Christophoros
Verkeersvragen en -discussies => Verkeersbeleid => Topic gestart door: JC op dinsdag 20 november 2007 - 00:25:50
-
Ondertussen mag duidelijk zijn dat de huidige mensen die het beleid uitstippelen vooral geïnteresseerd zijn in repressie, die dan nog automatisch wordt gehandhaafd. Ik ben er niet direct voorstander van, maar laat me toch een voorstel formuleren dat perfect in hun manier van denken past.
Het is mogelijk een automatisch systeem te bedenken dat de afstand meet tussen voertuigen. Hiermee zou dan vooral de tussenafstand op de snelweg gemeten kunnen worden. Ik heb immers de indruk dat deze tussenafstand voor vele mensen niet meer belangrijk is. Nochtans is een gebrek aan afstand een belangrijk risico op een ongeval. Onze Duitse buren hebben dit ondertussen ingezien, niet de snelheid maar de afstand is bepalend.
Toen ik daarstraks naar huis reed, spijtig genoeg nog met het 51 kW onding, had ik last van een 'gatplakker'. Ik volgde gewoon het verkeer op de linkerrijstrook, maar deze chauffeur reed constant onaangenaam dichtbij, ik schat zo'n 20 m. Dit is zeker onvoldoende bij 120 km/u. Bovendien rijdt deze chauffeur constant uiterst links op zijn rijstrook, wat toch wel agressief overkomt. Nu ben ik niet snel onder de indruk van dergelijk intimideergedrag, toch ga ik naar rechts bij de eerste gelegendheid, ik volg m.a.w. het verkeersreglement. De chauffeur in kwestie haalt me echter niet in, hoewel hij hier ruimschoots de kans voor had. Ik ben er tot 2x toe terug voor ingevoegd, waarna hij het gedrag herhaalde. De derde keer heb ik duidelijk geremd zodat hij voor mij reed. Hij herhaalde hetzelfde gedag bij de kerel voor hem. Deze chauffeur hield dus constant minder afstand dan de afstand tussen 2 verlichtingspalen.
Toen ik achter hem reed kon ik me niet van de indruk ontdoen dat hij gewoon niet wist waar hij mee bezig was.
Een chauffeur zoals hierboven moet uit het verkeer genomen worden. Het kan zelfs automatisch, waar wachten jullie op !
-
-
Voldoende veiligheidsafstand houden is inderdaad van vitaal belang voor de verkeersveiligheid. Op een autosnelweg bijvoorbeeld is niet tegen 150 km/h rijden op 300 meter achter elkaar gevaarlijk, wel tegen de toegestane 120 km/h op 30 meter achter elkaar.
We mogen daarbij niet vergeten dat de stopafstanden bij verschillende snelheden welke hier en daar gepubliceerd worden, echt wel minimum waarden zijn op een droog en stroef wegdek, met een auto in perfecte staat en een zeer geconcentreerde bestuurder met een korte reactietijd. In de praktijk mag het dus best wat meer zijn om voor enige reserve te zorgen.
Onze verkeersverantwoordelijken zien het echter blijkbaar anders. Een gemeten snelheid van 150 km/h (141 km/h na correctie) levert al gauw een onmiddellijke inning van 105 Euro op. Te weinig afstand houden daarentegen kost slechts 50 Euro.
Laten we even kijken naar de wegcode:
AR 10.1. 1° Elke bestuurder moet zijn snelheid regelen zoals vereist wegens de aanwezigheid van andere weggebruikers, in ’t bijzonder de meest kwetsbaren, de weersomstandigheden, de plaatsgesteldheid, haar belemmering, de verkeersdichtheid, het zicht, de staat van de weg, de staat en de lading van zijn voertuig; zijn snelheid mag geen oorzaak zijn van ongevallen, noch het verkeer hinderen.
2° De bestuurder moet, rekening houdend met zijn snelheid, tussen zijn voertuig en zijn voorligger een voldoende veiligheidsafstand houden.
3° De bestuurder moet in alle omstandigheden kunnen stoppen voor een hindernis die kan worden voorzien.
En laat het nu toch uitgerekend dat punt 2° (voldoende veiligheidsafstand houden) zijn dat men uit dit artikel weggelaten heeft bij het bepalen van de overtredingen van de tweede graad:
Koninklijk besluit van 30 september 2005 tot aanwijzing van de overtredingen per graad van de algemene reglementen genomen ter uitvoering van de wet betreffende de politie over het wegverkeer
Artikel 2. De overtredingen op de hierna vermelde bepalingen zijn overtredingen van de tweede graad in de zin van artikel 29,§1, derde lid van de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd op 16 maart 1968:
[...]
4° Elke bestuurder moet zijn snelheid regelen zoals vereist wegens de aanwezigheid van andere weggebruikers, in 't bijzonder de meest kwetsbaren, de weersomstandigheden, de plaatsgesteldheid, haar belemmering, de verkeersdichtheid, het zicht, de staat van de weg, de staat en de lading van zijn voertuig; zijn snelheid mag geen oorzaak zijn van ongevallen, noch het verkeer hinderen.
De bestuurder moet in alle omstandigheden kunnen stoppen vóór een hindernis die kan worden voorzien.
[...]
Nochtans werd bumperkleven reeds in een richtlijn van de minister van Justitie als een agressieve verkeersovertreding beschouwd. Zie hiervoor Richtlijn van de Minister van Justitie inzake verkeersagressie (http://wegcode.be/wet.php?wet=68), punt 2.1.2.3.
Sommigen onderschatten het gevaar als er een wagen te dicht achter hen rijdt, en zeggen: "Laat die bumperklever maar doen, als hij mij aanrijdt, is hij toch aansprakelijk."
Ten eerste kan een dergelijke aanrijding je wagen zodanig uit zijn koers brengen, dat je hem maar moeilijk of niet opnieuw onder controle kunt krijgen, en daarbij al gauw bij een ernstige aanrijding betrokken geraakt.
Ten tweede leidt een aanrijding achteraan, soms pas jaren later, tot een whiplash, welke de levenskwaliteit van het slachtoffer voor de rest van zijn dagen in aanzienlijke mate kan verslechten. Mijn ex-vriendin bijvoorbeeld heeft pas 3 jaar nadat haar wagen achteraan aangereden was, last gekregen van whiplash. Sommige dagen kon ze zelfs zelf geen boterham meer smeren. Voor meer info: http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=288.
Daar komt bij dat velen zich slechts zorgen maken over een auto die echt wel heel dicht achter hen aanrijdt, maar niet zozeer over een auto die bijvoorbeeld tegen 120 km/h op 20 meter achter hen aanrijdt.
Bij mij is dat omgekeeerd. Als er tegen 120 km/h een auto op 1 meter achter mij rijdt, en ik moet plots remmen, zal mijn snelheid nog niet veel afgenomen zijn op het ogenblik dat mijn achterligger mij aanrijdt, waardoor de aanrijding met een gering snelheidsverschil zal plaatsvinden. Als er daarentegen tegen 120 km/h een auto op 20 meter achter mij rijdt, en ik moet plots remmen, is de kans groot dat de achterligger mij tegen 120 km/h aanrijdt omdat voor hem amper de reactieweg afgelegd is en hij dus nog niet aan het afremmen is op het ogenblik van de aanrijding, terwijl mijn snelheid intussen al wel behoorlijk afgenomen is. De aanrijding zal daardoor met een groter snelheidsverschil plaatsvinden, met alle gevolgen vandien.
Vele bestuurders ergeren zich eraan als je voldoende afstand houdt, en komen dan maar bumperkleven om aan te geven dat je beter moet aansluiten. Doe je dat niet, dan nemen ze de eerste de beste gelegenheid te baat om je langs rechts in te halen. Niet zelden drukken ze dan ook nog eens het rempedaal in op het ogenblik dat ze vlak vóór jou invoegen, om aan hun ongenoegen uiting te geven.
Mijn vrouw kreeg het enige tijd geleden zodanig op haar heupen van een bumperklever, dat ze stopte en uitstapte, en hem ging vragen: "Zal ik misschien de achterklep openzetten, zodat U gemakkelijker in mijn wagen kunt rijden?" Het fraaie antwoord dat ze kreeg: "U bent blijkbaar ook zo een dom blondje dat nog nooit van aansluiten gehoord heeft."
Tot slot nog een paar voorbeelden uit de Duitse Boetecatalogus voor het niet houden van voldoende afstand:
- Bij 80 km/h minder dan 40 meter doch minstens 20 meter afstand gehouden hebben: 25 Euro, of 30 Euro als er gevaar mee gepaard ging, of 35 Euro als er materiële schade door veroorzaakt werd.
- Bij 140 km/h minder dan 14 meter afstand gehouden hebben: 250 Euro plus 3 maanden rijverbod plus 4 strafpunten voor het rijbewijs.
.
Links: http://www.verkehrsportal.de/bussgeldkatalog/bkatv_04.php en http://www.verkehrsportal.de/bussgeldkatalog/tab_02.php