Ik volg al enige tijd deze discussie over winterbanden. Zoals wij ons vroeger bezig hielden met het onderzoek van al dan niet zware en dodelijke verkeersongevallen, spreekt het voor zich dat winterbanden extra voordelen bieden. Dit qua remafstand, grip, schuif, rotatie, uitlooptrajecten en dergelijke meer. In samenwerking met onze medewerker, Guy Beel, waarbij we heel wat verkeersongevallen onderzochten in opdracht van de parketten van Oost en West Vlaanderen, bleek uit de analyses en de reconstructies dat winterbanden heel wat extra voordelen bekwam. Bleek ook zeer duidelijk uit de ongevalanalyses.
Ik meen zelfs te mogen zeggen dat onze vriend, Guy Beel, dewelke in de voetsporen trad van zijn vader die zich sinds 1963 met ongevalonderzoeken bezig hield, een behoorlijke reputatie opbouwde op gebied van kennis en besluiten.
Wie zich werkelijk op ongevalonderzoek toespitste, weet immers dat het Duitse Vakblad “Das Verkehrsunfall” een prioriteit is op gebied van gegevensinzameling. Voornamelijk de informatie inzake de vaststellingen, reconstructies, uitglijdtrajecten, banden, rotaties wat betreft de gebeurlijke ongevallen. Een onmisbaar tijdschrift wat onderzoek in ongevallen betreft.
Juist om die redenen dat we ons regelmatig in Duitsland bevonden inzake de voortreffelijke medewerking die we bekwamen van de Duitse Polizei.
Wie zich nog herinnert, weet welk verslag we uitbrachten inzake een dodelijk verkeersongeval tussen een Smart en een Peugeot. Een frontale aanrijding waarbij niet de minste vervorming werd vastgesteld bij de binnenkooi van de Smart.
Uit onze proefondervindingrijke ervaringen is het totaal verkeerd om winterbanden te negeren in ons land. Zelfs indien men de weersomstandigheden zou vergelijken tussen België en onze buurlanden.
Jozef zal daarover meer informatie kunnen verstrekken. Maar behoudens vergissing van mijnentwege meen ik zelfs dat het in Duitsland voor buitenlanders verplicht is om met winterbanden te rijden. Bij vier totaal afzonderlijke controles en vaststellingen uitgaande de Polizei, kan men telkens een onmiddellijke inning eisen van 20 of 30 €.
Ik wil iedereen er nog graag op wijzen, dat banden en velgen dewelke niet conform zijn volgens de voorschriften eigen aan het voertuig en bij gebrek aan vermelding op gelijkvormigheidattest of tuningverslag uitgaande de autokeuring, de verzekeringsmaatschappijen het recht hebben om de kosten, voortspruitende uit het ongeval, volledig terug te verhalen.
Mijn inziens is het laakbaar om een mening te ventileren die enigszins afbreuk vormt opzichtens het algemen belang van de verkeersveiligheid. Ik ben dan ook van oordeel, dat men zich vergist is altijd mogelijk, doch dat men fout is, dient men zijn fout toe te geven.
…/… De winterbanden die ik op het oog heb scoren dan weer érg goed in diverse testen en claimen ook bij droog en nat wegdek goed te presteren, maar kosten een vermogen en 1000€ uitgeven aan banden die deze week en een week in februari hun nut bewijzen lijkt me ook weer overdreven.../…
Wooter,
Een bedrag van 1.000 € lijkt me bijzonder vrij hoog voor winterbanden. Over welke winterbanden spreken we dan? Tenzij in de prijs nieuwe velgen zijn vervat?
Als voorbeeld :
Een Goodyear UG 7, 185 / 65 / 14 snelheidscode 86T, inclusief BTW, uitgebalanceerd en geplaatst, bedraagt 73 € per band x 5 = 365 €
4 nieuwe velgen à rato van 35 € x 5 = 175 €
Tenzij u spreekt over aluminium velgen met een prijswaarde van 150 à 300 € het stuk.
@ Benny Stinkens,U verschaft enigzins verkeerde informatie indien u schrijft dat bredere winterbanden minder veilig zijn. Dit geldt niet alleen voor winterbanden. Rekening houdend met natte weersomstandigheden. Ook niet uit het oog verliezen dat er enorm verschil is in het soort wegdek en zijn stroefheid !!