Christophoros
Verkeersvragen en -discussies => Voertuig- en rijtechnieken => Topic gestart door: JC op zondag 27 november 2016 - 16:09:15
-
Uit GVA:
http://www.gva.be/cnt/dmf20161127_02593763/rijden-op-aardgas-blijft-het-goedkoopst (http://www.gva.be/cnt/dmf20161127_02593763/rijden-op-aardgas-blijft-het-goedkoopst)
CNG is inderdaad goedkoop en het netwerk breidt steeds verder uit. Helaas is het aantal motorisaties waaruit je kan kiezen vrij beperkt. Op middellange termijn is het een milieuvriendelijk alternatief voor benzine en diesel!
Van de Audi A3 op CNG heb ik veel goede commentaren gehoord. Bij mijn vorige klant prefereerden de meeste werknemers de CNG versie boven de dieselversie
-
Nieuwe verkeersbelasting bij bestelwagens: alles wat niet diesel is wordt beloond, ook de reeds ingeschreven bestelwagens.
Dus bij CNG-bestelwagens (topic) gaat de ontdieseling direct gestimuleerd worden, nieuwe inschrijvingen tem 2020 geen verkeersbelasting, ook CNG-bestelwagens die reeds rijden worden beloond, wel pas vanaf 1 juli 2017, ook tweedehands enz...
Voor electrische bestelwagens natuurlijk idem daar staat zelfs geen einddatum op.
Benzinebestelwagens? zal wslk nog een kleine verkeersbelasting moeten betalen, daarvan lees ik niets.
25/11/16
Binnenkort geen verkeersbelasting meer voor elektrische bestelwagens
De nieuwe verkeersbelasting voor groene bestelwagens zal ingaan op 1 juli 2017. Vandaag werd het ontwerpdecreet daarover goedgekeurd. Wie kiest voor vergroening zal beloond worden. [...]
Voor elektrische bestelwagens zal helemaal geen verkeersbelasting meer moeten betaald worden. Voor CNG-bestelwagens (die rijden op aardgas) geldt de vrijstelling tot en met 2020. Die vrijstelling zal niet alleen van toepassing zijn op nieuwe inschrijvingen, maar op alle reeds ingeschreven voertuigen. Zo worden ook eigenaars die in het verleden al een elektrische of CNG-bestelwagen gekocht hadden, beloond voor hun groene keuze.
Ontdieseling
"In de toekomst belonen we wie een - nieuwe of tweedehandse - milieuvriendelijke bestelwagen koopt. Zo moedigen we elektrische, CNG-, en benzinemodellen aan en stimuleren we de ontdieseling. Voor de huidige voertuigen verandert er niets, alleen de vrijstelling voor elektrische en CNG-bestelwagens geldt meteen voor huidige inschrijvingen", zegt minister Bart Tommelein.
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/3004072/2016/11/25/Binnenkort-geen-verkeersbelasting-meer-voor-elektrische-bestelwagens.dhtml
-
Wat is het voordeel van CNG t.o.v. LPG ?
-
Wat is het voordeel van CNG t.o.v. LPG ?
Vooral milieu, bron VUB/MOBI :
een CNG wagen wordt als milieuvriendelijk beschouwd, een LPG wagen niet (zie grafieken alle emissies in de link waar ook LPG bij staat),
Een LPG zal zowat benzine zijn. Zie ook de maximale ecoscore.
http://milieuvriendelijkevoertuigen.be/milieu
Over de globale milieu-impact bestaan diverse uitgebreide studies. Daarin zijn niet alleen de uitlaatemissies en de productie/distributie van de brandstof meegenomen, maar ook de productie van de wagens. In de figuren (bron: VUB, onderzoeksgroep MOBI)worden vergelijkingen gemaakt voor klimaatverandering, voor ozonvorming en voor de vorming van fijn stof.
Tabel: maximale ecoscores van de diverse technologieën
Elektrische wagen 88
CNG-wagen 83
Plug-in hybride wagen 82
Hybride wagen 80
Benzinewagen 78 (*LPG ?)
Dieselwagen 69
Deze site lijkt me ook geloofwaardig, is wat oud maar is upgedated 2015:
http://www.amt.nl/techniek/artikel/2009/10/waarom-cng-in-plaats-van-lpg-2009-10-1018761
Waarom CNG in plaats van LPG? (2009-10)
In het artikel over de CNG Zafira in AMT-4 las ik hoeveel moeite Opel, en ook Volkswagen, doen om benzinemotoren te optimaliseren voor aardgas. Waarom zetten autofabrikanten en overheden in op CNG en niet op LPG? Voor LPG zijn nauwelijks technische ingrepen nodig, het is schoon, er is al een fijnmazig netwerk van vulstations en LPG is een afvalproduct bij de raffinage, terwijl aardgas toch ook niet eeuwig aanwezig is. Waarom is LPG al vele jaren een ondergeschoven kindje?
Raymond Gense is manager duurzame ontwikkeling bij Pon Holdings. Hij legt uit waarom CNG de voorkeur verdient boven LPG: “LPG biedt tegenwoordig nauwelijks milieuvoordelen* ten opzichte van de zeer schone benzinevoertuigen. Het ‘afvalproduct’-verhaal is niet meer aan de orde. LPG kan ook op andere plaatsen, zoals in de procesindustrie, efficiënt worden ingezet. LPG wordt momenteel gewoon gemaakt voor aan de pomp”.
CNG biedt juist wel milieuvoordelen, betoogt Gense: “Het verbrandt schoner dan benzine en LPG. En bij die verbranding komt 15% minder CO2 vrij”.
De mogelijkheid van een ‘biospoor’ maakt CNG extra interessant: “Biogas is een vrijwel klimaatneutrale brandstof en kan in eigen land door vergisting van organisch afval worden gewonnen.
Dat is ook de reden waarom Minister van der Hoeven officieel een biogas/groengas handelssysteem heeft ingesteld. De overheid gelooft nadrukkelijk in biogas en Pon verkoopt vanuit datzelfde geloof VW-aardgasauto’s uitsluitend met 90.000 km biogascertificaten. Daarmee zijn de Ecofuel-modellen de meest milieuvriendelijke serie-auto’s op de Nederlandse wegen. NOx en PM op achtergrondniveau en geen CO2-uitstoot”.
Gense heeft nog meer argumenten: “LPG is veel gevaarlijker en wordt daarom op steeds meer plaatsen verboden. Denk aan parkeergarages en tankstations in de binnenstad. Na het LPG-tanktreinongeluk in Italië zijn veel mensen geschrokken van wat ze in de LPG-auto bij zich hebben”.
Ten slotte de actieradius: “Nu we op basis van de voorgaande argumenten steeds modernere af-fabriek CNG-auto’s op de markt zien, gaan de motorrendementen omhoog. Met mijn CNG Passat 1.4 TSI Twin Charger rijd ik in de praktijk 400 km op een 23 kg tank. Deze auto heeft een dedicated CNG-motor die in CNG-bedrijf bijvoorbeeld 0,5 bar meer turbodruk heeft dan in de benzine-mode. Op die manier maakt de motor gebruik van het hoge octaangetal (130) van CNG”.
Eerste publicatie door Redactie AMT op 1 okt 2009
Laatste update: 6 mei 2015
LPG personenwagens is ook een uitstervend ras, slechts 117 inschrijvingen 2015, CNG 656
Het hoogtepunt LPG lag rond 1995-2002 (+ 70.000 wagenpark) sindsdien neerwaarstse spiraal, nu wslk 15.000 nog in omloop.
Inschrijvingen van nieuwe wagens per brandstofsoort
Jaar Benzine % Diesel % LPG % Hybriden % | Aardgas | Electr. : TOTAAL
2015 189.254 37,8% 300.322 59,9% 117 0,0% 9.357 1,9% | 656 | 1.360 : 501.066
Bron: FOD Mobiliteit en Transport - FEBIAC
http://www.febiac.be/public/statistics.aspx?FID=23&lang=NL
Grootte van het voertuigenpark volgens aard (1977-2016) : http://statbel.fgov.be/nl/statistieken/cijfers/verkeer_vervoer/verkeer/voertuigpark/
Een CNG wagen krijgt ook vrijstelling van BIV en verkeerstaks tot 2020, voor een LPG wagen zit er maar 100 € vermindering in:
http://www.vlaanderen.be/nl/mobiliteit-en-openbare-werken/voertuigen/belasting-op-inverkeerstelling-en-verkeersbelasting-gewijzigd