Christophoros
Verkeersvragen en -discussies => Verkeersbeleid => Topic gestart door: JC op maandag 11 september 2017 - 22:09:02
-
Uit De Standaard:
http://www.standaard.be/cnt/dmf20170911_03066041 (http://www.standaard.be/cnt/dmf20170911_03066041)
Ze slaat hier de bal volledig mis door alleen te focussen op snelheid en alcohol. Waarom zou iemand die nooit drinkt en rijdt de investering van een alcoholslot moeten doen en hetzelfde geldt voor een snelheidsbegrenzer. Zelfs tegen 70 km/u of trager kan ik fietsers van de baan maaien! Bovendien wordt slechts op twee oorzaken gefocust. Net die twee oorzaken waar de laatste jaren extreem veel belang werd aan gegeven. Het resultaat van dit beleidt is zeer pover, zoals ze zelf vaststeld! Zou het dan misschien niet zo kunnen zijn dat we een paar belangrijke oorzaken vergeten? Wat met voorrangsnegatie? Wat met gordeldracht? GSM gebruik achter het stuur? Om nog maar te zwijgen over een grote groep mensen die het verkeersreglement niet kennen en dus ook niet kunnen toepassen! Lees de sociale media erop na en je vindt een horde aan "zeer goede chauffeurs" - volgens zichzelf dan toch - die zelfs de basis van de wegcode niet snappen (vooral VVR).
Misschien is het gewoon een laatste stuiptrekking van iemand in een openbare functie die al lang achterhaald is! Schaf die provincies af en stuur de gouverneurs wandelen. Er zijn nog gouverneurs geweest die dachten iets over mobiliteit en veiligheid te moeten vertellen. Laat ons hopen dat Beckx beter kan zwemmen...
-
Het is duidelijk dat ze van verkeersveiligheid geen kaas gegeten heeft.
Een snelheidsbegrenzer... stel je voor dat je aan het inhalen bent, de ingehaalde bestuurder geeft wat meer gas, en jouw snelheidsbegrenzer treedt in werking...
-
Wat stellen jullie voor om dronken bestuurders en snelheidsduivels van de weg te houden?
-
Wat stellen jullie voor om dronken bestuurders en snelheidsduivels van de weg te houden?
1) Een vervallenverklaring uit het recht een motorvoertuig te besturen.
2) Daadwerkelijk controle. Hoe vaak heb je bvb al je rijbewijs moeten tonen bij een alcoholcontrole ? Om maar iets te zeggen.
3) Wie betrapt wordt op rijden spijts verval : de gevangenis in.
-
Het gaat niet altijd om snelheidsduivels. De maximum snelheden zijn zo absurd laag dat je met een normaal rijgedrag al snel tot 20 km/u boven de limiet zit, een snelheid die dikwijls enkele jaren geleden nog perfect legaal was. Stop met de focus op snelheid en pak ook andere factoren aan. Het focussen op snelheid werkt duidelijk niet! Iemand die op een rustige snelweg 140 km/u rijdt noemt men een snelheidsduivel, iemand die de voorrangsregels niet kent en deze hierdoor constant negeert, een belgische ziekte, noemt men hoe? Als zo'n voorrangsnegeerder niet te snel rijdt in Belziek noemt men dat een voorbeeldig chauffeur.
-
Het snelheidsbeleid is ongeloofwaardig. Niet alleen maar omdat er alsmaar lagere absurde snelheidslimieten opgelegd worden. Men houdt geen rekening met het feit of een al dan niet toegestane snelheid aanleiding gegeven heeft tot hinder, gevaar of een ongeval.
Ooit had mijn moeder zaliger, bij het verlaten van haar parkeerplaats bij een supermarkt, een andere auto lichtjes geraakt. Volgens de rechter kon dat geen andere oorzaak hebben dan overdreven snelheid (wijl mijn moeder iemand was die er 5 minuten over deed om een parkeerplaats te verlaten).
Mijn echtgenote en ik gaan geregeld uit met vrienden. Tot begin dit jaar hield ik nauwgezet in het oog hoeveel pintjes ik op hoeveel tijd gedronken had. Maar dat bleek niet te volstaan. Tegen het einde van de avond stond er dan plots een plankje met schnapsglaasjes voor onze neus. Dan moet je daarna natuurlijk zelf ook trakteren. Zo kon ik niet onder de 0,5 promille blijven. Daarom drink ik sinds begin dit jaar alleen nog alkoholvrij bier. Dat smaakt ook, en zo kunnen er nog een paar sterke drankjes bij. Verder heb ik in de wagen een alkoholtester liggen (± 10 Euro). Dat ding zal misschien niet 100% nauwkeurig werken, maar als hij 1 promille zou aangeven, dan weet ik dat ik erover zit, ook al is het dan misschien maar 0,8 promille.
In de rubriek Standpunt van GVA boort hoofdredactrice Kris Vanmarsenille voort op de standpunten van de Antwerpse gouverneur Cathy Berx. Ik ben mij na het lezen moeten gaan kammen, want mijn haren waren ten berge gerezen.
http://www.gva.be/cnt/dmf20170911_03067176/koning-auto-is-te-machtig-te-veel-mensen-blijven-hem-blind-aanbidden
Neen, koning auto is niet te machtig, maar wel de menselijke dwaasheid.
-
Toch vind ik dat Cathy Berx een punt heeft. Jammer genoeg moeten diegene die het goed doen het bekopen door diegene die het slecht doen. Maar misschien kunnen deze maatregelen er voor zorgen dat er minder doden te betreuren vallen op onze wegen.
Er zijn natuurlijk ook andere werkpunten zoals Joeri aangeeft zoals o.a. voorrangsnegatie.
Je kunt misschien denken: "Ach, een klein beetje teveel alcohol is voor mij geen probleem, want dan nog kan ik heel goed rijden." of
"Och, een beetje te snel rijden is voor mij geen probleem want ik blijf steeds binnen de veiligheidslimieten."
Maar die redenering geldt lang niet voor iedereen. Niet iedereen kan goed autorijden en alweer bekopen de goede bestuurders het voor de slechte bestuurders.
Sommige bestuurders kennen hun grenzen niet. Waar leg je de lat?
-
Ik heb vele jaren in een big-band gespeeld en zoals de meesten wel weten is het motto van een muzikant "genen drank, genen klank". Als ik al ergens muziek ga spelen zal ik de auto thuis laten als ik wil drinken. Als 28 jaar geleden was één van onze leden niet van die mening. Die zoop zich elke repetitie of concert quasi in coma om dan met de auto naar huis te sukkelen. Vorig weekend kwam ik hem terug tegen op een concert. Ik ging luisteren naar één van de big-bands waar ik vroeger naar op keek. Zat trombonistje was daar ook, nog steeds even zat. Op 28 jaar met zware alcoholproblemen, waarbij hij indertijd zelfs de rijkswacht klappen heeft verkocht rijdt die idioot nog steeds met de auto!
Je kan mij niet vertellen dat met een aangepaste databank dergelijke profielen niet naar boven zouden komen. Iedereen in zijn buurt weet het! Zijn familie weet het, trouwens het blijkt daar wel een genetisch probleem te zijn. Als zelfs zo'n profielen niet worden opgepikt zie ik niet in dat ik een alcoholslot zou moeten inbouwen. Ik ben naar het concert van die bigband getrokken en ik heb 2 pintjes gedronken en daarna 3 ice-teas en dat alles op zo'n 3,5 u. Die kerel is met meer dan een bak naar het volgende dorp gereden, zijn gewoonte voor de laatste 30 jaar!
-
Heb een collega bij Boom big band, inderdaad drank hoort erbij, die rijdt wel niet met de auto, vrouw brengt hem of rijdt mee met iemand die niet drinkt.
-
Wat mij zwaar op mijn maag ligt, zijn het grote aantal ongevallen met vluchtmisdrijf.
Wellicht hadden een aantal slachtoffers het ongeval kunnen overleven als de aanrijder onmiddellijk een noodnummer gebeld had. Maar neen, dat men zelf niet de gevolgen moet dragen van dronken, onverzekerd of zonder rijbewijs rijden, vindt men belangrijker dan een mensenleven.
En wat krijgt zo een gast als hij al gepakt wordt? De ouders, de grootouders, de broers en de zussen krijgen in ieder geval levenslang. Vreselijk.
-
Wat mij zwaar op mijn maag ligt, zijn het grote aantal ongevallen met vluchtmisdrijf.
Wellicht hadden een aantal slachtoffers het ongeval kunnen overleven als de aanrijder onmiddellijk een noodnummer gebeld had. Maar neen, dat men zelf niet de gevolgen moet dragen van dronken, onverzekerd of zonder rijbewijs rijden, vindt men belangrijker dan een mensenleven.
Het valt inderdaad op en is totaal onverantwoord.
Een mogelijke reden waarom jongere bestuurders vluchtmisdrijf plegen, zou kunnen zijn omdat ze angst hebben als jongere bestuurder extra gestraft te worden en opnieuw theorie- of praktijkexamen te moeten afleggen. Dit is gewoon een vermoeden van mij, want ik weet niet of daarover onderzoek is gedaan.
-
Heel veel mensen rijden onverzekerd rond.
Ook dit werkt vluchtmisdrijf in de hand.
Op de autokeuring moet je tegenwoordig een geldig verzekeringsattest voorleggen, alsof iemand die niet verzekerd is naar de autokeuring gaat ::)
-
Ik ging pas naar de keuring, braaf alle papieren klaar gehouden incl. verzekeringsattest, kreeg dat direct onbekeken terug ; dat heb ik niet nodig zei de brave man.
Dacht ook dat we op de goede weg zaten, niet dus.
-
Waarom rijden ze door? Ze zijn het nooit geweest.
Als ze op een parking tegen je wagen rijden, je was er nog bij, je zegt er iets van, dan ontkennen ze nog. >:D
-
Waarom rijden ze door? Ze zijn het nooit geweest.
Als ze op een parking tegen je wagen rijden, je was er nog bij, je zegt er iets van, dan ontkennen ze nog. >:D
Dat heeft 'r ook ene geprobeerd voorjaar 2015 ... gelukkig dat ik net buitenkwam toen.
Ik vond al dat hij veel te dicht langs mijn zijkant stond, hij reed ook plots door.
Ik voelde nattigheid en heb direct z'n nr-plaat gekeken en gememoriseerd, dan opgeschreven en 5 minuten later vlak naast de scanner bij onze vrienden van de scheepvaartpolitie binnen gestapt ... 20 minuten later zat de vluchtmisdrijver daar "ook" al ... :)
Hij had het "niet gevoeld" dat hij tegen mijne tuut "schuurde" en een 23cm brede en 2,16m lange kras (van halverwege de voordeur tot halverwege de achterdeur) "gezet" had.
Dat zijn bumper vol blauwe verf hing en wat losser/schever zat dan 30 minuten daarvoor, viel 'm ook "net op", toch als de agenten hem het lieten zien ...
Mijn omnium-verzekering bedankte hem/zijn firma/zijn verzekering met een factuur van 6.000+ euro :o ...
Velen hebben het geluk niet dat ik die dag wel had ... (en dan was 't nog maar enkel schade aan de auto's)
-
Ik denk twee mogelijke redenen waarom men doorrijdt :
1)
De pleger heeft iets te verbergen (rijden spijts verval, rijden onder invloed, verzekering of keuring niet in orde, voorwaarden voorlopig rijbewijs niet gerespecteerd, .......)
2)
De pleger hoopt ermee weg te komen. Mocht er onverhoopts toch een getuige oid zijn .... dan probeert pleger de schade alsnog te vergoeden, en tracht hij/zij aan een veroordeling voor vluchtmisdrijf te ontsnappen door te claimen "niks te hebben gevoeld" .....
-
Mocht er onverhoopts toch een getuige oid zijn .... dan probeert pleger de schade alsnog te vergoeden, en tracht hij/zij aan een veroordeling voor vluchtmisdrijf te ontsnappen door te claimen "niks te hebben gevoeld" .....
Een fietser aanrijden en niets voelen? Van een vrachtwagenbestuurder kan ik dat nog aannemen, maar de bestuurder van een personenwagen maakt mij dat niet wijs, tenzij hij meer dan 2 promille alcohol in het bloed had.
-
Mocht er onverhoopts toch een getuige oid zijn .... dan probeert pleger de schade alsnog te vergoeden, en tracht hij/zij aan een veroordeling voor vluchtmisdrijf te ontsnappen door te claimen "niks te hebben gevoeld" .....
Een fietser aanrijden en niets voelen? Van een vrachtwagenbestuurder kan ik dat nog aannemen, maar de bestuurder van een personenwagen maakt mij dat niet wijs, tenzij hij meer dan 2 promille alcohol in het bloed had.
Ik denk dat de plegers zo redeneren, maar dat ze zich geen illusies moeten maken. Waarschijnlijk élke politierechter heeft de standaard-smoezen al vaak genoeg gehoord om er niet zomaar in te trappen.
Alleen denk ik dat er nog héél veel plegers ermee weg komen omdat er idd. géén getuigen zijn.
-
Vluchtmisdrijf blijft een nog steeds groeiend probleem :
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/09/27/aantal-ongevallen-met-vluchtmisdrijf-blijft-stijgen/
Zélf ook al twee keer spontaan aangifte gedaan als getuige.
Dan memoriseer je snél het merk + type, nummerplaat, kleur en een specifiek kenmerk (een sticker op de achterruit) en bel je 101. Daar krijg je dan te horen dat er niemand beschikbaar is, en de vraag om aangifte te gaan doen in het dichtstbijzijnde politiekantoor. Ik ben toen -gelukkig- zo slim geweest om éérst ter plaatse te blijven, en op mijn gemakje de gegevens van de pleger op een kladblad te noteren, en vervolgens de gegevens van het voertuig van benadeelde. En dan uiteraard ook nog plaats + tijdstip. Iemand die daar niet aan denkt, moet al een kolossaal goed geheugen hebben. Zoniet, loopt een getuige gegarandeerd het risico dat er een lettertje of cijfertje van 1 van beide nummerplaten niet klopt, wat dergelijke verklaring mogelijks waardeloos maakt.
Soit, met de gegevens op een kladblaadje dus vanuit Hemiksem naar Boom gereden om aangifte te gaan doen. Het kantoor in Hemiksem was immers gesloten op dat tijdstip, en 's anderendaags moest ik gaan werken. Daar aangekomen, heeft het nog 's wreed lang geduurd eer mijn verklaring opgenomen werd. Niet zozeer omdat er dringendere zaken waren op dat moment, maar wél omdat de verbalisant die mijn verklaring opnam éérst een boterhammetje zat te eten. Uiteindelijk heb ik hierdoor alles bij elkaar opgeteld bijna 4 uur bezig geweest. Er zouden er voor minder FOERT zeggen een volgende keer. Mij verbaast het alvast niet, dat er redelijk wat getuigen zijn die er liever niks mee te maken willen hebben.
Ik heb mij maar de bedenking gemaakt, dat ik het niet voor de schoon ogen van oom agent doe, maar wél voor de benadeelde. Anders had ik de tweede keer dat ik getuige was, ook de moeite niet meer gedaan.
-
Je in zo een geval aanbieden als getuige getuigt van burgerzin, wat helaas een zeldzame deugd geworden is.