Christophoros
Verkeersvragen en -discussies => Verkeersbeleid => Topic gestart door: jozef op dinsdag 16 augustus 2016 - 19:11:58
-
Aan de oorzaak van de vele drama’s in het weekend ligt vooral een verkeerde mentaliteit bij de jongeren zelf
Al decennialang worden we met het probleem geconfronteerd. En hoewel we veel geprobeerd hebben, krijgen we het niet opgelost. De cijfers van de weekendongevallen stagneren.
http://www.gva.be/cnt/dmf20160816_02426052/aan-de-oorzaak-van-de-vele-drama-s-in-het-weekend-ligt-vooral-een-verkeerde-mentaliteit-bij-de-jongeren-zelf
-
Testosterone in combinatie met alcohol of drugs.
-
Testosterone in combinatie met alcohol of drugs.
Wat is dat?
-
Testosterone in combinatie met alcohol of drugs.
Wat is dat?
;D ;)
-
Zeer driftig autorijden :D
-
De auto blijft een statussymbool, en hoe je er mee rijdt daarmee profileert een (jong) persoon zich graag.
Ik ben altijd een vrij rustige bestuurder geweest, ook als jonge bestuurder. (misschien vanuit mijn beroep uit)
Van anderen kreeg ik soms de opmerking dat ik een sukkelaar (nu zeggen ze loser) op de weg was, hoewel ik zeker niet als een bompa reed. (nu wel, want ik ben bompa ;D)
Intussen, 40 jaar verder, hebben sommigen die mij sukkelaar noemden al een aantal auto's in de kreukels of total-loss gereden en wat mensen en zo zichzelf (lichte) kwetsuren aangedaan. Maar deze sukkelaar (tot nu toe) nog niet.
Ik stel vast dat in publiciteit voor auto's nog altijd wordt ingespeeld op status en profilering.
Zolang dat, zoals in een andere draad aangehaald (politierechter D'ondt), de geestelijke bekwaamheid en het verantwoordelijkheidsgevoel van een bestuurder niet mee de rijbekwaamheid bepaalt, zit men op een dood spoor.
(Jonge) mensen die opvallen door hun gevaarlijke hun rijattitudes moeten erop kunnen aangesproken worden (in een eventueel verplichte cursus bijvoorbeeld), naast de boetes die ze soms opstapelen.
-
Van anderen kreeg ik soms de opmerking dat ik een sukkelaar (nu zeggen ze loser) op de weg was
Vroeger ook "nen taffelaar" of "ne semmelaar" genoemd (zie Vlaams woordenboek (http://www.vlaamswoordenboek.be/definities/term/taffelen)). ;D ;)
-
Van anderen kreeg ik soms de opmerking dat ik een sukkelaar (nu zeggen ze loser) op de weg was
Vroeger ook "nen taffelaar" of "ne semmelaar" genoemd (zie Vlaams woordenboek (http://www.vlaamswoordenboek.be/definities/term/taffelen)). ;D ;)
Ook gekend als "een klak" waar soms een "paarse bomma" naast zit!
-
Van anderen kreeg ik soms de opmerking dat ik een sukkelaar (nu zeggen ze loser) op de weg was
Vroeger ook "nen taffelaar" of "ne semmelaar" genoemd (zie Vlaams woordenboek (http://www.vlaamswoordenboek.be/definities/term/taffelen)). ;D ;)
Ook gekend als "een klak" waar soms een "paarse bomma" naast zit!
In een Fordje, ja dat is direct met 2 voeten op de rem als je dat voor je had.
Ik heb in mijn jonge jaren wel wat ongevallen gehad, meestal amper een paar schrammen of een pinker kapot maar toch, ben nu nog voorstander van vlot rijden maar wacht nu liever even dan nog rap.....
-
Ook gekend als "een klak" waar soms een "paarse bomma" naast zit!
Schoentje (of klak) past mij niet. ;)
Ik bedoel met rustige rijden, niet iemand die vlot verkeer onmogelijk maakt door ongepast traag te rijden, helemaal niet. Met rustig bedoel ik, afstand houden, snelheid aanpassen aan de situatie, niet onnodig zwaar optrekken en afremmen, niet linker- en middenrijstrookplakken, niet per se de eerste aan het volgend verkeerslicht willen zijn, ...
Vorig WE terug van de Provence met een gemiddelde gereden snelheid van 113 km/u, met respectering van de snelheidsbeperkingen (ook in belgië ;D).
-
Ook gekend als "een klak" waar soms een "paarse bomma" naast zit!
Schoentje (of klak) past mij niet. ;)
Ik bedoel met rustige rijden, niet iemand die vlot verkeer onmogelijk maakt door ongepast traag te rijden, helemaal niet. Met rustig bedoel ik, afstand houden, snelheid aanpassen aan de situatie, niet onnodig zwaar optrekken en afremmen, niet linker- en middenrijstrookplakken, niet per se de eerste aan het volgend verkeerslicht willen zijn, ...
Vorig WE terug van de Provence met een gemiddelde gereden snelheid van 113 km/u, met respectering van de snelheidsbeperkingen (ook in belgië ;D).
lijkt me eerder een bestuurder zoals het hoort ...
-
lijkt me eerder een bestuurder zoals het hoort ...
Is hij ook. Hij komt geregeld hier bij ons op bezoek, en daar kijken we dan telkens al naar uit. Verstandige mens en toffe gast!
-
(Jonge) mensen die opvallen door hun gevaarlijke hun rijattitudes moeten erop kunnen aangesproken worden (in een eventueel verplichte cursus bijvoorbeeld), naast de boetes die ze soms opstapelen.
Gevaarlijke rij-attitudes, meestal om stoer te doen.
Eigenlijk zou dat probleem héél snel opgelost kunnen worden, als we hun kameraden, en vooral dan de meisjes zouden kunnen "mee krijgen". Als die meisjes eerder hun afkeer zouden laten blijken van gevaarlijk rijgedrag, en eerder onder de indruk zouden zijn van iemand die hen veilig thuisbrengt .... dan heeft dat jong gastje al snel in de smiezen dat hij géén succes oogst met z'n capriolen. Maar laat ons eerlijk zijn. Vraag aan tien jongeren wat ze zouden doen als ze doorhadden dat hun kameraad die naar de discotheek rijdt gevaarlijk rijgedrag vertoont, en/of onder invloed van drank of drugs is. Ik vrees dat je er steil van achterover zou vallen, hoeveel jongeren desondanks toch bij die kameraad in de auto zouden stappen en gewoon meerijden ....
-
Intussen, 40 jaar verder, hebben sommigen die mij sukkelaar noemden al een aantal auto's in de kreukels of total-loss gereden en wat mensen en zo zichzelf (lichte) kwetsuren aangedaan. Maar deze sukkelaar (tot nu toe) nog niet.
Proficiat, ik deel met jou hetzelfde! Ik heb nog nooit een ongeval gehad (hout vasthouden) en toch zeer vlot mee met het verkeer, overal gereden, in heel Europa.
Mijn pet draag ik op de fiets als het regent ;)
Eigenlijk zou dat probleem héél snel opgelost kunnen worden, als we hun kameraden, en vooral dan de meisjes zouden kunnen "mee krijgen".
Juist.
Maar wie zegt dat meisjes altijd braaf rijden? Ik zie er toch regelmatig met gevaarlijk rijgedrag.
Het zijn dus niet enkel de jongens. Het is de leeftijd en gebrek aan ervaring, niet het gender, volgens mij.
De hamvraag is: hoe verander je die mentaliteit?
-
Eigenlijk zou dat probleem héél snel opgelost kunnen worden, als we hun kameraden, en vooral dan de meisjes zouden kunnen "mee krijgen".
Juist.
Maar wie zegt dat meisjes altijd braaf rijden? Ik zie er toch regelmatig met gevaarlijk rijgedrag.
Het zijn dus niet enkel de jongens. Het is de leeftijd en gebrek aan ervaring, niet het gender, volgens mij.
Ik beweer niet dat meisjes altijd even heilig zouden zijn, of geen gevaarlijk rijgedrag zouden kunnen vertonen. Desalniettemin, is er een groot verschil in het lesgeven aan jongens/meisjes. Jongens vertonen vaker wat haantjesgedrag. Maar je hebt gelijk: veralgemenen is sowieso uit den boze.
-
Er is inderdaad een groot verschil in rijgedrag op basis van geslacht. Ik zie echter nog wat verschillen, maar die mogen in Belziek niet benoemd worden. In Mechelen zijn het meestal jonge haantjes van het soort 'nieuwe mechelaar' die het erg bont maken.
-
In Oelegem die van het petjes soort
-
Ik los dat probleem anders op. Als mijn dochter uitgaat, breng ik haar weg, zodat ze kan drinken (wat ze evenwel toch nooit doet). En ik vraag haar om me op te bellen om haar te komen terughalen, ook al is het 3 of 4 uur 's nachts (intussen drink ik natuurlijk zelf niet). Want anders zou ik intussen toch niet kunnen slapen van ongerustheid.
-
Mijn pet draag ik op de fiets als het regent ;)
Maar dan wordt die pet toch nat...
En draag je die pet dan onder of over je helm?
Eigenlijk ben je beter af met een klak, want als je dan iets niet weet, kun je er, zoals een aantal van je collega's bij een niet nader genoemd forum, nog altijd met je klak naar smijten.
-
Jongens vertonen vaker wat haantjesgedrag. Maar je hebt gelijk: veralgemenen is sowieso uit den boze.
Er is inderdaad een groot verschil in rijgedrag op basis van geslacht. Ik zie echter nog wat verschillen, maar die mogen in Belziek niet benoemd worden. In Mechelen zijn het meestal jonge haantjes van het soort 'nieuwe mechelaar' die het erg bont maken.
Stoerdoenerij zie je zowel bij jongens als bij meisjes, gelukkig een kleine minderheid. Maar het zijn net zij die meer risico's nemen, wat resulteert in meer ongevallen.
Wat doe je er aan?...