schwächen, so der ADAC. Im Test reagierte es zu spät - ausgerechnet bei einem Kind, das über die Straße läuft.
BMW rangiert im Test auf dem zweiten Platz und verbaut das mit etwa 520 Euro günstigste System. Es kann allerdings keine Vollbremsung auslösen sondern unterstützt lediglich durch die automatische Geschwindigkeitsreduzierung den Fahrer beim Abbremsen, was wiederum die Kollisionsgefahr vermindert. Positiv ist für den ADAC, dass es für viele BMW-Modelle erhältlich ist.
Dennoch mahnt der Automobilclub zur Skepsis gegenüber den noch neuen Bremsassistenten. Auf die Systeme sollen sich die Autofahrer niemals blind verlassen, schreibt der ADAC. Die komplexe Erkennung von Fußgängern bringe die Technik noch an ihre Grenzen.
-
Tesla S/X binnenkort met 11 % meer rijbereik, 100 kWh accupack homologatie in NL goedgekeurd voor de Europese markt:
http://teslamag.de/news/100-kwh-akkupaket-von-niederlaendischer-zulassungsbehoerde-genehmigt-9303
Dit betekent + 540 km snelwegrijbereik voor de Tesla S 100D en ca. 470 km voor de zwaardere-grotere Tesla X 100D.
Zeker voor de Tesla S kan men dus op lange afstanden al eens een supercharger overslaan (f) omstandigheden.
(rekenkundig + 11 % via officiele EPA cijfers : http://insideevs.com/official-epa-ratings-for-refreshed-tesla-model-s-90d-range-is-303-2-miles-highway/ )
Ik vermoed dat het 100 kWh accupack al de nieuwe formaat accucellen gaat hebben die voor het Model 3 voorzien zijn 21700 ipv 18650:
http://www.teslarati.com/musk-straubel-yamada-talk-gigafactory/
https://www.youtube.com/watch?v=pqnKHlW-YJE details en rondleiding Gigafactory
In Gigafactory I werkt men wslk al aan de accupacks voor de ~ 300 prototypes voor het Model 3:
https://electrek.co/2016/08/01/tesla-model-3-parts-fleet-300-prototypes/
-
Nieuwe Teslas (wslk nog einde Bj 2017 of eerder dan gedacht) zullen autopilot echte level 3 semi-autonoom rijden krijgen...
vandaag hebben ze level 2 semi-autonoom: http://www.theverge.com/2016/4/27/11518826/volvo-tesla-autopilot-autonomous-self-driving-car
Daarvoor is natuurlijk méér en betere hard- en software nodig (dus huidige Tesla´s zullen dat nooit krijgen, wslk modellen 2018, ook model 3 enz...)
http://teslamag.de/news/elon-musk-fahrzeugen-was-leute-9277
Elon Musk zu vollkommen autonomen Fahrzeugen: „Was wir haben, wird die Leute umhauen“
Veröffentlicht am 5. August 2016
Während des Conference Call nach der Veröffentlichung des 2. Quartalsberichts dieses Jahres haben sich die Tesla-Führungskräfte einigen Fragen von Vertretern der Finanzbranche gestellt. Unter anderem wurde Musk nach vollkommen autonomen Fahrzeugen (Level 4) gefragt. Seine Antwort (via Electrek):
Was wir haben, wird die Leute umhauen. Es haut mich um … es wird eher kommen, als die Leute glauben.
Musk erklärte Ende letzten Jahres, dass er das vollkommene autonome Fahrzeug bereits in zwei statt drei Jahren erwarte. Das bedeutet, dass man bereits Ende 2017 ein solches Fahrzeug erwarten kann. In dem erst kürzlich veröffentlichten „geheimen Masterplan, Teil 2“ erklärte der CEO jedoch, dass die Hard- und Software zwar verfügbar sein wird, die Zulassungsbehörden jedoch erst deutlich später grünes Licht geben werden.
Auf die Frage hin, ob die Technologie für das vollkommen autonome Fahren ein Hard- oder ein Softwareproblem sei, antwortete Musk, dass die Hardware bereits existiere, die Software jedoch noch entwickelt werden muss. Tesla arbeitet aktuell daran eine fortgeschrittene, begrenzte künstliche Intelligenz zu entwickeln und die selbstorganisierenden Karten zu verbessern. Dieses System muss auf einem „ziemlich kleinen Computer laufen, welcher in ein Auto passt“.
Eine offizielle Ankündigung eines solchen Systems könnte bereits Ende des Jahres erfolgen. Erst im Juni dieses Jahres sagte Musk, dass man zum Ende des Jahres ein weiteres Event bezüglich des Model 3 veranstalten wird. Das Event wird laut Musk „groß“ sein und man möchte „das Offensichtliche“ tun. Was genau das bedeutet, ist aktuell nicht bekannt. Es könnte das nächste Level des autonomen Fahrens sein.
Engels origineel: https://electrek.co/2016/08/03/elon-musk-tesla-fully-autonomous-car-blows-mind/
Om het nog eens duidelijk te maken een duidelijke tekening:
Vandaag heeft Tesla, Mercedes, BMW. Audi en vele anderen hoogstens officieel LEVEL 2, de NHTSA levels gaan tot level 4 (http://www.nhtsa.gov/About+NHTSA/Press+Releases/U.S.+Department+of+Transportation+Releases+Policy+on+Automated+Vehicle+Development) , SAE tot level 5 of deze uitleg:
(http://safety.trw.com/wp-content/uploads/2016/01/AutomatedDriving_table_large.jpg)
http://safety.trw.com/autonomous-cars-must-progress-through-these-6-levels-of-automation/0104/
-
Voor de liefhebbers van zeer krachtige E-wagens, Tesla doet er nog een sch€p bovenop, 100 kWh-versie en wie eens wil van 2,5 sec naar 96 kmh (
als optie #inclusief Ludicrous). Natuurlijk is 10 kWh ook meer rijbereik, of tot 507 km bij de realistische EPA-cyclus. Wikipedia zal weer aangepast moeten worden, totnutoe was de S 90D met 473 km-EPA de beste:
https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_S#Specifications
Bron 100 kWh:
http://www.marketwatch.com/story/tesla-boosts-battery-range-elon-musk-promises-fastest-car-in-the-world-2016-08-23
THE WALL STREET JOURNAL
Tesla boosts battery range, Elon Musk promises ‘fastest car in the world’
Published: Aug 23, 2016
Tesla Motors Inc. said it is offering its electric vehicles with a battery capable of going up to 315 miles on a charge, the first time a major auto maker has provided that much electric range in a vehicle.
The company unveiled new versions of its Model S sedan and Model X sport-utility vehicle with 100 kilowatt-hour batteries; previously the largest battery size was 90 kwh. The upgrade — which Tesla executives said was made possible by increasing the energy density of its battery packs — will allow the Palo Alto, Calif-based company to sell a P100 version of those two vehicles with Tesla’s well-known “Ludicrous Mode.”
The 315-mile range sets a new benchmark for automotive engineers looking to lessen fears about so-called range anxiety, which drivers encounter when travelling longer distances in an electric car. Because electric cars must be plugged into charging ports that aren’t as readily available as gas stations, nor as fast, many car buyers have refused to even consider one.
Tesla’s Model S sedan will get the 315-mile range. The heavier SUV won’t be able to travel as far on a charge.
The P100D sedan will cost $134,500 and the SUV will cost $135,500. The current Tesla line starts at about $75,000 and can go roughly 200 miles on a single charge.
In a conference call, Chief Executive Elon Musk said Tesla will now offer the “fastest car in the world,” and he said the fact the vehicle is an electric one is a milestone that foreshadows the future of the auto industry. Tesla claims the 100 kwh sedan can travel from 0 to 60 mph in 2.5 seconds, while the SUV can achieve it in 2.9 seconds.
Faster production cars have been sold by sports-car makers Porsche AG and Ferrari SpA, the company said, but it noted those cars cost about $1 million and are no longer produced.
Ook # officieel op Tesla website USA:
https://www.tesla.com/models/design
(http://d2odvx3v4cbpyu.cloudfront.net/wp-content/uploads/2016/08/Tesla-P100D-Ludicrous-Upgrade.jpg)
Voorlopig ? 100 kWh enkel op de dure Performance versie, Ludicrous en luchtvering zijn wel inbegrepen in de prijs, enkel op website USA.
De P100D vervangt dus de P90D.
(Ludicrous is een 11.300 € dure optie voor de P90D, en luchtvering was ook 2800 € extra, bij aktuele Europese websites)
Moest de gewone 100D versie er komen zou het rijbereik navenant meer zijn.
Ik vermoed dat de Europese websites binnenkort aangepast worden, wie weet komt er een 100D versie voor de Europese markt, de assemblage gebeurt sowieso in Tilburg.
-
En terwijl de concurrenten nog rond te tekentafel zitten te discussiëren, neemt Tesla opnieuw een extra kilometer voorsprong: https://www.tesla.com/nl_BE/blog/upgrading-autopilot-seeing-world-radar (https://www.tesla.com/nl_BE/blog/upgrading-autopilot-seeing-world-radar)
-
Intussen ook bevestigd dat er in december een software upgrade komt met (geloof het of niet) een "easter egg" dat nog meer potentieel vrij maakt van de P100D en deze nog 0,1s sneller maakt. En dat allemaal zonder langs een garage of tuner te moeten passeren, zonder enige vervanging van componenten. Alleen maar een software update. Is dat niet geweldig?
-
Intussen ook bevestigd dat er in december een software upgrade komt met (geloof het of niet) een "easter egg" dat nog meer potentieel vrij maakt van de P100D en deze nog 0,1s sneller maakt. En dat allemaal zonder langs een garage of tuner te moeten passeren, zonder enige vervanging van componenten. Alleen maar een software update. Is dat niet geweldig?
Idd welkom in de 21e eeuw... en waanzinnige 2,5 sec naar 100 kmh (men hoeft het niet te benutten...)
Bij Porsche "sportwagens" bvb betaald men voor die gewonnen 0,1 sec - bvb 991 Turbo verschil met Turbo S - eventjes 28.203 €.
En in feite is het daar ook maar een software-aanpassing (ietsje meer turbodruk) want alle motorgegevens blijven gelijk.
Men heeft dan een Turbo S en men heeft dan 40 PK/40Nm meer... 580 PK/750 Nm
http://www.porsche.com/germany/models/911/911-turbo-s/featuresandspecs/ Ab EUR 202.872,00 inkl. MwSt.
Beschleunigung 0 - 100 km/h 2,9 s mit Sport Chrono Paket
Leistung 427 kW (580 PS) bei Drehzahl 6.750 1/min
Max. Drehmoment 700 Nm (Overboost: 750 Nm i.V. mit Sport Chrono Paket)
http://www.porsche.com/germany/models/911/911-turbo/featuresandspecs/ Ab EUR 174.669,00 inkl. MwSt.
Beschleunigung 0 - 100 km/h 3,0 s mit Sport Chrono Paket
Leistung 397 kW (540 PS) bei Drehzahl 6.400 1/min
Max. Drehmoment 660 Nm (Overboost: 710 Nm i.V. mit Sport Chrono Paket)
-
25 "Ultra"-snellaadpalen met 350 kW staan op de Europese agenda:
http://www.saving-volt.de/2016/10/schnellladenetzwerk-mit-350-kw-fuer-europa-geplant/
Schnellladenetzwerk mit 350 kW für Europa geplant
21. OKTOBER 2016
Auf der eCarTec in München gab man das Projekt Ultra-E bekannt, mit dem ein Schnellladenetzwerk von 25 Schnellladesäulen mit einer Ladeleistung von 350 kW in Belgien, Deutschland, Österreich und Niederlanden entstehen soll.
Mit dabei ist Allego, Hubject, Magna, Bayern Innovativ und Smartrics. Zu den Automobilherstellern gehören BMW, Audi aber auch Renault. Ganze 13 Millionen Euro kostet das Projekt, wovon 6,5 Millionen von der Europäischen Union getragen werden.
Dat betekent laadtijden in de toekomst van ca. 11 minuten voor ca. 270 km. (of rekenkundig bijna 3x sneller dan huidige Tesla Suc van 120 kW)
-
@Michel: dit is een goed initiatief, maar er is 1 grote voorwaarde en dat is dat ze al die warmte aan die amperages kwijt geraken. Dat is ook een van de beperkende factoren bij Tesla momenteel. Vandaar dat ze met watergekoelde superchargers zijn begonnen...
-
@Michel: dit is een goed initiatief, maar er is 1 grote voorwaarde en dat is dat ze al die warmte aan die amperages kwijt geraken. Dat is ook een van de beperkende factoren bij Tesla momenteel. Vandaar dat ze met watergekoelde superchargers zijn begonnen...
Idd. En vloeistofgekoelde kabels.
Ze gaan de amperages binnen de grenzen houden door met veel hogere spanningen te werken, men spreekt van 1000 Volt. (Tesla en CCS en Chademo hebben -voorlopig- 400 volt of minder)
http://insideevs.com/chademo-association-announced-150-kw-charging-in-2017-350-kw-study/ helemaal onderaan
The other important news is a 350 kW technical study announcement. Well, it would put CHAdeMO on par with CCS Combo alliance plans.
“In terms of higher power, for example 350kW (1 000V x 350A), technical studies are ongoing and the Association will determine its further development around 2018, should there be market demand.”
Porsche en Audi spreken van 800 Volt bij hun electrowagens vanaf 2018-2020.
Dus kunnen ze tot dubbel zoveel kW leveren bij dezelfde amperages.
Porsche meent met 220 kW-laders 400 km te kunnen bijladen in 19 minuten, uiteraard 800 V-techniek, zie figuur vergelijk met 150 kW/400 Volt*350A max stekker = 140 kW of max Suc-Tesla (tot 150 kW is de CCS-standaard 2017), en de hypothetische 220 kW-laadpaal zal daarbij minder amperages hebben, zowat 275 A, (275*800=220.000 W), gaat Porsche naar 350A, dan is 350A*800V=280 kW (Ziel)
https://newsroom.porsche.com/de/technik/porsche-engineering-e-power-elektromobilitaet-laden-800-volt-technologie-12719.html
Technik 12.08.2016
Laden mit 800 Volt
Für den Durchbruch der Elektromobilität sind neben den Kosten die Reichweite sowie die Verfügbarkeit ausreichender Infrastruktur die kritischsten Faktoren. Großes Potenzial bietet die 800-Volt-Technologie, die von Porsche stark vorangetrieben wird.
(https://porschenewsroom.s3.amazonaws.com/porsche_newsroom/technik/e-power-elektromobilitt-mission-e-800-volt-laden/b-pe-2016-0233-c_grafik_seite-12_dejpg/773d5227-162a-4c6b-aff5-3f9d29877617_teaser_original_720.jpg)
-
Misschien het systeem van Volkswagen overwegen...
-
Misschien het systeem van Volkswagen overwegen...
;D ;D ;D
Die stroomafnemer moet nogal wegen, dat die kever zo doorzakt...
-
Oostenrijkse broers tonen tenminste wat innovatie is : ;D
http://www.kreiselelectric.com/
vb Kreisel Golf E met 55,7 kWh accupack en management, tot 430 km rijbereik en meer dan 400.000 km levensduur.
Door geoptimaliseerde koeling van het accupack snelladen in 20 minuten mogelijk van 20% naar 80% (aan nieuwe CCS-standaard 150 kW), enz...
En dat voor ~ hetzelfde gewicht/ruimte als het slappe origine VW-accupack met amper 24,2 kWh voor max 190 km NEFZ-rijbereik en relatief trage oplading...
http://www.kreiselelectric.com/projekte/electric-golf/
DER KREISEL E-GOLF
Bei identischem Bauraum und Gewicht im Vergleich zum Serienmodell des VW eGolf wird durch das Kreisel-Batteriepack eine Kapazitätssteigerung von 130% auf 55,7 Kilowattstunden erreicht.
55,7 kWh Kapazität
Immer optimale Arbeitstemperatur durch aktive Flüssigkühlung
330 kg Batteriegewicht (ident zur Originalbatterie)
Gleiche Abmessungen wie Originalbatterie
Vorbereitet für Schnellladung mit bis zu 150 kW
Het begon bij hun *vader die een slappe Renault Fluence ZE kocht met 22 kWh li-ions ergens 2013...
* http://www.n-tv.de/auto/Neue-Akkus-lassen-Tesla-alt-aussehen-article18225661.html
https://fr.wikipedia.org/wiki/Renault_Fluence#Renault_Fluence_Z.E_et_Samsung_SM3_Z.E_.
Al een tijdje weten alle constructeurs het stadje Freistadt liggen in Noord-Oostenrijk...
De bouw van hun eigen batterijfabriek op kleinere schaal is al gestart, zou in 2017 al accupacks kunnen leveren (800.000 kWh/jaar voorzien).
E-auto´s verkopen ze niet, wel powerwalls onder de naam Mavero (8 - 22 kWh): http://www.kreiselenergy.com/
Hopelijk heeft de Golf E versie 2017 wat knowhow meegekregen van Kreiselelectric.
Op het eerste zicht nog altijd niet, amper 35,8 kWh en beperkt snelladen tot max 40 kW: (ttz aan Chademo 50 kW)
http://www.goingelectric.de/2016/11/20/news/volkswagen-e-golf-300-km-reichweite/
300 Kilometer weit soll der 2017er VW e-Golf laut NEFZ mit einer Batterieladung kommen. Als realistische Reichweite im Alltag gibt der Hersteller 200 Kilometer an. Grund für die extra Kilometer im neuen Modell ist die größere Batterie, die jetzt eine Kapazität von 35,8 kWh anstatt 24,2 kWh hat. Schnellgeladen werden kann mit bis zu 40 kW, [...]
Triestig. :( en dat voor 35.000 €.
Ze willen precies hun eigen dure sjoemeldiesel en hybride nog niet teveel concurrentie aandoen, bij onwetende mensen gaat dat nog lukken.
VW is gebonden aan hun "money-strategie", zolang mogelijk nog winst maken met verouderde technologie met hier en daar een nieuw laagje.
Of zoals ntv het uitdrukte, Kreisel is vrij en dus nergens gebonden aan traditie en tijdverslindende strukturen:
Zwar gibt es in der Elektroszene viele Start-Up-Unternehmen, die den Stein der Weisen gefunden haben wollen. Und genauso viele sind schon auf Nimmerwiedersehen verschwunden. Doch die Kreisels haben sich in der Szene bereits einen guten Namen gemacht, sie arbeiten an zahlreichen Projekten mit und übernehmen viele Entwicklungsaufträge. Aber bei allem Respekt vor der Leistung der drei Laien: Warum sollen ausgerechnet drei Bauern-Burschen aus dem Mühlviertel ein Problem gelöst haben, an dem sich Heerscharen von Entwicklern bei Autoherstellern und Zulieferern die Zähne ausbeißen? Nicht, weil sie genial wären, sagt Markus Kreisel, obwohl er die Lösungen seines kleinen Bruders schon ziemlich genial und am Ende trotzdem so überraschend simpel findet. Sondern, weil sie frei sind. "Wir sind nicht gefangen in tradierten Strukturen, folgen keinen schematisierten Abläufen, müssen nicht jede Entscheidung hundertfach hinterfragen und trauen uns auch mal was völlig Neues", singt er ein Loblied auf die Start-Up-Kultur, die im Mühlviertel genauso ertragreich sein kann wie im Silicon Valley.
Wenn man Markus Kreisel glauben darf, geben sich deshalb in Freistadt mittlerweile die Forscher aus Stuttgart, Wolfsburg, Detroit oder Tokio die Klinke in die Hand. Alle drei Brüder treffen sie dabei allerdings nur selten an. Denn im Gegenzug tingeln die durch die Autowelt und gehen bei Mercedes, VW, General Motors oder Autobauern in Tokio ein und aus, sagt Kreisel und schaut bang in seinen Kalender.
Een electrische range extender dmv 8 kleine accupacks is ook een interessant idee van Kreisel:
Ook *thuis bruikbaar en oplaadbaar (PV). (in BMW 3-touring 45 kWh + 20 kWh RE 8x2,5 kWh in de koffer)
http://www.kreiselelectric.com/projekte/electric-bmw-3er-touring/
(http://www.kreiselelectric.com/wordpress/wp-content/uploads/2014/07/Electric-BMW-3er_Detail_Range-Extender-Einzel_1440.jpg)
Der elektrische Range Extender bestehend aus acht wechselbaren Modulen mit einer Kapazität von insgesamt 20 kWh sorgt für zusätzliche 120 km Reichweite. Nominal Spannung: 172,8 V, Ladeleistung: 22 kW, Ladedauer: 2,5 Std
* PHOTOVOLTAIK SPEICHER
Die acht Module des elektrischen Range Extenders können *neben dem Einsatz im Fahrbetrieb zusätzlich als effizientes Speichermedium in stationären PV-Anlagen eingesetzt werden. Kapazität: je 2,5 kWh, nominale Spannung: je 21,6V, Gewicht: je 13 kg
-
Ze willen precies hun eigen dure sjoemeldiesel en hybride nog niet teveel concurrentie aandoen, bij onwetende mensen gaat dat nog lukken.
Wat een geluk dat er zoveel onwetende mensen zijn!
-
* PHOTOVOLTAIK SPEICHER
Die acht Module des elektrischen Range Extenders können *neben dem Einsatz im Fahrbetrieb zusätzlich als effizientes Speichermedium in stationären PV-Anlagen eingesetzt werden. Kapazität: je 2,5 kWh, nominale Spannung: je 21,6V, Gewicht: je 13 kg
Dit is wel interessant. Zeker in de zomer wanneer je veel PV-stroom uit je installatie kan halen kunnen deze modules een oplossing bieden. Je stop er enkele in je auto waarop je kan rijden. Ondertussen laad je er enkele op met PV-stroom.
Het probleem van een elektrisch voertuig wanneer je thuis een overschot aan PV-stroom hebt is het feit dat het voertuig niet thuis is overdag. Het is net overdag dat je een overschot hebt. Nu wordt deze stroom aan het net teruggeleverd, maar ons net is nog niet helemaal aangepast aan die decentrale opwekking. Bovendien moet je om die stroom te kunnen terugleveren ook een vergoeding betalen.
Bij een eventuele verhuis overweeg ik zeker om volledig af te koppelen van het net. Indien er voldoende PV-panelen kunnen geplaatst worden kan dit via interessant zijn. Het is een hele oefening om PV vermogen, opslag en een generator te optimaliseren. Momenteel kost 1kWh die je via een dieselgenerator opwekt ongeveer evenveel als ééntje die je uit het net haalt. Je zou 's avonds even je diesel kunnen starten wanneer er onvoldoendes stroom in de opslag zit. Er bestaan echter interssanter opties. Er zijn gasketels beschikbaar die een stirling motor bevatten. Meestal zijn deze in staat van 1 kW te leveren. Een dergelijke ketel ga je meestal gebruiken wanneer je ook meer stroom nodig hebt, nl. wanneer je thuis bent en in koudere periodes.
Ik heb het al een aantal keer uitgerekend en je komt nu uit op een break-even. Bovendien heeft de overheid geen zicht op hoeveel energie je produceert en wat je met deze energie doet wat ik een grote bonus vind.
-
@JC: het Tesla dak hé man :-)
-
@JC: het Tesla dak hé man :-)
Ik ben benieuwd wat die nieuwe "geintegreerde solardakpannen" zouden kunnen kosten##.
(moest men eens het oud dak willen renoveren, desnoods voor de erfgenamen...)
https://www.bloomberg.com/news/articles/2016-10-31/no-one-saw-tesla-s-solar-roof-coming
Ik zie hem al staan, M3 + laadpunt + powerwall + PV-dakpannen: :D
(https://assets.bwbx.io/images/users/iqjWHBFdfxIU/iFoPd.TS1aiA/v0/740x-1.jpg)
The 2017 trifecta: Solar roof, Powerwall 2, Model 3 Photographer: Tom Randall/Bloomberg
## http://fortune.com/2016/11/18/elon-musk-tesla-solarcity-solar-roof/
Elon Musk Says Tesla's New Solar Shingles Will Cost Less Than a Regular Roof
NOVEMBER 18, 2016
[..]
Tesla CEO Elon Musk dropped one of his famous bombshells, this time about the company’s new solar roof product.
He told them that the company’s new roof would actually cost less than traditional rooftop shingles to make and install, according to Bloomberg.
“Electricity is just a bonus,” the billionaire told the crowd.
“So the basic proposition will be: Would you like a roof that looks better than a normal roof, lasts twice as long, costs less and—by the way—generates electricity?” Musk asked. “Why would you get anything else?”
While Tesla’s solar shingles are expected to still be considered a premium product at rollout, Bloomberg reports that the company expects they would incur lower production costs than traditional roof tiles. A large part of these savings stem from the carmaker’s anticipation that its roofing, manufactured by Tesla’s new automotive and solar glass division, would be lighter and easier to ship, thus reducing costs on breakage and transportation. (Read Fortune’s exclusive look at Tesla and SolarCity’s battery solar farm here.)
-
Ik ben alvast geïnteresseerd in de tripartite in dit geval: solar roof, Powerwall en elektrische auto. Met 5kW continue vermogen, ga je er wel een stuk of 3 moeten zetten om echt off-grid te kunnen gaan en je auto nog te kunnen opladen.
-
Laat ons weer eens uitgaan van de gemiddelde automobilist. Ik rond naar boven af, die rijdt zo'n 20 000 km/jaar. Voor een Model S komt dit op zo'n 4800 kWh per jaar voor de auto. Dan ga je er wel vanuit dat er nooit aan de supercharger of een paal buitenshuis wordt geladen. Dat is zo'n 13 kWh per dag. Een PV installatie van 1 kWp levert ongeveer 1000 kWh per jaar (in werkelijkheid zelfs iets meer). Je zal dus een installatie van een 13 kWp nodig hebben voor je auto!
Helaas staat de auto overdag niet voor de deur en zal je dus moeten opslagen in een batterij. Dat is een extra omzetting en dus minder efficiënt.
Het idee van de range extender batterijen is daarom zo slecht nog niet. Stel je even een auto voor met een gemiddelde batterij van pakweg 50 kWh. Daar kom je zo'n 200 à 250 km mee ver (Model S). Voor de meeste verplaatsingen is dit voldoende. Thuis heb je nog een 20-tal batterijpacks van elk 2,5 kWh. Op momenten met veel zonnestroom kan je deze opladen. Zijn ze bijna allemaal opgeladen zet je er enkele in je auto en rijdt je die leeg. Ben je overdag thuis dan laad je de batterij van 50 kWh. Bij lange afstand klik je alle batterijpaks in de auto en heb je 100 kWh voor 400 à 500 km.
In de praktijk gaat de auto voor de meeste verplaatsingen veel lichter zijn en minder verbruiken. Je hoeft die zware batterij niet altijd mee te slepen.
-
In de praktijk gaat de auto voor de meeste verplaatsingen veel lichter zijn en minder verbruiken. Je hoeft die zware batterij niet altijd mee te slepen.
Dat zal ook steeds minder worden, bvb Kreisel deed al 130 % beter dan Volkswagen qua ruimte én gewicht... en daarenboven waren die vloeistofgekoeld (wat range extender accupacks niet hoeven en daardoor veel minder wegen
Kapazität: je 2,5 kWh, nominale Spannung: je 21,6V, Gewicht: je 13 kg)
Bei identischem Bauraum und Gewicht im Vergleich zum Serienmodell des VW eGolf wird durch das Kreisel-Batteriepack eine Kapazitätssteigerung von 130% auf 55,7 Kilowattstunden erreicht.
Samengevat:
accupack VW: 24,2 kWh, gewicht 330 kg (gekoeld) : 7,33 KWh per 100 kg
accupack Kreisel: 55,7 kWh, gewicht 330 kg (gekoeld): 16,9 Kwh per 100 kg
RE accupacks Kreisel: 8x 2,5 kWh = 20 KWh , gewicht 104 kg (ongekoeld), laadvermogen 22 KWh, of 21.15 kWh per 100 kg, inzetbaar naargelang behoefte.
-
Even praktisch bekeken: een kliksysteem dat je zelf kan hanteren gaat fameus in laadvolumes eten. Lijkt me om die reden niet echt haalbaar.
Ik laad persoonlijk ongeveer 3300kWh per jaar op thuis. Dat is omgerekend net iets meer dan 9kWh per dag. Daar moet je al een deftige installatie voor hebben qua zonnepanelen + residentieel mag je niet boven de 10kWp installatie gaan, dacht ik. Met zonnepanelen alleen ga je er nooit komen als je met een elektrische wagen rijdt en geen berdrijfshangar hebt om veel zonnepanelen op te leggen :-(
-
Daar moet je al een deftige installatie voor hebben qua zonnepanelen + residentieel mag je niet boven de 10kWp installatie gaan, dacht ik.
Wat staat er juist in die wet? Telt die grens ook indien je de stroom volledig zelf opslaat?
(dus niet op het net zet)
-
Geen idee wat de wet exact zegt. Zou kunnen dat het puur gaat over op het net zetten, wat we in de huidige situatie wel theroetisch kunnen doen als de zonnepanelen op volle toeren draaien en er niemand thuis is.
Lokale opslag zou dit potentieel kunnen omzeilen, maar of de wetten daarop voorzien zijn, dat is dan weer een heel andere vraag waar ik geen geld wil op inzetten :-(
-
Geen idee wat de wet exact zegt. Zou kunnen dat het puur gaat over op het net zetten, wat we in de huidige situatie wel theroetisch kunnen doen als de zonnepanelen op volle toeren draaien en er niemand thuis is.
Lokale opslag zou dit potentieel kunnen omzeilen, maar of de wetten daarop voorzien zijn, dat is dan weer een heel andere vraag waar ik geen geld wil op inzetten :-(
Hier spreken ze van installaties beneden en boven 10 kW (eerst melden aan netbeheerder), ik lees daar nergens iets van een grens:
http://www.vlaanderen.be/nl/bouwen-wonen-en-energie/elektriciteit-aardgas-en-verwarming/groenestroomcertificaten-voor-zonnepanelen
Als eigenaar van zonnepanelen krijgt u een groenestroomcertificaat voor een bepaalde hoeveelheid opgewekte elektriciteit. Opgelet: zonnepanelen van maximaal 10 kW die sinds 14 juni 2015 gekeurd werden, krijgen geen groenestroomcertificaten meer! Op 4 juni 2015 werd het besluit hierover in het Belgisch Staatsblad gepubliceerd. Installaties groter dan 10 kW komen nog wel in aanmerking voor certificaten. Indien u twijfelt om zonnepanelen te plaatsen, dan kunt u de terugverdientijd berekenen via de energiewinstcalculator
Na de AREI-keuring en de opstart van uw zonnepanelen meldt u uw installatie aan bij uw netbeheerder. Installaties groter dan 10 kW kunnen pas worden aangemeld nadat de productiemeter werd geplaatst door de netbeheerder. Voor een grote installatie moet u voor de opstart dus contact opnemen met uw netbeheerder (externe website).
Voor het omschakelen naar puur eigenverbruik (dus niet op het net en eventueel groter dan 10 kWpiek) gelden andere wetten, dit lijkt Europees geregeld te zijn (de netbeheerder zal dat wel weten) :
http://www.sunenergy.eu/no_cache/das-unternehmen/news-und-presse/artikel/article/eeg-umlage-fuer-eigenverbrauch-ab-182014.html
EEG-Umlage für Eigenverbrauchs-Anlagen über 10 kWp ab 1.8.2014
Ab dem 1.8.2014 gilt das neue Erneuerbare Energien Gesetz (EEG), das die Betreiber von PV-Anlagen über 10 kWp mit der Option auf Eigenverbrauch dazu verpflichtet, die EEG-Umlage zu entrichten. Diese Regelung gilt auch für jene Anlagen über 10 kWp, die zwar vor dem 1.8.2014 ans öffentliche Stromnetz angeschlossen wurden, aber erst nach dem Stichtag den selbst erzeugten Strom nutzen wollen. Alle Anlagenbesitzer, die noch vor dem 1.8.2014 ihre PV-Anlage auf Eigenverbrauch umrüsten wollen damit die Regelung für die Zahlung der EEG-Umlage nicht greift, müssen die Umrüstung dem Netzbetreiber schriftlich und mit Datum versehen bestätigen.
PV-Anlagen, die zum Eigenverbrauch konzipiert sind, haben ein anderes Verschaltungskonzept als Anlagen, die den Solarstrom nur ins Netz einspeisen. Die Änderung der Verschaltung kann vom Netzbetreiber oder – bei Ablehnung der Umrüstung bspw. aus Zeitmangel - von einem konzessionierten Elektroinstallateur vorgenommen werden. Gegebenenfalls muss auch der Stromzähler ausgetauscht werden, sofern dieser keine Rücklaufsperre hat. In jedem Fall muss die Umrüstung protokolliert werden und der Nachweis über die fristgerechte Eigenverbrauchsverschaltung dem Netzbetreiber vorgelegt werden, damit keine EEG-Umlage anfällt.
-
Gewoon afkoppelen van het net. Steek voldoende PV panelen, zorg voor batterijopslag en een andere vorm van opwekking. De gas-ketel met stirling motor en/of backup diesel generator en je zal in de praktijk niet zonder vallen.
De overheid weet niet hoeveel je gebruikt en waarvoor je het gebruikt. Als ze éénmaal via slimme meters weten dat je een auto aan het laden bent zullen ze hier wel 'voorwaarden' aan verbinden. Via eigen opwekking zie ik dat nog niet direct gebeuren.
Bovendien zou ik de elektriciteitsbevoorrading van Belziek absoluut niet vertrouwen. Vandaag was een goed voorbeeld. Er wordt ongeveer 1/3 van de elektriciteit ingevoerd (zo'n 3000 MW). Wat als je je wagen wil laden op een moment van schaarste? Wat wanneer er een wijk/dorp wordt afgekoppeld? Zelfs als je dit overdag overkomt kan je toch niet laden via de standaard PV installaties!
-
Volgens overheidscijfers deden het meer dan 15.000 huishoudens in Duitsland, wslk vandaag nog veel meer:
https://www.welt.de/finanzen/immobilien/article142050130/So-machen-Sie-Ihre-Fotovoltaik-Anlage-profitabel.html
Eigenverbrauch kann auf 80 Prozent steigen
Doch jedenfalls steht mit einem Batteriespeicher der eigene Solarstrom auch abends und nachts zur Verfügung. Der Eigenverbrauch kann auf 80 Prozent und mehr gesteigert werden, sagt Carsten Körnig, Hauptgeschäftsführer des Bundesverbandes Solarwirtschaft in Berlin. Nach Angaben des Bundesverbandes verfügen bereits mehr als 15.000 deutsche Haushalte über einen solchen Speicher. „Im vergangenen Jahr wuchs die Speicher-Nachfrage um 30 Prozent, gleichzeitig sind die Kosten um ein Viertel gesunken“, sagt Körnig. Ein Batteriespeicher mit einer Nennkapazität von fünf Kilowattstunden kostet inklusive Installation zwischen 6000 und 10.000 Euro netto.
Sowohl der Autohersteller Daimler als auch der Elektroauto-Pionier Tesla drängen derzeit ins Geschäft mit stationären Energiespeichern für zu Hause. Die ersten Batterien von Daimler sollen im Frühsommer auf den Markt kommen, sagt der Entwicklungsleiter der Elektrik bei Mercedes-Benz Cars, Harald Kröger. [...]
-
Kan men hier enkel van dromen:
in Zweden komt de staat voor 60% tussen in de aankoopprijs van een powerwall:
http://teslamag.de/news/schweden-kauf-einer-powerwall-2-vom-staat-subventioniert-10810
Zweden wil naar 50 % groene stroom tegen 2020:
https://en.wikipedia.org/wiki/Energy_in_Sweden
-
Hier staat alvast een prijs voor Australische package deal: http://www.teslarati.com/powerwall-2-show-tesla-well-ahead-competitors/ (http://www.teslarati.com/powerwall-2-show-tesla-well-ahead-competitors/)
Toch niet zo goedkoop. Het dak op zich zal misschien wel goedkoper kunnen zijn, maar de totaaloplossing zeker niet... :-(
-
Hier staat alvast een prijs voor Australische package deal: http://www.teslarati.com/powerwall-2-show-tesla-well-ahead-competitors/ (http://www.teslarati.com/powerwall-2-show-tesla-well-ahead-competitors/)
Toch niet zo goedkoop. Het dak op zich zal misschien wel goedkoper kunnen zijn, maar de totaaloplossing zeker niet... :-(
In Zweden 7100 € incl installatiekosten (powerwall 2.0 incl omvormer), wel zonder zonnedak.
In USA $ 6500 idem van een lezersreactie die vind de AUS-prijs ook duur...
https://cleantechnica.com/2016/11/13/tesla-powerwall-2-price-disrupting-market-real/
Greg Hudson George • 16 days ago
I have already been quoted AU$11k installed. (Wired into my existing solar array).
eveee Greg Hudson • 14 days ago
Hi Greg, G'day. That's $8,250 US. The US price with installation is estimated to be $6,500. Wondering about the details. For example, does it do backup? Was a separate circuit for lights and lower power loads wired for backup? Are there some VATs or taxes added?
The US price with installation is estimated to be $6,500.
-
De Australische package bevat wel een 3kW dak. Dat scheelt al in kostprijs. Maar dan nog is 3kW niet bijzonder veel. We zouden al zeker moeten weten wat de Wp is per m² voor het dak. En dat dan vergelijken met standaard zonnepanelen.
Volgens Elon zouden ze een efficiëntie moeten hebben van 22-24%, wat bijzonder hoog is in vergelijking met andere zonnepanelen. Maar als ze per m² maar 120Wp leveren, dan brengt het ook niet op. Mijn huidige panelen zijn 315 Wp per paneel, dus ongeveer 193Wp per m². En intussen zijn er al panelen van 345Wp.
Ik lobby gewoon dat Tesla het bij mij gratis komt installeren als demo woning ;-)
-
Gewoon afkoppelen van het net. Steek voldoende PV panelen, zorg voor batterijopslag en een andere vorm van opwekking. De gas-ketel met stirling motor en/of backup diesel generator en je zal in de praktijk niet zonder vallen.
De overheid weet niet hoeveel je gebruikt en waarvoor je het gebruikt. Als ze éénmaal via slimme meters weten dat je een auto aan het laden bent zullen ze hier wel 'voorwaarden' aan verbinden. Via eigen opwekking zie ik dat nog niet direct gebeuren.
Bovendien zou ik de elektriciteitsbevoorrading van Belziek absoluut niet vertrouwen. Vandaag was een goed voorbeeld. Er wordt ongeveer 1/3 van de elektriciteit ingevoerd (zo'n 3000 MW). Wat als je je wagen wil laden op een moment van schaarste? Wat wanneer er een wijk/dorp wordt afgekoppeld? Zelfs als je dit overdag overkomt kan je toch niet laden via de standaard PV installaties!
In 2015 was het 3 keer prijs (zeer koud, weinig wind en zon), dat bepaalde grote stroomafnemers hun stroom moesten beperken, ttz quasi lam gelegd...
Dit gebeurt ook preventief, dus al bij een dreiging aan stroomtekort. Maar ze gaan eerst bij de grote stroomverbruikers.
http://www.hln.be/hln/nl/31822/Dossier-Stroomtekort/article/detail/2493366/2015/10/17/Zes-bedrijven-lam-door-tekort-aan-stroom.dhtml
17/10/15
Zes bedrijven lam door tekort aan stroom
Donderdag heeft een stroomtekort gedreigd. Stroomnetbeheerder Elia heeft daarom aan zes bedrijven gevraagd om tijdelijk een deel van hun productie stil te leggen of te verminderen, om stroomverbruik te verminderen. Het is de derde keer dit jaar dat zoiets gebeurt.
Elia heeft met een aantal bedrijven een contract lopen waarbij ze hen minder verbruik kunnen vragen. Die bedrijven krijgen daar dan een vergoeding voor.
"Nauwelijks wind- en zonne-energie, gecombineerd met het feit dat het vrij koud is voor de tijd van het jaar, heeft ertoe geleid dat in verhouding tot de vraag naar elektriciteit het aanbod beperkt was", zegt Kathleen Iwens van Elia aan VRT. Daarom zijn er reserves aangesproken. "Eén daarvan is het terugschroeven van de levering aan bepaalde grootverbruikers. Het gaat daarbij om contracten die op voorhand zijn vastgelegd, en die hebben wij inderdaad geactiveerd."
2015 was ook het jaar van enkele #stilgelegde kernreactoren... BE moest dubbel zoveel stroom importeren:
http://www.standaard.be/cnt/dmf20150227_01551870
ELIA (Belgische tak van Europees hoogspanningsnet) is er aan bezig dat stroomimport vlotter kan verlopen... ze rekenen ook ermee dat andere landen meer produceren?
Ook interessant, naast de commerciele stroom in-/export heb je nog de fysieke stromen op het Europees net:
http://www.elia.be/nl/grid-data/interconnecties/fysieke-stromen-grenzen
De bevoorradingstoekomst door zeer zware laadpalen (zoals CCS-standaard Europa 150 kW en meer) moet dus internationaal uitgewerkt worden om terug wat on topic te zijn. Bvb Duitsland voorziet al 600 werkende CCS-laadpunten in 2017:
http://www.slam-projekt.de/datenfakten.php
Daten und Fakten
Das Forschungsvorhaben SLAM hat ein Volumen von 20,7 Millionen €. Das Bundesministerium für Wirtschaft und Energie (BMWi) fördert das Projekt mit 16,4 Millionen €. Im Rahmen des Projekts sollen innerhalb der vereinbarten Laufzeit vom 01.01.2014 bis zum 31.08.2017 Geschäftsmodelle für den Betrieb von Schnellladesäulen in Metropolen und entlang der verbindenden Achsen untersucht werden und die Ergebnisse anschließend anhand eines CCS-Forschungs-Schnellladenetzes validiert werden. Alle Ladesäulen funktionieren nach dem europäischen Standard CCS (Combined Charging System). Auf die Einführung dieses Standards haben sich die im europäischen Verband der Automobilhersteller ACEA organisierten Unternehmen geeinigt. Spätestens ab 2018 ist CCS für die Ladeinfrastruktur verpflichtend.
Bis Mitte 2017 ist geplant, deutschlandweit bis zu 600 CCS-Schnellladesäulen verfügbar zu machen. 200 davon sollen von privaten Investoren aufgestellt und können vom BMWi bezuschusst werden. 200 weitere Säulen werden ohne Fördergelder von Konsortialpartnern errichtet. Weitere 200 Säulen sollen aus anderen Projekten zu SLAM assoziiert werden.
Laadvoorzieningen gaat immers veel sneller als men in de 20 eeuw tankstations aanlegde...
Langs de snelweg zullen die CCS-laadinfra kunnen gebruik maken van de fossiele infra die er al ligt.
-
Ik heb het hier al eens vermeld. Als elk gezin één e-wagen neemt dan betekent dat in Belziek een verdubbeling van het verbruik van de huishoudens. Gezien huishoudens slechts 20% van de elektriciteit consumeren betekent dit op nationale schaal een toename van het stroomverbruik van 20%. Zelfs binnen 10 jaar zie ik niet in elk gezin een e-wagen. Het is dus praktisch haalbaar!
Je zal inderdaad een gebruik hebben van snelle laders, bv. langs de snelwegen. Maar ga er ook vanuit dat de meeste auto's niet meer gaan tanken. Ze worden elke avond thuis volledig opgeladen. De kans dat ze overdag gaan laden is laag.
-
Ik heb het hier al eens vermeld. Als elk gezin één e-wagen neemt dan betekent dat in Belziek een verdubbeling van het verbruik van de huishoudens. Gezien huishoudens slechts 20% van de elektriciteit consumeren betekent dit op nationale schaal een toename van het stroomverbruik van 20%. Zelfs binnen 10 jaar zie ik niet in elk gezin een e-wagen. Het is dus praktisch haalbaar!
Je zal inderdaad een gebruik hebben van snelle laders, bv. langs de snelwegen. Maar ga er ook vanuit dat de meeste auto's niet meer gaan tanken. Ze worden elke avond thuis volledig opgeladen. De kans dat ze overdag gaan laden is laag.
Wat zou het gespaarde stroomverbruik zijn van de raffinaderijen en fossiele tankstations moest elk gezin de electrische wagen als hoofdwagen gebruiken?
-
Dan moet je ook rekenen dat de productie van elektriciteit naar boven moet. En wat is de kostprijs van een nieuwe kerncentrale, waterkrachtcentrale, x aantal windmolens etc? Het valt niet gewoon weg, maar wordt (gedeeltelijk) vervangen door andere kosten
-
Dan moet je ook rekenen dat de productie van elektriciteit naar boven moet. En wat is de kostprijs van een nieuwe kerncentrale, waterkrachtcentrale, x aantal windmolens etc? Het valt niet gewoon weg, maar wordt (gedeeltelijk) vervangen door andere kosten
BE moest sowieso eens aan een moderne kerncentrale denken...
En het wordt ook eens tijd aan geothermie te denken (Kempen).
Uiteraard gaat Belgie ook serieus besparen aan import van aardolie...
En de winst qua luchtkwaliteit gaat zeker ook significant zijn. Ook aan onderhoud van gebouwen enz...
-
Wat zou het gespaarde stroomverbruik zijn van de raffinaderijen en fossiele tankstations moest elk gezin de electrische wagen als hoofdwagen gebruiken?
Raffinaderijen zullen er blijven, want die produceren heel wat meer dan alleen maar brandstoffen voor motorvoertuigen.
En tankstations? Ach ja, die motor van de pomp, die om de zoveel tijd bij een debiet van 30 liter per minuut voor personenwagens even 2 minuten draait om hem vol te tanken met 60 liter, zodat de wagen weer 1.000 km kan afleggen, daarvoor zijn er ongetwijfeld alleen al in België een tiental elektriciteitscentrales nodig. Want als er aan het tankstation meer is dan pompen, en behalve dan het bord met de brandstofprijzen dat 's avonds verlicht wordt, is dat enkel een shop welke met tanken alleen maar te maken heeft dat je daar kunt gaan betalen.
Ik vergat nog de luchtdrukcompressor, zodat ook Tesla rijders er als parasieten die geen fossiele brandstof tanken, hun bandendruk kunnen controleren. Shell heeft in Duitsland al 120 tankstations waar het controleren van de bandendruk 1 Euro kost. Daar gaat het gratis standje "Luft - Wasser" voor de Hollanders.
http://www.focus.de/auto/ratgeber/kosten/mineraloel-riese-weitet-pilotprojekt-aus-bei-shell-kostet-jetzt-sogar-die-luft-geld_aid_900214.html
-
Wat zou het gespaarde stroomverbruik zijn van de raffinaderijen en fossiele tankstations moest elk gezin de electrische wagen als hoofdwagen gebruiken?
Ik heb iets veel duidelijkers dan mijn vraag gevonden.
Want raffinaderijen voor benzine-diesel-... blijken toch grote stroomverslinders van de industrie, zeker per afgelegde kms waarvoor hun eindproduct vooral dient (en personenwagens hebben daar het grootste aandeel aan, bij wegvervoer toch).
Per liter benzine/diesel dat een raffinaderij produceert heeft men namelijk 1,5 à 1,8 kWh stroom nodig.
Voor een fossiele personenwagen die 7 liter/100 km verbruikt is dat dus 10,5 à 12,6 kWh extra stroom per 100 km.
Dat is quasi de helft van het verbruik van een zware Tesla, of zelfs bijna het verbruik van en kleine-E-wagen.
Of bij zware wagen die 11 liter/100 km verbruikt quasi 16 à 20 kWh/100 km extra.
M.a.w voor een E-voertuigenpark is de extra stroombehoefte nog minder dan ik al dacht. :)
Bronnen en refertes:
http://e-auto.tv/woher-kommt-der-strom.html
Wie viel Strom verbrauchen eigentlich Raffinerien?
Eine einfache Beantwortung dieser Frage ist schwer möglich, da die benötigten Daten kaum zu erhalten sind. Aber es gibt dokumentierte Beispiele im Netz aus glaubwürdig erscheinenden Quellen (Robert Llewellyn mit Fully Charged, Jack Rickard mit EVTV.me „Friday Shows“, 2005: Jahresstromverbrauch von Raffinerien weltweit: http://www.nationmaster.com/country-info/stats/Energy/Electricity/Consumption-by-petroleum-refineries ).
Daraus ergibt sich in Kurzform: Pro erzeugtem Liter Benzin müssen in der Raffinerie 1,5 bis 1,8 kWh Strom eingesetzt werden. Ein durchschnittliches Verbrennungsfahrzeug mit 7 Litern/100 km benötigt somit indirekt zusätzlich 10,5 – 12,5 kWh/100 km Strom. Das ist fast schon der Gesamtverbrauch eines kleinen Elektroautos.
Zu Ende gedacht: Egal, wie viele Elektroautos einen Verbrenner ersetzen, der gesamte Strombedarf steigt damit nur noch marginal. Denn aus eigenen Erfahrungen liegt der reale Verbrauch eines E-Autos lediglich bei 13-18 kWh/100 km.
Nog bronnen;
http://www.elektroauto-zoe.de/sprit-braucht-strom/
http://gatewayev.org/how-much-electricity-is-used-refine-a-gallon-of-gasoline (waar naar verdere refertes vewezen wordt)
How much electricity is used refine a gallon of Gasoline? -video added!
The short answer: 6 kilowatt hours. [...] (gallon = 3,78 liter)
[...]
The documents referenced herein are publicly available, as follows:
Wang, M. (2008), “Estimation of Energy Efficiencies of U.S. Petroleum Refineries,” Center for Transportation Research, Argonne National Laboratory, www.transportation.anl.gov/modeling_simulation/GREET/pdfs/energy_eff_petroleum_refineries-03-08.pdf
Davis, S., Susan W. Diegel, and Robert G. Boundy (2009), Transportation Energy Data Book, edition 28, National Transportation Research Center, Oak Ridge National Laboratory, cta.ornl.gov/data/
NAS (2009), Hidden Costs of Energy: Unpriced Consequences of Energy Production and Use, The National Academies Press, www.nap.edu/openbook.php?record_id=12794&page=1
Dit is ook een Duits forum opgevallen:
http://www.goingelectric.de/forum/allgemeine-themen/5-642-000-000-kwh-t5043.html
5.642.000.000 kWh
Beitragvon JuergenII » Mi 14. Mai 2014, 05:30
5.642.000.000 kWh Das ist genau die Summe, die die Britische Petro-Industrie in 2005 (seitdem werden die Zahlen nicht mehr veröffentlicht) zum raffinieren ihrer Produkte benötigt hat.
Oder anders ausgedrückt: Diese Strommenge würde alleine ausreichen um 20 Millionen EV' zu laden, die damit 20 Trillionen Meilen fahren könnten.
Daarom dat de Duitse wikipedia (over de electrische auto en hun nodige stroom) dat ook uitdrukkelijk vermelde in een betreffende zin:
https://de.wikipedia.org/wiki/Elektroauto#Energiebedarf:_Anteil_am_Gesamtstromverbrauch
Energiebedarf: Anteil am Gesamtstromverbrauch
2006 verbrauchte der gesamte deutsche Personenverkehr auf der Straße 488 TWh Primärenergie.[209] Wegen der Wirkungsgradverluste beim Verbrennungsmotor entspricht dies etwa einer Elektroenergiemenge von rund 163 TWh für eine vollständige Elektrifizierung des Pkw-Parks. Im Vergleich dazu betrug die gesamte Bruttostromerzeugung 2009 in Deutschland 597 TWh.[210] Ohne Leitungs- und weitere Verteilverluste zu berücksichtigen, müsste die Stromerzeugung um etwa 27 % gesteigert werden. Dabei wird aber noch nicht berücksichtigt, dass der Stromverbrauch in den deutschen Raffinerien zur Diesel- und Benzinproduktion deutlich sinken wird.
Het wegverkeer verbruikt ca 35 % van alle brandstoffen (vb NL):
http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?DM=SLNL&PA=80101ned
Personenwagens daarvan wslk 50-60 %, dat moet ik nog eens opzoeken, BE cijfers zijn wslk anders.
Neem ik de Belgische Petrolfed, daar staan alle olieproducten, en dus ook de stookolie (huisbrandolie) zelfs bij, ook smeerolie enz...
Daar is het aandeel autobenzines en diesel zelfs 37 %, wel in kton uitgedrukt (8435 / 22938 = 36,77 %):
http://www.petrolfed.be/nl/petroleumindustrie/economie/verbruik-van-petroleuproducten-belgi%C3%AB
Levering van afgewerkte producten voor verbruik in België (duizend ton)
2015 (2)
Autobenzines 1.368
Vliegtuigbrandstoffen 1.414
Diesel 7.067
Huisbrandolie 3.823
Residuele stookolie 91
Nafta(1) 5.505
Andere producten 4.670
ALLE PRODUCTEN 22.938
(1) het betreft hier de hoeveelheden nafta voor petrochemisch verbruik in België, geleverd door de petroleummaatschappijen en onderworpen aan de verplichte aangifte voor de statistiek van de Federale Overheidsdiest Economie
(2)voorlopige cijfers
Bron: Federale Overheidsdienst Economie, petroleumbalans
Of met ca. 18 à 22 % personenwagenaandeel aan het totaal brandstoffen zal ik er niet ver langszitten (50 à 60%*37%). :-\
(E-wagens hebben bovendien ook geen verse motorolie nodig om de xx.000 km)