Christophoros
Verkeersvragen en -discussies => Voertuig- en rijtechnieken => Topic gestart door: jozef op zondag 05 februari 2017 - 18:24:37
-
In haar tijdschrift Motorwelt van februari 2017 bevestigt de ADAC dat, ondanks een aankooppremie van 4.000 Euro van de staat, de kosten per gereden kilometer van een elektrische wagen nog altijd hoger zijn dan die van een vergelijkbare benzine- of dieselwagen (met uitzondering van de Kia Soul EV).
In onderstaand overzicht is de premie van 4.000 Euro al afgetrokken van de aankoopprijs. Berekening van alle kosten bij 15.000 km/jaar.
Aankoop Akku Range Wallbox Kosten
NEFZ
BMW i3 32.150 € 33 kWh 300 km 904 € + installatie 0,478 €/km
Mini Cooper S 26.600 € 0,434 €/km
Kia Soul EV 24.890 € 27 kWh 212 km op aanvraag 0,421 €/km
Kia Soul 1.6 CRDi Dream Aut. 19.940 € 0,431 €/km
Nissan Leaf Acenta 30.385 € 30 kWh 250 km - 0,506 €/km
Nissan Pulsar 1.5 dCi Acenta 22.690 € 0,428 €/km
Renault Zoe Intens 19.900 €1 22 kWh 240 km vanaf 755 € + installatie 0,427 €/km
Renault Clio dCi 90 Intens EDC 20.290 € 0,363 €/km
Renault Zoe Intens 22.700 €1 41 kWh 400 km vanaf 755 € + installatie 0,453 €/km
Renault Clio dCi 90 Intens EDC 20.290 € 0,363 €/km
Tesla Model S60 67.020 € 60 kWh 400 km - 0,965 €/km
Mercedes CLS 400 G-tronic 63.309 € 0,957 €/km
VW e-Golf2 31.000 € 36 kWh 300 km 819 € + installatie 0,469 €/km
VW Golf 1.4 TSI Comfort DSG 26.125 € 0,454 €/km
Opel Ampera-e3 37.500 € 60 kWh 510 km n.b. n.b.
1 Plus huur batterij
2 Schatting (beschikbaar zomer 2017)
3 Aankoopprijs geschat (beschikbaar juni 2017)
Kommenrtaar van een eigenaar van een Renault Zoe:
De reikwijdte ontgoochelt. Een trip in de bergen als gepassioneerde skiër kan ik vergeten: in de winter haalt hij slechts 100 km, in de zomer 160 km. Ik heb de auto niet gekocht, maar geleast, omdat ik vermoed dat de batterijen beter worden en daarom binnenkort niemand nog een tweedehandse met een geringe reikwijdte zal willen kopen.
-
In haar tijdschrift Motorwelt van februari 2017 bevestigt de ADAC dat, ondanks een aankooppremie van 4.000 Euro van de staat, de kosten per gereden kilometer van een elektrische wagen nog altijd hoger zijn dan die van een vergelijkbare benzine- of dieselwagen (met uitzondering van de Kia Soul EV).
Naargelang land zullen er dan meer electrische modellen goedkoper worden dan hun fossiele variant, dan enkel de Kia Soul EV in D
Want ik stel vast dat de brandstofprijzen voor Belgie ondertussen serieus hoger zijn, en dat de stroomprijzen toch iets goedkoper blijken dan de Duitse.
ADAC volgens hun site, neemt deze gemiddelde brandstofkosten: (bij diesels euro 6 komt daar nog adblue bij)
https://www.adac.de/infotestrat/autodatenbank/autokosten/autokosten-vergleich/default_geschuetzt.aspx?ComponentId=35230&SourcePageId=0
So setzen sich die Autokosten zusammen:
Betriebskosten:
In dieser Rubrik sind die Kosten zusammengefasst, die das Auto im Fahrbetrieb verursacht:
Kraftstoffkosten, ermittelt aus dem Kraftstoffverbrauch nach dem EU-Fahrzyklus und den zum Zeitpunkt der Aktualisierung durchschnittlichen Kraftstoffpreisen°° je Liter: Normal-/Superbenzin 1,33 Euro, SuperPlus 1,40 Euro, Diesel 1,15 Euro, Bio-Ethanol 1,10 Euro, Autogas (LPG) 0,65 Euro, Erdgas (CNG) 1,05 Euro/kg und Strom 0,30 Euro/kWh. [... idem ...]
Nachfüllkosten für Motoröl und AdBlue® (Diesel mit SCR-Kat)
De off. europese prijzen momenteel:
http://www.brandstofprijzen.info/brandstofprijzen-europa.php
Land Euro95 Diesel
België € 1,440 € 1,333 5 februari 2017
Duitsland € 1,379 € 1,179 5 februari 2017
Verschil: + 6,1 cent + 15,4 cent : in het nadeel tov D
dubbelcheck voor BE, ook voor de prijs van Super 98: (ondertussen is super 95 (E5) steeds minder verkrijgbaar in BE (enkel E10) en er zijn er die Superplus tanken alhoewel ze ook met E10 kunnen rijden...
https://belgie.carbu.com/index.php/officieleprijs
Brandstof Vandaag Voorspellingen
05/02 06/02 07/02
Super 95 1,4400 €/l = Onveranderd = Onveranderd
Super 95 - E10 1,4590 €/l = Onveranderd = Onveranderd
Super 98 1,5270 €/l = Onveranderd = Onveranderd
Diesel 1,3330 €/l = Onveranderd = Onveranderd
LPG 0,5340 €/l n.b. n.b.
Neemt men die stroomprijs van 30 cent/kWh van ADAC als referte is de stroomprijs in BE in de regel 3 cent goedkoper, hier nog een gemiddelde prijs van de VREG voor sept 2016 = 27 cent/kWh voor de particulier:
http://www.vreg.be/sites/default/files/evolutie_prijzen_hh_september_2016.pdf
(in de regel zal men meestal de E-auto thuis opladen, dikwijls nog met nog eens goedkopere nachtstroom, ik heb thuis voorlopig enkel dagstroom, maar ik rond wel naar boven af)
Tesamen maakt dat afgeronde 0,1 €/ 0,2 € in het voordeel van de "Belgische E-wagen" bij de "Betriebskosten" tov D respect. benzine/diesel.
Dat zal zeker een invloed hebben op de totale kost en kunnen er in BE zeker meer E-wagens gunstiger blijken, ik neem aan de Tesla, en wslk de nieuwe 60 kWh wagens die nog komen (Opel Ampera e, Tesla 3, .... )
De dieselbrandstof wordt in de regel nog wat duurder vanaf 2018 (regeringsakkoord) en kan zelfs even duur/duurder worden dan benzine, via de accijnzen.
Uiteraard gaan de stroomprijzen ook stijgen. De vraag is welke (leveranciers) en wanneer.
De Vlaamse premie is ~ vergelijkbaar met de Duitse, maar in BE kan een > 60 k-wagen ook een kleine premie krijgen, de premie is uitdovend en geldt tem 2019:
http://www.vlaanderen.be/nl/mobiliteit-en-openbare-werken/voertuigen/premie-voor-nieuwe-elektrische-wagen-wagen-op-waterstof
Er zijn 4 categorieën.
Cataloguswaarde 2016 Aanmelding in 2017 Aanmelding in 2018 Aanmelding in 2019 2020 (geen premie)
minder dan 31.000 euro 5.000 euro premie 4.000 euro premie 3.000 euro premie 2.000 euro premie -
van 31.000 euro tot 40.999,99 euro 4.500 euro premie 3.500 euro premie 2.500 euro premie 1.500 euro premie -
van 41.000 euro tot 60.999,99 euro 3.000 euro premie 2.500 euro premie 2.000 euro premie 1.500 euro premie -
vanaf 61.000 euro 2.500 euro premie 2.000 euro premie 1.500 euro premie 1.000 euro premie -
Eigenlijk is die premie relatief wat beschamend, want voor bepaalde diesels heeft men zelfs ooit hogere premies gegeven, wel afgeschaft per 1.1.2012.
-
Bij Tesla niet vergeten dat je met oudere wagens free unlimited supercharging hebt en je dus €0 brandstofkosten hebt op reis (en voor sommige ook in dagdagelijks gebruik waar het dan weer niet voor bedoeld is).
Wagens die vanaf april geproduceerd worden, krijgen nog steeds 400kWh gratis en betalen daarna gemiddeld €0,23/kWh (afhankelijk van land en/of snelheid van supercharging met een 2-tier model).
Thuis laden kan duurder, maar ook voordeliger zijn, wanneer je enkel op nachttarief laadt bijvoorbeeld. Dus moeilijke vergelijking om te maken met relatief uniforme brandstofprijzen aan de pomp. Met een investering in zonnepanelen ga je zelfs nog goedkoper uitkomen en zelfs helemaal op €0 wanneer ze zij terugverdiend na een paar jaren.
Dit laatste is uiteraard voor elke EV, maar de gratis kWh voor Tesla biedt wel een groot voordeel t.o.v. al de rest. En dat is, denk ik toch, niet in deze cijfers opgenomen. Ook de restwaarde van Tesla blijkt alsnog de hoogste te zijn in de markt. Is dat in rekening gebracht?
-
Bij Tesla niet vergeten dat je met oudere wagens free unlimited supercharging hebt en je dus €0 brandstofkosten hebt op reis (en voor sommige ook in dagdagelijks gebruik waar het dan weer niet voor bedoeld is).
Wagens die vanaf april geproduceerd worden, krijgen nog steeds 400kWh gratis en betalen daarna gemiddeld €0,23/kWh (afhankelijk van land en/of snelheid van supercharging met een 2-tier model).
Thuis laden kan duurder, maar ook voordeliger zijn, wanneer je enkel op nachttarief laadt bijvoorbeeld. Dus moeilijke vergelijking om te maken met relatief uniforme brandstofprijzen aan de pomp. Met een investering in zonnepanelen ga je zelfs nog goedkoper uitkomen en zelfs helemaal op €0 wanneer ze zij terugverdiend na een paar jaren. Dit laatste is uiteraard voor elke EV, maar de gratis kWh voor Tesla biedt wel een groot voordeel t.o.v. al de rest. En dat is, denk ik toch, niet in deze cijfers opgenomen.
Idd niet. ADAC houdt bij Tesla geen rekening met de gratis superchargermogelijkheid voor auto´s besteld tem 15.01.2017 maar neemt de fixe stroomprijs van 0,3 €/kWh, zoals te lezen op blz 2 onderaan van de betreffende link:
https://www.adac.de/_mmm/pdf/E-AutosVergleich_260562.pdf
2 blz uitleg/opmerkingen en 5 blz. testresultaten in kolommen 10.000 -> 30.000 km/j, cent/km, de automodellen in groen zijn de E-wagens.
Bij Tesla (p 6 van 7) nemen ze enkel het basismodel S/X van 60 kWh die al goedkoper kan uitvallen dan concurrerende fossiele modellen bij voldoende kms/jaar, vanaf 20.000 km/j, zeker de basis S 60 die als enige van de 4000 € premie geniet (waar de prijs zonder extra´s telt). Tesla Duitsland heeft hier wel een expliciet basismodel voor geconfigureerd. Andere landen (zoals BE) hoefden dat niet voor in aanmerking van een premie te geraken.
Ook de restwaarde van Tesla blijkt alsnog de hoogste te zijn in de markt. Is dat in rekening gebracht?
Die is *wslk in rekening gebracht, ADAC baseert zich op de Duitse marktwaardecijfers geleverd door DAT, ff pdf opzoeken:
https://www.adac.de/_mmm/pdf/autokosten_grundlagen_47084.pdf blz 2: Wertverlust
Het is idd een feit dat de *markwaardeprijzen van de occasies Tesla S/X gestegen zijn net door het feit dat die, voor de levensduur van de wagen, aan een Suc gratis mogen snelladen. Ik heb dat zelf vastgesteld want ik keek regelmatig naar de occasieprijzen, sinds het nieuws kwam dat na 15.1.2017 de Tesla´s niet meer gratis mochten laden, kregen die een zetje van 5000 à 7000 € meer naargelang model, ik keek enkel naar de 85 en 90 kWh.
Vergeet ook niet dat de nieuwe Tesla´s ook wat duurder geworden zijn, en de vraag naar recente occasie Tesla S/X zal ook wel wat geholpen hebben.
Ik *hoop dat de ADAC (via DAT) dat ook nog net in die berekeningen meegenomen heeft...
Het is natuurlijk moeilijk die gratis Suc stroom mee in de berekening op te nemen aangezien er toch een redelijk deel (30,3 %) zijn die nooit tot max 6/jaar een Suc benutten, gelukkig maar...(zie statistiek geregistreerde users, groen)
Volgens statistieken, 284 users, is -natuurlijk met meer Tesla´s, en meer SUC - het gebruik gemiddeld per jaar serieus toegenomen tot 30 keer per jaar gemiddeld, zie ook #historical stats van 21,3/j naar 30,6/j na 1 jaar:
Supercharger Use
Supercharging frequency How many users selected this answer? Percentage of users Per year Total sessions
A) daily 6 2.1% 365 2190
B) twice a week 16 5.6% 104 1664
C) weekly 35 12.3% 52 1820
D) twice a month 60 21.1% 24 1440
E) monthly 81 28.5% 12 972
F) a few times a year 67 23.6% 6 402
G) once or twice a year 7 2.5% 2 11
H) never 12 4.2% 0 0
Total 284 users 8499
Average Supercharger Use 29.9 times/year (8499 sessions / 284 users = 29.9)
#Historical Stats
Date Average Supercharger Use
01 Oct 2015 25.1 times/year
01 Jan 2016 21.3 times/year
01 Apr 2016 23.1 times/year
01 Jul 2016 27.7 times/year
01 Oct 2016 27.6 times/year
01 Jan 2017 30.6 times/year
(8499 sessions / 284 users = 29.9)
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/maxrange.35978/
https://docs.google.com/spreadsheets/d/t024bMoRiDPIDialGnuKPsg/edit#gid=490778289