Christophoros
Verkeersvragen en -discussies => Verkeersbeleid => Topic gestart door: Rafael op dinsdag 02 oktober 2007 - 21:49:12
-
-
Van het moment dat ik enkele jaren geleden zag, wanneer ze al die bruggen aan het afbreken waren, dat ze de E313 2x2 rijstroken gingen laten, heb ik voorspeld dat het grandioos verkeerd ging aflopen.
Sindsdien moet ik jammer genoeg bijna dagelijks constateren dat ik gelijk had. :'(
-
Nog enkele jaren, en we hebben hier in Vlaanderen volgende maximum snelheden: 70 km/h op de autosnelwegen, 50 km/h op de gewestwegen, 30 km/h in de bebouwde kommen.
De oplossing voor de E313 is nochtans eenvoudig:
- Verleng de op- en afritten.
- Verbied vrachtwagens > 7,5 ton en autocars om in te halen, controleer veelvuldig dit verbod, en leg 1.250 Euro boete en een maand rijverbod op per overtreding.
.
Het moet maar eens gedaan zijn met die super-egoïstische vrachtwagenbestuurders, die zich kilometerslang het recht toeeigenen om 2 km/h sneller te rijden dan hun collega-voorligger, en daarbij honderden bestuurders van personenwagens dwingen om evenveel kilomters tegen ongeveer 90 km/h in plaats van tegen 120 km/h te rijden.
-
Jozef, recent nog op de E313 geweest? Het inhaalverbod wordt daar vrij goed opgevolgd hoor... Er valt meer te zeggen over het invoegend verkeer thv Geel en Herentals, dat met 60 km/u invoegt op een snelweg.
-
Ik kom regelmatig op die snelweg en ik kan je vertellen dat ik quasi elke keer wel een overtreding zie tegen het inhaalverbod voor vrachtwagens. De opritten zijn zeker niet te kort voor invoegend verkeer. Dat waren ze vroeger niet en nu zeker niet ! Elke moderne wagen is in staat om vlot 90 km/u te rijden voor het einde van de invoegstrook. Dat er chauffeurs zijn die dit niet doen is een ander probleem. Voor de vrachtwagens die invoegen kan men inderdaad overwegen om alle invoegstroken 100 m te verlengen, wat perfect mogelijk is.
Verder zouden er een aantal portieken kunnen geplaatst worden die indien nodig de max. snelheid omlaag brengen.
-
Verder zouden er een aantal portieken kunnen geplaatst worden die indien nodig de max. snelheid omlaag brengen.
Dat lijkt míj net zinloos: die portieken lopen altijd achter de feiten aan, en zorgen er bijgevolg voor dat wanneer het verkeer terug zou kunnen vlotten, een deel wetsgetrouwe weggebruikers zand in de raderen gooit.
Liever naar Nederlands voorbeeld portieken die zélf aanvoelen wat het verkeer doet. Dan krijg je pas up-to-date filewaarschuwing.
-
Verder zouden er een aantal portieken kunnen geplaatst worden die indien nodig de max. snelheid omlaag brengen.
Dat lijkt míj net zinloos: die portieken lopen altijd achter de feiten aan, en zorgen er bijgevolg voor dat wanneer het verkeer terug zou kunnen vlotten, een deel wetsgetrouwe weggebruikers zand in de raderen gooit.
Liever naar Nederlands voorbeeld portieken die zélf aanvoelen wat het verkeer doet. Dan krijg je pas up-to-date filewaarschuwing.
Exact wat ik bedoelde ! Portieken die slim anticiperen op het verkeer. Als je de instelling overlaat aan ambtenaren komt dit niet goed, men 'vergeet' dan wel eens de instellingen in te stellen. Natuurlijk wel een mooie jackpot om het boetefonds even te spijzen.
-
Jozef, recent nog op de E313 geweest? Het inhaalverbod wordt daar vrij goed opgevolgd hoor...
Ik heb er verleden zomer nog gereden met de bootaanhangwagen, op een ogenblik dat het inhalen door vrachtwagens er verboden was.
Om veiligheidsredenen rijd ik met de bootaanhangwagen niet sneller dan 80 km/h. Elke vrachtwagen die me naderde, heeft me ingehaald. Op één uitzondering na: een vrachtwagen die is komen bumperkleven, en 500 meter verder een afrit moest nemen.
-
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.