Christophoros
Verkeersvragen en -discussies => Verkeersbeleid => Topic gestart door: jozef op donderdag 23 februari 2017 - 13:24:17
-
Maak schoolomgeving verkeersveiliger
Na het ongeval aan de schoolpoort waarbij een zesjarige Yamen om het leven kwam, klinkt de oproep om vrachtwagens in schoolomgevingen te verbieden opnieuw luider.
Koen Van Wonterghem van de vzw Ouders van Verongelukte Kinderen wil een stap verder gaan en schoolomgevingen volledig autovrij maken.
http://www.gva.be/cnt/dmf20170223_02746832/minister-crevits-steunt-oproep-voor-verkeersveilige-schoolomgeving
-
Maak schoolomgeving verkeersveiliger
Na het ongeval aan de schoolpoort waarbij een zesjarige Yamen om het leven kwam, klinkt de oproep om vrachtwagens in schoolomgevingen te verbieden opnieuw luider.
Koen Van Wonterghem van de vzw Ouders van Verongelukte Kinderen wil een stap verder gaan en schoolomgevingen volledig autovrij maken.
http://www.gva.be/cnt/dmf20170223_02746832/minister-crevits-steunt-oproep-voor-verkeersveilige-schoolomgeving
Waar mogen vrachtwagens dan wél rijden als schoolingangen aan gewestwegen liggen ?
Oh ja, maak ze volledig autovrij, we moeten erover vliegen dan of zo ??
Kinderen van 5 neem je bij de hand bij het oversteken, mijn gedacht. En wijs aub de zwakke weggebruikers ook op hun plichten, in onze tijd werkte dat, nu blijkbaar niet meer.
-
Kinderen van 5 neem je bij de hand bij het oversteken, mijn gedacht. En wijs aub de zwakke weggebruikers ook op hun plichten, in onze tijd werkte dat, nu blijkbaar niet meer.
Zo denk ik er toch ook over, maar wat ik hier wraakroepend vind :
Dood van kleuter was perfect te vermijden : geen opzichter aan zebrapad op aanraden van politie
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/3087971/2017/02/23/Dood-van-kleuter-was-perfect-te-vermijden-Geen-opzichter-aan-zebrapad-op-aanraden-van-politie.dhtml
Opzichters zijn er sindsdien niet meer. "Dat was op aanraden van een politie-inspecteur", zegt schooldirecteur Marc Slosse. "Volgens hem was een gemachtigd toezichter niet bevoegd als er sprake is van 'gemengde' groepen (kinderen en volwassenen die samen oversteken, red.).
Zouden die onnozelaars nog in de spiegel durven kijken ?
-
Dood van kleuter was perfect te vermijden : geen opzichter aan zebrapad op aanraden van politie
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/3087971/2017/02/23/Dood-van-kleuter-was-perfect-te-vermijden-Geen-opzichter-aan-zebrapad-op-aanraden-van-politie.dhtml
Opzichters zijn er sindsdien niet meer. "Dat was op aanraden van een politie-inspecteur", zegt schooldirecteur Marc Slosse. "Volgens hem was een gemachtigd toezichter niet bevoegd als er sprake is van 'gemengde' groepen (kinderen en volwassenen die samen oversteken, red.).
Zouden die onnozelaars nog in de spiegel durven kijken ?
aan zo'n drukke gewestweg zouden ze een agent kunnen zetten aan de schoolpoort
Ah nee, wacht ff, die moeten ergens aan de kant van de weg staan flitsen, dat brengt tenminste wat op ...
-
Amper één dag later .....
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/3089200/2017/02/24/Hekken-om-schoolzone-af-te-sluiten-voor-verkeer-Die-zetten-we-wel-even-opzij.dhtml
Al heb ik toch ergens ook wel twijfels of die nadarhekken wel een legale toestand is.
-
Al heb ik toch ergens ook wel twijfels of die nadarhekken wel een legale toestand is.
Die blijken voorzien te zijn van een C3. De plaatsing moet wellicht in één of ander dokument door de gemeente of de politie voorzien zijn.
-
Blijkt ook dat de ervaren chauffeur al een hele tijd voor het zebrapad stil stond, toen hij niemand meer zag aankomen is hij doorgereden.
-
Blijkt ook dat de ervaren chauffeur al een hele tijd voor het zebrapad stil stond, toen hij niemand meer zag aankomen is hij doorgereden.
Dat is altijd het grote gevaar ! En een gevaar dat m.i. geregeld nogal schromelijk onderschat wordt.
Dat kindje ziet een oversteekplaats, ziet een wachtende vrachtwagenchauffeur, en acht het bijgevolg veilig om over te steken. En laat ons eerlijk zijn : ik durf te wedden dat menig volwassen voetganger precies hetzelfde zou denken, en er zich niet aan zou verwachten dat die vrachtwagenchauffeur plots weer gaat vertrekken. Nu is het een kindje. Maar het had evengoed een gehaaste volwassene kunnen zijn die nog snel-snel voor de wachtende vrachtwagen wil oversteken.
Het is daarom aangewezen om -indien nog op een redelijke manier mogelijk- reeds enkele meters ervóór te stoppen. Zo behoud je een beter overzicht. En telkens dubbelchecken vooraleer weer te vertrekken.
-
afstand + oogcontact
-
Het is daarom aangewezen om -indien nog op een redelijke manier mogelijk- reeds enkele meters ervóór te stoppen.
Zou dat helpen met al die lieden die dan al enkele meters vóór de oversteekplaats schuin beginnen over te steken?
-
afstand + oogcontact
Juist. Zoals de kinderen van Bert al weten: niet "Kan hij mij zien?", maar "Heeft hij mij wel gezien?"
Rustig vertrekken kan soms ook helpen. Toen ik net aanzette, hoorde ik er ooit ene roepen: "Hey joeng, ge rijdt godverxxxxxx bekan ouver mijn kloexxx". Als ik snel vertrokken was, was het niet meer "bekan" geweest.
-
Het is daarom aangewezen om -indien nog op een redelijke manier mogelijk- reeds enkele meters ervóór te stoppen.
Zou dat helpen met al die lieden die dan al enkele meters vóór de oversteekplaats schuin beginnen over te steken?
Neen, dat alléén ... is onvoldoende. Daarom ook dat ik er bij schreef :
En telkens dubbelchecken vooraleer weer te vertrekken.
Telkens. Altijd. Dus ja, óók als je tijdig bent kunnen stoppen om een goed overzicht te hebben over de oversteekplaats zélf. ;)
-
afstand + oogcontact
Juist. Zoals de kinderen van Bert al weten: niet "Kan hij mij zien?", maar "Heeft hij mij wel gezien?"
Rustig vertrekken kan soms ook helpen. Toen ik net aanzette, hoorde ik er ooit ene roepen: "Hey joeng, ge rijdt godverxxxxxx bekan ouver mijn kloexxx". Als ik snel vertrokken was, was het niet meer "bekan" geweest.
Ik heb geregeld een soortgelijk probleem. In de drukke ochtendspits heb ik de gewoonte om met de moto tussen de file door te rijden en vooraan de file aan de verkeerslichten uit te komen. Vertrekken tussen de file, tussen de twee eerste voertuigen op een 2x2 doe ik bijna nooit meer. Ik ben al een paar keer in de problemen gekomen omdat een automobilist wel eens wil racen tegen de moto. Het gaat dan vooral om reactiesnelheid aan de lichten. Indien mogelijk zet ik me voor de wagen. Hij gaat hier nauwelijks door gehinderd zijn, ik trek wel even door in eerste en maak daarmee quasi altijd een gat van 50 à 100 m. Ik doe dit echter niet met vrachtwagens. Als die mij niet zagen filefilteren is de kans groot dat ze niet weten dat ik ervoor sta. Reageer ik even trager en ik zit onder de vrachtwagen. Is er voldoende ruimte dan nog zal ik geregeld eens achterom kijken en naar oogcontact zoeken.
-
Zou dat helpen met al die lieden die dan al enkele meters vóór de oversteekplaats schuin beginnen over te steken?
En vaak zijn dat juist de mama's of papa's met de kindjes erbij, al dan niet aan het handje...
-
En vaak zijn dat juist de mama's of papa's met de kindjes erbij, al dan niet aan het handje...
Inderdaad. Maar ze houden toch zo van hun kindjes.