Antwoord : 1. De expertenwerkgroep die gewerkt heeft op de vereenvoudiging van de verkeerssignalisatie, heeft zich gebogen over de vraag of men al dan niet de notie van het « ritsen » in de Wegcode moet integreren. Dit systeem biedt inderdaad een voordeel in termen van mobiliteit wanneer het aantal rijstroken vermindert.
Desalniettemin is de werkgroep tot het besluit gekomen dat het opnemen van een dergelijke nieuwe bepaling in de Wegcode, gevolgen zou hebben op de voorrangsregels die vandaag van toepassing zijn. Inderdaad, de bestuurder die zich op de rechterrijstrook bevindt, heeft vandaag voorrang op al diegenen die willen invoegen van op de linkerrijstrook. Indien de « ritsbepaling » opgenomen wordt, zal de bestuurder die zich rechts bevindt voorrang moeten geven aan de bestuurder die voor hem invoegt. Dit biedt onvoldoende oplossing op het vlak van de veiligheid. In de feiten is het de bestuurder die invoegt die een manoeuvre uitvoert en het is niet logisch om deze voorrang te geven.
Een expertenwerkgroep... laat me niet lachen (ik vermoeddde het al dat ze zich alleen blind staren op §7(4)
:
§ 7(4) is de ritsregeling maar is onlosmakelijk verbonden met § 7(5) - die er juist onder staat - er wordt nergens in de
Strassenverkehrsordnung gesproken dat de ritser van L naar R voorrang krijgt ! De voorrang van rechts blijft gelden !
(§8)Daarbij als er geritst wordt uit hoffelijkheid is er toch ook geen "oplossing voor de veiligheid" door "
voorrang" zo uit te vergroten ! Eigenlijk belachelijk hoe ze zich er vanaf maken.
Daarbij hoeveel doden vallen er bij het ritsen zelf aan de versmalling ! CynischDe ongevallen gebeuren in de file of op het einde vd file door plotse stremmingen met te weinig afstand, en het keurige ritsen halveert quasi de file, en vermindert dus conflicten op mogelijke (verder naar achter gelegen) af- en opritten/ of kruisingen die zonder ritsen zouden geblokkeerd zijn, en extra files - met ongevalgevaar - in andere richtingen !
Daarbij is de Duitse regelgeving betreft voorrang bij rijstrookwissel ("
maneuver") identiek als de onze !
Ik ga een serieuze vertaalpoging doen, maar dan alles wat bij ritsen<->voorrang-bij-rijstrookwissel betreft.
Ref :
http://www.verkehrsportal.de/stvo/stvo_07.php (voor voorrang § 8 ... en verder gewoon op de § nr. klikken )
§7 Benutzung von Fahrstreifen durch Kraftfahrzeuge
Het benutten van rijstroken door motorvoertuigen(1)
(2)
(3)
(4) Ist auf Straßen mit mehreren
Fahrstreifen für eine Richtung das durchgehende Befahren eines
Fahrstreifens nicht möglich oder endet ein Fahrstreifen, so ist den am Weiterfahren gehinderten Fahrzeugen der Übergang auf den benachbarten Fahrstreifen in der Weise zu ermöglichen, daß sich diese Fahrzeuge unmittelbar vor der Verengung jeweils
im Wechsel nach einem auf dem durchgehenden Fahrstreifen fahrenden Fahrzeug einordnen können (Reißverschlußverfahren).
(4) Is op wegen, met meerdere rijstroken voor een richting, het doorgaand verder berijden van ´n rijstrook niet mogelijk of eindigt een rijstrook, zo is de aan het verderrijden behinderde voertuigen het invoegen naar de naburige rijstrook zodanig mogelijk te maken, zodat zich deze voertuigen in de nabijheid van de versmalling telkens, in wissel na ´n voertuig op de doorgaand berijdbare rijstrook, kunnen invoegen. (ritssluitingsprincipe) (5) In allen Fällen
darf ein Fahrstreifen nur gewechselt werden, wenn eine Gefährdung anderer Verkehrsteilnehmer ausgeschlossen ist.
Jeder Fahrstreifenwechsel ist rechtzeitig und deutlich anzukündigen; dabei sind die Fahrtrichungsanzeiger zu benutzen.
(5) In alle gevallen - slaat op (4) - mag een rijstrook maar gewisseld worden, wanneer het uitgesloten is dat de andere verkeersdeelnemers gevaar oplopen. Elke rijstrokenwissel is rechttijdig en duidelijk aan te kondigen; daarbij zijn de richtingsaanwijzers te benutten.§8 Vorfahrt (1) An Kreuzungen
und Einmündungen hat die Vorfahrt, wer von rechts kommt. Das gilt nicht, wenn die Vorfahrt durch Verkehrszeichen besonders geregelt ist (Zeichen 205, 206, 301, 306) oder für Fahrzeuge, die aus einem Feld- oder Waldweg auf eine andere Straße kommen.
§8 Voorrang
(1) aan kruispunten en uitmondingen heeft diegene voorrang, die van rechts komt.
Dat geldt niet, wanneer de voorrang door verkeerstekens bijzonder geregeld is (verkeersteken 205, 206, 301, 306) of voor voertuigen, die uit een veld- of bos-/woud-weg op een andere weg uitmonden (2) Wer die Vorfahrt zu beachten hat, muß rechtzeitig durch sein Fahrverhalten, insbesondere durch mäßige Geschwindigkeit, erkennen lassen, daß er warten wird.
Er darf nur weiterfahren, wenn er übersehen kann, daß er den, der die Vorfahrt hat, weder gefährdet noch wesentlich behindert.
Kann er das nicht übersehen, weil die Straßenstelle unübersichtlich ist, so darf er sich vorsichtig in die Kreuzung oder Einmündung hineintasten, bis er die Übersicht hat.
Auch wenn der, der die Vorfahrt hat, in die andere Straße abbiegt, darf ihn der Wartepflichtige nicht wesentlich behindern.
(2) Wie de voorrang te beachten heeft (de "voorrangsverlenende"), moet rechttijdig door zijn rijstijl, bijzonders door matige snelheid, laten herkennen, dat hij zal wachten.
Hij mag enkel verderrijden, als hij kan overzien, dat hij diegenen, die voorrang hebben, noch in gevaar brengt noch wezenlijk hindert.
Kan hij dat niet overzien, omdat betreffende plaats op de weg onoverzichtelijk is, zo mag hij zich voorzichtig in het kruispunt of uitmonding heraantasten, tot hij de nodige overzicht heeft.
Ook wanneer diegene, die voorrang heeft, in de andere straat afbuigt, mag de verplicht wachtende hem niet wezenlijk hinderen. (3) (aufgehoben)
(3) (opgeheven) Met "uitmondingen" zijn dus ook het uitmonden in een wegversmalling bedoelt. - - - - - - - -
§ 9 Abbiegen, Wenden und Rückwärtsfahren
§ Afdraaien, keren en achteruit rijden...
verder op aanvraag