Auteur Topic: voorrang rotonde  (gelezen 75579 keer)

wooter

• Gast
Re: voorrang rotonde
« Reactie #15 Gepost op: woensdag 19 november 2008 - 15:26:49 »
... Borden gaan enkel boven verkeersregels als je ze kan zien.  Als de fietser een B1 heeft, moet hij zich daaraan houden.  Maar jij als automobilist ziet enkel een fietspad en dan moet jij voorrang geven aan de fietser.

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #16 Gepost op: woensdag 19 november 2008 - 16:30:15 »
Als je rechts afdraait op een rotonde of op eender welke straat moet je zo rechts mogelijk op de rijbaan inclusief suggestiestrook gaan rijdenmet je pinker op.
(Behalve wanneer er meerdere rijstroken voorzien zijn om naar rechts af te slaan of gezien de omvang vh voertuig.)
Geen enkele bestuurder mag je op dat moment rechts inhalen.
Zit de fietser op dat moment net naast je klopt er iets niet want dan ben je zelf net begonnen met die fietser in te halen anders had je de kans gehad om je zo rechts mogelijk te zetten dan had de fietser niet de mogelijkheid om er tussen te kruipen.
Als de fietser al naast je zit met of zonder suggestiestrook moet je hem voorlaten want dan rij je zelf niet rechts genoeg.
Als de fietser achter je in aantocht is met of zonder suggestiestrook ga je gewoon helemaal rechts rijden zoalshet hoort en dan kan die fiets er gewoon niet meer tussen en moet die jou zoals het hoort links inhalen, of wachten.

In situaties van grote verkeersdrukte waar je een aaneengesloten file van fietsers zou hebben op de rechterkant vd rijbaan waardoor je je niet rechts zou kunnen plaatsen en waardoor je eigenlijk gewoon niet mag afdraaien wordt er meestal gestoptdoor de automobilist tot er plaats is om zich rechts te zetten, ondertussen steken al de fietsers rechts voorbij gezien dit niet als inhalen beschouwd wordt, de auto is immers niet in beweging

Als er een fietspad loopt naast de rijbaan moet je de fietsers voorrang geven. Als je van richting veranderd moet je alle weggebruikers die de andere delen vd zelfde ow volgen voorrang verlenen.
Je kan dan zelf ook niet rechtser gaan rijden dan de rijbaan, niet op het fietspad dus.
Fietsers blijven het fietspad volgen.

Suggestiestroken zorgen in de meeste gevallen voor misleiding vd weggebruikers.
Suggestiestroken kunnen  eventueel alleen in bepaalde stadskernen zone 3O  woonerf enz waar het verkeer gemengd en traag verloopt en dan liefst niet met van die rode verf op de rijbaan.
Op alle andere plaatsen weg met deze suggestiestroken.

Als het fietspad niet naast de rijbaan loopt en iets verder dan het kruispunt de rijbaan oversteekt moet men in principe gebruik maken van fietsoversteekplaatsen waarop de fietsers geen voorrang hebben.  Zoals op rotondes waar het fietspad  niet onmiddelijk naast de rijbaan ligt. Het fietspad dwarst dan de rijbaan buiten het kruispunt van de rotonde met de aansluitende rijbaan.
« Laatst bewerkt op: woensdag 19 november 2008 - 22:36:48 door mazda »

Offline xantingo

• Gevorderde
« Reactie #17 Gepost op: woensdag 19 november 2008 - 19:03:38 »
...
« Laatst bewerkt op: woensdag 25 maart 2009 - 22:39:30 door xantingo »
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8)

gratis rijbewijs online-forum
wegcode.be

Offline sniper

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
« Reactie #18 Gepost op: woensdag 19 november 2008 - 23:41:19 »
... Borden gaan enkel boven verkeersregels als je ze kan zien.  Als de fietser een B1 heeft, moet hij zich daaraan houden.  Maar jij als automobilist ziet enkel een fietspad en dan moet jij voorrang geven aan de fietser.
ik kan als autobestuurder ook soms fietsen, en dan kan ik best zien welke borden er staan voor de fietsers
moet ik die kennis dan in mijn fietstas laten als ik in de auto stap?
waar staat trouwens dat borden enkel moeten gevolgd worden als beide partijen (in geval van voorrang) ze kunnen zien
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #19 Gepost op: woensdag 19 november 2008 - 23:44:13 »
dat verbod geldt enkel bij links afdraaien en links inhalen
ik kan mij niet herinneren dat dit ook rechts zou gelden, hoewel dit wel een goede aanpassing zou zijn
better a bad day at sea

wooter

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: donderdag 20 november 2008 - 07:56:38 »
waar staat trouwens dat borden enkel moeten gevolgd worden als beide partijen (in geval van voorrang) ze kunnen zien
Als jij op een weg rijdt, en je nadert een kruispunt waar voor jou geen bord staat, maar je ziet in de kruisende weg de achterkant van een driehoekig bord op z'n punt... Heb je dan voorrang op het kruisende verkeer?

Bij een aanrijding ga je mogen uitleggen waarom jij dacht dat VAR niet van toepassing was, ondanks je geen borden of wegmarkeringen hebt gezien die aangeven dat een andere voorrangsregel van kracht was, waarbij jij voorrang zou hebben.

Offline Kunde

• Meer dan expert
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
« Reactie #21 Gepost op: donderdag 20 november 2008 - 10:22:21 »
Citaat
die hun rechtmatige voorrang afdwingen
Wanneer gaat deze verkeerde veronderstelling eindelijk eens uit de hoofden van de weggebruikers zijn. Voorrang heb je niet dus kan je het ook niet afdwingen. Enkel op een voorrangsweg heb je voorrang, in alle andere gevallen moet je het krijgen.
@ Wooter, enkel de borden op de openbare weg die jij volgt zijn geldig.
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #22 Gepost op: donderdag 20 november 2008 - 12:22:20 »
Als jij op een weg rijdt, en je nadert een kruispunt waar voor jou geen bord staat, maar je ziet in de kruisende weg de achterkant van een driehoekig bord op z'n punt... Heb je dan voorrang op het kruisende verkeer?

Bij een aanrijding ga je mogen uitleggen waarom jij dacht dat VAR niet van toepassing was, ondanks je geen borden of wegmarkeringen hebt gezien die aangeven dat een andere voorrangsregel van kracht was, waarbij jij voorrang zou hebben.
dan win ik
want borden hebben voorrang op regels
ik heb een regel overtreden, maar de ander heeft een bord genegeerd
better a bad day at sea

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #23 Gepost op: donderdag 20 november 2008 - 14:03:44 »
dat verbod geldt enkel bij links afdraaien en links inhalen
ik kan mij niet herinneren dat dit ook rechts zou gelden, hoewel dit wel een goede aanpassing zou zijn

Dat verbod om rechts in te halen geldt altijd, daarvoor is geen aanpassing nodig, dat is altijd al zo geweest, behalve om een voertuig in te halen dat links afslaat.
Algemeen verbod om rechts in te halen.
En inderdaad is daar aan toe gevoegd dat je een bestuurder die links wil afslaan niet links mag inhalen.

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #24 Gepost op: donderdag 20 november 2008 - 15:19:10 »
Dat verbod om rechts in te halen geldt altijd, daarvoor is geen aanpassing nodig, dat is altijd al zo geweest,
vertel dat eens aan de fietsers
better a bad day at sea

Offline Kunde

• Meer dan expert
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
« Reactie #25 Gepost op: donderdag 20 november 2008 - 15:21:55 »
Citaat
Zal niet helpen. Misschien verplicht theorie-examen invoeren om een rijbewijs voor de fiets te verkrijgen.
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #26 Gepost op: donderdag 20 november 2008 - 15:36:41 »
Citaat
Zal niet helpen. Misschien verplicht theorie-examen invoeren om een rijbewijs voor de fiets te verkrijgen.
ik had gisteren mijn neefje in de auto
hij is 15 of 16 en hij klaagde dat ze niet genoeg verkeersopvoeding kregen in school
en wat ze krijgen klopt zelfs meestal niet

hoe moeten die gasten dan rijden zoals het hoort
better a bad day at sea

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #27 Gepost op: donderdag 20 november 2008 - 17:43:02 »

Ik denk dat het slagen voor een theorie-examen niets aan hun mentaliteit zal veranderen. Misschien bovendien verplichte psychologische testen invoeren om te zien of ze psychisch geschikt zijn om aan het wegverkeer deel te nemen, want bij velen blijkt dat niet het geval te zijn.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #28 Gepost op: donderdag 20 november 2008 - 21:25:38 »
Citaat
ik had gisteren mijn neefje in de auto
hij is 15 of 16 en hij klaagde dat ze niet genoeg verkeersopvoeding kregen in school
en wat ze krijgen klopt zelfs meestal niet
Je gaat niet naar een middelbare school om verkeersopvoeding te krijgen, je gaat naar een middelbare school om je voor te bereiden op een vervolgopleiding (of in geval van BSO een ambacht).
Als jouw neefje op de basisschool, zoals reeds decennia lang het geval is in Nederland (inclusief examen en diploma), goede theorielesjes had gehad die gericht zijn op wandelaars en fietsers dan had hij nu niet hoeven te klagen. Dat soort verkeerslesjes horen zeker niet op een middelbare school thuis, eerder op de basisschool. Op die leeftijd wandelen en fietsen ze immers ook zelfstandig dus ze kunnen het beter vroeger dan later leren. Bovendien kan je kinderen van die leeftijd nog makkelijker gewoontes aanleren en afleren dan wanneer ze 11-19 jaar oud zijn.

Citaat
Ik denk dat het slagen voor een theorie-examen niets aan hun mentaliteit zal veranderen
Dat zou best kunnen. Die mentaliteit is helaas even slecht onder de verschillende groepen weggebruikers (automobilisten, voetgangers, bromfietsers, vrachtwagenchauffeurs en fietsers).
« Laatst bewerkt op: donderdag 20 november 2008 - 21:46:11 door BBB »

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #29 Gepost op: donderdag 20 november 2008 - 23:48:08 »

Je gaat niet naar een middelbare school om verkeersopvoeding te krijgen,...
Als jouw neefje op de basisschool, zoals reeds decennia lang het geval is in Nederland (inclusief examen en diploma), goede theorielesjes had gehad die gericht zijn op wandelaars en fietsers dan had hij nu niet hoeven te klagen. Dat soort verkeerslesjes horen zeker niet op een middelbare school thuis, eerder op de basisschool. Op die leeftijd wandelen en fietsen ze immers ook zelfstandig dus ze kunnen het beter vroeger dan later leren. Bovendien kan je kinderen van die leeftijd nog makkelijker gewoontes aanleren en afleren dan wanneer ze 11-19 jaar oud zijn.
ik ben het bijna met je eens
maar ik zou toch liever hebben dat ze zolang ze in school zitten, elk jaar verkeersopvoeding krijgen
elk jaar verandert er nl iets in hun 'kunnen' en dus zullen ze elk jaar met nieuwe zaken te maken krijgen

het moet toch kunnen dat elk schooljaar in de eerste maanden een tiental uren worden vrijgemaakt voor overlevingslessen (in het verkeer dan)
better a bad day at sea