Christophoros

Verkeersvragen en -discussies => Verkeer en Recht => Topic gestart door: bert.covens op dinsdag 06 februari 2018 - 11:54:09

Titel: In Nederland ruiten niet ijsvrij ? Hopla : 370 euro boete
Bericht door: bert.covens op dinsdag 06 februari 2018 - 11:54:09
Citaat van: De Telegraaf
Niet gekrabd? 370 euro boete!

TUBBERGEN - Je auto moet helemaal ijsvrij zijn, anders kun je een gigantische boete krijgen.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1633879/niet-gekrabd-370-euro-boete

En in Belziek ?  Wanneer wordt er daar eens deftig op gecontroleerd ? 

Neen, wacht.  Ik snap het al : dat gaat niet zo automatisch als pakweg de trajectcontroles.
Titel: Re: In Nederland ruiten niet ijsvrij ? Hopla : 370 euro boete
Bericht door: jozef op dinsdag 06 februari 2018 - 12:03:43
Daar zijn de boetes hier in Duitsland niets tegen:

- Dak niet sneeuwvrij gemaakt: 25 €
- Alleen maar een kijkgat in de voorruit vrijgemaakt: 10 €
- Motor laten warmdraaien: 10 €
- Kentenkenplaat niet sneeuwvrij gemaakt: 5 €
Titel: Re: In Nederland ruiten niet ijsvrij ? Hopla : 370 euro boete
Bericht door: JC op dinsdag 06 februari 2018 - 12:11:26
Nu het wat kouder is in Belziek zie ik ze ook weer rondrijden, nauwelijks zichtbaarheid door de voor- en achterruit.

Ik zet 's morgens de verwarming van de auto al aan, een 15 min voor ik vertrek. Bij vertrek is de auto dan ijsvrij en aangenaam warm. Het verwarmen gebeurt daarenboven terwijl hij nog aan het stopcontact hangt. Ik verlies er geen bereik mee en bij zeer koud weer zou het kunnen dat de batterijverwarmer ook mee aanspringt. Dit levert een warme batterij bij vertrek op waardoor ik volledige regeneratie ter beschikking heb.

Een motor laten warmdraaien moet ik niet doen. :-)

Een vraag ivm het verbod op laten warmdraaien van een motor. Hoe wordt dit opgelost in Duitsland met bussen en vrachtwagens? Deze moeten toch enkele minute draaien tot er voldoende luchtdruk beschikbaar is voor de remmen. Of hangen de vrachtwagens en bussen daar 's nachts aan een compressor zodat er bij het starten al voldoende luchtdruk is? Ik zie dergelijke systemen op sommige stelplaatsen van De Lijn.
Titel: Re: In Nederland ruiten niet ijsvrij ? Hopla : 370 euro boete
Bericht door: jozef op woensdag 07 februari 2018 - 12:35:53
Je vraag houdt het antwoord al in. Het is hier verboden een motor te laten draaien OM zijn temperatuur te verhogen, niet OM voldoende luchtdruk voor het remsysteem op te bouwen.

Ik mag hier bijvoorbeeld ook een motor laten draaien terwijl dat vereist is om hem te kunnen afstellen. Maar niet om zijn temperatuur te verhogen omdat bij een bepaald wagentype de klepspeling bij bedrijfswarme motor moet ingesteld worden, dat moet ik al rijdend doen. Waarbij het verwonderlijk moge klinken, doch voor het instellen van de kleppen geldt dat de motor zijn bedrijfstemperatuur bereikt heeft al van zodra de koelwatertemperatuur 60° C bereikt heeft.

In de praktijk krijg je problemen als de motor draait terwijl je de wagen sneeuw- en ijsvrij aan het maken bent.

Nog meer problemen krijg je uiteraard als de motor draait terwijl je niet bij de wagen bent. In Duitsland wordt zelfs een geparkeerde wagen waarvan een portier niet op slot is, afgesleept. De redenering daarbij is dat de politie op de openbare weg de goederen van de burgers moet beschermen tegen misbruik of diefstal.
Titel: Re: In Nederland ruiten niet ijsvrij ? Hopla : 370 euro boete
Bericht door: jo op donderdag 08 februari 2018 - 06:06:57
370 euro, een begin, zet er een nul achter en het probleem is van de baan.