Christophoros
Forumgemeenschap => Praatcafé => Topic gestart door: JC op woensdag 18 januari 2017 - 19:50:58
-
Ik heb hier al meermaals gemeld dat ik last heb van een saboteur. Ik heb een lekke band om de 30 000 km, fietsbanden staan regelmatig plat, remmen van de fiets worden gesaboteerd, ...
In het praatcafé beschreef ik al dat de gaskabel van mijn moto was geknapt. Deze namiddag heb ik de moto naar de garage gebracht en daar is men formeel: sabotage. De beschermende buis waardoor de kabel loopt is doorgesneden of gezaagd. Het is wel stuntelig uitgevoerd maar niettemin, het is geen normale slijtage. Deze garage met zeer veel ervaring, trouwens ook bij dit specifieke mototype hadden dit probleem nog nooit gezien. Ik moet er niet aan denken wat er gebeurd zou zijn had hij bv. de remmen gesaboteerd! Dit samen met het stuntelig uitvoeren doet me dan ook vermoeden dat het iemand is met weinig kennis van moto's en misschien maar gelukkig.
Ik ga aangifte doen bij de politie en hopelijk heb ik die gore klootzak snel te pakken!
-
Binnenkort zullen de nacht-jacht camera's weer in de ALDI liggen denk ik,ga er mij zo ene kopen, heb hier last van ene met lange vingers, vanalles los uit mijn tuin verdwijnt, ook mijn brandhout, moet niet ver zoeken wie maar heb het nog niet kunnen vaststellen, die gaat bleiten als ik die pak. Misschien ook zoiets omhoog hangen?
-
Het lijstje is té lang geworden. Bovendien : je garagist van je motorfiets had wellicht géén weet van de eerdere incidenten waarvan je al het slachtoffer was. En toch komt hij al snel tot deze éénduidige conclusie :
sabotage.
Dit kan geen toeval meer zijn .....
Laat hem mss zijn bevindingen op papier zetten, trek eventueel wat foto's als bewijs van de opzettelijke sabotage. Mocht je dan ooit de dader te pakken hebben, dan heb je mss toch al iets of wat overtuigende aanwijzingen ....
-
Kijk in ieder geval maar bij ieder vertrek je remleidingen na.
Even proberen te remmen volstaat niet. Er zijn gasten die de achterste remleiding afkoppelen en er een plug in steken. Je hebt voldoende remdruk tot je eens krachtig moet remmen, dan vliegt de plug er uit en heb je geen remdruk meer.
-
Dat is pure moordpoging.
-
Kijk in ieder geval maar bij ieder vertrek je remleidingen na.
Even proberen te remmen volstaat niet. Er zijn gasten die de achterste remleiding afkoppelen en er een plug in steken. Je hebt voldoende remdruk tot je eens krachtig moet remmen, dan vliegt de plug er uit en heb je geen remdruk meer.
Het wordt te gek! Elke keer ik vertrek met de auto ga ik kijken of er geen schroeven achter de banden zitten. De moto inspecteer ik altijd kort voor ik vertrek. Ik heb natuurlijk een sterk vermoeden wie het is en ik weet dat die persoon gaan kaas heeft gegeten van techniek. Het probleem met de remleiding zal niet snel voorkomen.
Ik ga nu een hoes over de moto hangen die op slot kan. Zo moet er al meer moeite gedaan worden om aan de moto te geraken. Als de hoes stuk is dan kan je al wel iets vermoeden.
Ik heb de garage de opdracht gegeven om de moto zeer grondig na te kijken. Hij had trouwens toch een groot nazicht nodig.
-
Geen kaas gegeten van mechanica. Maar GVD blijkbaar wél leep genoeg om het vooralsnog te doen zonder betrapt te worden, de gladde paling.
-
De moto is terug thuis ;D.
Ik heb ineens een groot onderhoud laten uitvoeren, dat was nodig!
- gaskabel vervangen
- remblokken vervangen
- balhoofd bijgeregeld
- probleempje met voor vering opgelost
- oliewissel
- oliefilter
- luchtfilter
- nieuwe ketting
- nieuwe tandwielen
- nieuwe bougies
Allemaal redelijk standaard zaken. Wel heeft die garage twee weken moeten wachten op de tandwielen. Dat begrijp ik niet. Ik rijd met een standaard moto waar ze er daar veel van verkopen in de garage, ze zijn trouwens Kawasaki verdeler. Hoe komt het dat ze die niet in stock hebben en hoe komt het dat ze zo lang moeten wachten. Wat gespeur via jaarrekeningen e.d. leert mij dat de garage in slechte papieren zit. Daarom dat ik mijn moto daar zo snel mogelijk wilde weghebben. Dit leverde me wel een ritje op in de sneeuw. De wegen waren nog vrij en mits aanpassing van de rijstijl hoeft dat geen probleem te zijn.
-
Voor mijn Honda van 87 had ik tandwielen en ketting op een paar dagen binnen, japparts.nl
-
Het was te verwachten, de Model X werd het slachtoffer van sabotage! Achterband werd in de flank gestoken, ik vermoed een mes met kartels. En dan te denken dat ik daarstraks nog 240 km/u heb gereden. Zoveelste gevalletje van sabotage!
-
Het was te verwachten, de Model X werd het slachtoffer van sabotage! Achterband werd in de flank gestoken, ik vermoed een mes met kartels. En dan te denken dat ik daarstraks nog 240 km/u heb gereden. Zoveelste gevalletje van sabotage!
Ach nee...
Hij heeft wellicht nog niet zoveel kilometers gereden, zodat je kunt volstaan met die ene band te vervangen. En je bent uiteraard omnium verzekerd.
Als het geen run flat tyre is en hij begeeft het bij 240 km/h, dan heb je wel stalen zenuwen, uiterste precisie bij het sturen en een flinke portie geluk nodig om veilig aan de kant te geraken.
Het is nu toch al meer dan tijd dat het eindelijk eens ophoudt met die baldadigheden.
-
Dit kan toch niet meer ... :o
De hoeveelste keer is dat al intussen ?
Ik weet niet hoe je woont, maar is 't mogelijk om zo'n "wild life camera" verdekt op te hangen ?
Eventueel een bewakingscamera vanaf een raam bij jou naar de auto gericht ?
Die kunnen zonder probleem dag en nacht foto's/filmpjes maken.
Of een dashboard camera (voor en achter) installeren ? (ook handig onderweg bij ongelukken of agressie)
Wat zegt de politie ?
Is het mogelijk om de signalen van de aanwezige gsm's te vergelijken op al die dagen van de voorbije sabotages ?
Kan men mogelijk al een selectie maken van "die gsm-signalen waren er al zeker op die sabotage-dagen", in de hoop dat je niet in een druk(ker) bevolkt gebied woont.
-
Ik ben net thuisgekomen van Duitsland. Omwille van de schade aan de achterband heb ik de snelheid in Duitsland beperkt, dat scheelt dan gelukkig weer wat in laadtijd. Mijn moto stond thuis op de binnenkoer en ik heb die daarstraks al een eerste oppervlakkige inspectie gegeven, voor zover dat kan met een zaklamp. Mijn remleidingen van de schijfremmen vooraan lijken in orde. Deze zijn echter bevestigt met clipjes op het spatbord. Dit heeft niet direct een functioneel nut. Enkele weken geleden heb ik de moto nog een grondige poetsbeurt gegeven en ik weet zeker dat de clipjes toen nog vastzaten. Dit is immers iets wat je eigenlijk niet kan missen. De clipjes zijn in de 14 maanden dat ik de moto heb nog nooit losgekomen. Deze avond heb ik beide clips los gevonden. Het is een kwestie van ze gewoon terug vast te klikken op het spatbord.
Morgen volgt een grondige inspectie voor ik naar het werk vertrek. Misschien zie ik spoken, maar je kan niet voorzichtig genoeg zijn. Iemand deinst er niet voor terug om het leven van mijn gezin in gevaar te brengen. Bovendien doet hij dat ook met een andere bewoner van de blok hier. Hopelijk krijg ik hem snel te pakken!
-
De kerel heeft wellicht geprobeerd om je remleidingen los te trekken. Een persoon die banden en remleidingen beschadigt, is een gewetenloos en gevaarlijk iemand. Ik vrees dat je met een psychopaat te doen hebt.
-
De Tesla staat nu bijna 2 maanden voor de deur. De volgende beschadiging aan de banden is een feit. In de achterband zit een schroef of een spijker. Ik zal wel weer eens bij de bandenboer passeren om het na te kijken. Ik durf het stuk metaal er niet uit te trekken, kans is zeer groot dat de band volledig leeg loopt! 6000 km en een serieuze snede in de flank en een schroef/spijker in het loopvlak! Toeval? Ik dacht het niet!
-
Ja, als je het stuk metaal er uittrekt, is de kans groot dat de lucht uit de band ontstnapt.
Hopen dat de band nog hersteld kan worden. Bij mijn BMW dealer weigeren ze om een rubberen stop in dat gat te persen, want bij hoge snelheid kan die eruit vliegen.
-
Weer lek! Deze keer is het de voorband van de moto. Het is natuurlijk nog niet zeker of het effectief sabotage is. Ik ga morgen wel eens naar de lokale bandenboer. Gelukkig waren de banden toch bijna aan het einde van hun leven en het is niet verkeerd met het winterweer dat op komst is om nieuwe banden te plaatsen. Indien winterbanden mogelijk zijn ga ik daar zeker voor kiezen.
Als iemand een bepaald merk/type wil aanraden dan hoor ik het graag!
Gelukkig herkende ik heel snel de symptomen van een te platte voorband. De moto begint een beetje te zwalpen en wringt echt tegen in de bochten. Gelukkig liep hij niet heel snel leeg. De laatste km naar huis heb ik kunnen halen door de band aan een tankstation op te pompen. Met een rustig tempo heb ik de laatste 5 km naar huis kunnen rijden. Hij stond toen nog niet volledig plat. Ik heb een motozaak op 1,5 km van de deur waar men ook banden plaatst. Normaal moet ik dat kunnen halen zonder risico te lopen en anders wandel ik de moto wel tot daar!
-
https://www.reifendirekt.de/Motorradreifen_Winterreifen.html
-
Mijn vrouw kloeg dat de remmen van haar fiets nauwelijks werkten. Ze rijdt met een goedkope fiets en de remmen zijn niet echt van goede kwaliteit waardoor ik ze regelmatig wat moet bijregelen. Tijdens het bijregelen zag ik dat de achterste remkabel doorgeknapt was.
Het schadepatroon lijkt zeer fel op wat ik aan de gaskabel van mijn moto terug vond een jaar geleden. Een remkabel kan beschadigd geraken, maar deze fiets is niet zo oud en meestal knappen deze kabels op een plek waar de kabel tegen iets schuurt, dat is hier niet het geval.
Gezien de herhaalde sabotages aan voertuigen ben ik geneigd dit ook aan sabotage toe te schrijven. De remkabel is bijvoorbeeld niet uitgerafeld maar gewoon doorgeknapt.
-
Stalen remkabel steken, die rekt zo hard niet als inox.
-
Stalen remkabel steken, die rekt zo hard niet als inox.
Neen, maar hij kan even goed doorgeknipt worden.
Joeri toch, vreselijk als je met zo iemand in je buurt moet leven. Het gaat niet om de prijs van een remkabel, maar over de ongerustheid over wat die crimineel wanneer de volgende keer gaat uithalen.
In dit filmpje (https://www.youtube.com/watch?v=3ueXhXdxCEg), van 03:15 tot 06:15, zie je een ongewone vorm van sabotage: er werd een gat in het motoroliecarter geboord.
-
Het kan natuurlijk toeval zijn, maar er staat weer een band van mijn auto lek. Zoals verwacht, achteraan en ja, er zit weer een schroef in. Deze schroeven zien er telkens als nieuw uit, het zijn dus geen schroeven doe al een tijdje op de weg liggen en die ik ergens heb opgepikt.
Deze morgend praatte ik even met een buurvrouw, zij heeft hetzelfde problem, meerdere lekke banden aan hun overtuigen en telkens nieuwe schroeven.
Zucht, het stopt niet. Een camera zou kunnen helpen, maar in de gemeenschappelijke ruimte schept dit legale problemen. Een buurman gaat hier gegarandeerd direct op springen. Bovendien gebeurt het niet zo frequent en zou ik nu enkele dagen tot weken video moeten terugkijken. Vorige week dacht ik dat ik een licht 'geklop' hoorde aan één van de wielen, maar ik kon niets vinden. Wellicht zit de schroef er van toen al in.
-
Vreselijk.
Ook al heb je dan geen waterdicht bewijs: kan de wijkinspecteur eens niet met die man gaan praten?
-
Maken dat er een camera staat of meerdere. Niets van aantrekken dat u een stukje van de openbare weg filmt. Zolang de beelden maar alleen bekeken worden door u en de politie / rechtbank.
Gezien u blijkbaar niet de enigste in de buurt bent die problemen heeft - daar ook een camera 'laten' plaatsen.
Hopelijk hebt u van alle vorige feiten aangifte gedaan bij politie. Een schroef in loopvlak is redelijk raar.
Sneden in zijvlak is zo wie zo vernieling van roerend goed.
De remleiding van fiets en moto hadden zeker als bewijs kunnen gebruikt worden om type van snijmateriaal te bepalen.
-
Het is in ieder geval verwerpelijk.
Waarom doet hij zoiets ? Wat wil hij jullie duidelijk maken ? Zelfs dààr heeft iedereen het raden naar, als ik het goed begrijp ?
Niet dat 't dan ook maar iets of wat goed te praten zou zijn. Maar nu zijn z'n daden niet enkel duur voor jullie, vervelend (en soms zelfs ronduit gevaarlijk !). Ze zijn bovendien dan ook nog 's zinloos, want geen zinnig mens kan begrijpen wat hem nu eigenlijk dwars zit.
-
Er zijn nu eenmaal mensen die er plezier in scheppen om anderen het leven zuur te maken. Maar er moet daar uiteindelijk toch eens op één of andere manier paal en perk kunnen aan gesteld worden.
-
Nu heeft een andere buurman een schroef in zijn achterband gevonden. Het stopt niet! Trouwens weer rechts achter, gezien de plaats waar hij parkeert is dit de plek waar de kans om gezien te worden het kleinst is. Van de 10 bewoners die hun wagen op de binnenkoer zetten zijn er nu al 4 het slachtoffer geworden van de vijzensteker. Gezien dit spelletje al een tiental jaren duurt kunnen we gaan elimineren, ervan uitgaande dat de vijzensteker geen vijzen in zijn eigen banden steekt. Trouwens, de 3 andere slachtoffers wonen hier nog geen 10 jaar en dan zou ik het zijn, ik ben de enige van de 4 die hier al meer dan 10 jaar woont (> 17 jaar ondertussen). Van de bewoners die er 10 jaar geleden woonden en die geen slachtoffer zijn geworden zijn er nog maar 3 over! De persoon die ik het meest verdenk zit bij die drie!
-
Het is meer dan hoog tijd dat die kerel opgepakt wordt!
-
Gezien privé terrein kan u toch een camera plaatsen vb in uw appartement richting staanplaatsen.
Dit om te zien of er geen gras tussen de stenen groeit.
-
Gezien privé terrein kan u toch een camera plaatsen vb in uw appartement richting staanplaatsen.
Dit om te zien of er geen gras tussen de stenen groeit.
Dat zou kunnen, maar het zicht op de binnenkoer vanuit mijn ramen is beperkt door een aantal bomen en struiken. Bovendien heb ik via de syndicusvergadering gevraagd om een camera te plaatsen, maar de stemming hierover was negatief. Ik had dit advies gekregen van de politie. Ik verwacht van enkele bewoners dat ze een probleem zullen maken over deze camera's in het kader van privacy. De beelden van deze camera's zouden trouwens niet veel oplossen omdat het soms lang kan duren vooraleer je merkt dat er een schroef in je band zit. Ik vrees dat we de persoon op heterdaad moeten betrappen!
-
Ik weet niet of je ...
-een continu registrerende dash-cam voor+achter hebt ?
Zo ene die alles registreert indien er iemand binnen een bepaalde afstand de wagen benadert ...
Na parkeren "leeft" die dash-cam van de eigen en wagenbatterij, en die is bij je Tesla groot genoeg om bwvs onafgebroken een jaar te registreren :D
En daar heeft een AV / syndicus niets op te zeggen, maar vertel het dan ook aan niemand want dan zal die niet mee toeslaan.
-eventueel zo'n "wildlife"-camera in je persoonlijk parkeervak installeren die enkel jouw ruimte registreert / fotografeert (voor de andere delen kan je de lens afplakken) ?
Ik hoop dat je die liever gisteren dan vandaag kan ontmaskeren maar ...
[advocaat vd duivel]
als ik die klojo was en me niet verdacht wil maken ...
indien mijn banden aan vervanging toe zijn, zou ik "toevallig de avond voor een vrije dag" zoiets bij mijn wagen forceren
in de voormiddag het "ontdekken" en dan als onschuldig schaap meedoen met "alweer een sabotage" en weg is de mogelijke verdachtmaking van mij
je zegt "al tien jaar", dus **ik** zou dat dan al 2x zo'n toneeltje opvoeren, ik rij 5 jaar / 100.000km per set
wagen laten takelen, of eventueel door een buur met de band(en) om nieuwe rijden, als 't efkes kan door de verzekering betaalt (gedekt voor vandalisme) ...
de verlofdag is toch lang genoeg om dat allemaal te regelen ... en geluk bij een ongeluk had **ik** toch een verlofdag ...
[/advocaat vd duivel]
Sorry ... mss wat te veel Columbo/Monk gezien ...
Hopelijk is die niet zo slim en is die idd een van je drie verdachten !
Enig idee wat die dan kan verwachten bij betrappen ?
Alle vorige schade en zo vergoeden plus ... ?
-
Enig idee wat die dan kan verwachten bij betrappen ?
Alle vorige schade en zo vergoeden plus ... ?
Weinig kans toe ....
Tegenpartij is nog altijd onschuldig, tot bewijs van het tegendeel.
Wie iets wil vorderen, zal moeten bewijzen. Dat betekent concreet, bewijzen dat :
* dat hij schade geleden heeft
* dat diegene tegen wie men klacht wil indienen, een fout begaan heeft (in dit geval : vandalisme oa door het platsteken van banden)
* dat er een oorzakelijk verband bestaat tussen de begane fout enerzijds, en het schadegeval anderzijds
Van hoeveel van de schadegevallen is er nog iets op papier ? bvb Klacht ingediend bij de politie, opgemaakt schade-bestek, factuur, ... ?
Het is immers pas na méér dan 1 incident op té korte tijd, dat er een belletje is gaan rinkelen dat zulks geen toeval meer kon zijn. Dus voor die éérste schadegevallen, zal het moeilijk te bewijzen zijn dat zij het gevolg waren van vandalisme. Laat staan, dat er ook nog bewezen kan worden WIE daarvoor verantwoordelijk is. En zelfs als de dader NU nog betrapt wordt ... is de kans bijzonder klein dat men onomstotelijk gaat kunnen bewijzen dat dezélfde dader ook voor àlle overige geclaimde schadegevallen verantwoordelijk is. Een béétje advocaat die hem aanraadt om 1 of 2 schadegevallen toe te geven, en alle overige staalhard te blijven ontkennen ....
Ik zou in ieder geval zoveel mogelijk bewijsmateriaal verzamelen. Telkenmale klacht indienen. En van alle herstellingen in het kader van vandalisme facturen bijhouden. En hopen dat alle benadeelde buren hetzélfde doen.
Nu, zo op het eerste gezicht denk ik dat JC en de overige benadeelden al héél blij zullen mogen zijn in geval de dader na een betrapping op heterdaad eindelijk stopt met z'n kuren. Al wat ze daarbovenop nog teruggevorderd zouden kunnen krijgen, zou uiteraard mooi meegenomen zijn. Maar om 1 of andere reden, denk ik dat het héél moeilijk wordt om àlles terug gevorderd te krijgen.
-
Ik ken na 10 jaar de Belgische wetten niet zo goed meer. Maar heeft zoiets alleen maar een burgerlijk luik (schade vergoeden)? Is er ook geen strafrechterlijk aspect? Hier in Duitsland is "Sachbeschädigung" een Straftat (te vergelijken met een correctioneel misdrijf in België), anders had ik hier naast ons al lang de bomen van de boer geveld en ze betaald.