Christophoros
Forumgemeenschap => Praatcafé => Topic gestart door: bert.covens op vrijdag 09 december 2016 - 09:10:01
-
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/3026304/2016/12/08/Bus-met-dertigtal-bejaarden-gekanteld-op-E313.dhtml?utm_source=hootsuite&utm_medium=Social&utm_campaign=socialredactie&utm_content=nieuws
http://www.gva.be/cnt/dmf20161208_02615603/zwaar-ongeval-met-bus-op-e313
http://www.gva.be/cnt/dmf20161209_02616700/crash-op-e313-schokt-burgemeester-hopelijk-is-dit-de-laatste-keer
http://www.gva.be/cnt/dmf20161208_02616505/spectaculaire-crash-op-e313-we-hoorden-stop-roepen-maar-toen-kantelde-de-bus
Uit dit laatste artikel :
Volgens de reizigers die vooraan naast de chauffeur zaten, was de man eerder al van zijn baanvak afgeweken. “Hij was volgens ons onwel geworden en begon te slingeren. Hij is even aan de kant gestopt om wat te drinken. We raadden hem aan om even te wachten, maar hij is toch doorgereden. Een paar minuten later week hij weer van zijn rijvak af en zagen we het obstakel op ons afkomen.”
Iets zegt mij, dat dit ongeval voorkomen had kunnen worden .....
-
Wie zal het zeggen? Mogelijk had de chauffeur na die pauze de indruk dat hij opnieuw geschikt was om verder te rijden.
-
Wie zal het zeggen? Mogelijk had de chauffeur na die pauze de indruk dat hij opnieuw geschikt was om verder te rijden.
Dat kan zijn, maar dergelijk gevoel is niet altijd even objectief correct.
Vergelijk het met een bellende vrachtwagenchauffeur. Die vond er ook niks mis mee, tot de KLPD hem uitnodigde in hun anonieme wagen. Daar kon hij met eigen ogen zien hoe hij over een niet geringe afstand geregeld tegen 90 km/u grotendeels op de pechstrook reed ipv de rechtse rijstrook. Die schrok ook behoorlijk van z'n eigen rijgedrag.
Of vergelijk het met iemand die onder invloed is of (te) vermoeid is, en daardoor zijn eigen vermoeidheid schromelijk onderschat en z'n eigen reactievermogen schromelijk overschat.
Laat ik het daarom anders stellen. De dag dat ik meerijd met een autocar, en ik merk dat de chauffeur afwijkend rijgedrag vertoont en zich even aan de kant zet om te drinken, ik al niet meer te happig zal zijn om nog verder te rijden met deze chauffeur. In zo'n geval hoop ik dat iemand z'n verantwoordelijkheid neemt en belet dat die chauffeur nog verder rijdt. Die passagiers hebben hem gevraagd nog even te wachten. Iets zegt mij, dat ze dan toch al nattigheid gevoeld hebben ....
-
Mss is bovenstaande wat ongenuanceerd.
Ik kan mij héél goed inbeelden dat die chauffeur het gevoel had dat hij weer verder kon.
Maar als ik lees, dat 1 of meerdere passagiers hem letterlijk vroegen nog even te wachten ...
De passagiers hadden afwijkend rijgedrag vastgesteld, hadden gezien dat de chauffeur een glas water dronk om wat te bekomen. Ze vràgen hem om nog even te wachten. Dat geeft mij het idee, dat die passagiers ergens redenen hadden om te twijfelen of het veilig genoeg was om weer te vertrekken. Mss was dàt wel het moment geweest om het niet meer te vragen, maar het te EISEN.
Als ik -om welke reden dan ook- twijfel of iemand wel in staat is om veilig te vertrekken, dan stap ik alvast niet in. En ben ik eerder geneigd om hem/haar te verhinderen om nog te vertrekken. En de reden maakt me dan eigenlijk zelfs niet echt uit:
- (te) vermoeid
- onder invloed van drank, drugs, of bepaalde geneesmiddelen
- emoties (angst, paniek, woede, verdriet, ....)
- ....
Daarom stel ik mij de vraag : was dit ongeval niet te voorkomen ?
-
In geval van twijfel kan men inderdaad beter het zekere voor het onzekere nemen. Het ware wellicht beter geweest om die chauffeur diezelfde dag niet meer te laten rijden en hem even te laten onderzoeken door een dokter. Want het ongeval had veel meer slachtoffers kunnen veroorzaken.
-
Chauffeur zou een bloeddrukval gekend hebben. Voelde zich wat misselijk, heeft zelfs een keer gebraakt. Na wat water gedronken te hebben, dacht hij dat wel verder kon. Hijzelf had eerder het idee dat hij iets gegeten had wat hem slecht bekomen was, maar de oorzaak was dus een bloeddrukval.
http://www.gva.be/cnt/dmf20161210_02619055/buscrash-e313-chauffeur-56-kreeg-bloeddrukval-tijdens-het-rijden