Christophoros
Forumgemeenschap => Praatcafé => Topic gestart door: jozef op zaterdag 08 april 2017 - 09:47:22
-
Belg is Europees kampioen rechts inhalen en toetert vaak nodeloos
http://www.gva.be/cnt/dmf20170408_02824243/belg-is-europees-kampioen-rechts-inhalen-en-toetert-vaak-nodeloos
Dit geven de Belgen toe (de werkelijke cijfers zullen dus wel nog heel wat hoger liggen);
- 41% haalt rechts in.
- 53% gebruikt nodeloos de claxon.
- 45% bedient de GPS tijdens het rijden.
- 30% schrijft SMS'jes of e-mails tijdens het rijden.
- 56% houdt onvoldoende afstand.
- 65% vertraagt niet bij wegenwerken.
Hallucinante cijfers die behoorlijk boven het Europees gemiddelde liggen.
-
Je ziet de zotste dingen op de Belgische wegen. Ik rijd nu met een wat hogere wagen en kan dus makkelijker in andere wagens binnenkijken. Ik zie heel dikwijls mensen gewonen zitten prutsen op hun smartphone. Ze zijn geen sms-jes aan het sturen, ze zitten gewoon op facebook te kijken e.d. Hoe is het mogelijk dat er in Belziek zoveel gereden wordt met die smartphone in de hand? Er wordt gewoon niet op gecontroleerd. Gezien het gevaar dat het opleverd moeten de boetes omhoog, ik dacht zelfs aan een rijverbod voor bv 1 week. Misschien dat het dan stilaan gaat doordringen dat dit zeer gevaarlijk is.
-
Paar dagen geleden naar Aachen gereden(via NL), een Tesla 85 met Belgische nr. plaat reed voortdurend in mijn buurt, af en toe haalde hij ook in maar bleef netjes onder de limiet+marge, dan haalde ik weer in ook tegen de flitslimiet.
De Tesla hield ruim zijn veiligheidsafstand en vloeide mee in het vlot maar nog rustig verkeer.
Het is een van de relatief weinige Belgen die zo gedisciplineerd reed... ;)
-
Paar dagen geleden naar Aachen gereden(via NL), een Tesla 85 met Belgische nr. plaat reed voortdurend in mijn buurt, af en toe haalde hij ook in maar bleef netjes onder de limiet+marge, dan haalde ik weer in ook tegen de flitslimiet.
Slechte mens, die Tesla-rijder. Gewoon een spelletje om jou te doen kwijlen... ;D
-
Paar dagen geleden naar Aachen gereden(via NL), een Tesla 85 met Belgische nr. plaat reed voortdurend in mijn buurt, af en toe haalde hij ook in maar bleef netjes onder de limiet+marge, dan haalde ik weer in ook tegen de flitslimiet.
De Tesla hield ruim zijn veiligheidsafstand en vloeide mee in het vlot maar nog rustig verkeer.
Het is een van de relatief weinige Belgen die zo gedisciplineerd reed... ;)
Die was waarschijnlijk op autopilot aan het rijden. Je kan daarbij de afstand instellen die hij moet aanhouden op zijn voorliggers. Persoonlijk zit ik die het liefste op stand 2. Dit komt grofweg overeen met de halve tacho die je uit Duitsland kent. In Belziek worden veel chauffeurs daar echter agressief door, ze vinden de veiligheidsafstand te groot.
-
Dit geven de Belgen toe (de werkelijke cijfers zullen dus wel nog heel wat hoger liggen);
(...)
Hallucinante cijfers die behoorlijk boven het Europees gemiddelde liggen.
Inderdaad, hallucinante cijfers. Cijfers, die in werkelijkheid idd wss nog hoger zullen uitpakken omdat er nog een aantal zullen zijn die ofwel welbepaalde fouten niet zullen toegeven of erger: zelfs niet eens inzien.
Je ziet de zotste dingen op de Belgische wegen. Ik rijd nu met een wat hogere wagen en kan dus makkelijker in andere wagens binnenkijken. Ik zie heel dikwijls mensen gewonen zitten prutsen op hun smartphone. Ze zijn geen sms-jes aan het sturen, ze zitten gewoon op facebook te kijken e.d. Hoe is het mogelijk dat er in Belziek zoveel gereden wordt met die smartphone in de hand? Er wordt gewoon niet op gecontroleerd. Gezien het gevaar dat het opleverd moeten de boetes omhoog, ik dacht zelfs aan een rijverbod voor bv 1 week. Misschien dat het dan stilaan gaat doordringen dat dit zeer gevaarlijk is.
Om dat te snappen, moet je niet eens rondrijden.
Gewoon sommige social media checken, kan al volstaan. Er moet maar ergens een ferm ongeval gebeurd zijn, liefst nog met een gekantelde vrachtwagen .... en de foto's en filmpjes verschijnen al op facebook. Soms nog voordat de hulpdiensten ter plaatse zijn. "Want ik wil dit als eerste kunnen posten ....".
https://nieuws.vtm.be/vtm-nieuws/binnenland/boetes-voor-filmen-ongeval
Wraakroepend om twee redenen. Zoals in het nieuwsitem te zien is, is het idd. vaak dat de bestuurder zélf die een opname maakt met z'n smartphone of z'n dashcam wat beter richt op het ongeval. Het ongeval als éérste kunnen posten op social media, lijkt soms belangrijker dan het stuur vasthouden en de ogen iets of wat op de weg te houden. Nog erger dan de zogenaamde kijkfiles die we al langer kennen. Zo is het nog niet langer geleden dan gisteren, dat in de buurt van de Liefkenshoektunnel richting Stabroek alles potvast zat. Er was daar een ongeval met een vrachtwagen gebeurd. Toen ik de tunnel in de rijrichting uitkwam, heb ik gezien hoe ook de beide parallelwegen met de snelweg tussen de Liefkenshoektunnel en de Beverentunnel muurvast zaten door weer àndere ongevallen. Maar liefst vier (!) heb ik er zo geteld, allen bij een rijstrookwissel, of waar er een vermindering van het aantal rijstroken was. Ik ben geen helderziende, dus ik maak nog enig voorbehoud. Maar ik zou er niet van verschieten mocht het gaan om gevalletjes "hem er nog nét tussenwringen", en de tegenpartij even afgeleid door een eerder gebeurd ongeval. Oeps, ... BENG !
Maar eveneens wraakroepend, omdat men heel vaak weigert in te zien hoe het moet zijn voor de betrokkenen en/of nabestaanden. Een beetje leedvermaak over 1 of andere klojo die zich plompverloren vastrijdt in een weide of bos, tot daar toe. Maar wat met ongevallen die een (mogelijks) akelige afloop kennen ? Ik mag er niet aan dénken, dat iemand het voertuig van een dierbare herkent op sociale media, nog vóórdat hulpdiensten de kans kregen een nare mededeling op een iets of wat menswaardige manier over te maken. En gegarandeerd : vroeg of laat gebeurt zoiets. Hoe gruwelijk moet dat zijn ?
- Meneer, mogen we even binnenkomen, we hebben slecht nieuws
- Ja, ik het al gezien op facebook
- ....
-
Hier in Duitsland wordt hoe langer hoe minder voor een "Rettungsgasse" (doorgang voor hulpdiensten) gezorgd. Het duurt soms minutenlang vooraleer een prioritair voertuig nog een meter vooruitkomt. Enkele weken geleden zijn ambulanciers maar lieft 800 m te voet gegaan naar de plaats van het ongeval omdat er geen doorkomen aan was.
Ter plaatse worden de hulpverleners dan niet zelden beledigd, bespuwd en geslagen ("Ga eens opzij dat ik een foto kan maken").
In Oostenrijk maken ze het nog bonter. Daar keren ze om en gaan ze in tegengestelde richting als spookrijders door de Rettungsgasse rijden tot aan de vorige afrit.
https://www.youtube.com/watch?v=11laaC1ynSE
-
Hallucinante cijfers die behoorlijk boven het Europees gemiddelde liggen.
Waaraan is het te wijten dat de meeste Europese landen het beter doen?
-
Hallucinante cijfers die behoorlijk boven het Europees gemiddelde liggen.
Waaraan is het te wijten dat de meeste Europese landen het beter doen?
Wellicht aan specifieke kenmerken van de doorsnee Belgische bestuurder in het verkeer, die een weerspiegeling zijn van zijn ingesteldheid in het algemeen, en onder meer:
- agressief (claxon nodeloos gebruiken).
- ikke en de rest kan stikke.
- onvoldoende kennis en verkeersinzicht.
- roekeloosheid, wat getuigt van irrationeel gedrag.
- gebrek aan verantwoordelijkheidszin.
- overtredingen van anderen (middenvakrijder die gemakshalve rechts ingehaald wordt).
-
Is een Belg dan zoveel agressiever, asocialer, onverantwoorder, roekelozer, gemakzuchtiger dan andere Europeanen?
Ik vermoed eerder dat de oorzaak te zoeken is in controles en beteugeling (o.a. strafpuntensysteem).
-
Waaraan is het te wijten dat de meeste Europese landen het beter doen ?
Is een Belg dan zoveel agressiever, asocialer, onverantwoorder, roekelozer, gemakzuchtiger dan andere Europeanen?
Om écht te kunnen vergelijken, had ik eigenlijk graag ondermeer ook volgende twee zaken 's te weten gekomen :
a) aan de bevraagde Belgen : zou je diezelfde inbreuken begaan in pakweg ons omringende landen ? Waarom wel/niet (in welk land) ?
b) buitenlanders die op onze wegen rijden : welke van deze inbreuken bega je wel eens in ons land ?
Ik vermoed eerder dat de oorzaak te zoeken is in controles en beteugeling (o.a. strafpuntensysteem).
Wat dan weer enkel zinvol is, als er vervolgens tenminste ook 's wat meer controle is op het naleven van een veroordeling. Anders gaat men een eventuele vervallenverklaring botweg negeren.
-
Is een Belg dan zoveel agressiever, asocialer, onverantwoorder, roekelozer, gemakzuchtiger dan andere Europeanen?
Ik vermoed eerder dat de oorzaak te zoeken is in controles en beteugeling (o.a. strafpuntensysteem).
Ach, er zijn hier in Duitsland veel minder controles dan in België. Als ik naar België kom en ik zou daar evenveel snelheidsovertredingen plegen als in Duitsland tijdens zo een reis, zou ik de boetes haast niet meer kunnen betalen.
Heel wat overtredingen worden in Duitsland bovendien minder zwaar bestraft dan in België en geven geen aanleiding tot strafpunten.
Er wordt hier in het zuiden van Beieren onvoorzichtig gereden: te snel, voorrangsnegatie, 2 promille of meer, enz. Maar als ik vergelijk met Oostenrijk, Slovenië, Frankrijk, Luxemburg en Nederland, dan is de doorsnee Belgische bestuurder wel bijzonder agressief. Probeer bijvoorbeeld in België maar eens om nog op de gepaste rijstrook te geraken als je je vergist hebt.