Christophoros
Verkeersvragen en -discussies => Verkeersbeleid => Topic gestart door: mazda op zondag 16 december 2018 - 20:33:34
-
Hallo
Op een kruispunt komende uit een weg met tweerichtingsverkeer staat een omgekeerde driehoek.
Op de rand van de dwarsweg staan een paar witte driehoekjes zelfs niet tot in de helft van de rijbaan.
Mag men zich links van die driehoekjes nog opstellen om links af te slaan of bepaalt deze markering welk deel van de weg je mag gebruiken.
Dank voor antwoord
-
Deze witte driehoekjes op de rijbaan geven geen enkele indicatie over de in te nemen plaats op de openbare weg.
-
Volgens mij wél!
76.2. Een dwarsstreep gevormd door witte driehoeken, duidt de plaats aan waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen ingevolge een verkeersbord B1.
Je moet je op de juiste plaats opstellen om voorrang te verlenen. Denk eraan dat een grote vrachtwagen meer ruimte nodig heeft bij afslaan.
-
Volgens mij wél!
76.2. Een dwarsstreep gevormd door witte driehoeken, duidt de plaats aan waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen ingevolge een verkeersbord B1.
Bedankt, was me ontgaan!
Je moet je op de juiste plaats opstellen om voorrang te verlenen. Denk eraan dat een grote vrachtwagen meer ruimte nodig heeft bij afslaan.
Als die vrachtwagen niet op het voor hem bestemde deel van de rijbaan kan blijven tijdens het afslaan, moet hij voertuigen die dat wél doen laten voorgaan.
-
Als die vrachtwagen niet op het voor hem bestemde deel van de rijbaan kan blijven tijdens het afslaan, moet hij voertuigen die dat wél doen laten voorgaan.
Juist daarom dat haaientanden soms wat minder breed zijn (of soms enkele meters eerder liggen). De vrachtwagen mag echter niet, zoals je terecht opmerkt, over jouw bestemd gedeelte rijden, tenzij hij voorrang geeft.
-
Werk in Beaumont, examen met leerling in Lobbes.
Waar voorsorteren?
https://www.google.com/maps/place/Rue+Paul+Janson,+6150+Anderlues,+Belgi%C3%AB/@50.4057198,4.2729209,3a,75y,306.53h,98.51t/data=!3m7!1e1!3m5!1sV2z2pRbGOkHMvyKmdOXlDA!2e0!3e11!7i13312!8i6656!4m5!3m4!1s0x47c23a4f8eb2a4a9:0x448de14af9d9c37!8m2!3d50.4042805!4d4.2758958
https://www.google.com/maps/place/Rue+Paul+Janson,+6150+Anderlues,+Belgi%C3%AB/@50.405491,4.2734426,3a,75y,317.11h,87.35t/data=!3m6!1e1!3m4!1sSY8mqo2Mr6_d9lXZERqMHQ!2e0!7i13312!8i6656!4m5!3m4!1s0x47c23a4f8eb2a4a9:0x448de14af9d9c37!8m2!3d50.4042805!4d4.2758958
-
Tijdens de fase van rood licht, vóór de stopstreep. Tijdens de fase van groen licht vóór de haaientanden (voorrang verlenen als de verkeerslichten niet werken of oranjegeel knipperlicht).
Wil je naar rechts, zo rechts mogelijk voorsorteren.
Wil je rechtdoor, zo rechts mogelijk voorsorteren.
Wil je naar links, zo links mogelijk voorsorteren.
Lijkt mij logisch en niet ongewoon, of heb ik iets over het hoofd gezien?
-
Hallo,
De vraag blijft nog steeds dezelfde.
"Mag men zich links van die driehoekjes nog opstellen om links af te slaan of bepaalt deze markering welk deel van de weg je mag gebruiken."
Of : Mag men komende uit de rue Paul Janson linkser gaan voorsorteren dan de haaietanden?
-
Pas nu zie ik die versleten pijl als je uit de rue Paul Janson komt :-[.
"Mag men zich links van die driehoekjes nog opstellen om links af te slaan of bepaalt deze markering welk deel van de weg je mag gebruiken."
Of : Mag men komende uit de rue Paul Janson linkser gaan voorsorteren dan de haaientanden?
Ja, als de verkeerslichten normaal werken. De omgekeerde driehoek en bijhorende haaientanden gelden enkel als de verkeerslichten niet werken of als er een oranjegeel knipperlicht in werking is. Verkeerslichten staan in de rangorde boven de verkeerstekens.
Men had beter de haaientanden doorgetrokken. Dat zou duidelijker geweest zijn.
-
Ik wil een aanpassing (edit) doen maar het knopje 'verander' zie ik niet...
Correctie op vorig berichtje:
Men had beter de haaientanden doorgetrokken. Dat zou duidelijker geweest zijn.
Door nog eens naar de foto te kijken, denk ik dat men de haaientanden bewust niet heeft doorgetrokken omwille van een reden die ik eerder aanhaalde.
Denk eraan dat een grote vrachtwagen meer ruimte nodig heeft bij afslaan.
Wanneer de verkeerslichten niet werken (of oranjegeel knipperlicht), is het de bedoeling om niet linkser dan de haaientanden voor te sorteren, anders wordt het te smal voor het verkeer dat uit de Chaussée de Charleroi links wil afslaan en voorrang heeft.
Als de verkeerslichten normaal werken, spelen die haaientanden geen rol.
-
Ik wil een aanpassing (edit) doen maar het knopje 'verander' zie ik niet...
Momentele instellingen (= standaardinstellingen van de software):
- Vrije bewerktijd na plaatsing = 90 seconden
- Maximale tijd dat een bericht nog bewerkt mag worden = 5 minuten
-
- Vrije bewerktijd na plaatsing = 90 seconden
- Maximale tijd dat een bericht nog bewerkt mag worden = 5 minuten
Kan dit aangepast worden zodat je achteraf altijd nog iets kunt aanpassen als je je bedenkt of iets over het hoofd hebt gezien?
Ik ken een forum waar dat wel kan :D
-
Als ik het goed begrijp mag men als de lichten werken de zogenaamde voorsorteerstrook gebruiken en als die niet werken niet.
Of is het geen voorsorteerstrook gezien er geen pijlen staan bij het naderen van het kruispunt, ook geen F13.
Mogen er pijlen staan enkel op het kruispunt als deze niet volgen op een voorsorteerstrook?
Om het extreem te stellen zou je op een T kruispunt met verkeerslichten komende uit de T een straat met tweerichtingsverkeer helemaal links mogen gaan voorsorteren naast de stopstreep of de haaientanden?
-
- Vrije bewerktijd na plaatsing = 90 seconden
- Maximale tijd dat een bericht nog bewerkt mag worden = 5 minuten
Kan dit aangepast worden zodat je achteraf altijd nog iets kunt aanpassen als je je bedenkt of iets over het hoofd hebt gezien?
Ik ken een forum waar dat wel kan :D
Het probleem is dat er geen instelling is om te vermijden dat je een bericht nog kunt wijzigen nadat er al iemand op gereageerd heeft.
Ik ken ook een forum waar dat wel kan. Auteur A schrijft een bericht. Auteur B reageert er verontwaardigd op. Auteur A wijzigt zijn bericht en doe alsof hij niet begrijpt waarover auteur B zich druk maakt. Sint-Job kent zijn volk (http://www.vlaamswoordenboek.be/definities/toon/12660). ;)
-
- Vrije bewerktijd na plaatsing = 90 seconden
- Maximale tijd dat een bericht nog bewerkt mag worden = 5 minuten
Kan dit aangepast worden zodat je achteraf altijd nog iets kunt aanpassen als je je bedenkt of iets over het hoofd hebt gezien?
Ik ken een forum waar dat wel kan :D
Voel je niet aangevallen, ik heb het niet over jou.
Maar écht moeilijk is het niet, om je nog te herinneren waarom het forum op deze manier werd ingesteld.
Maar het heeft inderdaad z'n voordelen en z'n nadelen. Een voordeel is nu, dat een topic niet moeilijk te volgen wordt doordat forumdeelnemers hun bericht nog wijzigen nadat er al op gereageerd werd. Hoeft daarbij zelfs niet te gaan om verhitte gemoederen. Maar berichten die gewijzigd worden nadat er al op gereageerd werd .... maken het nadien moeilijk om de chronologie soms te volgen. (ook wanneer zulks in een perfect serene sfeer gebeurt).
Nadeel is dan inderdaad dat wanneer je iets post, en je je bericht nog wil wijzigen .... je dat idd. al tamelijk snel niet meer kan. Ook niet, als er intussen nog niemand gereageerd heeft.
-
Nadeel is dan inderdaad dat wanneer je iets post, en je je bericht nog wil wijzigen .... je dat idd. al tamelijk snel niet meer kan. Ook niet, als er intussen nog niemand gereageerd heeft.
Inderdaad. (soms een dijpvaud of zoiets vervelends dat je liever wil rechtzetten)
Als ik het goed begrijp mag men als de lichten werken de zogenaamde voorsorteerstrook gebruiken en als die niet werken niet.
Ja
Of is het geen voorsorteerstrook gezien er geen pijlen staan bij het naderen van het kruispunt, ook geen F13.
Zelfs zonder voorsorteerstrook moet je zo links mogelijk voorsorteren.
19.3. De bestuurder die naar links afslaat moet :
2° a) op een rijbaan met tweerichtingsverkeer, zich naar links begeven zonder de tegenliggers te hinderen;
b) op een rijbaan met éénrichtingsverkeer, zo dicht mogelijk bij de linkerrand ervan blijven.
Mogen er pijlen staan enkel op het kruispunt als deze niet volgen op een voorsorteerstrook?
Ik lees nergens in de wegcode dat het verboden zou zijn.
Om het extreem te stellen zou je op een T kruispunt met verkeerslichten komende uit de T een straat met tweerichtingsverkeer helemaal links mogen gaan voorsorteren naast de stopstreep of de haaientanden?
Niet naast de stopstreep, want die hoort bij de verkeerslichten. Mag wel naast de haaientanden want die horen bij de omgekeerde driehoek die, als de verkeerslichten werken, geen waarde hebben.
-
Mogen er pijlen staan enkel op het kruispunt als deze niet volgen op een voorsorteerstrook?
Ik lees nergens in de wegcode dat het verboden zou zijn.
Ministerieel besluit van 11 Oktober 1976 houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens
(in de volksmond het "Reglement voor de wegbeheerder" genoemd)
Artikel 1. Algemene bepalingen
1.1. Alleen de verkeerstekens bepaald in het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer mogen gebruikt worden om de weggebruikers de aanwijzingen te geven waarop zij betrekking hebben.
[…]
-
Mogen er pijlen staan enkel op het kruispunt als deze niet volgen op een voorsorteerstrook?
Ik lees nergens in de wegcode dat het verboden zou zijn.
In de wegcode, zal je dat inderdaad niet meteen lezen.
Zoiets staat dan ook eerder in het >>> "Reglement voor de wegbeheerder" (https://www.wegcode.be/wetteksten/secties/mb/mb-111076/875-hs3art19).
Daar lees ik bvb :
Artikel 19. Andere markeringen
19.1. Voorsorteringspijlen.
1° De lengte van deze pijlen is ongeveer :
5,00 m op de wegen waar de hoogste toegelaten snelheid lager is dan of gelijk aan 70 km/u; deze pijlen worden aangebracht overeenkomstig plaat 7 van bijlage 4 tot dit besluit.
7,50 m op de wegen waar een hogere snelheid dan 70 km/u. wordt toegelaten; deze pijlen worden aangebracht overeenkomstig plaat 8 van bijlage 4 tot dit besluit.
2° Telkens wanneer de plaatsgesteldheid het toelaat moeten vóór het kruispunt ten minste drie opeenvolgende voorsorteringspijlen worden aangebracht. De tussenafstand tussen de overeenstemmende punten bedraagt in beginsel ongeveer 20 m. De laatste pijl bevindt zich op ten hoogste 10 m van het kruispunt.
3° Op het kruispunt mag de afstand tussen de opeenvolgende pijlen worden verminderd en aangepast aan de plaatsgesteldheid. Deze pijlen zijn ongeveer 5 m lang.
-
De 5 minutenregel om mijn bericht te kunnen aanpassen, speelt mij parten want ik wou net de voorwaarden van het het wegbeheer aanhalen tot ik het bericht kreeg dat mijn tijd voorbij om was om aan te passen.
Kan dat echt niet enkele minuutjes langer?
19.1. Voorsorteringspijlen.
1° De lengte van deze pijlen is ongeveer :
5,00 m op de wegen waar de hoogste toegelaten snelheid lager is dan of gelijk aan 70 km/u; deze pijlen worden aangebracht overeenkomstig plaat 7 van bijlage 4 tot dit besluit.
7,50 m op de wegen waar een hogere snelheid dan 70 km/u. wordt toegelaten; deze pijlen worden aangebracht overeenkomstig plaat 8 van bijlage 4 tot dit besluit.
2° Telkens wanneer de plaatsgesteldheid het toelaat moeten vóór het kruispunt ten minste drie opeenvolgende voorsorteringspijlen worden aangebracht. De tussenafstand tussen de overeenstemmende punten bedraagt in beginsel ongeveer 20 m. De laatste pijl bevindt zich op ten hoogste 10 m van het kruispunt.
3° Op het kruispunt mag de afstand tussen de opeenvolgende pijlen worden verminderd en aangepast aan de plaatsgesteldheid. Deze pijlen zijn ongeveer 5 m lang.
Dat wil nog altijd niet zeggen dat er geen pijlen 'op' het kruispunt mogen staan als er géén pijlen op de voorsorteerstrook staan.
Volgens mij kunnen er pijlen staan op het kruispunt om bestuurders te dwingen om voor elkaar (links) te kruisen bij links afslaan.
Niets dat zegt dat het niet mag.
-
De 5 minutenregel om mijn bericht te kunnen aanpassen, speelt mij parten want ik wou net de voorwaarden van het het wegbeheer aanhalen tot ik het bericht kreeg dat mijn tijd voorbij om was om aan te passen.
Kan dat echt niet enkele minuutjes langer?
Je kunt het probleem natuurlijk ook oplossen door iets meer tijd uit te trekken vooraleer je bericht te verzenden. ;)
-
Dat wil nog altijd niet zeggen dat er geen pijlen 'op' het kruispunt mogen staan als er géén pijlen op de voorsorteerstrook staan.
Eventjes lezen wat er staat.
Artikel 77. Andere markeringen
77.1. Witte voorsorteringspijlen mogen bij het naderen van een kruispunt aangebracht worden. Deze pijlen duiden de rijstrook aan die de bestuurders moeten volgen om in de door de pijlen aangewezen richting te rijden.
Op het kruispunt moeten de bestuurders bovendien de of één van de richtingen volgen die aangewezen zijn op de rijstrook waarin zij zich bevinden.
En :
Telkens wanneer de plaatsgesteldheid het toelaat moeten vóór het kruispunt ten minste drie opeenvolgende voorsorteringspijlen worden aangebracht.
De regel is en blijft dus onmiskenbaar, dat als de plaatsgesteldheid het toelaat, er voor het kruispunt minstens drie opeenvolgende voorsorteringspijlen moeten worden aangebracht.
Bijgevolg .... als er pijlen OP het kruispunt liggen, mogen die daar in de regel alleen maar liggen als er ook vóór het kruispunt dergelijke pijlen zijn aangebracht. Zoniet, heeft de wegbeheerder een steekje laten vallen. Tenzij de plaatsgesteldheid het niet zou toelaten. Maar dat is dan de uitzondering ....
Volgens mij kunnen er pijlen staan op het kruispunt om bestuurders te dwingen om voor elkaar (links) te kruisen bij links afslaan.
Hoewel het zo algemeen gangbaar en aanvaard is, is er nérgens een bepaling te vinden in de wegcode die deze betekenis aan die pijlen geeft.
Niets dat zegt dat het niet mag.
Er moeten wel degelijk pijlen liggen vóór het kruispunt .... tenzij de plaatsgesteldheid het niet zou toelaten.
Het is en blijft evenwel de uitzondering !
-
En poef ... 'k heb het ook zitten. ;D
Eventjes niet snel genoeg geweest met mijn bericht aan te passen. Een = teken vergeten, en de quote zit verkeerd. ;D
Dus troost je .... shit happens.
-
.... tenzij de plaatsgesteldheid het niet zou toelaten
Zie foto Street View.
1 pijl in de rijstrook vooraf zou nog net kunnen.
Zoniet, heeft de wegbeheerder een steekje laten vallen.
Juist
-
Misschien heeft de wegbeheerder bewust geen pijl in de rijstrook vooraf gelegd om verwarring te vermijden in het geval dat de verkeerslichten niet werken, want dan moeten bestuurders zich opstellen voor de haaientanden en niet in de linkse rijstrook bij links afslaan.
Does it make sense?
-
En poef ... 'k heb het ook zitten. ;D
Eventjes niet snel genoeg geweest met mijn bericht aan te passen. Een = teken vergeten, en de quote zit verkeerd. ;D
De aalmoezenier heeft het al opgelost. :D
-
En poef ... 'k heb het ook zitten. ;D
Eventjes niet snel genoeg geweest met mijn bericht aan te passen. Een = teken vergeten, en de quote zit verkeerd. ;D
De aalmoezenier heeft het al opgelost. :D
Dankjewel.
-
Hallo,
Bedankt voor jullie antwoorden.
Het zit namelijk zo : ik geef autorijles in Beaumont (laars van Henegouwen) sinds ik verhuisd ben naar het Parc Naturel Régional de l'Avesnois in Frankrijk.
Tijdens een rijexamen in Anderlues heeft een examinatrice het examen willen stopzetten omdat mijn leerling komende uit de Paul Jansonstraat niet naar links is uitgeweken op de voorsorteerstrook om links af te slaan richting Bergen (Mons). Ik heb haar gezegd dat ik de situatie op het kruispunt tenminste "ambigu" vond. Mijn leerling is pas naar links uitgeweken nadat hij over de witte driehoekjes was gereden. Ik vind het in ieder geval geen situatie waarop de examinatrice zich kan baseren om een examen stop te zetten.
Er is geen voorsorteerstrook voor de lichten, geen pijlen voor de lichten, geen F13 die de keuze van rijstrook voorschrijft, en de wegmarkeringen zijn slecht zichtbaar.
De examinatrice kon geen aanvaardbare (plausibele) uitleg geven en heeft mijn leerling laten slagen.
Nadien heeft het examencentrum contact opgenomen met mijn directie omdat ik volgens hen het resultaat betwist in het bijzijn van mijn leerling. Mijn directie verwacht nu van mij een volledig verslag met foto's van het kruispunt.
Blijkbaar waren er reeds meer problemen met deze examinatrice en eigenlijk vindt mijn directie het juist goed dat ik mijn mening geef.
Toch had ik graag wat meer info verzameld alvorens mijn verslag te schrijven.
Met dank
-
https://www.google.com/maps/place/Rue+Paul+Janson,+6150+Anderlues/@50.4057198,4.2729209,3a,75y,308.43h,83.35t/data=!3m7!1e1!3m5!1sV2z2pRbGOkHMvyKmdOXlDA!2e0!3e11!7i13312!8i6656!4m5!3m4!1s0x47c23a4f8eb2a4a9:0x448de14af9d9c37!8m2!3d50.4042805!4d4.2758958
Inderdaad, een dubbelzinnige situatie waarbij ik ook 2 x moest kijken op de Street View foto, laat staan dat je daar voor het éérst komt.
Die haaientanden geven een vertekend beeld, maar als je er even over doordenkt, gelden ze enkel als de verkeerslichten niet werken.
Tegen dat je dat als leerling/kandidaat doorhebt, ben ja al lang op het kruispunt en dan pas zie je die rotversleten pijl.
Met een voorsorteerpijl en eventueel F13 zou het al iets duidelijker worden. Alhoewel de wegbeheerder waarschijnlijk bewust de voorsorteerpijl heeft weggelaten voor het geval dat de verkeerslichten niet werken en je je dan wél voor de haaientanden moet opstellen. In dat opzicht denk ik dat het wegbeheer wel klopt.
In ieder geval geen reden om een kandidaat uit te stellen (hooguit een voorbehoud), als hij tenminste goed in de spiegels keek alvorens naar links uit te wijken.
Of was de kandidaat daar het verkeer aan het hinderen of belemmeren? En dan nog...hier moet je begrip voor kunnen opbrengen.
Het is op het éérste zicht niet vanzelfsprekend.
Graag gedaan. Hopelijk heb je hier wat aan ;)
-
Het zit namelijk zo : ik geef autorijles in Beaumont (laars van Henegouwen) sinds ik verhuisd ben naar het Parc Naturel Régional de l'Avesnois in Frankrijk.
Er zijn nog mooie plekjes op onze aardbol. Proficiat!
Tijdens een rijexamen in Anderlues heeft een examinatrice het examen willen stopzetten omdat mijn leerling komende uit de Paul Jansonstraat niet naar links is uitgeweken op de voorsorteerstrook om links af te slaan richting Bergen (Mons). [...] Mijn leerling is pas naar links uitgeweken nadat hij over de witte driehoekjes was gereden. [...]
Er is geen voorsorteerstrook voor de lichten, geen pijlen voor de lichten, geen F13 die de keuze van rijstrook voorschrijft, en de wegmarkeringen zijn slecht zichtbaar.
De examinatrice heeft dus gelogen, want de leerling is pas naar links uitgeweken nadat hij over de witte driehoekjes was gereden. Bij een volgend examen met haar installeer je dan ook best een dashcam in de wagen.
Nadien heeft het examencentrum contact opgenomen met mijn directie omdat ik volgens hen het resultaat betwist in het bijzijn van mijn leerling.
Is daar iets verkeerd mee? Je bent er toch om je leerling bij te staan, en hij mag toch zo goed jouw standpunt als dat van de examinatrice vernemen.
Mijn directie verwacht nu van mij een volledig verslag met foto's van het kruispunt.
Blijkbaar waren er reeds meer problemen met deze examinatrice en eigenlijk vindt mijn directie het juist goed dat ik mijn mening geef.
Jammer dat je telkens weer met zo een examinatrice opgeschept zit. Dien zoveel mogelijk klachten tegen haar in.