Christophoros

Verkeersvragen en -discussies => Verkeer en Recht => Topic gestart door: jozef op dinsdag 25 april 2017 - 14:57:38

Titel: Hardrijders krijgen voortaan minder snel rijverbod
Bericht door: jozef op dinsdag 25 april 2017 - 14:57:38
Citaat van: GVA
Hardrijders krijgen voortaan minder snel rijverbod

Bij een snelheidsovertreding moet de rechter altijd uitgaan van de gecorrigeerde snelheid. Dat heeft het Hof van Cassatie beslist. Nu doen enkele politierechters dat niet.

http://www.gva.be/cnt/dmf20170425_02850321/hardrijders-krijgen-voortaan-minder-snel-rijverbod

Een klein stukje meer rechtszekerheid en rechtvaardigheid, want de snelheidscorrectie kan een groot verschil uitmaken.
Titel: Re: Hardrijders krijgen voortaan minder snel rijverbod
Bericht door: bert.covens op dinsdag 25 april 2017 - 20:06:59
Citaat van: GVA
Hardrijders krijgen voortaan minder snel rijverbod

Bij een snelheidsovertreding moet de rechter altijd uitgaan van de gecorrigeerde snelheid. Dat heeft het Hof van Cassatie beslist. Nu doen enkele politierechters dat niet.

http://www.gva.be/cnt/dmf20170425_02850321/hardrijders-krijgen-voortaan-minder-snel-rijverbod

Een klein stukje meer rechtszekerheid en rechtvaardigheid, want de snelheidscorrectie kan een groot verschil uitmaken.

Vooral dan omdat de éne politierechter die snelheidscorrectie wél toepaste, terwijl een andere dat dan weer niet deed.  Afhankelijk van wie je dan als politierechter voor je had, kon je met dezélfde inbreuk nét door de mazen van het glippen, terwijl je bij de andere de klos was. 

Goed dat er nu eindelijk duidelijkheid is.
Titel: Re: Hardrijders krijgen voortaan minder snel rijverbod
Bericht door: jozef op woensdag 26 april 2017 - 01:17:58
Op een autosnelweg kun je dus gerust tegen 128 km/h rijden. Daarvoor baseer je je op de snelheid die de GPS aangeeft en zeer nauwkeurig is. De snelheidsmeter van de auto geeft dan iets meer aan, doch bij moderne auto's kan dat erg weinig zijn (2 km/h bij mijn BMW).

Na correctie van 6% is dat 120,32 km/h maar je kunt pas een boete krijgen vanaf 121 km/h.

In Duitsland is het moeilijker omdat de regeling daar in ieder Bundesland verschillend is. Die verschillen omvatten de correctiemarge en de minimum afstand voorbij een snelheidsbord die moet gerespecteerd worden voor de meting. In Duitsland mogen ze dus geen snelheidsmeting uitvoeren waar het snelheidsbord staat, ze moeten wat verder gaan staan. Als je aangereden komt tegen 250 km/h zou je anders, van zodra je een snelheidsbord van 130 km/h kunt herkennen, vol in de remmen moeten gaan.