Christophoros
Verkeersvragen en -discussies => Verkeersbeleid => Topic gestart door: jozef op donderdag 21 september 2017 - 16:00:57
-
Niet meer alleen de baan op na mislukt rijexamen
Kandidaat-chauffeurs die falen op het rijexamen mogen nadien alleen de baan op om te oefenen. “Onveilig”, zegt minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA), die pleit voor bijkomende lessen.
http://www.gva.be/cnt/dmf20170920_03084733/niet-meer-alleen-de-baan-op-na-mislukt-rijexamen
-
Bij mobiliteitsorganisatie VAB vinden ze dat er eerst moet gekeken worden naar de reden waarom iemand is gebuisd. “Stress kan de leerling parten hebben gespeeld
Gaat het om fouten die binnen de veiligheidsmarges liggen of niet?
Niet slagen is geen zwart-wit verhaal en lang niet altijd de reden dat het onveilig zou zijn.
Hier krijgen we nogmaals het bewijs hoe ongenuanceerd men algemene beslissingen wil nemen. Elke leerling is uniek. Geen eenheidsworst.
Het slaat ook nergens op. Een leerling mag maanden zogenaamd onveilig rondrijden en oefenen en als hij niet slaagt, mag de leerling plots niet meer alleen rijden. Draai het desnoods om en laat na 20 uur een testexamen afleggen, indien men de instructeur die het attest aflevert niet vertrouwt. Of schaf heel die handel af en werk volgens Nederlands model.
Ik zou mij nog kunnen inbeelden dat wanneer een kandidaat tijdens een rijexamen ongelooflijk slecht en gevaarlijk rijdt men een stok achter de deur zou moeten hebben. Dit zou eerder de uitzondering als regel moeten zijn. Tenslotte heeft de leerling een attest behaald waarbij de instructeur het rijden 'voldoende veilig' acht om verder te oefenen aan inzicht, ervaring en vlotheid.
-
Bedankt voor jouw genuanceerde visie op deze materie, beste rijprof.
-
“Een oplossing is kandidaat-chauffeurs enkel voort te laten oefenen met een erkende begeleider, die een opfriscursus van drie uur heeft gevolgd. Of alleen rijden pas toelaten nadat de kandidaat de pijnpunten op het examen heeft weggewerkt in een erkende rijschool.”
Stel dat men zou kiezen voor de pijnpunten te laten wegwerken in een erkende rijschool.
Wat dus letterlijk wil zeggen dat deze kandidaat na 1 keer niet slagen reeds terug rijles moet volgen.
Wat gaat er dan gebeuren als hij de 2de keer ook niet slaagt?
Dan zou hij zogezegd nog eens 6 u rijles mogen volgen volgens de huidige regel.
Iemand die met een begeleider leert rijden mag dan 2 keer op examen en iemand die met de rijschool heeft leren rijden mag maar 1 keer op examen, alvorens verplicht te worden tot 6 u rijles in een erkende rijschool.
-
Ik volg Rijprof volledig in deze materie. Een kandidaat heeft (laat ons hopen) honderden zoniet duizenden km geoefend en slaagt niet. Plots is hij een gevaar op de weg en mag hij niet meer alleen rijden terwijl hij daarvoor bijna altijd en overal mocht rijden. Weer een typisch gevalletje Ben Zwets! Elke regering blijkt een nar nodig te hebben maar waarom plaats men deze altijd op verkeers gerelateerde materie?
-
Een andere gedachte dat bij mij plots binnenschoot, is dat 'iedereen' een testexamen zou mogen doen om aan de voorwaarden 'voldoende veilig alleen rijden' te voldoen om daarna alleen te mogen gaan oefenen, ongeacht het aantal uren rijschool.
Slaag je niet > verder oefenen met begeleider
Slaag je > alleen oefenen
Slaag je met glans > ineens een definitief rijbewijs!
Is het ronduit gevaarlijk! > verplicht rijschool.
Er zijn soms witte raven en omgekeerd...
Nu komt er vanaf oktober een belachelijk lange stageperiode van minimum 9 maand.
Is dat nodig voor iedereen? Gaat dat bijdragen tot meer veiligheid? Wat als iemand dringend een rijbewijs nodig heeft voor een job?
Zelfs de dorpsslager denkt creatiever dan enkel het maken van eenheidsworst.
-
In ieder geval komt het er op neer dat men meer vertrouwen stelt in de beoordeling van een examinator dan in die van een rijschoolinstructeur. En daar zie ik geen reden toe.
-
Ik heb gisteren vernomen dat de RVS nog voor 1/10 uitspraak zal doen over de klacht van federaal minister Bellot i.v.m. de 3 uur opleiding voor begeleiders die de gemeenten moeten checken voor ze een VR 18 maanden mogen geven.
Als Bellot gelijk krijgt zal de nieuwe denkpiste van Weyts hetzelfde lot beschoren zijn.
-
Wat een kostenplaatje allemaal ....
ofwel
* een begeleider uitzoeken die aan de voorwaarden voldoet, die begeleider moet dan ook een cursus gaan volgen = ? euro
* die begeleider zal dan mee op het voorlopig rijbewijs moeten vermeld staan, veronderstel ik ? Gezien bankkaartmodel, nieuw vrb = 20 à 25 euro
Maar : voor sommigen is het feit dat er niet meteen een geschikte begeleider is, (of een begeleider die niet altijd tijd heeft als de leerling tijd heeft om te oefenen) mede een onderliggende reden om ineens te investeren in een voorlopig rijbewijs 18 maanden.
in dat geval, andere optie :
* de leerling moet dan terug 6 uur rijles volgen = 378 euro + een 2de examenpoging = 39 euro.
Een tweede mislukking, betekent nogmaals hetzélfde kostenplaatje.
Dit alles uiteraard bovenop de prijs van de 20 uur die hij al gekregen had, en een eerste maal 39 euro voor de eerste (mislukte) examenpoging.
Zo de rijschool niet meteen een plaatsje vrij heeft, tikt de tijd voor een voorlopig rijbewijs dat dreigt te vervallen ook nog.
Een leerling die zich bewust is van deze gevolgen, gaat gebukt onder een hoop bijkomende stress. Ik hoor, en begrijp ten volle, de bezorgdheid van menig ouder (in de gevallen waar er géén geschikte begeleider is) : "Jongen, zie dat je slaagt. Want mislukken betekent 400 euro over de balk gesmeten".
Dat is géén gezonde situatie meer om examen te leggen. Dan gaan we schrijnende toestanden zien.
(edit : voor die 378 euro, heb ik mij gebaseerd op de prijzen die mijn werkgever aanrekent. Prijzen kunnen ietwat verschillen van rijschool tot rijschool)
-
Ik heb gisteren vernomen dat de RVS nog voor 1/10 uitspraak zal doen over de klacht van federaal minister Bellot i.v.m. de 3 uur opleiding voor begeleiders die de gemeenten moeten checken voor ze een VR 18 maanden mogen geven.
Als Bellot gelijk krijgt zal de nieuwe denkpiste van Weyts hetzelfde lot beschoren zijn.
Ben Weyts is al 's terug gefloten door de RVS
Mogelijks (en hopelijk) doet de RVS dat nu nóg maar 's
Toen ik het las, bekroop mij slechts 1 gevoel : "Jongens, toch. Het blijft maar komen bij Weyts. Hij blijft halsstarrig morrelen aan materie waarvoor hij wellicht niet eens bevoegd is." Het lijkt wel alsof hij o-ve-ral lak aan heeft. Zelfs de RVS die hem terugfluit weerhoudt hem er niet van om toch weer dapper met iets nieuws voor de pinnen te komen.
Ik besef dat ik nu tegen de winkel van de rijscholen praat. Maar eerlijk gezegd : ik hoop het ten zeerste dat Ben Weyts opnieuw terug gefloten zal worden. En zo snel mogelijk ook !
-
In ieder geval komt het er op neer dat men meer vertrouwen stelt in de beoordeling van een examinator dan in die van een rijschoolinstructeur.
Juist, het voelt aan als een kaakslag,
terwijl een instructeur na 20 uur een goed beeld heeft van de leerling en een examinator amper een half uurtje momentopname.
Wat een kostenplaatje allemaal ....
Zeer goede analyse, Bert.
Waarom houdt men het niet eenvoudig en betaalbaar? Rijopleiding Landuyt was nog niet zo slecht.
Hoe (met-, gedeeltelijk- of zonder rijschool) iemand veilig leert rijden, is onbelangrijk.
Niet iedereen heeft veel geld. Het eindresultaat telt!
Als een leerling, met zijn begeleider, op relatief goedkope wijze veilig leert rijden en er in slaagt om een succesvol examen af te leggen, moet dat kunnen.
Hebben begeleiders geen zin of tijd maar wel geld is rijschool volgen een mogelijke optie.
Combineren is ook nog een mogelijke optie.
Laat iedereen de vrije keuze.
Je zou het kunnen vergelijken met dat de overheid begint te verplichten dat je zelf niet meer jouw ramen mag kuisen, snoeien of gras maaien wegens te gevaarlijk. Ja, voor de éne misschien maar voor de andere dan weer niet.
Wat een regelneverij wordt dat allemaal en welk prijskaartje hangt er aan vast?
Een begeleidercursus zou zo'n 25 € kosten. Dat is nog best betaalbaar en misschien nuttig voor de éne en overbodig voor de andere.
Hier wordt ook geen onderscheid gemaakt tussen wie reeds (succesvol) begeleider was (ervaring heeft) en het voor de éérste keer zal zijn. Een theorie-examen met enkele praktijkgerichte vragen afleggen (remtechniek), zou nuttiger, eenvoudiger en goedkoper zijn.
Je kunt natuurlijk ook het hele systeem van vrije begeleiding (uniek in Europa) in vraag stellen, waarbij oefenen ook risico's met zich meebrengt.
Dan komt de vraag: verplichte rijlessen? Hoeveel? 6 uur is lang niet voldoende voor de éne en volstaat ruimschoots voor de andere om veilig te gaan oefenen. Het zou ook nuttig zijn dat de begeleider de laatste les mee volgt.
Waarom hier geen attest 'voldoende om te mogen oefenen met begeleider' ?
Wat was destijds het succes van VERO (vervroegde rijopleiding samen met de begeleiders)?
Dan is er nog die belachelijke regel van minstens 9 maand stage. Je ruikt van ver dat hier een verborgen agenda achter zit.
Van uitstelgedrag gesproken...
Wat wordt het? Eenheidsworst of maatwerk?
-
De Auditeur van de Raad van Staten heeft blijkbaar een uitspraak gedaan.
Het vormingsmoment voor de begeleiders blijft en beperking in €€ ook. Nu heeft de Raad van Staten twee jaar de tijd om deze uitspraak terug te draaien (wss niet dus).
Maar nu krijgen we >>> dit (https://www.belg.be/55134/nieuws/voorlopig-rijbewijs-klaar-start-1-oktober/) weer >:(
Voorlopig rijbewijs niet klaar voor start 1 oktober
Vlaanderen maakte werk van een nieuwe rijopleiding. Die zou moeten starten op 1 oktober. In de brief die de FOD mobiliteit onlangs naar de gemeentes stuurde, vraagt men echter het besluit van de Vlaamse Regering niet te volgen en dus vanaf maandag het voorlopig rijbewijs gewoon onder de oude regelgeving af te leveren. Dit gaat compleet in tegen wat Vlaanderen beslist heeft.
En Lode Ceyssens (CD&V) zégt luidop, wat we hier al eerder geschreven hebben :
“Dit is nogmaals het bewijs dat het opbod tussen de federale en Vlaamse minister van mobiliteit moet stoppen. Gemeentebesturen weten niet waar ze aan toe zijn. Mensen hebben recht op duidelijkheid”, oppert Lode Ceyssens.
En volgens mij, zijn het niet enkel de gemeentebesturen die er op de langen duur niet meer wijs uit raken. Volgt u het nog ?
Dus eventjes kort samengevat :
Ben Weyts wil dat vanaf 1 oktober ouders, vrienden, ... die als begeleider willen vermeld staan op een voorlopig rijbewijs eerst een vormingsmoment volgen (3u, 20 €). Opgelegd in Vlaanderen
Francois Bellot is tegen deze beslissing naar de Raad van State gestapt
De Auditeur van de Raad van State, heeft blijkbaar geoordeeld dat het vormingsmoment en de kostprijs van 20 € blijven
De meeste erkende rijscholen hebben er al voor gezorgd hiervoor klaar te staan (just in case)
Màààààr ..... : de gemeentebesturen die onder de federale bevoegdheid vallen kregen ondertussen al een schrijven van de Fod Mobiliteit dat ze hier geen rekening mogen mee houden.
::)
Euh... wordt vervolgd zekers ?
Ik ben 's benieuwd wat er gaat gebeuren, als er morgen, dinsdag 2 oktober 2017 her en der in Vlaanderen kandidaten met hun attest van bekwaamheid en de gegevens van hun begeleider(s) naar het gemeentehuis trekken om een voorlopig rijbewijs 18 36 maanden aan te vragen.
edit: bericht aangepast na terechte opmerking van Rijprof hieronder.
-
Ik ben 's benieuwd wat er gaat gebeuren, als er morgen, maandag 2 oktober 2017 her en der in Vlaanderen kandidaten met hun attest van bekwaamheid naar het gemeentehuis trekken om een voorlopig rijbewijs 18 maanden aan te vragen.
Ze hebben toch geen begeleider nodig want mogen alleen oefenen. Wat zie ik over het hoofd?
-
En volgens mij, zijn het niet enkel de gemeentebesturen die er op de langen duur niet meer wijs uit raken. Volgt u het nog ?
Het wordt aartsmoeilijk om nog te kunnen volgen. Ik denk dat Eugeen er ook niet gelukkig zal mee zijn: probeer maar eens een site up to date te houden als er bijna elke week wat verandert.
Ik vind al die chaos belachelijk en een schande. Het toont weer maar eens aan dat het Belgisch model niet werkt.
-
Ik ben 's benieuwd wat er gaat gebeuren, als er morgen, maandag 2 oktober 2017 her en der in Vlaanderen kandidaten met hun attest van bekwaamheid naar het gemeentehuis trekken om een voorlopig rijbewijs 18 maanden aan te vragen.
Ze hebben toch geen begeleider nodig want mogen alleen oefenen. Wat zie ik over het hoofd?
Goed gezien. Dat moest natuurlijk een voorlopig rijbewijs 36 maanden zijn, mét begeleider.
Merk trouwens op, dat àls Ben Weyts z'n goesting krijgt, dergelijke kandidaten na een éérste mislukking op het praktijkexamen voor de keuze zullen staan : ofwel enkel nog mét begeleider de baan op, ofwel minstens 6 uur rijles in een erkende rijschool volgen.
-
Ik lees in het bericht van de VSV dat de uitspraak van de auditeur i.v.m. de klacht van Bellot slaat op de hoogdringendheid.
Volgens de auditeur bij de Raad van State is er geen sprake van hoogdringendheid en moet de invoering op 1 oktober niet worden geschorst. Zijn advies wordt doorgaans ook gevolgd door de Raad. Bevoegdheidsoverschrijding is volgens de auditeur geen reden voor hoogdringendheid.
Het is dus nog steeds mogelijk dat in de toekomst dat vormingsmoment voor begeleiders sneuvelt.
-
Ik vind al die chaos belachelijk en een schande. Het toont weer maar eens aan dat het Belgisch model niet werkt.
Juist! Wat de gevolgen kunnen zijn van een (Vlaamse) staatshervorming binnen het Belgisch (Federaal) model... Een 'Europese rijopleiding' blijkt niet te kunnen, maar men mag wel over heel Europa rijden. (?)
Merk trouwens op, dat àls Ben Weyts z'n goesting krijgt, dergelijke kandidaten na een éérste mislukking op het praktijkexamen voor de keuze zullen staan : ofwel enkel nog mét begeleider de baan op, ofwel minstens 6 uur rijles in een erkende rijschool volgen.
Ik hoop dat 'em zijn goesting niet krijgt. Het slaat nergens op, is ongenuanceerd en onrechtvaardig voor iemand die een slordige 1260 € heeft betaald, een doorgedreven opleiding heeft gevolgd en bekwaam bevonden wordt door zijn instructeur.
Het is dus nog steeds mogelijk dat in de toekomst dat vormingsmoment voor begeleiders sneuvelt.
Ja, en wat doen we ondertussen? Wat een knoeiboel!
-
Ik hoop dat 'em zijn goesting niet krijgt. Het slaat nergens op, is ongenuanceerd en onrechtvaardig voor iemand die een slordige 1260 € heeft betaald.
Ik hoop dat ook ....
Straks wordt het behalen van een rijbewijs iets dat enkel nog weggelegd is voor de happy few.
Het is dus nog steeds mogelijk dat in de toekomst dat vormingsmoment voor begeleiders sneuvelt.
Ja, en wat doen we ondertussen? Wat een knoeiboel!
Ik vrees dat er ondertussen weinig anders op zit dan te moeten vaststellen hoe op de langen duur niemand nog weet waar hij/zij aan toe is .....
-
Straks wordt het behalen van een rijbewijs iets dat enkel nog weggelegd is voor de happy few.
Juist! Dat is de nagel op de kop slaan! Zonder aan politiek te willen doen...
Hervormingen onder de mom van veiligheid?
Als men echt iets aan veiligheid wil doen, zijn er wel andere, dringende zaken die moeten aangepakt worden.
-
Ik lees in het bericht van de VSV dat de uitspraak van de auditeur i.v.m. de klacht van Bellot slaat op de hoogdringendheid.
Volgens de auditeur bij de Raad van State is er geen sprake van hoogdringendheid en moet de invoering op 1 oktober niet worden geschorst. Zijn advies wordt doorgaans ook gevolgd door de Raad. Bevoegdheidsoverschrijding is volgens de auditeur geen reden voor hoogdringendheid.
Het is dus nog steeds mogelijk dat in de toekomst dat vormingsmoment voor begeleiders sneuvelt.
Kortom, hij schuift de hete aardappel door.
En hij acht blijkbaar het feit dat er vanaf morgen, dinsdag 2 oktober [edit door Jozef: maandag 2 oktober], dus voorlopige rijbewijzen model 36 maand aangevraagd worden, waarbij niemand nog weet wat de Raad van State straks zal beslissen, ook al géén reden om hoogdringend klaarheid te scheppen. ::)
Maw, tenzij ik iets over 't hoofd zie :
- Ofwel gaan er nu begeleiders inspanningen leveren om zo'n cursus te volgen + 20 euro betalen, waarvan naderhand dan blijkt dat het niet nodig is
==> Zouden ze deze kost (+ evt. vrije dag om zo'n cursus te kunnen volgen) dan ooit kunnen recupereren ?
- Ofwel worden er voorlopige rijbewijzen model 36 maand afgeleverd, die dan later eigenlijk ongeldig zijn omdat de begeleiders die cursus niet gevolgd hebben
Jawadde .....
-
+ evt. vrije dag om zo'n cursus te kunnen volgen
Het 'vormingsmoment' zoals die cursus gaat heten, is meestal 's avonds om 19 u. Ongeveer maandelijks per regio. Benieuwd of vraag en aanbod overeenstemmen... (?)
-
- Ofwel gaan er nu begeleiders inspanningen leveren om zo'n cursus te volgen + 20 euro betalen, waarvan naderhand dan blijkt dat het niet nodig is
==> Zouden ze deze kost (+ evt. vrije dag om zo'n cursus te kunnen volgen) dan ooit kunnen recupereren ?
De kosten die rijscholen zelf al gemaakt hebben om instructeurs de bijscholing hieromtrent te laten volgen niet vergeten.
Deze bijscholing is een erkende opleiding, hopelijk is ze dat als de boel afgeschoten wordt nog steeds.
-
Moet je die drie uur volgen om vermeld te kunnen worden als begeleider op dat voorlopig rijbewijs of moet je die drie uur ook volgen als het voorlopig rijbewijs al een tijdje terug werd uitgereikt?
Wij zijn onze dochter aan het leren rijden, mogen we dat nog verder doen of niet?
Zou ik mijn code 95 niet kunnen inroepen? ik heb dus steeds attesten van welke lessen ik gevolgd heb.
-
De 3 uur vormingsmoment voor begeleiders is voor wie nà 1 oktober 2017 vermeld wil worden als begeleider op een voorlopig rijbewijs.
-
Lap, daar hebben we 't al :
Tienduizenden in onzekerheid over rijbewijs door onenigheid over nieuw reglement
Tienduizenden chauffeurs in opleiding weten niet wat gedaan. De Vlaamse en federale regering spreken elkaar compleet tegen over hoe je een rijbewijs moet halen.
Ondertussen weet niemand nog echt hoe de vork in de steel zit. Rondzendbrieven van Vlaanderen en de federale overheid spreken elkaar compleet tegen. “De chaos in de rijopleidingen is nog nooit zo groot geweest”, zegt Jeroen Smeesters van Federdrive, de federatie van erkende rijscholen in België. “Sommige gemeenten passen de nieuwe regels toe, anderen geven rijbewijzen uit volgens de oude regels.”
http://www.gva.be/cnt/dmf20171003_03109552/tienduizenden-in-onzekerheid-over-rijbewijs-door-onenigheid-over-nieuw-reglement?utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_term=gva&utm_content=article&utm_campaign=seeding
-
Een paar voorbeeldjes van hoe de gemeentebesturen 't ook ff niet meer weten :
ik pik er drie uit, om het even te schetsen :
stad Antwerpen : leidinggevenden zijn formeel : jullie MOETEN de nieuwe regels van Weyts toepassen (hoe kan 't ook anders ?)
stad Gent : past blijkbaar nog steeds de oude regelgeving toe
hier de buurgemeente Schelle : kijkt de kat uit de boom, en heeft beslist om vooralsnog géén voorlopige rijbewijzen met begeleider meer uit te reiken tot er duidelijkheid komt
Trouwens, een bijkomende gedachte. WIE gaat er controle uitvoeren op het feit of de begeleiders dat vormingsmoment gevolgd hebben of niet ? In eerste instantie uiteraard het personeel van de dienst rijbewijzen van de lokale gemeentebesturen. Maar ook hier weer van 't zelfde laken een broek : dit personeel valt onder de Vlaamse bevoegdheid. De rijbewijzen die zij moeten laten aanmaken, vallen dan weer onder de federale bevoegdheid. De vraag om hier (mee) controle op uit te oefenen zou aan GOCA gesteld geweest zijn. Maar GOCA heeft TERECHT geweigerd.
En zeggen dat Weyts er al mààndenlang voor gewaarschuwd was. Maar neen, tóch koppig doorzetten. Jammer dat de Raad van State zich nu blijkbaar tijd gekocht heeft om zich over de kern van de zaak te buigen.
-
In eerste instantie uiteraard het personeel van de dienst rijbewijzen van de lokale gemeentebesturen. Maar ook hier weer van 't zelfde laken een broek : dit personeel valt onder de Vlaamse bevoegdheid.
Is dat zo? Ik dacht dat die, net zoals het personeel dat identiteitskaarten en dergelijke uitreikt, van de federale overheidsdienst binnenlandse zaken afhingen. Maar ik kan me best vergissen, het wordt zo ingewikkeld dat een kat er haar jongen niet meer in terugvindt.
-
Juist, opdoeken heel die handel van deelstaten, België splitst toch nooit, hebben ze de ballen niet voor in Brussel.