Christophoros
Forumgemeenschap => Praatcafé => Topic gestart door: JC op vrijdag 10 maart 2017 - 08:16:14
-
Mijn dochter (10 jaar) gaat dit jaar voor de eerste keer haar fietsexamen halen op de school. Ter voorbereiding wordt een basis van de wegcode bekeken. Ik heb het bundeltje eens doorgenomen en vond het van slechte kwaliteit. Mijn voornaamste opmerkingen kan je hieronder vinden.
Ligging van het fietspad
Het fietspad is geen deel van de rijbaan zoals op pagina 1 wordt gesteld. Dit staat letterlijk in art. 2.7 (zie verder). Art 1 stelt voor om het stuk buiten de rijbaan openbare weg te noemen.
Richting van het fietspad
In de bundel vindt je een fiets geschilderd op het fietspad (éénrichting- en tweerichtingsfietpad). Hierdoor kan het misverstand ontstaan dat een fietspad wordt aangeduid door een op de rijbaan geschilderde fiets. Niets is minder waar!
Er bestaat immers het volgende artikel in de wegcode:
Artikel 5. Bindende kracht van de verkeerstekens
De weggebruikers moeten de verkeerslichten, verkeersborden en wegmarkeringen in acht nemen wanneer deze regelmatig zijn naar de vorm, voldoende zichtbaar zijn en overeenkomstig de voorschriften van dit reglement zijn aangebracht.
Een fietspad wordt aangeduid met:
2.7. "Fietspad" : het deel van de openbare weg dat voor het verkeer van fietsen en tweewielige bromfietsen klasse A is voorbehouden door de verkeersborden D7, D9 of door de wegmarkeringen bedoeld in artikel 74.
Het fietspad maakt geen deel uit van de rijbaan.
Artikel 74. Overlangse markeringen die een fietspad aanduiden
Het deel van de openbare weg dat afgebakend is door twee evenwijdige witte onderbroken strepen en dat niet breed genoeg is voor het autoverkeer, is een fietspad.
Hier wordt dus geen melding gemaakt van geschiderde fietsen op de openbare weg!
De enige plaats waar een fiets op de openbare weg kan geschilderd worden is:
77.6. Markeringen die een opstelvak aanduiden voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen.
De zone, aansluitend op een fietspad, afgebakend door twee stopstrepen en waarin het symbool van een fiets in het wit is gereproduceerd duidt de plaats aan waar de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen zich enkel tijdens de rode fase van de verkeerslichten mogen opstellen.
De andere bestuurders moeten tijdens de rode fase van de verkeerslichten stoppen voor de eerste stopstreep.
Vertrekkende lijnbus
In de bundel:
Voorrang geregeld door bordje op lijnbus en knipperlicht. Binnen de bebouwde kom gaat een vertrekkende lijnbus voor op alle aankomende weggebruikers.
Deze beschrijving is te vaag en bevat onnodige details. De wettekst luidt als volgt:
Art 39: “Binnen de bebouwde kommen moet elke bestuurder die dezelfde richting volgt als een autobus of een trolleybus die autobus - of trolleybusbestuurder gelegenheid laten zijn halteplaats te verlaten wanneer hij met de richtingsaanwijzers zijn voornemen kenbaar heeft gemaakt om zijn voertuig opnieuw in beweging te brengen.”
Het feit dat het bordje op de lijnbus hangt maakt niet uit. Het belangrijkste is dat de bestuurders in dezelfde rijrichitng rijden als de lijnbus. Dit is een duidelijker formulering dan “aankomende”. Bovendien moet de bus een halteplaats verlaten en heeft die lijnbus dus zeker niet altijd voorrang als ze vertrekt. Ze kan immers ook om andere redenen stoppen.
Ik ga de school met aandrang vragen om de nodige wijzigingen aan te brengen. Het kan niet dat kinderen een verkeerde wegcode krijgen aangeleerd!
-
Art 1 stelt voor om het stuk buiten de rijbaan openbare weg te noemen.
Fout. De rijbaan is ook een deel van de openbare weg.
Art 39: “Binnen de bebouwde kommen moet elke bestuurder die dezelfde richting volgt als een autobus of een trolleybus die autobus - of trolleybusbestuurder gelegenheid laten zijn halteplaats te verlaten wanneer hij met de richtingsaanwijzers zijn voornemen kenbaar heeft gemaakt om zijn voertuig opnieuw in beweging te brengen.”
Hier spreekt de wegcode zichzelf tegen, want deze verplichting geldt niet voor "elke" bestuurder. Integendeel, soms moet de bestuurder van zo een bus voorrang verlenen aan bestuurders die in dezelfde richting rijden als de lijnbus:
Art 38: Zodra het speciaal geluidstoestel het naderen van een prioritair voertuig aankondigt, moet elke weggebruiker onmiddellijk de doorgang vrijmaken en voorrang verlenen; zo nodig moet hij stoppen.
-
Fout. De rijbaan is ook een deel van de openbare weg.
Ik pas het aan als de rijbaan is onderdeel van de openbaar weg. Alles wat niet specifiek rijbaan wordt genoemd is dan gewoon openbare weg.
Art 39: “Binnen de bebouwde kommen moet elke bestuurder die dezelfde richting volgt als een autobus of een trolleybus die autobus - of trolleybusbestuurder gelegenheid laten zijn halteplaats te verlaten wanneer hij met de richtingsaanwijzers zijn voornemen kenbaar heeft gemaakt om zijn voertuig opnieuw in beweging te brengen.”
Hier spreekt de wegcode zichzelf tegen, want deze verplichting geldt niet voor "elke" bestuurder. Integendeel, soms moet de bestuurder van zo een bus voorrang verlenen aan bestuurders die in dezelfde richting rijden als de lijnbus:
Art 38: Zodra het speciaal geluidstoestel het naderen van een prioritair voertuig aankondigt, moet elke weggebruiker onmiddellijk de doorgang vrijmaken en voorrang verlenen; zo nodig moet hij stoppen.
[/quote]
Er zijn nog andere omstandigheden. Wat moet er gebeuren als de buschauffeur een tramspoor dient op te rijden en er nadert een tram. Ook daar spreekt de wegcode zichzelf tegen. Trouwens die voorrang van die lijnbus is niet absoluut, daar is genoeg rechtspraak over te vinden.
-
Er zijn nog andere omstandigheden. Wat moet er gebeuren als de buschauffeur een tramspoor dient op te rijden en er nadert een tram. Ook daar spreekt de wegcode zichzelf tegen. Trouwens die voorrang van die lijnbus is niet absoluut, daar is genoeg rechtspraak over te vinden.
Dat kan allemaal wel zo zijn, maar omdat het hier nu over een fietsexamen gaat lijken die details toch wat minder belangrijk
De boodschap die ik hier duidelijk zou maken is: neem het als fiets nooit op tegen een (lijn)bus ...
-
De boodschap die ik hier duidelijk zou maken is: neem het als fiets nooit op tegen een (lijn)bus ...
Kinderen moeten hun verplichtingen uit hoofde van de wegcode leren.
Maar daarnaast is er inderdaad het uiterst belangrijk defensief aspekt van het verkeer. In dat verband leren kinderen best dat ze het alvast als zwakke weggebruiker best tegen geen enkele andere weggebruiker opnemen.