Christophoros

Forumgemeenschap => Praatcafé => Topic gestart door: svenn op donderdag 05 oktober 2017 - 20:46:25

Titel: Slecht weer en de Belgische rijkunde
Bericht door: svenn op donderdag 05 oktober 2017 - 20:46:25
Dus 1 op 2 vindt zichzelf niet geschikt om met slecht weer ... say what ...  ???
Daarom dat B op z'n gat ligt bijna de minste druppel of sneeuwvlok dat valt ...  ;D

https://www.hln.be/de-krant/1-op-2-kan-niet-rijden-in-slecht-weer~a75e144d/

Ik kan enkel de eerste zinnen lezen, de rest is te lezen achter een registreermuur ...
Titel: Re: Slecht weer en de Belgische rijkunde
Bericht door: jozef op vrijdag 06 oktober 2017 - 14:48:48
Een gelijkaardig artikel verscheen 9n GVA:

Slechts een op de drie bestuurders weet wat te doen bij slippen

http://www.gva.be/cnt/dmf20171004_03112281/slechts-een-op-de-drie-weet-wat-te-doen-bij-slippen
Titel: Re: Slecht weer en de Belgische rijkunde
Bericht door: svenn op vrijdag 06 oktober 2017 - 15:16:38
Dus 1 op 2 vindt zichzelf niet geschikt om met slecht weer ... say what ...  ???
(...)

Wel wel ... 't hing blijkbaar in de *lucht* (http://) (pun intended)
Titel: Re: Slecht weer en de Belgische rijkunde
Bericht door: jo op vrijdag 06 oktober 2017 - 17:01:03
inderdaad http://www.gva.be/cnt/dmf20171006_03116180/28-voertuigen-betrokken-bij-zeven-botsingen-op-e40-enorme-file-twee-gewonden
Titel: Re: Slecht weer en de Belgische rijkunde
Bericht door: svenn op vrijdag 06 oktober 2017 - 18:12:37
Hoppa ... nog maar *eens* (https://www.hln.be/nieuws/binnenland/ongeval-met-negen-auto-s-en-vrachtwagen-op-a12-beter-omrijden-via-e19~a8321366/) een hoopje blik op, in en over elkaar ...

Vandaag is 't er goed op alleszins.



Titel: Re: Slecht weer en de Belgische rijkunde
Bericht door: bert.covens op vrijdag 06 oktober 2017 - 18:17:51
Citaat
Wat het ongeval precies veroorzaakt heeft, is nog niet duidelijk.

Foute vraag lijkt me.  WIE het ongeval veroorzaakt heeft, is nog niet duidelijk.
Titel: Re: Slecht weer en de Belgische rijkunde
Bericht door: de rijprof op vrijdag 06 oktober 2017 - 18:35:25
Citaat
Tijdens het slippen moeten bestuurders volgens Touring immers vermijden te remmen, ontkoppelen, tegensturen en de ogen richten op een uitweg in plaats van op de hindernis.
'ontkoppelen' werd ook gezegd op de antislipcursus die ik volgde. Ik vond het wat eigenaardig, snapte hun uitleg niet goed (achterkant zou vlugger uitbreken...) en ben naar huis gegaan met de gedachte:" zij zullen het wel weten, zeker?"

Heeft iemand een verklaring waarom ontkoppelen bij slip?
Titel: Re: Slecht weer en de Belgische rijkunde
Bericht door: JC op vrijdag 06 oktober 2017 - 18:54:35
Heeft iemand een verklaring waarom ontkoppelen bij slip?

Bij de eerst volgende slip hang ik! Ik heb geen ontkoppeling! Was dat niet die inrichting die al op Romeinse strijdwagens voorkwam?
Titel: Re: Slecht weer en de Belgische rijkunde
Bericht door: jo op vrijdag 06 oktober 2017 - 19:12:33
Citaat
Tijdens het slippen moeten bestuurders volgens Touring immers vermijden te remmen, ontkoppelen, tegensturen en de ogen richten op een uitweg in plaats van op de hindernis.
'ontkoppelen' werd ook gezegd op de antislipcursus die ik volgde. Ik vond het wat eigenaardig, snapte hun uitleg niet goed (achterkant zou vlugger uitbreken...) en ben naar huis gegaan met de gedachte:" zij zullen het wel weten, zeker?"

Heeft iemand een verklaring waarom ontkoppelen bij slip?
Om de kracht van de wielen te halen, gas los is als remmen zonder abs, gas bij of constant geeft meer slip. Gaat natuurlijk in tegen het principe tractie is stabiliteit (in zijn vrij de berg afdonderen...)
Titel: Re: Slecht weer en de Belgische rijkunde
Bericht door: jozef op vrijdag 06 oktober 2017 - 22:53:36
Wat ik niet snap is dat vermijden te remmen. Op de training hier in Oostenrijk hebben we geleerd dat het eerste wat je moet doen keihard het rempedaal induwen is. Met ABS blijft een auto immers bestuurbaar tijdens een noodstop. Je bouwt er snelheid mee af, zodat je de kansen vergroot om een obstakel te kunnen ontwijken en de gevolgen van een eventuele aanrijding aanzienlijk vermindert.

Aldus zal het, tegenover de sterke remkracht, nog maar weinig uitmaken of je al dan niet ontkoppelt.
Titel: Re: Slecht weer en de Belgische rijkunde
Bericht door: de rijprof op vrijdag 06 oktober 2017 - 22:57:24
Citaat
Bij de eerst volgende slip hang ik! Ik heb geen ontkoppeling!
En een Tesla remt dan nog fel op de motor... Je gaat misschien een beetje gas (gas? nouja, electropower) moeten bijgeven om te compenseren samen met ABS?  ::)
Dat wordt subtiel voetenwerk.  ;D Wanneer is de volgende antislipcursus voor EV's?

Citaat
Gaat natuurlijk in tegen het principe tractie is stabiliteit
op droog wegdek.

Ik heb vroeger geleerd, bij slip gas los en sturen steeds kijkend naar een uitweg.
Als de bestuurbaarheid wegvalt (wielen schuiven verder door, geen grip meer), dan pas ontkoppelen en durven om wat minder fel te sturen om terug grip te krijgen.
Klopt dit?

Citaat
Wat ik niet snap is dat vermijden te remmen. Op de training hier in Oostenrijk hebben we geleerd dat het eerste wat je moet doen keihard het rempedaal induwen is. Met ABS blijft een auto immers bestuurbaar tijdens een noodstop. Je bouwt er snelheid mee af, zodat je de kansen vergroot om een obstakel te kunnen ontwijken en de gevolgen van een eventuele aanrijding aanzienlijk vermindert.
Met of zonder ontkoppelen?
Titel: Re: Slecht weer en de Belgische rijkunde
Bericht door: jozef op vrijdag 06 oktober 2017 - 23:06:09
Bij de eerst volgende slip hang ik! Ik heb geen ontkoppeling! Was dat niet die inrichting die al op Romeinse strijdwagens voorkwam?

Ik neem aan dat je bij de Tesla het op de motor remmen niet kunt uitschakelen. Dan is de enige manier om accelererende of afremmende motorkracht uit te schakelen hem in neutraal te zetten.
Titel: Re: Slecht weer en de Belgische rijkunde
Bericht door: jozef op vrijdag 06 oktober 2017 - 23:12:05
Citaat
Gaat natuurlijk in tegen het principe tractie is stabiliteit

op droog wegdek.

Bij het rechtuitrijden zorgt de aandrijfkracht ervoor dat de wagen rechuit rijdt, ondank zijdelingse krachten (zijwind, naar opzij afhellend wegdek).

In een bocht duwen bij een achterwielaangedreven wagen de wagen rechtdoor, alhoewel je een bocht wil nemen. Bij een voorwielaangedreven wagen trekken de voorwielen hem volgens de raaklijn van de bocht in de gewenste draairichting, maar die aandrijfkracht vermindert wel de stuurkracht waarmee de centrifugaalkracht door de voorwielen kan overwonnen worden.
Titel: Re: Slecht weer en de Belgische rijkunde
Bericht door: jozef op vrijdag 06 oktober 2017 - 23:14:28
Als de bestuurbaarheid wegvalt (wielen schuiven verder door, geen grip meer), dan pas ontkoppelen en durven om wat minder fel te sturen om terug grip te krijgen.

Bij een geringe slip volstaat wat minder fel te sturen, vermits je dan al gedeeltelijk op weg bent om tegen te sturen.

Je moet wel de gelenheid hebben om minder fel te sturen. Hier bij ons leidt dat er op vele wegen toe dat je ofwel tegen een rotswand knalt, ofwel naar beneden tottert.
Titel: Re: Slecht weer en de Belgische rijkunde
Bericht door: de rijprof op vrijdag 06 oktober 2017 - 23:25:58
en de vraag
Citaat
Met of zonder ontkoppelen?
Wanneer wel wanneer niet?
Titel: Re: Slecht weer en de Belgische rijkunde
Bericht door: JC op zaterdag 07 oktober 2017 - 11:44:44
Bij de eerst volgende slip hang ik! Ik heb geen ontkoppeling! Was dat niet die inrichting die al op Romeinse strijdwagens voorkwam?

Ik neem aan dat je bij de Tesla het op de motor remmen niet kunt uitschakelen. Dan is de enige manier om accelererende of afremmende motorkracht uit te schakelen hem in neutraal te zetten.

Je kan je voet nog net op de pedaal houden waardoor er niet geremd wordt op de electromotoren en de wagen dus gaat rijden alsof hij in neutraal staat. Je kan het regeneratieve remmen wel volledig uitschakelen als je dat zou willen. In neutraal zetten kan natuurlijk ook, het pookje staat rechts aan het stuur. Dat zou ik echter niet doen, als je na de slip onmiddellijk terug aandrijving wilt moet je terug naar 'D'.

Tot nu toe ben ik zeer onder de indruk van de wegligging van de Model X. Op natte weg en op een veilige locatie wil ik wel eens de limiet opzoeken. Als je de auto echt bruskeert wil hij wel slippen. Zoals van een 4x4 mag verwacht worden is die slip heel neutraal tot zeer licht overstuurd. Ik hou wel van een auto die duidelijk overstuurd, maar dit neutrale rijgedrag is veel beter wanneer mijn vrouw rijdt. Zij heeft minder ervaring met slippen, een neutrale auto met veel rijhulp is dan meer aangewezen. Ik ben benieuwd hoe de auto deze winter gaat reageren op sneeuw, maar o.a. van Björn Nyland weet ik dat een Tesla geen moeite heeft met gladde wegen.
Titel: Re: Slecht weer en de Belgische rijkunde
Bericht door: jozef op zaterdag 07 oktober 2017 - 14:23:40
Ik ben eens benieuwd hoe de ESP van de Tesla werkt.

Met mijn BMW was dat namelijk een verrassing op het circuit. Bij het slalommen was ik er in het begin telkens van overtuigd dat ik de volgende kegel ging raken. Maar neen, op het laatste nippertje gooide de BMW zijn achterkant naar opzij, en reed hij daardoor naar waar ik wilde.

De trainer heeft me achteraf uitgelegd dat de ESP bij de BMW in twee stappen werkt. Eerst probeert hij zachtjes de wagen te corrigeren, en als dat niet lukt, gaat hij er als het ware met het breekijzer tegenaan.

De trainer zei dat het vanuit de toren een prachtig zicht was telkens de BMW zijn achterkant naar opzij gooide.

Het enige probleem was de Alfa Romeo die vóór mij reed, en lang niet zo snel kon slalommen. Telkens weer hoorden de deelnemers via de radio de stem van de trainer: "Jozef, Abstand!"
Titel: Re: Slecht weer en de Belgische rijkunde
Bericht door: jozef op zaterdag 07 oktober 2017 - 14:30:03
en de vraag
Citaat
Met of zonder ontkoppelen?
Wanneer wel wanneer niet?

Je mág ontkoppelen, maar meestal komt het er niet van. Het gaat immers allemaal zeer snel, je moet je concentreren op het remmen, het slippen, het zo nodig op het laatste ogenblik nog ontwijken van het obstakel.

Je kunt er een kwartier over doen om in een boek alles te lezen wat er gebeurt en wel en niet moet gebeuren tijdens zo een slip. Maar in de realiteit speelt het zich allemaal in hoogstens een paar seconden af.
Titel: Re: Slecht weer en de Belgische rijkunde
Bericht door: Michel op zaterdag 07 oktober 2017 - 20:36:00
Tiens geen enkele post over ESP.  :-\

De meeste moderne auto's hebben ESP standaard, ik denk dat geen enkele modale bestuurder dat kan wat een ESP in milliseconden doet, behalve het sturen zelf natuurlijk.
ESP of ESC is daardoor zelfs verplicht geworden.
Citaat
https://nl.wikipedia.org/wiki/Electronic_stability_program

Een electronic stability program (ESP, letterlijk vertaald: elektronische stabilteitscontrole) is een actief rijveiligheidssysteem.
ESP ondersteunt de bestuurder van een voertuig wanneer deze in een kritieke situatie terechtkomt waarbij het voertuig dreigt te slippen: bij plotse uitwijkmanoeuvres voor hindernissen, bij verkeerd ingeschatte bochten of bij een verraderlijk wegdek.

Werking

Een microprocessor controleert de signalen van de ESP-sensoren en vergelijkt 25 keer per seconde of de wensen van de bestuurder en de richting waarin het voertuig zich beweegt overeenkomen. Als het voertuig zich in een andere richting beweegt dan de stuurrichting aangeeft, reageert ESP onmiddellijk. ESP gaat dan doelgericht de afzonderlijke wielen afremmen waardoor het voertuig gestabiliseerd wordt en in de juiste richting gestuurd wordt. Een wagen met ESP beschikt automatisch ook over twee andere actieve veiligheidssystemen: een antiblokkeersysteem (ABS) en tractiecontrole (ASR). ABS voorkomt dat de wielen blokkeren bij het remmen waardoor het voertuig onbestuurbaar zou worden. ASR (ook wel TCS of Traction Control System genoemd) voorkomt dat de aangedreven wielen doordraaien (wielspin) tijdens het accelereren waardoor het contact met de weg verloren zou gaan en geen optimale versnelling wordt verkregen. Terwijl ABS en ASR de lengtedynamica van het voertuig beïnvloeden, verbetert ESP daarnaast de dwarsdynamica. ESP verzekert daardoor een stabiel rijgedrag in alle richtingen.

Effectiviteit van het systeem

De technologie wordt door experts[bron?] omschreven als de belangrijkste veiligheidsbijdrage sinds de autogordel en de airbag. Heel wat internationaal onderzoek toont aan dat minstens 40 procent van alle verkeersongevallen met fatale afloop veroorzaakt wordt door slippen. Volgens deze onderzoeken kan ESP het risico op slippen verminderen met 80 procent. Bij een ADAC-test in 2010 werden twee bijna identieke auto's getest, waarvan een met en een zonder ESP. De auto met ESP kwam heelhuids door de elandtest, de auto zonder vloog uit de bocht en kwam op het dak tot stilstand.

Volgens een studie van de Universiteit van Keulen kan de standaardinvoering van ESP in Europa alleen al elk jaar 4.000 levens redden en 100.000 gewonden voorkomen. Een onderzoek van Mercedes toont aan dat door het standaard installeren van ESP op al zijn modellen het aantal ongevallen met een voertuig met 29% gedaald is. Volgens datzelfde onderzoek is het aantal auto-ongevallen algemeen met 15% gedaald. Volgens een onderzoek van Toyota in Japan vertonen voertuigen met ESP 35% minder ongevallen met een voertuig en 25% minder frontale botsingen.[2]

Het 'European New Car Assessment Program' (EuroNCAP) benadrukt het belang van ESP en heeft daarom sinds februari 2009 hun safety rating aangepast. Nu kunnen nagenoeg enkel voertuigen met ESP nog 5 sterren halen in de tests.
Momenteel loopt er in Europa een informatiecampagne over ESP onder de naam "Choose ESC!". ESC, een andere benaming voor ESP, staat voor Electronic Stability Control. Deze campagne wordt ondersteund door zowel EuroNCAP als de Europese Commissie met Michael Schumacher als boegbeeld. Het Europese Parlement heeft ondertussen het voorstel om ESP verplicht te maken goedgekeurd. Zo moeten vanaf 1 november 2011 alle nieuwe modellen en vanaf 1 november 2014 alle nieuwe wagens uitgerust zijn met ESP.[3]

Bestuurders met automatiek moeten zich dus geen zorgen maken indien bij "een slipje" het ESP (slip)lampje eens oplicht... dat is wel een teken dat je te snel waart of bij weinig grip teveel gas gegeven hebt... en vooral een teken dat het systeem werkt.  ;D

Toen we onze kleine Skoda Fabia met DSG bestelden in 2012, was de ESP enkel bij de DSG-versie serie, bij de handgeschakelde was het een optie. De reden lijkt me ergens logisch, met automatiek kun je niet ontkoppelen.

Bij oudere wagens, vooral bij achtertractie, toch belangrijk als men de reflex heeft te ontkoppelen bij een slip op sneeuw of ijzel of watergladheid of....
Een metertje eerder rollende wielen kan een impact op een obstakel/boom of ...  of net naast ... bollen betekenen, hoezeer men ook in de obstakelvrije ruimte kijkt en probeert bij te sturen...  schuivende voorwielen sturen immers niet, en schuivende achterwielen stabiliseren de auto niet.

Meer technische uitleg wat ESP doet, ook met figuren bij onderstuur- en overstuursituaties in bochten:
http://www.mvwautotechniek.nl/Woordenboek/e/esp/esp.htm
Titel: Re: Slecht weer en de Belgische rijkunde
Bericht door: de rijprof op zaterdag 07 oktober 2017 - 21:29:19
Zou het kunnen, het is maar een gevoel van mij, dat je bij een zware slip best ontkoppelt en bij een lichte slip niet?
Titel: Re: Slecht weer en de Belgische rijkunde
Bericht door: Michel op zaterdag 07 oktober 2017 - 22:10:15
Zou het kunnen, het is maar een gevoel van mij, dat je bij een zware slip best ontkoppelt en bij een lichte slip niet?
Het is meestal beter te ontkoppelen, indien je de reflex hebt en de tijd.

Zeker bij een *achterwielslip (bij overstuur door de bocht, achterkant breekt uit) altijd ontkoppelen, bij onderstuur en **voorwielslip is er zeker discussie -naargelang gladheid- omdat er bij het ontkoppelen geen snelheid meer afgebouwd kan worden door de motorrem bij het gas loslaten, de kans dat de voorwielen eerder grip krijgen is ook groter door minder snelheid, als je dan bij lichte grip de bocht terug voorzichtig instuurt kun je de berm vermijden... als... voor de uitleg "achterwielslip en voorwielslip" zie filmpje, bij **voorwielslip wordt daar niet ontkoppeld:
Steeds 5 punten: (voorwielsliptekst bij minuut 1, achterwielsliptekst bij 1'30")
Citaat
https://www.youtube.com/watch?v=LCq0NKHP4Lw
Dr. Hoe: Hoe haal ik mijn auto uit een slip?
De meeste gewone auto's zijn in de regel licht onderstuurd afgestemd, sportwagens eerder neutraal.
Voortracties hebben altijd de neiging teveel te ondersturen bij teveel gas of snelheid in de bocht, achtertracties gaan eerder oversturen bij teveel gas of snelheid in een bocht. De link met de tekeningen: http://www.mvwautotechniek.nl/Woordenboek/e/esp/esp.htm
 
Indien je met lichte slip een (zeer) korte slip bedoelt heb je sowieso de tijd niet. Want de wielen rollen al weer. Dan heeft die stelling ook geen zin.

Zoals ik al zei over schuivende en slippende wielen heb je geen controle en ook geen stabilisering.

Kun je ontkoppelen gaan je schuivende wielen eerder kunnen rollen, want er is geen verbinding meer van de afremmende motor via ... met de aangedreven wielen.

Of koop een auto met ESP.  ;D  ;)
Titel: Re: Slecht weer en de Belgische rijkunde
Bericht door: jozef op zaterdag 07 oktober 2017 - 23:40:38
Tiens geen enkele post over ESP.  :-\

Nog eens behoefte om je belachelijk te maken door het hier tegen mij te komen uithangen, Michel? Waarover gaat reactie #16 in deze draad volgens jou dan wel?

Titel: Re: Slecht weer en de Belgische rijkunde
Bericht door: Michel op zondag 08 oktober 2017 - 00:03:39
Tiens geen enkele post over ESP.  :-\

Nog eens behoefte om je belachelijk te maken door het hier tegen mij te komen uithangen, Michel? Waarover gaat reactie #16 in deze draad volgens jou dan wel?
Niet gezien, mea culpa.