Christophoros
Verkeersvragen en -discussies => Voertuig- en rijtechnieken => Topic gestart door: JC op vrijdag 18 november 2016 - 13:48:24
-
Op de site van het NIS kan je de samenstelling van het Belgische wagenpark raadplegen. Ze geven telkens de toestand op 1 augustus. Er staan daar toch een paar hoopgevende cijfers op.
- Voor het eerst sinds 2010 zakt het aandeel dieselpersonenwagens onder de 60%! Trouwens, niet enkel het percentage daalt, ook het aantal ingeschreven diesels daalt nu al 2 jaar op rij.
- Het aandeel benzinewagens stijgt al 3 jaar op rij, op 1/8/2016 was 38.5% een benzinewagen
- Gas daalt nog altijd, zelfs nu CNG goed verkrijgbaar is geworden in Belziek. Helaas is CNG en LPG samen geteld. Dit kan alleen maar wijzen op een snelle afbouw van het aantal LPG wagens. Misschien telt men de CNG's bij de categorie 'niet nader bepaald' want die begint fel toe te nemen.
- Elektrisch groeit zeer snel maar blijft een klein percentage (0,08%). De groei schommelt de laatste jaren rond de 50% per jaar. In 2016 waren er 4368 ingeschreven.
-
Opletten met percentages. Als mijn bankier mij de keuze laat tussen een belegging van 100 Euro tegen 50% of een belegging 100.000 Euro tegen 5%, dan kies ik dat laatste, want op het einde van de dag gaat het om centen in mijn zak, met procenten kan ik niets kopen.
Beter is het daarom voor een wagenpark zowel de aantallen als de procenten op te geven.
-
Weet er iemand of er een update kan van CNG en LPG. De prijs van CNG begint het voordeel van gas uit te schakelen (behalve in Bulgarije). De anno 2016 of zo. +je
-
Dit zijn zeer verschillende installaties. LPG wordt vloeibaar opgeslagen bij relatief lage druk, CNG wordt gasvormig opgeslagen onder hoge druk. Tank en leidingen zijn alleszins niet herbruikbaar. Onder de motor geldt eigenlijk hetzelfde.