Christophoros

Verkeersvragen en -discussies => Voertuig- en rijtechnieken => Topic gestart door: jozef op maandag 30 januari 2017 - 19:02:50

Titel: Stroom zal tegen 2030 dubbel zo duur zijn
Bericht door: jozef op maandag 30 januari 2017 - 19:02:50
Citaat van: GVA
Stroom zal tegen 2030 dubbel zo duur zijn

Een uitstap uit nucleaire energie en het overschakelen naar hernieuwbare energie zal de kost van de elektriciteit verdubbelen tegen 2030. Dat is de uitkomst van een studie van onderzoeksinstelling EnergyVille in opdracht van Febeliec, de industriële energieverbruikers.

Daar gaat het onfeilbare tooltje om de totale kosten van een wagen te berekenen al!  ;D

De verdubbeling van de stroomprijs gaat ervoor zorgen dat velen een ekektrische wagen niet meer kunnen betalen, en velen die er één hebben de stroom niet meer kunnen betalen.  :D
Titel: Re: Stroom zal tegen 2030 dubbel zo duur zijn
Bericht door: Michel op dinsdag 31 januari 2017 - 16:55:15
"Pure bangmakerij" volgens minister Tommelein, en volgens de VREG "heel voorbarig".
Dit hebben ze reeds verleden jaar gezegd.

Citaat
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2831083
 29/11/2016 -

Vlaams minister van Energie Bart Tommelein (Open VLD) noemt de cijfers van SP.A over de mogelijke verhoging van de stroomfactuur "voorbarig". Tommelein verwijt de partij zelfs pure "bangmakerij". Ook energieregulator VREG benadrukt dat alles nog "heel voorbarig" is.

Vlaams minister van Energie Bart Tommelein is niet opgezet met die expliciete waarschuwing. "Het is ongelooflijk cynisch dat de partij die de miljardenput van de groenestroomcertificaten heeft veroorzaakt nu mensen probeert bang te maken over een "mogelijke" stijging van de energiefactuur."

tegen 2030 ? LOL. Wat zal er niet "tweemaal zo duur zijn" tegen 2030 ? rararara fossiele brandstoffen mss?
Titel: Re: Stroom zal tegen 2030 dubbel zo duur zijn
Bericht door: JC op dinsdag 31 januari 2017 - 23:16:13
Het wordt stilaan tijd om volledig off-grid te gaan. Ik heb het al uitgerekend en het is mogelijk, mits je natuurlijk een huis hebt met mogelijkheden. Ik heb het zelfs uitgerekend bij een verbruik van 20 kWh/dag, dan kan je ineens je elektrische wagen laden! Zelfs dan is het mogelijk. Daarvoor heb je met de huidige techniek toch al meer dan 100 m2 aan panelen nodig, maar dat zal in de toekomst alleen maar verminderen. Zet een batterij in de kelder die het surplus opvangt en je bent er.
Je bent ook ineens verlost van de overheid die er duidelijk niet in slaagt om de energie-voorziening van dit landje deftig te beheren. Momenteel importeren we zo'n 20 à 30% van de elektriciteit uit Nederland en Frankrijk. In plaats van te investeren in extra capaciteit legt men extra connecties aan met de buurlanden. Zo worden we een speelbal van hun energiebeleid.
Titel: Re: Stroom zal tegen 2030 dubbel zo duur zijn
Bericht door: jozef op woensdag 01 februari 2017 - 00:41:12
tegen 2030 ? LOL. Wat zal er niet "tweemaal zo duur zijn" tegen 2030 ? rararara fossiele brandstoffen mss?

Ik neem aan dat EnergyVille uitgaat van de huidige geldwaarde, en met de inflatiie erbij de verhoging uiteraard nog groter zal uitvallen.

Nu ja: waar rook is, is vuur... (zei De Witte, en hij keek naar een paardenvijg).

Alleszins is alvast het fabeltje van de gratis stroom inmiddels opgedoekt voor nieuwe Tesla-rijders.

Joeri, jouw idee is leuk, maar hoeveel mensen gaan dat kunnen doen?
Titel: Re: Stroom zal tegen 2030 dubbel zo duur zijn
Bericht door: JC op woensdag 01 februari 2017 - 01:57:19
tegen 2030 ? LOL. Wat zal er niet "tweemaal zo duur zijn" tegen 2030 ? rararara fossiele brandstoffen mss?

Ik neem aan dat EnergyVille uitgaat van de huidige geldwaarde, en met de inflatiie erbij de verhoging uiteraard nog groter zal uitvallen.

Nu ja: waar rook is, is vuur... (zei De Witte, en hij keek naar een paardenvijg).

Alleszins is alvast het fabeltje van de gratis stroom inmiddels opgedoekt voor nieuwe Tesla-rijders.

Joeri, jouw idee is leuk, maar hoeveel mensen gaan dat kunnen doen?

Een groot gedeelte van de bevolking zal dit kunnen. Het enige dat je nodig hebt is een dakoppervlak dat groot genoeg is. Als ik naar mijn huidige situatie kijk dan ziet het er zelfs beter uit. Ik verbruik ongeveer 4 kWh per dag aan elektriciteit. Ik ben er trots op dat mijn elektriciteitsfactuur in de laatste 16 jaar niet is gestegen. Dit heb ik mogelijk gemaakt door constant zuinige toestellen te kopen. Mits de juiste educatie en aanmoedigingen van de overheid is dit mogelijk. Grofweg kan je stellen dat je off-grid kan gaan wanneer je een zonnepaneel kan leggen van ongeveer evenveel kW-piek dan je verbruik in kWh, in dit geval dus 4 kWp. Met de huidige zonnepanelen heb je dan zo'n 16 m2 nodig als ze goed georiënteerd zijn. Zelfs een klein rijhuisje kan dat!
In de grote appartementsgebouwen zal je er niet geraken, dan moet je de panelen ergens anders gaan leggen en gaan de voordelen van off-grid weg. Dit brengt ons op het enige probleem dat we momenteel hebben, overbevolking. Helaas is dat niet iets dat je snel oplost. Wie staat te springen om een adequate rem te zetten op de bevolkingsgroei? Zeker met de influx van aanhangers van één of andere woestijnprofeet...
Titel: Re: Stroom zal tegen 2030 dubbel zo duur zijn
Bericht door: KV op woensdag 01 februari 2017 - 09:03:21
alleen al het idee "zet een batterij in je kelder" doet me huiveren
Titel: Re: Stroom zal tegen 2030 dubbel zo duur zijn
Bericht door: Michel op woensdag 01 februari 2017 - 11:27:57
alleen al het idee "zet een batterij in je kelder" doet me huiveren

Beter de powerwall 2.0 (nieuwe versie lost de 10 kWh-versie af) aan de muur hangen in de huisgarage, best naast de stroomkast.  ;)

Citaat
https://www.tesla.com/nl_BE/powerwall?redirect=no

Eén Powerwall van 14 kWh à € 6.300
Installatie en ondersteunende hardware vanaf € 1.250
Geschatte totaalprijs € 7.550*
€ 450 aanbetaling per Powerwall vereist
*Inclusief schatting van € 1.300 voor btw
De totale kosten zijn exclusief vergunningen, andere bijkomende kosten en zonne-energiesysteem
Installaties in België starten in maart 2017
In bepaalde landen fors gesubsidieerd indien men (deels) voor zijn eigen stroom zorgt, bvb Zweden waar men minder dan 3000 € voor dezelfde powerwall 2.0 betaald, subsidie loopt tot einde 2019:
Citaat
http://teslamag.de/news/schweden-kauf-einer-powerwall-2-vom-staat-subventioniert-10810

In Schweden Kostet Teslas neuer Batteriespeicher 61.000 Schwedische Kronen oder umgerechnet circa 6.250 Euro. Inklusive Installationskosten werden insgesamt 73.300 Schwedische Kronen bzw. circa 7.100 Euro fällig. Wenn man hierbei die Förderung abrechnet (60%), muss ein Hausbesitzer weniger als 3.000 Euro aus eigener Tasche für die Powerwall 2 zahlen.

Mit dieser Subventionsmaßnahme, die bis Ende 2019 laufen soll, will sich Schweden weiter dem Ziel nähern, bis 2040 völlig unabhängig von fossilen Brennstoffen zu sein. Die ersten Powerwall 2 von Tesla werden Mitte nächsten Jahres in Schweden erwartet. Tesla wird somit zweieinhalb Jahre von diesem Förderprogramm profitieren, welches die Verkäufe stark beeinflussen dürfte.

Hier nog een test van de toen 93 beste thuisbatterijen:
Nederlandse tekst en uitleg:
http://www.thuisbatterijvergelijken.nl/de-beste-thuisbatterij-dit-zijn-de-belangrijkste-feiten
bron: http://www.wiwo.de/technologie/green/tech/grosser-vergleich-das-sind-die-93-besten-stromspeicher-fuer-zuhause/13744182.html
Titel: Re: Stroom zal tegen 2030 dubbel zo duur zijn
Bericht door: KV op woensdag 01 februari 2017 - 11:38:07
batterijen, ja, die zijn véél beter voor het milieu  ::)

en dan is er nog dit, ook erg hoopgevend:
Citaat
The Powerwall comes with an unlimited 10-year warranty that assumes your battery is used for daily charging and draining. However, Tesla does not currently offer any coverage related to how much capacity the battery will lose during that time.

Tesla’s battery technology is similar to other rechargeable batteries both large and small: as time goes on, the battery loses some of its ability to hold a charge. Think of how the battery life of a brand-new smartphone compares to one that is a few years old. As you continually charge and drain your phone’s battery, it starts to lose some of its ability to hold a charge.

Tesla battery life will deteriorate in the same way. That isn’t an indicator of a product flaw – all batteries lose some of their ability to hold a charge over time, whether it’s an electric vehicle battery, a home energy battery, or a rechargeable AA battery. However, many of the other solar batteries for home use that are on the market do come with warranties that guarantee a certain amount of storage capacity.

While the warranty isn’t the only criterion to evaluate when choosing a solar battery for your home, it should be one factor under consideration when making an investment in solar-plus-storage.
Titel: Re: Stroom zal tegen 2030 dubbel zo duur zijn
Bericht door: Michel op woensdag 01 februari 2017 - 11:55:00
en dan is er nog dit, ook erg hoopgevend:
Zeker niets voor jou KV, dan blijft er al ietsje meer kWh over voor andere...
Titel: Re: Stroom zal tegen 2030 dubbel zo duur zijn
Bericht door: KV op woensdag 01 februari 2017 - 12:12:00
en dan is er nog dit, ook erg hoopgevend:
Zeker niets voor jou KV, dan blijft er al ietsje meer kWh over voor andere...
vind je dat grappig ? Sorry dat ik realistisch ben ...
Titel: Re: Stroom zal tegen 2030 dubbel zo duur zijn
Bericht door: Michel op woensdag 01 februari 2017 - 13:31:34
en dan is er nog dit, ook erg hoopgevend:
Zeker niets voor jou KV, dan blijft er al ietsje meer kWh over voor andere...
vind je dat grappig ? Sorry dat ik realistisch ben ...
Ik weet niet KV, maar quasi iedereen werkt toch met oplaadbare batterijen in huis?

Of gebruik jij ook nog wegwerp-accuutjes 1,5 V?

Kijk KV als de stroom van het net veel duurder gaat worden gaan steeds meer mensen off-grid gaan, niet volledig off grid maar 80-90 % is wel realistisch met de huidige moderne Powerwall en PV-panelen.

Men spreekt zelfs al van volledige onafhankelijkheid van het stroomnet (100 % off grid):
Citaat
http://www.photovoltaik.eu/Archiv/Meldungsarchiv/13-Tipps-zur-Selbstversorgung-ohne-Stromnetz,QUlEPTcxMjIyNyZNSUQ9MTEwOTQ5.html

13 Tipps zur Selbstversorgung ohne Stromnetz

Komplettsysteme zur eigenversorgung müssen genau auf den Strom-und Wärmeverbrauch im Haus abgestimmt sein.
13.01.2017
13 Tipps für Menschen, die wirklich unabhängig sein wollen.

Dus laat de overheid maar prutsen en sukkelen met hun stroomverzorging...

Natuurlijk kan BE meer directe stroomverbindingen (laten) leggen met landen die meer (overtollige) stroom aan te bieden hebben.
Dan kunnen de oudste kerncentrales zelfs dicht...
Titel: Re: Stroom zal tegen 2030 dubbel zo duur zijn
Bericht door: KV op woensdag 01 februari 2017 - 14:08:13
en dan is er nog dit, ook erg hoopgevend:
Zeker niets voor jou KV, dan blijft er al ietsje meer kWh over voor andere...
vind je dat grappig ? Sorry dat ik realistisch ben ...
Ik weet niet KV, maar quasi iedereen werkt toch met oplaadbare batterijen in huis?
ja, maar zo een 1.5 V batterijtje kost wel wat minder.  En als die niet goed genoeg meer zijn koop je gewoon andere.  Ik vind niet dat die verglijking op gaat.  Voor mijn wandel GPS heb ik 3 sets AA, zodat ik onderweg nooit zonder val.  Ik denk niet dat ik 3 Tesla's aan de muur ga hangen
Titel: Re: Stroom zal tegen 2030 dubbel zo duur zijn
Bericht door: Michel op woensdag 01 februari 2017 - 15:04:51
en dan is er nog dit, ook erg hoopgevend:
Zeker niets voor jou KV, dan blijft er al ietsje meer kWh over voor andere...
vind je dat grappig ? Sorry dat ik realistisch ben ...
Ik weet niet KV, maar quasi iedereen werkt toch met oplaadbare batterijen in huis?
ja, maar zo een 1.5 V batterijtje kost wel wat minder.  En als die niet goed genoeg meer zijn koop je gewoon andere.  Ik vind niet dat die verglijking op gaat.  Voor mijn wandel GPS heb ik 3 sets AA, zodat ik onderweg nooit zonder val.
één batterijtje? Maar als je er veel hebt kosten die wegwerpdingen  - slecht voor het milieu - heel wat meer.

We gebruiken thuis oplaadbare batterijen (AAA + AA) voor: even nadenken...
- draadloze draagbare huisbel 3 x AA
- 4 klokken, waarvan ene antiek en omgebouwd, per klok 1 AA dus 4 AA
- Afstandsbedieningen TV + digicorder, 3 + 2 x AAA´s maakt 5 AAA;
- 2e TV + Hifi in andere kamer, ook nog eens beide afstandsbediening, tesamen 4 AAA´s.
- Draadloze laptopmuis 2 x AAA´s
- Draagbare huistelefoon 2 AAA´s (maar die zit meestal in zijn standplaats)
: mss vergeet ik nog wat soit, maakt 7 AA en 13 AAA´s.

Welke ik het meeste terug moet bijladen? Ik heb natuurlijk een setje van 4 AAA´s en 4 AA in reserve om onmiddellijk te switchen als de muis rood oplicht of als de afstandsbediening nalaat, de andere dingen houden het veel langer uit, ook door minder gebruik.

De TV-digicorder-afstandsbediening en natuurlijk de laptop-muis, pakweg om de 1 à 3 weken opladen, ik ga er eens op letten.
Anders moet ik om de x-weken die wegwerpdingen kopen, of die liggen maar ergens in een kast en verliezen daar aan energie.

De grootste batterijen Li-ions zijn er 1 +1  zijn voor de electrische grasmaaier, daar kan men blijven mee maaien, want terwijl ene laadt maait men met de andere.

Verder nog de vaste oplaadbare batterijen in...
euh 2 handy´s, kruimeldief, en euh 2 laptops natuurlijk, waarvan ene veel gebruikt wordt...

Citaat
Ik denk niet dat ik 3 Tesla's aan de muur ga hangen
Ik ook niet...
 
3 Tesla´s aan de muur?  ??? ::)

De zwaarste nieuwe powerwall 2.0 van Tesla heeft 14 kWh capaciteit (afgerond), de kleine versie 7 kWh afgerond:
Citaat
https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Powerwall
Model   Technology   Price (US$) b   Capacity (kWh)   Power
Powerwall 1   lithium-ion   US$ 3,000    6.4 kWh   7 kW peak / 5 kW continuous
Powerwall 2   lithium-ion   US$ 5,500   13.5 kWh 7 kW peak / 5 kW continuous

Citaat
Powerwall 2
Met twee keer de energiedichtheid van onze eerste thuisbatterij kan Powerwall 2 uw huis de hele nacht van zonne-energie voorzien en een energie onafhankelijk thuis creëren. Powerwall 2 is compact, schaalbaar en beschikt over een ingebouwde omvormer. Dit zorgt ervoor dat de batterij zowel binnen als buiten eenvoudig kan worden geïnstalleerd.
Powerwall 2 is een batterij voor woningen en kleine bedrijven waarin zonne-energie wordt opgeslagen. De batterij levert deze schone, betrouwbare energie als de zon niet schijnt. Wordt energie onafhankelijk door Powerwall met zonnepanelen te combineren en zo een CO2-neutraal leven te leiden.

De AUTO-versies Tesla S hebben van minimum 60 kWh tot 100 kWh accupack... dat wist je wslk wel...
 Sorry KV ik weet echt niet waar je dat haalt... (ik had nochtans een powerwall 2.0 geciteerd in # post 6)

De staande Powerpacks 1 en 2, 100 kWh en 200 kWh per pack zijn al voor (grote) bedrijven... natuurlijk eindeloos uitbreidbaar tot een microgrid waar men zelfs kleine eilanden onafhankelijk maakt van olie of andere fossielen.

Heb jij thuis een (groot) bedrijf?  :-\
Citaat
https://www.tesla.com/nl_BE/powerpack?redirect=no

POWERPACK
Energie-opslag voor bedrijven en nutsvoorzieningen
Titel: Re: Stroom zal tegen 2030 dubbel zo duur zijn
Bericht door: KV op woensdag 01 februari 2017 - 16:21:10
en krijg je dan een nieuwe batterij als ze na 2 jaar nog minder dan de helft van de oorspronkelijke hoeveelheid energie kan bevatten ?
Ik heb al veel nare ervaringen gehad met batterijen, jij niet dan ?

En is de productie van die dingen echt zo milieuvriendelijk dan ?

Heb jij trouwens aandelen bij Tesla ? 
Hoewel, het lijkt wel een sekte op den duur.
Iedereen zijn batterijpack thuis, ik zie het nog niet zo direkt gebeuren.  Had meer dan 10 jaar geleden ook al de discussie met iemand over de electrische auto.  Die zei toen dat we binnen 10 jaar (nu dus) allemaal electrisch gingen rijden.  Yeah right, zo snel gaat het allemaal niet, een beetje nuchterheid doorziet dat dan ook.
Titel: Re: Stroom zal tegen 2030 dubbel zo duur zijn
Bericht door: Michel op woensdag 01 februari 2017 - 17:36:55
en krijg je dan een nieuwe batterij als ze na 2 jaar nog minder dan de helft van de oorspronkelijke hoeveelheid energie kan bevatten ?
Hoe kom je nu daarbij? (kijk niemand dwingt iemand een goed batterijsysteem te kopen, wslk koop ik er ook geen, maar wel een E-wagen)
Tesla geeft bvb 10 jaar garantie op zijn powerwall, men zal dus de garantievoorwaarden moeten lezen, die zijn zeker te vinden op een pdf.

In de regel definieeert men een batterijpack als "versleten" onder de 80 % capaciteit van zijn orgineel, maar dat is wel voor moderne E-auto-accupacks, bron kan ik geven. Die van de BMW i3 zouden bvb 20 jaar kunnen meegaan tot ze die 80 % bereiken, dit door een labosimulatie.
Eigenlijk zijn ze dan nog altijd zeer goed bruikbaar, en dat nog jarenlang vb ombouwen naar een powerwall.

Citaat
Ik heb al veel nare ervaringen gehad met batterijen, jij niet dan ?
Eigenlijk niet. Zelfs positieve ervaringen met Li-ions van mijn al redelijk oude grasmaaier, ik denk dat die al 8 jaar is en de simpele luchtgekoelde batterijen (incl lader) natuurlijk ook.
Vandaag zijn er batterijsystemen die wslk 20 jaar (Li-ion (1)) à 30 jaar of > 1 miljoen kms (LiFePO4 (2) ) lang meegaan, bronnen kan ik geven, of heb ik al gegeven.
Nog eens:
Citaat
http://www.bauer-office.eu/wp-content/uploads/2014/12/ADAC.pdf

(1) 20 Jahre? Woher wissen Sie das so genau?
Man kann Simulationen in Testreihen fahren.

Ist die Lebenszeit-Prognose zuverlässig?
Die ist sehr zuverlässig. Das kann man bis auf einen Monat genau nachweisen. Die Lebenszeit ist
genaugesagt 20,9 Jahre. End of Life heißt, der Akku lässt sich dann noch bis 80 Prozent seiner
ursprünglichen Kapazität aufladen.
Citaat
http://www.sonnewindwaerme.de/photovoltaik-pressemitteilung/elektroautos-byd-fenecon-startet-verkauf-e6

(2) BYD ist weltgrößter Hersteller von Lithium-Eisenphosphatbatterien und verfügt über lange Erfahrung der Technologie unter anderem im Einsatz in stationären Stromspeichersystemen. Daher garantiert der Hersteller auch 4.000 Ladezyklen bis zu einer Restkapazität von 75 Prozent. Das ist rechnerisch ausreichend für eine Fahrleistung von bis zu 1,4 Millionen Kilometer. Die Garantie auf das Fahrzeug selbst liegt bei zwei Jahren oder 150.000 Kilometern.
Hier zelfs een reusachtig 5 MW batterijpark Li-Ions met 20 jaar garantie:
Citaat
http://www.wemag.com/ueber_die_wemag/presse/pressemeldungen/2013/04_29_younicos-Batteriespeicher-Schwerin.html

Ab Mitte 2014 soll der Großspeicher mit einer Kapazität von 5 Megawattstunden in Betrieb gehen. Er soll mit einer Leistung von 5 Megawatt helfen, die Netzfrequenz auf der Übertragungsnetzebene zu stabilisieren und Wind- und Sonnenstrom sicher in das bestehende Netz zu integrieren. Das koreanische Unternehmen Samsung SDI garantiert die Leistung der verwendeten Lithium-Ionen-Zellen 20 Jahre lang.


(Moderne batteijsystemen zoals een powerwall-powerpack-Eauto-accu... zijn dus altijd vloeistofgekoeld ook om de *levensduur te verhogen, ik neem aan dat jij geen ervaring hebt met vloeistofgekoelde moderne batterijsystemen... )
Citaat
*Lange levensduur
Het vloeistofkoelingssysteem* reguleert de interne temperatuur van Powerwall om de batterijprestaties onder alle omstandigheden te maximaliseren.

Citaat
En is de productie van die dingen echt zo milieuvriendelijk dan ?
Als de productie en recycling van Li-ions op 100 % groene stroom# gaat gebeuren ken ik niets milieuvriendelijker, jij wel?
# http://uk.businessinsider.com/tesla-gigafactory-facts-2016-9?r=US&IR=T/#everything-will-be-recycled-8

Hoe denk jij stroom op te slaan van zonnepanelen voor ´s nachts te gebruiken?
Of hoe zou men overtollige groene stroom van windmolens en zonnepanelen - bij veel wind en zon -  kunnen opslaan of bufferen zonder het net over te belasten?

Citaat
Heb jij trouwens aandelen bij Tesla ?
Nope, en nu staan ze te hoog om te kopen net dat ik wat geld over heb. En SpaceX zit niet op de beurs, en Solarcity is overgenomen door Tesla.

Heb jij iets tegen Tesla of überhaupt andere merken die electrische voertuigen gaan verkopen?

Ben jij pro afhankelijkheid van olie uit het Midden-Oosten of uit Rusland?

Citaat
Hoewel, het lijkt wel een sekte op den duur.
Een sekte die zich wereldwijd uitbreid, de electrische wagen, er moeten al zowat 35 electrische automodellen bestaan.
Chinezen op kop, wegens hun vervuilde steden.

Citaat
Iedereen zijn batterijpack thuis, ik zie het nog niet zo direkt gebeuren.

Ik ook niet. Ik heb ook nergens over iedereen gesproken.

Citaat
Had meer dan 10 jaar geleden ook al de discussie met iemand over de electrische auto.  Die zei toen dat we binnen 10 jaar (nu dus) allemaal electrisch gingen rijden.  Yeah right, zo snel gaat het allemaal niet, een beetje nuchterheid doorziet dat dan ook.
Ik zie geen nadeel aan electrisch rijden in de nabije toekomst zeker niet als de keus nog groter en goedkoper wordt, pakweg 2020.
Dat de emissienormen van fossiele wagens dubbel zo streng worden zal ook feit worden in 2020-2021 (Europees, andere verder ontwikkelde landen hebben ze al)

En voor groene stroom op te slaan zullen de meeste voor moderne batterijsystemen (willen) kiezen, studies voorspellen een enorme toename, bijna x 10:
Citaat
http://www.iwr.de/news.php?id=31960

25.08.2016, 12:33 Uhr   
Studie: Speichermarkt wächst rasant

London – Einer aktuellen Studie zufolge, wird der Markt für Batterie-Speicher in den nächsten Jahren rasant wachsen. Besonders die USA spielen dabei eine Rolle.

Das Research-Institut Global Data, ein Forschungsinstitut mit einem Hauptsitz in London, hat in einer neuen Studie den globalen Energiespeichermarkt untersucht. Das Unternehmen geht davon aus, dass die installierte Kapazität von Batterie-Energiespeichersysteme (BESS) bis 2020 auf über 14.000 Megawatt (MW) ansteigen wird.

Speichkapazität wird sich bis 2020 verzehnfachen

Bis 2020 soll die weltweit installierte Leistung von BESS um das Zehnfache von derzeit rd. 1.500 MW auf 14.000 MW ansteigen. Zu diesem Ergebnis kommt die Studie „Grid Connected Battery Energy Storage System – Market Size, Competitive Landscape, Key Country Analysis and Forecasts to 2020” von Global Data. Gegenwärtig sind viele Speichersysteme geplant, die bis 2020 fertiggestellt sein werden.

USA auch in den nächsten Jahren Marktführer [...]
Huidige:  https://en.wikipedia.org/wiki/Battery_storage_power_station
Titel: Re: Stroom zal tegen 2030 dubbel zo duur zijn
Bericht door: jozef op woensdag 01 februari 2017 - 22:23:58
Ik zie geen nadeel aan electrisch rijden in de nabije toekomst zeker niet als de keus nog groter en goedkoper wordt, pakweg 2020.

Het hangt ervan af wat je als nadelen ziet. Er zijn avonturiers die zelfs die al een aantal jaren geen nadelen aan elektrisch rijden meer zien.

Maar als je, zoals KV, realistisch wil zijn, denk ik dat je 2020 (nog amper 3 jaar) best vergeet, en uitgaat van 2025 à 2030.

Het milieu? Enkele weken geleden op het gemeentelijk containerpark, mijn overbuur was van dienst: "Leere Batterien?" Kijkt even rond of er niemand anders in de buurt is. "Du Sepp, mach doch wie jeder normaler Mensch und schmeiß die beim Restmüll in die schwarze Tonne!"
Titel: Re: Stroom zal tegen 2030 dubbel zo duur zijn
Bericht door: Michel op woensdag 01 februari 2017 - 22:45:09
De electrische auto is met grote voorsprong de milieuvriendelijkste auto, daar bestaat niet de geringste twijfel over.
Zelfs met de vuilste stroommix is dat vandaag al zo.

En dan bedoel ik de ganse levenscyclus van grondstof tot recycling (dus de huidige productie van batterijen en recycling meegerekend).

Wie liever de doodlopende weg kiest van fossiele wagens zal dat wel tenlaatste in 2025 merken, ik gok eerder vanaf 2020.

Want dan gaat de prijs van een accupack per kWh bijna gehalveerd zijn tov vandaag. In cijfers van Tesla van ca $ 190/kWh naar $ 100/kWh.

Waarom nog? Omdat ik alle info tot in de details onderzocht heb (en talrijke bronnen en studies gelezen heb), ik heb er tenslotte de tijd voor.  :)

En wie vandaag lacht met milieu(normen), of het belang ervan minimaliseert, zal anders piepen na 2020.

Jozef zou dat nochtans moeten weten want de 2 grootste politieke partijen staan volledig achter de electrische wagen én veel strengere milieu- en emissiemormen. Het CO2-akkoord in Parijs doet de rest. Ook de Bundesrat geeft zijn zegen. Hoe anders kan men tegen 2050, zelfs 95 % minder CO2 uitstoten?

En de Groenen - in D zeker niet te verwaarlozen- wilden het al 5 jaar eerder, maar zijn zeker blij dat het 2030 komt.

Enkel nieuwe emissieloze personenwagen zouden binnen 14 jaar of vanaf 2030 nog mogen ingeschreven worden.

Dus een verbod op de verkoop van nieuwe diesel- en benzinewagens vanaf 2030, ook hybrides mogen niet want die zijn niet emssieloos.

Citaat
https://www.welt.de/wirtschaft/article158634739/Bundeslaender-fuer-Verbot-von-Benzin-und-Dieselautos.html

Bundesländer für Verbot von Benzin- und Dieselautos
Veröffentlicht am 08.10.2016

Keine Benzin- und Dieselautos ab 2030?

Nach dem Willen der Bundesländer sollen in 14 Jahren nur noch emissionsfreie Fahrzeuge zugelassen werden. Das fordern die SPD- und unionsregierten Länder.

b 2030 sollen in Deutschland keine Benzin- und Dieselautos mehr zugelassen werden. Auf einen entsprechenden Vorstoß haben sich sowohl SPD- als auch unionsregierte Länder laut „Spiegel“ geeinigt.

In einem Beschluss des Bundesrates wird die EU-Kommission aufgefordert, „die bisherigen Steuer- und Abgabenpraktiken der Mitgliedstaaten auf ihre Wirksamkeit hinsichtlich der Förderung emissionsfreier Mobilität auszuwerten …, damit spätestens ab dem Jahr 2030 unionsweit nur noch emissionsfreie Pkw zugelassen werden“.

Die Grünen begrüßen die Entscheidung, wundern sich allerdings auch. „Wenn wir das Pariser Klimaabkommen ernst nehmen, dürfen nach 2030 keine Verbrennungsmotoren mehr neu auf die Straße“, sagt Oliver Krischer, Fraktionsvize im Bundestag. Das hat der Bundesrat parteiübergreifend so beschlossen, und es ist richtig. Da erstaunt es schon, wenn Union und SPD sich kurz darauf darüber echauffieren, wenn Grüne die Umsetzung einfordern.“

Prognose zur Verbreitung von E-Autos

Um das Klimaabkommen zu erfüllen, sollen die deutschen CO2-Emissionen bis 2050 um bis zu 95 Prozent gesenkt werden. Eine Maßnahme ist dabei die Förderung der Elektromobilität – allerdings bislang mit bescheidenem Erfolg. Auch eine Kaufprämie hat noch nicht den gewünschten Erfolg gebracht.

Im Jahr 2028 könnten in der EU erstmals mehr elektrifizierte Autos als konventionelle Verbrenner ausgeliefert werden. Automotive-Analysten der Unternehmensberatung PwC prognostizieren einen Elektroautoanteil an den Neuzulassungen von rund 30 Prozent, während Autos mit Benzin- und Dieselmotoren zusammen nur noch auf 28 Prozent kommen. Die übrigen gut 40 Prozent sind Hybride unterschiedlicher Bauarten. Momentan werden noch gut 97 Prozent aller Neufahrzeuge in der EU ausschließlich von einem konventionellen Verbrennungsmotor angetrieben.

En D is autoproductieland n° 1, ik neem aan dat andere landen het zelfs al wat eerder kunnen invoeren, want D probeert zo lang mogelijk zijn autoindustriejobs te vrijwaren dan mag de omschakeling naar een totaal andere aandrijvinsgtechnologie niet te abrupt gebeuren.

Eigenlijk heeft D Of EU geen andere keus want meer dan de helft van de Duitse productie-verkoop is wslk buiten Europa, De Asiaten (China Japan Korea zullen sowieso al veel verder zijn met E-wagens, USA ook. En India moet ook haast maken wegens zijn smog en vervuiling. De E-wereldmarkt mag D niet verslapen anders wordt Wolfsburg, Stuttgart of München nog het 2e Detroit...

Prognoses schatten dat dan in 2028 -in de EU- al meer electrische auto´s nieuw ingeschreven worden dan fossiele (zie link).

Originele link:
Citaat
http://www.spiegel.de/auto/aktuell/bundeslaender-wollen-benzin-und-dieselautos-ab-2030-verbieten-a-1115671.html

Ab 2030 Bundesländer wollen Benzin- und Dieselautos verbieten

Der Bundesrat verlangt nach SPIEGEL-Informationen das Aus für Diesel- und Benzinautos. Schon in 14 Jahren sollen nur noch emissionsfreie Fahrzeuge eine Zulassung erhalten.
Zoiets kwam natuurlijk ook op TV: https://www.tagesschau.de/wirtschaft/e-autos-113.html
Titel: Re: Stroom zal tegen 2030 dubbel zo duur zijn
Bericht door: JC op woensdag 01 februari 2017 - 23:25:04
Het milieu? Enkele weken geleden op het gemeentelijk containerpark, mijn overbuur was van dienst: "Leere Batterien?" Kijkt even rond of er niemand anders in de buurt is. "Du Sepp, mach doch wie jeder normaler Mensch und schmeiß die beim Restmüll in die schwarze Tonne!"

Ik had die man dan toch op zijn stommiteit gewezen, misschien zelfs de gemeente ingelicht over zijn wanpraktijken. Hoe erg de vervuiling is als dit mee met het restvuil gaat hangt af van het type batterij. Een normale alkalinebatterij is dan nog het minste erg, daar zit behoorlijk wat zink in wat een zwaar metaal is. Het hangt ervan af hoe dat restafval wordt verwerkt, maar hoe dan ook komt er Zink in het milieu terrecht. Bovendien is het zonde van het Zink dat toch wel een aantal nuttige toepassingen kent en makkelijk te recycleren is. Bij herlaadbare batterijen ziet het plaatje er nog erger uit voor het milieu, Ni, Cd, ... De meeste batterijen gebruiken nog een aantal andere metalen die bij worden gemengd en die de fabrikant niet altijd zal vrijgeven. Niet weggooien die dingen!
Hetzelfde geldt natuurlijk voor de Lithium gebaseerde batterijen. Die zijn perfect te recycleren, het is zonde van de grondstoffen. De verwerking van die batterijen is trouwens iets dat ook in Vlaanderen op grote schaal gebeurd (Umicore).
Titel: Re: Stroom zal tegen 2030 dubbel zo duur zijn
Bericht door: Michel op donderdag 02 februari 2017 - 00:16:23
Qua recyclage van batterijen is BE zeker een van de betere landen in Europa, ik ken niets anders sinds ik in BE woon.

Zelfs wereldtop volgens een oude bron van 2008: (maar ik vind het persoonlijk veel te weinig...)
http://www.hln.be/hln/nl/2764/milieu/article/detail/453813/2008/10/16/Belgie-bij-wereldtop-in-ophaling-en-recyclage-batterijen.dhtml


Als ik deze onderstaande link mag geloven verschiet ik wel serieus wat er aan batterijen verbruikt wordt, blijkbaar gebruiken nog altijd veel families geen oplaadbare batterijen, en smijten het geld de deur uit met wegwerpbatterijen. Wslk uit pure onwetendheid,eigenlijk triestig.

Citaat
http://www.bebat.be/nl/geef-je-gebruikte-batterijen-een-nieuw-leven

Een gemiddeld gezin heeft 129 batterijen in huis — waarvan er 17 leeg zijn. Bebat geeft al deze lege batterijen een nieuw leven. Wil je weten hoe je ons hierbij kan helpen?

Wist je dat we met de grondstoffen van 13 batterijen een brilmontuur kunnen maken? En met 120 een gieter? Bebat geeft elke batterij een nieuw leven door er alle metalen en andere grondstoffen uit te halen en ze opnieuw te gebruiken in andere toepassingen.

Zink en staal voor een gieter, een driewieler of een kruiwagen. Nikkel, koolstof, staal, titanium, kobalt, lood en plastic voor een bril, een wekker of een kookpot enz.

Het is nochtans heel duidelijk dat men met oplaadbare batterijen geld spaart, ondanks de hogere prijs bij aankoop is dat snel terugverdiend.
De spaarzame Nederlander weet het blijkbaar beter, daar heeft het gemiddeld gezin maar 100 batterijen zelfs de vaste batterijen inbegrepen, dat is zeker minstens 1/3 minder dan de Belg.

Citaat
https://www.milieucentraal.nl/energie-besparen/apparaten-en-verlichting/tv-ict/batterijen-en-accus/

Batterijen en accu's

Stroom uit het stopcontact is zo'n duizend keer goedkoper en veel milieuvriendelijker dan wegwerpbatterijen. Apparaat zonder stekker? Dan zijn oplaadbare batterijen voor het milieu en jouw portemonnee de beste optie.

Batterijen bevatten zoveel schadelijke stoffen voor het milieu, dat ze bij het klein chemisch afval horen. Het kost ook veel energie, grondstoffen en CO2-uitstoot om batterijen te maken. Daarom is een oplaadbare batterij veel minder milieubelastend dan een wegwerpbatterij en is ook al snel goedkoper. Een batterij opladen kost zo'n 0,4 eurocent. Zo heb je gemiddeld na zes keer opladen de meerprijs al terugverdiend.

Een Nederlander koopt gemiddeld 22 batterijen per jaar. Dit aantal is in de afgelopen jaren licht gestegen door het toegenomen gebruik van batterijen in draagbare apparatuur. In een gemiddeld huishouden zijn honderd batterijen, inclusief accu’s voor laptops en tablets, te vinden.

Tips batterijen

1 Let erop dat je de moderne NiMH- en oplaadbare lithium-ion batterijen (dus ook de accu van uw laptop of tablet) op tijd oplaadt. Ouderwetse NiCd-batterijen moesten hiervoor helemaal leeg zijn, maar de moderne types hebben dit geheugeneffect van het opladen niet meer.

2 Gebruik je een laptop op netstroom, dan spaar je de accu door deze tijdelijk te verwijderen. Als je een apparaat lang niet gebruikt, haal dan de accu eruit als hij voor zo'n 40 procent is opgeladen en bewaar hem koel.

3 Gebruik voor apparaten die onregelmatig gebruikt worden de nieuwste oplaadbare nikkelmetaalhydride (NiMH) batterijen met Low Self Discharge of vergelijkbare aanduiding. Ze houden hun lading erg lang vast en zijn daarmee uitstekend geschikt voor mp3-spelers, digitale camera's of fietslampjes.

4 Verzamel oude batterijen op een vaste plek en lever ze regelmatig in. Lever ook knoopcellen apart in; ze bevatten soms kwik.

5 Levert een batterij niet meer genoeg stroom voor een mp3-speler of camera, dan kan hij vaak nog wel een tijdje mee in een wekker of afstandsbediening. [...]
Voor de keus van oplaadbare batterijen (die steeds beter worden) best prijs-kwaliteit nachecken uit diverse kwaliteitstesten in binnen- en buitenland, levensduur= aantal laadcyclussen, weinig zelfontlading enz... alles te vinden op www (ook de lader is niet onbelangrijk)  ;)
Titel: Re: Stroom zal tegen 2030 dubbel zo duur zijn
Bericht door: KV op donderdag 02 februari 2017 - 08:58:23
Hetzelfde geldt natuurlijk voor de Lithium gebaseerde batterijen. Die zijn perfect te recycleren, het is zonde van de grondstoffen. De verwerking van die batterijen is trouwens iets dat ook in Vlaanderen op grote schaal gebeurd (Umicore).
Ja, en héél milieuvriendelijk; vraag het daar eens in de buurt aan de mensen die een loodvergiftiging opliepen ...
Op de terreinen in Hoboken kunnen ze zelfs geen gras meer laten groeien
Titel: Re: Stroom zal tegen 2030 dubbel zo duur zijn
Bericht door: JC op donderdag 02 februari 2017 - 09:26:52
Hetzelfde geldt natuurlijk voor de Lithium gebaseerde batterijen. Die zijn perfect te recycleren, het is zonde van de grondstoffen. De verwerking van die batterijen is trouwens iets dat ook in Vlaanderen op grote schaal gebeurd (Umicore).
Ja, en héél milieuvriendelijk; vraag het daar eens in de buurt aan de mensen die een loodvergiftiging opliepen ...
Op de terreinen in Hoboken kunnen ze zelfs geen gras meer laten groeien

Die loodvervuiling in Hoboken was niet afkomstig van de recyclage van de lithium-batterijen, laat ons eerlijk blijven! In lithium batterijen zit geen lood!
Titel: Re: Stroom zal tegen 2030 dubbel zo duur zijn
Bericht door: jozef op donderdag 02 februari 2017 - 12:34:16
Want dan gaat de prijs van een accupack per kWh bijna gehalveerd zijn tov vandaag.

Waarom nu dan zo gek zijn om het dubbele te betalen?

Ach ja, je bent een weldoener, en Tesla heeft dat geld nodig voor zijn verdere ontwikkeling.

Maar je verwijt andere constructeurs dat ze nog verder munt zouden willen slaan uit verbrandingsmotoren. Neen, Michel, Daimler-Benz bijvoorbeeld weet dat ze alles wat de verbrandingsmotoren tegen een normale prijs vanaf nu nog zullen opleveren, nodig zullen hebben voor de verdere ontwikkeling van degelijke normaal geprijsde elektrische wagens.

Citaat
Jozef zou dat nochtans moeten weten want de 2 grootste politieke partijen staan volledig achter de electrische wagen én veel strengere milieu- en emissiemormen.

Ik ben een vrije burger in een zeer democratisch land waar zeer veel vrijheid heerst, ik hoef hier hoegenaamd niet achter alles te staan wat de twee grootste politieke partijen prediken.
Titel: Re: Stroom zal tegen 2030 dubbel zo duur zijn
Bericht door: jozef op donderdag 02 februari 2017 - 12:40:51
Ja, en héél milieuvriendelijk; vraag het daar eens in de buurt aan de mensen die een loodvergiftiging opliepen ...
Op de terreinen in Hoboken kunnen ze zelfs geen gras meer laten groeien

In 1980 is mijn zoon één jaar naar de basisschool in de Maalbootstraat gegaan. Er lag op de speelplaats een geperforeerd rubber tapijt, dat na elke speeltijd grondig afgespoten werd, en de leerlingen moesten na elke speeltijd grondig hun handen wassen. Na één jaar had mijn zoon al het dubbele van de toegestane hoeveelheid lood in zijn lichaam, en dat word nooit meer afgebroken. De laatste burgemeester van Hoboken stond net vóór de fusie met Antwerpen op het punt om de fabriek te sluiten.

Maar Umicore (vroeger Union Minière) was van de in België overbeschermde groep van de Generale. En dat is de Belgische hypocrisie die me doet kotsen. LEZ, doch intussen mogen de grote vervuilers ongestoord al tientallen jaren verder de volksgezondheid schaden.
Titel: Re: Stroom zal tegen 2030 dubbel zo duur zijn
Bericht door: jozef op donderdag 02 februari 2017 - 12:59:37
Het milieu? Enkele weken geleden op het gemeentelijk containerpark, mijn overbuur was van dienst: "Leere Batterien?" Kijkt even rond of er niemand anders in de buurt is. "Du Sepp, mach doch wie jeder normaler Mensch und schmeiß die beim Restmüll in die schwarze Tonne!"

Ik had die man dan toch op zijn stommiteit gewezen, misschien zelfs de gemeente ingelicht over zijn wanpraktijken.

Dan kon ik hem ook de laatste keer verklikken. De prijs bedroeg toen 36 Euro. Hij zei me: "Du Sepp, gib mir 20 Euro, und ich habe dich hier nicht gesehen."

Ik verwijder hier op het naastgelegen terrein geregeld de boompjes in wording, want anders staat hier over een aantal jaren een bos en heb ik geen zon meer. Dat is een Straftat (Sachbeschädigung). Alle buren weten dat ik dat doe. Maar telkens de boer de Polizei stuurt, blijkt niemand iets gezien te hebben.

Enkele jaren geleden had een buurman een geopend vat met 50 liter olie omgestoten. Er zijn hier toen tientallen liters olie in de riool gelopen. Maar ook toen had niemand iets gezien toen de Polizei langskwam.

Als je hier in dit Alpendorpje een buurman zou verklikken, dan doe je er best aan om binnen de kortste tijd je klikken en klakken te nemen en te verhuizen! Zo is het leven hier.  :D
Titel: Re: Stroom zal tegen 2030 dubbel zo duur zijn
Bericht door: KV op donderdag 02 februari 2017 - 14:23:35
Hetzelfde geldt natuurlijk voor de Lithium gebaseerde batterijen. Die zijn perfect te recycleren, het is zonde van de grondstoffen. De verwerking van die batterijen is trouwens iets dat ook in Vlaanderen op grote schaal gebeurd (Umicore).
Ja, en héél milieuvriendelijk; vraag het daar eens in de buurt aan de mensen die een loodvergiftiging opliepen ...
Op de terreinen in Hoboken kunnen ze zelfs geen gras meer laten groeien

Die loodvervuiling in Hoboken was niet afkomstig van de recyclage van de lithium-batterijen, laat ons eerlijk blijven! In lithium batterijen zit geen lood!


How, how, how !  Niet zo kort door de bocht.  Ik weet niet precies hoe het met die batterijen zit, maar wat ik wél weet is dat er in het proces om metalen als koper, zilver, goud, ... te recupereren altijd lood gebruikt wordt in het proces.  Dat was alleszins 10 jaar geleden nog zo.  Of er ondertussen al magische ontdekkingen gedaan zijn om dit te vermijden weet ik niet, maar ik vrees ervoor, gezien de heel recente acute loodvergiftiging van minstens 1 kind in Hoboken.
Er hoeft dus helemaal geen lood in je batterij te zitten, men heeft lood nodig in het recyclageproces !
Titel: Re: Stroom zal tegen 2030 dubbel zo duur zijn
Bericht door: JC op donderdag 02 februari 2017 - 14:58:53
How, how, how !  Niet zo kort door de bocht.  Ik weet niet precies hoe het met die batterijen zit, maar wat ik wél weet is dat er in het proces om metalen als koper, zilver, goud, ... te recupereren altijd lood gebruikt wordt in het proces.  Dat was alleszins 10 jaar geleden nog zo.  Of er ondertussen al magische ontdekkingen gedaan zijn om dit te vermijden weet ik niet, maar ik vrees ervoor, gezien de heel recente acute loodvergiftiging van minstens 1 kind in Hoboken.
Er hoeft dus helemaal geen lood in je batterij te zitten, men heeft lood nodig in het recyclageproces !

Niet volgens mijn informatie. Vergeet niet dat Umicore ook andere batterijtypes recycleert waaronder loodaccu's.

Ik heb even opgezocht hoe batterijen gerecycleerd worden en daar vind ik voor Lithium batterijen alvast geen lood terug. Kijk maar op https://web.wpi.edu/Pubs/ETD/Available/etd-042412-153435/unrestricted/hyzou.pdf (https://web.wpi.edu/Pubs/ETD/Available/etd-042412-153435/unrestricted/hyzou.pdf)

Trouwens de stelling om ander metalen met lood te recuperen klopt ook niet. Hiervoor wordt een proces gebruikt dat zich voltrekt in een waterig milieu. Daar wordt geen lood voor gebruikt, zelfs geen loodzouten.

Titel: Re: Stroom zal tegen 2030 dubbel zo duur zijn
Bericht door: KV op donderdag 02 februari 2017 - 15:03:29
Trouwens de stelling om ander metalen met lood te recuperen klopt ook niet. Hiervoor wordt een proces gebruikt dat zich voltrekt in een waterig milieu. Daar wordt geen lood voor gebruikt, zelfs geen loodzouten.
Hm, dan ben ik verkeerd geinformeerd door mensen die bij Umicore werkten, toen ik daar zelf een opdracht van enkele maanden deed

Je hebt alleszins gelijk dat er geen lood in die batterijen zit, volgens de link die je opgaf.
Citaat
The concern about wildlife is that lithium ion batteries contain cobalt, copper, nickel and iron, which will leach into an animal’s system, causing great harm and likely death, also the same for people.
Hoewel cobalt en nikkel ook niet direkt gezond te noemen zijn.
Je hoeft het met mij niet eens te zijn, maar wat mij betreft zit een batterij altijd vol extreem giftige troep. 
Titel: Re: Stroom zal tegen 2030 dubbel zo duur zijn
Bericht door: Michel op donderdag 02 februari 2017 - 18:34:45
Waarom nu dan zo gek zijn om het dubbele te betalen?

Waarom niet voor een accupack? Een accupack is geen ganse auto hé, het is een "deel", een 90 kWh*190 accupack zou vandaag € 17100 af fabriek kosten, in 2020 pakweg 90kWh*100 = € 9000 of € 8000 verschil, er zijn mensen die met een drietal opties al aan die meerprijs zitten.

Want alle Tesla´s S/X die besteld zijn voor #15 jan 2017 (en geleverd zijn tot 15 april 2017#) kunnen ook levenslang genieten van gratis snelladen aan de Tesla-Superchargers, was je dat even vergeten?  ;) Bovendien is dat levenslang SUC ook overdraagbaar indien men de wagen verderverkoopt, niet slecht als argument voor minder waardeverlies, want de Tesla S in occasie zijn zelfs 5000-7000 € duurder geworden heb ik opgemerkt. Ook omdat vele nu (na 3-4 jaar) meestal van hun oude 85 kWh-achtertractie overstappen naar de nieuwe 100D 4x4. Maar die oude heeft wel levenslang gratis Suc (voor diegene die het gebruikt), de nieuwe -na 15 jan 17 besteld- niet.

Citaat
Ach ja, je bent een weldoener, en Tesla heeft dat geld nodig voor zijn verdere ontwikkeling.
Idd Jozef de weldoeners die levenslang gratis mogen bijladen op lange afstanden, of ze "gunnen" hun Tesla aan iemand anders en kopen een nieuwe omdat ze het zich kunnen permitteren.

De Teslafans die later dan #15/4/2017 hun Tesla krijgen (vooral model 3 vanaf 2018) moeten voorlopig een kleine prijs per kWh betalen aan die Sucs (400 kWh of 1600 km/jaar blijft gratis zie link#), maar die prijs zal wel stijgen naargelang de accupacks goedkoper worden, daar had je even niet aan gedacht hé.  :)
Citaat
# https://www.tesla.com/nl_BE/blog/update-our-supercharging-program?redirect=no

Het waarborgen van het gebruik voor lange afstandsreizen

Tesla’s die besteld zijn na 1 januari 2017 zullen jaarlijks worden voorzien van 400 kWh (ongeveer 1.600 km) gratis Supercharging credits zodat alle eigenaren kunnen blijven genieten van gratis Superchargen tijdens reizen. Daarnaast zal er een kleine vergoeding zijn die stapsgewijs zal worden aangebracht, die minder zal kosten dan het voltanken van een vergelijkbare auto op brandstof. Alle auto’s blijven geleverd worden met de hardware die nodig is voor Supercharging.

We zullen de details van het programma later dit jaar vrijgeven, en hoewel prijzen kunnen fluctueren en regionaal kunnen verschillen gebaseerd op de kosten van elektriciteit, zal ons Supercharger Netwerk nooit een winstoogmerk hebben.

Update#: Because of high demand and to give an opportunity to those customers who could not order over the holidays, we are extending it so customers can place an order for a Model S or X until January 15th#, 2017 and take delivery by #April 15, 2017 to receive free unlimited Supercharging.

Maar men kan ook wachten tot 2030 dan gaan de accu´s nog wat performanter zijn en wslk nog eens 30 % goedkoper, men weet nooit hé.
Of gaan de batterijprijzen stijgen na 2025 omdat ze veel beter zijn, en dus duurder wegens duurdere chemie en materialen?
Ik kan ook wachten tot ik 80 jaar ben, mmm ik denk het niet.  :)

Citaat
Maar je verwijt andere constructeurs dat ze nog verder munt zouden willen slaan uit verbrandingsmotoren. Neen, Michel, Daimler-Benz bijvoorbeeld weet dat ze alles wat de verbrandingsmotoren tegen een normale prijs vanaf nu nog zullen opleveren, nodig zullen hebben voor de verdere ontwikkeling van degelijke normaal geprijsde elektrische wagens.
Ik wacht nog altijd op nieuws... al gehoord van een (eigen) Europese batterijfabriek ofzo? Of waar gaan ze hun batterijen halen? Korea, China, Japan?
Concurrentie is altijd goed voor de consument, ik vraag me af wanneer die gaat komen.

Mercedes heeft toch al een E-wagen? (B-klasse) Kijk eens naar de prijs... slik...
Degelijk normaal geprijsde E-wagens bij Mercedes? Even kijken wat ze van plan zijn, wie weet met prijs:

Hopla 4 modelversies en "ze beginnen" in 2018 ipv 2019:
Citaat
https://ecomento.tv/2016/01/04/mercedes-plant-vier-neue-elektroautos/

Mercedes plant vier neue Elektroautos

04.01.2016

Bis vor wenigen Jahren noch einer der größten Investoren bei Elektroauto-Startup Tesla Motors, will Mercedes-Benz zukünftig auf eigene Faust den Markt für elektrisch angetriebene Pkw erobern. Laut CarMagazine arbeiten die Schwaben dazu derzeit an vier neuen Stromer-Modellen.

Der „Frontalangriff“ auf Tesla soll je zwei Elektro-Limousinen und -Crossover-Modelle beinhalten und 2018 beginnen. Eigentlich wollte sich Mercedes mit der Einführung neuer rein elektrischer Fahrzeuge noch bis 2019 Zeit lassen. Der forcierte Zeitplan dürfte eine Reaktion auf die Ankündigungen kommender Elektroautos von VW (E-Phaeton), Audi (Q6 e-tron) und Porsche (Mission E) sein.

Die neuen E-Modelle von Mercedes sollen auf einer Elektroauto-spezifischen Plattform mit der Bezeichnung EVA aufbauen. Abgeleitet von bestehenden Modellen soll die neue Technologiebasis speziell für die Unterbringung großvolumiger Batteriepakete im Fahrzeugboden ausgelegt werden.

Neben heckgetriebenen Elektroautos mit 408 PS Leistung sollen Allrad-Ausführungen mit zusätzlichen Elektromotoren mit bis zu 200 Mehr-PS angeboten werden. Bei allen Versionen soll regeneratives Bremsen zur Energierückgewinnung während der Fahrt zum Einsatz kommen.

Die auf der EVA-Plattform aufbauende neue Elektro-Modellreihe soll zu Beginn aus einer Mittelklasse-Limousine sowie einem Crossover zwischen Mercedes GLC and GLE bestehen. Anschließend sollen zwei große Premiumfahrzeuge folgen. Das auf der IAA in Frankfurt 2015 vorgestellte Mercedes IAA Concept könnte dabei einen ersten Ausblick auf das Design der größeren E-Mercedes bieten.

Der schwäbische Hersteller soll mit seinen neuen Elektroautos einen Absatz von um die 20.000 Einheiten jährlich anvisieren. Preislich sollen die Mercedes-Stromer bei um die 90.000 bis 110.000 Euro liegen und auch mit teilelektrischem Plug-in-Hybridantrieb angeboten werden.

Eens zoeken naar een recentere link... Een Mercedes EQ prototype-studie voor 2018, later komen andere, maar geen prijzen in deze link... maar veel beloven...
Citaat
http://www.auto-motor-und-sport.de/news/mercedes-eq-elektroauto-kompakt-suv-unter-strom-11509238.html

27.10.2016

Aus diesem neuen Elektrobaukasten lassen sich also SUVs, Limousinen, Coupés, Cabriolets und weitere Modellreihen generieren. der in Paris vorgestellte Generation EQ soll 2018 auf den Markt kommen. Bis 2023 folgen zwei weitere SUV und zwei Limousinen. Eine Limousine passt von der Größe zwischen C- und E-Klasse und soll für Kunden, die ein rein elektrisches Auto wollen, eine Alternative zur neuen C-Klasse sein. Dazu kommen drei rein elektrische Modelle in der Kompaktklasse mit 300 bis 400 km Reichweite und der vollelektrische SmartGünstige Leasingangebote finden Sie hier! in drei Karosserievarianten.

Bis zu 500 km Reichweite
Im Fall des Generation EQ saugen zwei Elektromotoren an Vorder- und Hinterachse an einer in den Fahrzeugboden zwischen den Achsen integrierten Batterie. Die Leistung des Antriebs ist skalierbar und steht und fällt mit der Ausbaustufe. Maximal sind bis zu 300 kW und 700 Nm drin, die Reichweite beträgt bis zu 500 km. Die modular aufgebaute Lithium-Ionen-Batterie stammt von der Daimler-Tochter Deutsche Accumotive und verfügt über eine modellspezifische Gesamtkapazität von über 70 kWh – maximal sollen aber bis zu 110 kWh möglich sein. Mit den 110 kWh würde Mercedes den derzeit stärksten Tesla übertreffen. Das Model S hat mit der leistungsstärksten Batterie eine Kapazität von 90 kWh. Die Mercedes-Batterie soll 700 kg wiegen, das gesamte Auto einschließlich Akku 2.400 kg. Der E-SUV soll spätestens 2020 auf den Markt kommen. Der elektrische Allradantrieb im Generation EQ mit achsvariabler Momentenverteilung soll nicht nur für Fahrsicherheit, sondern auch für Fahrdynamik bürgen. 100 km/h sollen in 5 Sekunden erreicht werden können.
Ist der Saft aufgebraucht, so soll der Generation EQ seine Energiespeicher induktiv, an der Steckdose oder einer speziellen Wallbox per Schnellladung füllen können. Bei anvisierten Ladeleistungen von künftig 300 kW soll in 5 Minuten Strom für 100 km gebunkert werden können.

Tiens 4 dagen later een link van Bild.de daar wordt een vanafprijs voor de goedkoopste basisversie EQC en 70 kWh vanaf 60.000 €, maar Bild spreekt wel vanaf 2019:
De EQC baseert op de GLC dus de eerste is alleszins een electrische SUV.
Citaat
http://www.autobild.de/artikel/mercedes-eq-eqc-2019-vorstellung-10241905.html

Mercedes EQ/EQC (2019): Vorstellung — 01.11.2016

Mercedes zielt vor allem auf Tesla

Der Name "EQ" steht bei Daimler für "Electric Intelligence": Die Markenwerte Emotion und Intelligenz sollen damit zusammenfließen, heißt es. Bis 2025 sollen mehr als zehn elektrische Mercedes auf dem Markt sein. Um die Markteinführung des EQC vorzuziehen, hat Mercedes ihn mit den Genen des GLC verschmolzen.
[...]

Das Serienmodell soll etwa 350 PS leisten. Mit etwa 70 kWh sind die Lithium-Ionen-Akkus genauso kräftig wie in der Basisausführung des Tesla Model S. Mercedes spricht von unter fünf Sekunden für den Sprint auf Tempo 100, Spitze 225 km/h. Die Reichweite soll bei 500 Kilometern liegen. Der Preis für die Serienvariante hängt von der endgültigen Spezifikation ab, dürfte je nach Batterieleistung zwischen 60.000 und 80.000 Euro rangieren.

Een Tesla S basisprijs -wel 75 kWh versie - kost vandaag bijna 88.000 € en wordt in mei 2017 geleverd... (rijbereik NEDC 490 km)

Bwah mss toch eens kijken naar de Opel Ampera E (EU) of Tesla Model 3 (USA) die deze zomer komt... want die Mercedes EQ/EQC speelt zeker in de prijsklasse van Tesla S/X, de EQC zal blijkbaar wel goedkoper zijn dan een latere EQ-limousine met lange wielbasis, Mercedes zal daar wel tot een 110 kWh accupack in krijgen maar de prijs zal navenant zijn, wslk iets duurder dan een zware Mercedes S-klasse die al tussen 100-120 k ligt. (imho)

De Opel Ampera E zal naargelang de dollarkoers wslk vanaf 35.000 € kosten (hoopt Bild), bild.de is speciaal naar California geweest om die auto te testen in goede omstandigheden (16° C) en het beloofde rijbereik van >380 km (EPA 238 mi) in de praktijk is blijkbaar realistisch (natuurlijk eco gereden), dit met 60 kWh accupack en met een middelmatig- aerodynamische wagen:
Citaat
http://www.autobild.de/artikel/opel-ampera-e-2017-fahrbericht-8513635.html

Opel Ampera-e (2017): Fahrbericht — 01.02.2017
Der Reichweitenkönig unter den E-Autos

Opel kündigt den Ampera-e als Reichweitenkönig an: 380 Kilometer soll das Elektroauto in der Praxis schaffen. Wie realistisch das ist, zeigt der Fahrbericht.
[...]
Nur beim Preis schweigt sich Opel weiter aus. In Norwegen, wo der Ampera-e zuerst an den Start geht, liegt er preislich bei rund 39.000 Euro. Für Deutschland wird man diese Summe bis zum Marktstart im Sommer wohl noch auf etwa 35.000 Euro drücken.
Bedenk dat de huidige -20 cm langere- Mercedes B 250 E maar 28 kWh accupack heeft (wel E-motor/accutechniek 2014) en maar 140 km EPA-rijbereik heeft en dit voor 40.000 € basisprijs...
De IAA in september 2017 wordt spannend...
Titel: Re: Stroom zal tegen 2030 dubbel zo duur zijn
Bericht door: JC op vrijdag 03 februari 2017 - 10:11:01
De prijs van de stroom uit superchargers is ondertussen bekend. Het komt er grofweg op neer dat je daar ongeveer evenveel zal betalen als thuis uit het stopcontact. Voor België is het tarief 0,23 euro/kWh. Je kan de prijs in alle landen op de volgende link terugvinden: https://public.tableau.com/profile/bens#!/vizhome/TeslaSuperchargerNetworkCosts/US (https://public.tableau.com/profile/bens#!/vizhome/TeslaSuperchargerNetworkCosts/US)

De supercharger is hierin een stuk goedkoper dan de meeste laadpalen. Er zijn laadpalen waar je al snel aan 0,5 euro/kWh komt. Tesla heeft dus niet alleen een groot netwerk van superchargers, enkel bruikbaar voor Tesla's, bovendien is de stroom uit deze laders veel goedkoper dan uit standaard publieke laadpalen! Bovendien krijg je nog altijd 400 kWh gratis. Tot komt ongeveer overeen met 1600 km. M.a.w. je kan één lange rit doen per jaar op gratis stroom. Een rit naar de Alpen vanuit Belziek is zo'n 1000 km, als je thuis oplaadt en je kan op je bestemming opladen, dan is die 1600 km voldoende!

Enkele voorbeelden:

- Bluecorner www.bluecorner.be (http://www.bluecorner.be): de prijs per kWh zit tussen de 0,4 en 0,5 euro/kWh, naargelang welke stroomsterkte je kiest. Daar komt bovendien nog een jaarlijks abonnement bij!
- EV-point http://www.ev-point.be/ (http://www.ev-point.be/): de prijs is vergelijkbaar met Bluecorner, op de snelle DC-laders kom je in de buurt van de supercharger qua prijs

Misschien wordt het tijd dat hier ook enige regulering komt. De prijs van de stroom uit de publieke laadpalen is hoog! In Belziek kan je als particulier makkelijk een elektriciteitsprijs vinden van minder dan 0,25 euro/kWh. Ikzelf betaal 0,21 euro/kWh en 's nachts nog wat goedkoper. Voor mij zijn de publieke laadpalen 2 tot 2,5 keer duurder. De firma's die deze laadpalen installeren zullen hun elektriciteit ongetwijfeld een pak goedkoper inkopen als een particulier. Als de elektrische wagen binnen enkele jaren geen rariteit meer is dan gaan deze firma's woekerwinsten maken!