Christophoros

Verkeersvragen en -discussies => Verkeersbeleid => Topic gestart door: JC op woensdag 17 mei 2017 - 14:16:12

Titel: TAAS
Bericht door: JC op woensdag 17 mei 2017 - 14:16:12
TAAS is kort voor Transport As A Service. Op volgende site kan je lezen wat voor gevolgen een dergelijk systeem kan hebben: https://www.rethinkx.com/ (https://www.rethinkx.com/).

Bij de invoering van een dergelijk systeem zouden snel zelf-rijdende elektrische voertuigen gebruikt worden. Door de lage kost van een dergelijke dienst zullen veel mensen afzien van een privé-wagen en deze diensten gebruiken.  Iets soortgelijk zie je al jaren in de IT-sector. SAAS, of Software As A Service wordt al vrij veel gebruikt, denk maar aan Office 365. IAAS, of Identity As A Service, wordt ook door vele websurfers gebruikt. Bij dit laatste kan je bijvoorbeeld facebook gebruiken om je identiteit te confirmeren en in te loggen op een andere site. Dergelijke systemen worden ingevoerd omdat het goedkoper is dan de traditionele systemen.
Volgens de studie van Rethinx gaan we soortgelijke zaken zien in de auto-economie. Volgens hen gaat dit zeer ingrijpend worden en gaat het zeer snel ingevoerd worden. Het gaat dan om de invoering van zelf-rijdende elektrische voertuigen, voor de redenen hierachter verwijs ik naar de studie.
Men claimt in deze studie dat het olieverbruik in 2020 zal pieken om daarna snel terug te lopen. Dit zal dan weer leiden tot een afname van het geopolitieke belang van olie. Bovendien wordt (de zeer vervuilende) oliewinning uit tar-sands, oil-shale, ... niet meer rendabel. Het milieu zal er ook wel bij varen. Natuurlijk gaan ook een aantal landen die nu volledig afhankelijk zijn van hun olie-export in de problemen komen.
Hoe dan ook een interessante studie en zeker het lezen waard.
Titel: Re: TAAS
Bericht door: jozef op woensdag 17 mei 2017 - 18:30:23
We leven in een tijd waarin er in het wilde weg gespeculeerd wordt over een aantal diepgaande veranderingen in de automobielwereld, en velen zich daarbij niet gehinderd voelen door de heersende onzekerheid om uitspraken te doen als waren ze het orakel van Delphi.

Ik geloof alvast niet de bewering dat in 2030 95% van alle verplaatsingen van personen in de VS met TaaS zullen gebeuren.

De auteur baseert zich zeer eenzíjdig op de economische voordelen van TaaS. Hij gaat voorbij aan de belangrijke psychologische aspekten van de eigen auto als een individueel vervoermiddel dat door vele eigenaars afgestemd wordt op hun persoonlijke behoeften en prioriteiten, inclusief het imago dat de eigenaar er wil mee uitstralen. De aankoop van een auto is daardoor vrijwel nooit een 100% rationeel proces.