Auteur Topic: Elke dag 26 ouderen betrokken bij verkeersongevallen  (gelezen 7747 keer)

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
Elke dag 26 ouderen betrokken bij verkeersongevallen
« Gepost op: woensdag 26 november 2008 - 12:10:50 »
Uit De Standaard

Citaat
Elke dag 26 ouderen betrokken bij verkeersongevallen

Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

Dit is schrijnend en toch algemeen geweten. De verzekeringen weten het al langer en hebben al oudere uitgesloten. Ik ben ervan overtuigd dat de 65-plussers er nog slechter gaan uitkomen als we gaan rekenen per gereden km. Vergeet ook niet dat deze categorie bestuurders in veel gevallen hun rijbewijs hebben gekregen zonder examen.

Er moet dus dringend een systeem komen dat gecontroleerd kan worden (dus niet via de verzekeringen) en dat eerlijk is. Medische geschiktheidstests zijn in mijn ogen een prima hulpmiddel. Om niet discriminerend te werken zou het dan mooi zijn om dit voor iedereen in te voeren. Een examen zou ook op zijn plaats zijn, omdat veel van deze mensen nog nooit met een examen hebben aangetoond dat ze kunnen rijden.

Voor mensen die hun rijbewijs kwijtspelen op al dan niet hoge leeftijd kunnen perfect milderende maatregelen uitgewerkt worden, bv. kortingskaarten voor openbaar vervoer, taxi, ...
« Laatst bewerkt op: zondag 07 augustus 2011 - 21:17:04 door jozef »
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Kunde

• Meer dan expert
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
Re: Elke dag 26 ouderen betrokken bij verkeersongevallen
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 26 november 2008 - 12:17:45 »
Citaat
Een examen zou ook op zijn plaats zijn
En dat ook niet alleen voor ouderen.....
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 26 november 2008 - 13:16:10 »
Citaat
Een examen zou ook op zijn plaats zijn
En dat ook niet alleen voor ouderen.....

Vanzelfsprekend ! Ik ben een groot voorstander van regelmatig terugkerende praktijk- en theorie-examens, en dat voor iedereen.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 26 november 2008 - 13:38:13 »
Vergeet ook niet dat deze categorie bestuurders in veel gevallen hun rijbewijs hebben gekregen zonder examen.
er zijn er ook bij die ondanks hun gekregen rijbewijs, zich toch aan de regels houden, zonder een gevaar te zijn voor de rest

ik heb ooit eens een reactietest gedaan
ze zeiden toen dat je daaraan kon zien hoe vlug je kon reagerren met of zonder drank in je lijf

ik ben bijna zeker dat een gemiddelde 25-jarige met drank sneller reageert, dan een gemiddelde ouderling zonder drank
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 26 november 2008 - 16:51:34 »
Citaat
Ook het aantal ongevallen waarbij een oudere overlijdt, daalt, meer bepaald van 246 in 2003 naar 166 in 2007. In vergelijking met het totaal aantal doden in ons land maken 65-plussers hier meer dan één vijfde van het totale aantal verkeersdoden uit (21,35 procent).
Lekker relevant wanneer je nog niet eens weet hoeveel procent van de mensen 65+ is en hoeveel kilometers ze nog afleggen per voertuig in vergelijking met andere groepen. ::)
Nu zullen de onderzoekers hier vast wel rekening mee hebben gehouden (anders moeten ze terug naar de schoolbanken ;D) maar het zou dan toch fijn zijn als de Standaard dit ook even zou melden.

Een oververtegenwoordiging vind ik nogal logisch.
Geen medische keuring voor ouderen terwijl die hard nodig is (België is hier een uitzondering onder de welvarende landen).
Zelfs als ze door de medische keuring geen auto meer zouden mogen rijden dan nog lopen ze waarschijnlijk een verhoogd risico als voetganger/fietser. Ze zien slechter, bewegen stroever, kunnen moeilijker eventjes een sprintje trekken of opzij springen wanneer het nodig is, reageren trager, denken trager...
Dit kan voor een deel gecompenseerd worden door voorzichtiger te zijn maar naar mijn overtuiging slechts voor een deel.

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 26 november 2008 - 16:54:57 »
Ik ben er inmiddels achter dat het aantal 65-plussers in België (iets?) minder dan 18% zal zijn.
http://www.integraalvzw.be/viewobj.jsp?id=199386
« Laatst bewerkt op: donderdag 27 november 2008 - 01:43:58 door BBB »

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 26 november 2008 - 19:37:05 »
Ik ben er inmiddels achter da het aantal 65-plussers in België (iets?) minder dan 18% zal zijn.
http://www.integraalvzw.be/viewobj.jsp?id=199386
Volgens het NIS:
Citaat
http://statbel.fgov.be/figures/d21_nl.asp#3
Bevolking per geslacht en per leeftijdsgroep - België (2000-2008)  2008
Totaal                                                                                  10.666.866
65 jaar en meer                                                                     1.819.726
Toestand op 1 januari van het jaar volgens het Rijksregister
omgerekend:  17,06 % op 1 januari 2008.
Citaat
Schouppe wil in de toekomst -gezien de toenemende vergrijzing- meer aandacht besteden aan dit probleem.
Welke toenemende vergrijzing ?
Just is juist  ;)
Citaat
evolutie volgens NIS:
1 jan 2000 : 16,75 %
1 jan 2002 : 16,94 %
1 jan 2004 : 17,12 %
1 jan 2006 : 17,21 % = max
1 jan 2007 : 17,10 %
1 jan 2008 : 17,06 %
Hoe zou dit plots kunnen afnemen de laatste 2 jaar, waarom die knik?
Emigratie  / geboortes bij vreemde bevolking ?     
Citaat
http://statbel.fgov.be/figures/d21_nl.asp#5

Vreemde bevolking per gewest en per geslacht (2000-2008)
                                         2000      2001     2002     2003     2004      2005     2006     2007      2008
België                              897.110 861.685 846.734 850.077 860.287 870.862 900.473 932.161 971.448
« Laatst bewerkt op: woensdag 26 november 2008 - 19:42:58 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 27 november 2008 - 01:46:47 »
Zo ken ik jou Michel. ;)
Ik vind het best wanneer ze die vergrijzing voor een deel oplossen met immigratie maar dan wel graag de juist (gaat niet over de hoogte maar over de combinatie van hoogte en richting, kortom waar we een tekort aan hebben) opgeleide immigranten en geen Berbers die analfabeet zijn (om maar een voorbeeld te noemen). Oftewel een Green Card voor Europa.
Maar dit is natuurlijk off-topic.
« Laatst bewerkt op: donderdag 27 november 2008 - 01:48:44 door BBB »

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 27 november 2008 - 09:59:54 »
Het aantal mensen boven de 65 is niet zo relevant. Het aantal rijbewijzen in de bevolkingsgroep zal procentueel lager liggen dan bij de mensen met gemiddelde leeftijd. Vermits de meesten niet meer actief zijn in het beroepsleven worden er hier ook veel minder km gemaakt. Als ik het zo een beetje bekijk dan leggen deze mensen veel minder km af dan in de groep van middelbare leeftijd.

Ik zou hier dan ook graag wat meer onderzoek in zien. Er gaan daar nog interessante inzichten verworven worden. Ik vrees echter dat de politiek er weinig mee zal aanvangen. Het is ondertussen aanvaard om de jongeren te viseren (terecht voor een stuk), maar bij de ouderen mag dit dan weer niet. Als je met iemand van die leeftijdsgroep praat zal je steevast de opmerking krijgen, "ik rijd al meer dan 40 jaar en heb nog nooit een ongeval gehad". Hoeveel ze er veroorzaakt hebben met hun klungelige rijgedrag weten ze natuurlijk niet.

Er zijn uitzonderingen. Ik heb een oudere man gekend (helaas overleden nu) van ongeveer 75 jaar. Hij was nog zeer alert, hield van een intellectuele uitdaging en reed zeer veel km met de wagen. Hij reed meerdere keren per jaar naar zijn zoon die in de buurt van Lyon woont (Hoboken - Lyon is een pittige afstand) en deed dit zonder problemen. Hij heeft echter veel problemen gehad met zijn verzekeraar toen hij een schadegeval indiende bij zijn verzekeraar. Hij had een omnium-verzekering en was door een onbekende aangereden op de parking van een supermarkt. Hij heeft zijn schade vergoed gekregen en bij de volgende verlenging van zijn polis werd hem vriendelijk gevraagd een andere verzekeraar te zoeken. Uiteindelijk is dit nog wel goed afgelopen, vnl. omdat de man een scherpe pen had.

Offline Kunde

• Meer dan expert
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
« Reactie #9 Gepost op: donderdag 27 november 2008 - 21:46:24 »
Citaat
Het is ondertussen aanvaard om de jongeren te viseren (terecht voor een stuk), maar bij de ouderen mag dit dan weer niet.
Misschien dat de overheid daar ook geen belangstelling voor heeft. Ze trekken immers pensioen en die kas geraakt altijd maar leger. :-X
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #10 Gepost op: donderdag 27 november 2008 - 22:26:21 »
Waarom gaan jullie ervan uit dat die 65 plussers met de auto reden?
Mijn moeder van 77 heeft haar rijbewijs ook nog verniet gaan halen.
Nooit heeft ze er echter gebruik van gemaakt, maar dit jaar is ze gevallen met haar fiets.
Recht in die statistieken.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #11 Gepost op: vrijdag 28 november 2008 - 00:10:41 »
Het aantal mensen boven de 65 is niet zo relevant. Het aantal rijbewijzen in de bevolkingsgroep zal procentueel lager liggen dan bij de mensen met gemiddelde leeftijd. Vermits de meesten niet meer actief zijn in het beroepsleven worden er hier ook veel minder km gemaakt. Als ik het zo een beetje bekijk dan leggen deze mensen veel minder km af dan in de groep van middelbare leeftijd.

Ik zou hier dan ook graag wat meer onderzoek in zien. Er gaan daar nog interessante inzichten verworven worden. Ik vrees echter dat de politiek er weinig mee zal aanvangen. Het is ondertussen aanvaard om de jongeren te viseren (terecht voor een stuk), maar bij de ouderen mag dit dan weer niet. Als je met iemand van die leeftijdsgroep praat zal je steevast de opmerking krijgen, "ik rijd al meer dan 40 jaar en heb nog nooit een ongeval gehad". Hoeveel ze er veroorzaakt hebben met hun klungelige rijgedrag weten ze natuurlijk niet.
Mijn kritiek was vooral gericht op het feit dat dit Vlaamse krantje, geheel naar gewoonte, veel te weinig informatie geeft waarmee ze zeer slechte journalistiek bedrijven. Immers, zo ontstaan er tal van misverstanden bij de minder snuggere lezers en de verstandige lezers kunnen geen conclusies trekken. Niet dat de Nederlandse kranten fantastisch zijn maar hier maken ze het wel heel erg bont. Je kan hier net zo goed geen krant lezen als die rotzooi van die online-edities.

Het aantal ongevallen per kilometer gerangschikt naar voertuig is inderdaad zeer relevante informatie maar ook dat is nog niet voldoende, er zal ook vergeleken moeten op wat voor momenten op wat voor plaatsen ze rijden.
Ik vrees dat er uit zou komen dat ouderen minstens zoveel brokken maken als jongeren, zo niet meer.

Citaat
Er zijn uitzonderingen. Ik heb een oudere man gekend (helaas overleden nu) van ongeveer 75 jaar. Hij was nog zeer alert, hield van een intellectuele uitdaging en reed zeer veel km met de wagen. Hij reed meerdere keren per jaar naar zijn zoon die in de buurt van Lyon woont (Hoboken - Lyon is een pittige afstand) en deed dit zonder problemen. Hij heeft echter veel problemen gehad met zijn verzekeraar toen hij een schadegeval indiende bij zijn verzekeraar. Hij had een omnium-verzekering en was door een onbekende aangereden op de parking van een supermarkt. Hij heeft zijn schade vergoed gekregen en bij de volgende verlenging van zijn polis werd hem vriendelijk gevraagd een andere verzekeraar te zoeken. Uiteindelijk is dit nog wel goed afgelopen, vnl. omdat de man een scherpe pen had.
Er is enorm veel interindividueel verschil m.b.t. het ouder worden: de een is met 60 jaar al aan het dementeren, de ander is met 80 nog hartstikke fit en scherp.
Je kan natuurlijk altijd pech hebben met ziekte maar je kan veel doen om de kans sterk te vergroten dat je langer fit en scherp blijft. Het recept is simpel: actief blijven. Blijven bewegen, blijven werken (hoeft niet betaald te zijn, mag ook vrijwilligerswerk zijn), nieuwe uitdagingen blijven zoeken en een grote variatie aan activiteiten houden (sporten, musiceren, studeren, puzzelen enz.). Zeker is dat je leven op je oude dag prettiger is wanneer je dit doet dan wanneer je met 60 jaar achter de geraniums gaat zitten.

Meer ontopic, zoals er veel verschil is onder de ouderen is er ook veel verschil onder de jongeren. De een is geestelijk nu eenmaal wat sneller volwassen dan de ander.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 28 november 2008 - 01:11:26 door BBB »

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #12 Gepost op: vrijdag 28 november 2008 - 00:20:09 »
Dit is een reden te meer om ouderen te testen, medisch, rijvaardigheid en kennis van het verkeersreglement. De kerel waarover ik sprak zou hier geen problemen mee hebben. Het zou hem trouwens een mooi argument geleverd hebben naar de verzekering toe. Persoonlijk zag ik hem als een intellectuele sparring-partner en goede vriend.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #13 Gepost op: zaterdag 29 november 2008 - 01:29:15 »
Citaat van: BBB
Ik vind het best wanneer ze die vergrijzing voor een deel oplossen met immigratie maar dan wel graag de juist (gaat niet over de hoogte maar over de combinatie van hoogte en richting, kortom waar we een tekort aan hebben) opgeleide immigranten en geen Berbers die analfabeet zijn (om maar een voorbeeld te noemen). Oftewel een Green Card voor Europa.

Je doet me denken aan het liedje "De Marokkaan" van de Strangers (kleinkunstenaars die in het Antwerps zongen), meer bepaald aan volgende passage:

Citaat
Allah is groot, maar ziekenkas is groter.
Alleen nog hebben ene grote wens:
Hier nog wat blijf en nog wat centjes poter,
Dan ikke t[e]rug en in Marokko rijke mens.

Citaat
Maar dit is natuurlijk off-topic.

Dit uiteraard ook.  ;)
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #14 Gepost op: zaterdag 29 november 2008 - 16:16:06 »
Waarom gaan jullie ervan uit dat die 65 plussers met de auto reden?
Mijn moeder van 77 heeft haar rijbewijs ook nog verniet gaan halen.
Nooit heeft ze er echter gebruik van gemaakt, maar dit jaar is ze gevallen met haar fiets.
Recht in die statistieken.

2de ongevalsoorzaak in de zones 30 : vallen ...

Wie zou daar nu net het meest gevoelig voor zijn ?
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder