Christophoros

Verkeersvragen en -discussies => Verkeersbeleid => Topic gestart door: jozef op zondag 14 mei 2017 - 19:28:15

Titel: Belgische steden testen nieuwe wapen tegen fout- en zwartparkeerders
Bericht door: jozef op zondag 14 mei 2017 - 19:28:15
Citaat van: GVA
Belgische steden testen nieuwe wapen tegen fout- en zwartparkeerders

Parkeerwachters kunnen ‘slechts’ enkele honderden auto’s per dag controleren, met deze camera kunnen dagelijks tot liefst 10.000 voertuigen worden gecontroleerd.

Kassa kassa...

http://www.gva.be/cnt/dmf20170513_02880554/belgische-steden-testen-nieuwe-wapen-tegen-fout-en-zwartparkeerders
Titel: Re: Belgische steden testen nieuwe wapen tegen fout- en zwartparkeerders
Bericht door: bert.covens op maandag 15 mei 2017 - 10:36:57
Maw .... de controles richten zich stééds vaker op datgene wat zonder al teveel manuele handelingen gecontroleerd kan worden.  Hoe automatischer de controle kan verlopen, hoe groter de kans op beteugeling.

Maar : de mate waarin een inbreuk (levens)gevaarlijk is, is steeds minder een norm die gehanteerd wordt om er (vaker, of daadkrachtiger) tegen op te treden. 

Of de openbare weg nu veiliger wordt door gerichte controles of niet, is minder belangrijk ..... als de kassa maar hard genoeg rinkelt.  Of zie ik dat verkeerd ?
Titel: Re: Belgische steden testen nieuwe wapen tegen fout- en zwartparkeerders
Bericht door: JC op maandag 15 mei 2017 - 11:05:09
Maw .... de controles richten zich stééds vaker op datgene wat zonder al teveel manuele handelingen gecontroleerd kan worden.  Hoe automatischer de controle kan verlopen, hoe groter de kans op beteugeling.

Maar : de mate waarin een inbreuk (levens)gevaarlijk is, is steeds minder een norm die gehanteerd wordt om er (vaker, of daadkrachtiger) tegen op te treden. 

Of de openbare weg nu veiliger wordt door gerichte controles of niet, is minder belangrijk ..... als de kassa maar hard genoeg rinkelt.  Of zie ik dat verkeerd ?

Dat is inderdaad zo. Waarom de fixatie op snelheid? Dit is met automatische struikrovers heel éénvoudig te controleren. Als het bovendien niet voldoende opbrengt kan je de max. snelheid absurd laag zetten zodat het toch nog opbrengt. Voorrangsnegatie is heel moeilijk automatisch te controleren en wordt dan ook nauwelijks beboet. In onze buurlanden wordt dit als één van de voornaamste ongevalsoorzaken gezien!
Hetzelfde geldt voor smartphonegebruik. GSM-gebruik was sowieso al een plaag. Maar het rijden met je GSM tegen je oor is voor mij nog een stuk minder gevaarlijk dan smartphonegebruik. Ik zie veel te regelmatig mensen in hun auto achter het stuur die aan het facebooken zijn, whatsappen, SMS, email, ... Waar vroeger de aandacht verslapte tijdens het niet-handsfree bellen en er een impact was op de stuurbewegingen gaat nu de aandacht nog een stuk verder naar beneden. Ze houden zelfs hun ogen niet meer op de weg! Wordt natuurlijk veel te weinig gecontroleerd!
Titel: Re: Belgische steden testen nieuwe wapen tegen fout- en zwartparkeerders
Bericht door: jozef op maandag 15 mei 2017 - 12:08:37
Men kan zich niet van de indruk ontdoen dat bij het uitstippelen van verkeerscontroles de kosten en baten tegen elkaar afgewogen worden en weinig of geen rekening gehouden wordt met de meerwaarde voor de verkeersveiligheid. Een zeer spijtige vaststelling.
Titel: Re: Belgische steden testen nieuwe wapen tegen fout- en zwartparkeerders
Bericht door: JC op maandag 15 mei 2017 - 13:18:03
Men focust op een paar eenvoudig te controleren overtredingen. Bovendien gaat men deze controle dan zo ver doordrijven dat er quasi geen overtredingen op deze regel meer gebeuren. Alcoholcontroles zijn ondertussen zo courant geworden dat een dronken bestuurder wel tegen de lamp moet lopen. Hoewel het voor alcoholcontroles nog ergens te begrijpen is. Je kan je echter wel de vraag stellen hoeveel inspanning er nodig is om de laatste paar overtreders eruit te halen. Was deze inzet van middelen niet beter ergens anders gebeurd? Voor alcohol is het een moeilijke vraag.
Voor snelheid gaat men echter dezelfde weg op. De natte droom van Ben Zwets is een trajectcontrole op elke weg zodat er niemand nog te snel kan rijden! Met onze belachelijk lage limieten is dit nog grotere onzin. Flits op een plek en op een tijdstip dat er ongelukken vallen door overdreven snelheid. Bekeur niet een chauffeur die 's nachts 77 km/u rijdt op een rechte 2x2 met max. 70 km/u waar 10 jaar geleden nog 120 km/u gereden mocht worden.
Het effect van deze laatste kruimeltjes op te vegen is te klein en kost te veel middelen. Ipv een agent in een auto met radar neer te zetten om de zone 30 in de binnenstad te controleren om 23:30 kan die beter ergens anders ingezet worden. In de radarauto zit die agent dan toch maar de catalogus van de Ikea te lezen (zoals ik enkele jaren geleden zelf heb kunnen vaststellen). Ik denk dan bv. aan anonieme agenten die het smartphonegebruik controleren en overtreders doorgeven aan de collega's even verderop!

Er wordt eigenlijk maar op 3 zaken gecontroleerd in Belziek: snelheid (via automatische struikrovers), roodlichtrijders (via roodlichtcamera's) en alcohol.

Wat met:

- voorrangsnegatie
- gordeldracht
- GSM/smartphone gebruik
- middenstrookklevers
- geen richting aangeven
- ...
Titel: Re: Belgische steden testen nieuwe wapen tegen fout- en zwartparkeerders
Bericht door: jozef op maandag 15 mei 2017 - 23:21:17
Middenstrookklevers...

Toen ik de laatste keer terugkwam van Schweinfurt, reed er ene gezapig op de linker rijstrook, ik schat tegen 130 à 140 km/h, terwijl de middenste en de rechter rijstrook volkomen vrij waren.

Ik kwam aangereden tegen iets meer dan 200 km/h, en enkele flitsen met de Xeon grootlichten overtuigden hem ervan om op zijn gemakske naar de middenste rijstrook te verhuizen. Ik ben hem dan ook voorbij gezoefd toen hij nog niet helemaal op de middenste rijstrook was.

Doch intussen kwam er achter mij een wagen aan die véél sneller reed dan ik. Naar de middenste rijstrook gaan kon ik niet meer, daarvoor was ik al te kort bij de wagen die ik ging inhalen. Ik stak al vooraf mijn rechter richtingsaanwijzers aan om de achteropkomende bestuurder te kennen te geven: je hoeft niet veel af te remmen, want zodra ik die taffelaar hier voorbij ben, verlaat ik de linker rijstrook.

De achteropkomende bestuurder had evenwel blijkbaar geen zin om wat te vertragen, en suisde dan maar de taffelaar over de rechter rijstrook voorbij, net toen ik hem op de linker rijstrook voorbij zoefde.

De taffelaar is daardoor mogelijk met een bruine onderbroek thuisgekomen en zal beide bestuurders die hem inhaalden wel als wegpiraten beschouwd hebben. Maar had hij op de rechter rijstrook gereden, dan had ik hem op de middenste rijstrook kunnen inhalen, en mijn achterligger mij op de linker rijstrook. Dan was er geen probleem geweest.

Ik ben eigenlijk helemaal geen sportieve chauffeur, maar ik heb nu toch ook geen BMW gekocht om tegen 150 km/h over de autosnelweg te slenteren.