Christophoros
Verkeersvragen en -discussies => Voertuig- en rijtechnieken => Topic gestart door: JC op dinsdag 13 september 2016 - 11:38:05
-
Ik kwam volgende link tegen:
https://www.tno.nl/nl/aandachtsgebieden/leefomgeving/mobility-logistics/schone-mobiliteit/energie-en-milieu-aspecten-van-elektrische-personenvoertuigen/ (https://www.tno.nl/nl/aandachtsgebieden/leefomgeving/mobility-logistics/schone-mobiliteit/energie-en-milieu-aspecten-van-elektrische-personenvoertuigen/)
Onderaan de pagina kan je een rapport downloaden dat zeer de moeite waard is. Een aantal "toog-argumenten" omtrent elektrische voertuigen wordt hier van tafel geveegd.
- de CO2 uitstoot van elektrische voertuigen bij gebruik van 'grijze' stroom is nog altijd beter dan die van een fossielenbrander
- productie en recyclage van batterijpacks wordt bekeken
- men kijkt naar Well-to-Wheel efficiƫntie en niet enkel naar het verbruik
- ...
-
Het probleem van de CO2 uitstoot wordt verschoven van consumptie naar productie en is dus niet 0. Klopt volledig, maar door deze stap wordt het wel gemakkelijker om de CO2 uitstoot centraal aan te pakken en te elimineren op termijn. Ook is de productie van zo'n wagen eenmalig en de consumptie continue gedurende de levensduur van de wagen. Dus deze stap is al een drastische vermindering.
-
Er gaat geen weg voorbij aan de verdere elektrificatie van het vervoer om de CO2-doelstellingen te halen.
Evenzo met steeds meer stroomaandeel uit hernieuwbare bronnen.
(wie weet gaat Limburg nog het voortouw nemen) :D
-
Klopt, Michel. Zelfs wanneer we niet over batterijen spreken, maar andere bronnen zoals waterstof, blijft het in essentie nog steeds een elektriciteit die voor de aandrijving zorgt. Er is geen ontkomen meer aan :-D