Al deze problemen zijn ontstaan met het ondoordacht plaatsen van 70 borden.
Even kijken hoe het vroeger was.
Buiten BBK meestal algemene regel 90km u (geen borden C43)
Binnen BBK meestal algemene regel 50 km u (nog vroeger 60km u)
Met deze regeling waar de 90 km u algemene regel is en er dus geen c43 borden moeten staan kan je gewoon overgaan naar bbk bord F1.
Als men de snelheid wou verlagen buiten bbk werd een bord C43 geplaatst geldig tot aan het volgend kruispunt of tot C45 , C46 (meestal 60 km u)
Wou men deze lagere snelheid opleggen tot aan het begin van de bbk, dan moest het begin van de bbk F1 geplaatst worden net na of net voor een kruispunt.
Kruispunt is ook pad, aardeweg enz....
Kon het bord F1 niet samenvallen met een kruispunt dan moest er een bord C45 of C46 geplaatst worden alvorens de bbk in te rijden,(dit werd meestal vermeden door de F1 net na of voor een kruispunt te zetten) behalve als deze snelheid verder zou gelden na het bord F1 en dan plaatste men net na het bord F1 dezelfde C43 als voor het bord F1.( dit kwam bijna niet voor)
Deze C43 binnen bbk was dan geldig tot volgend kruispunt en moest dan ofwel na het kruispunt herhaald worden of anders moest men een C43 plaatsen die de alg snelheid in bbk aangeeft met onderbord herhaling.
Zelfde voorwaarde op het einde ve bbk waar de snelheid in de bbk hoger of lager was dan de alg regel bbk , aangegeven met een C43, dan moest het bord einde bbk samenvallen met een kruispunt of C45 C46( maar nogmaals van deze mogelijkheid werd bijna geen gebruikt gemaakt)
Als de snelheid na de bbk verminderd werd door een C43 bleef deze geldig tot op het volgende kruispunt of C45 C46. Daarna kon je terug 90 rijden(zonder borden)
Stel dat men een C43 plaatste buiten bbk van 8O km u en later op dezelfde weg een C43 van 60 km u dan waren beide borden geldig tot aan het volgende kruispunt, behalve indien een C46 of C45 geplaatst werd.
Maar nog altijd geen discussie, gezien de snelheid verminderd werd van 9O naar 8O en van 80 naar 60.
Beide borden zijn dan geldig maar je kan wettelijk na de C43 80 zowel 80 als 60 rijden, eenmaal het bord 60 voorbijgereden heb je deze mogelijkheid niet meer, na de C43 60 km kan je wettelijk geen 80 rijden en mag je bijgevolg nog max 60 rijden.
Na het bord einde bbk is er geen probleem om een C43 te plaatsen op voorwaarde dat er geen C43 met een andere snelheid stond in de bbk wanneer er geen kruispunt is tussen de eerste en de tweede C43want dan blijft de laagste snelheid geldig tot aan het volgende kruispunt. Het probleem stelt zich alleen als men de snelheid gaat optrekken van de ene C43 tov de andere C43 zonder dat deze laatste samenvalt met een kruispunt.
VB C43 van 50 km u en later op dezelfde weg zonder dat er een kruispunt tussen ligt een C43 70 km u.
Beide borden zijn dan geldig tot op het volgende kruispunt, en je kan wettelijk gezien geen 70 rijden na een bord C43 50 km u .
Even kijken wat men nu uitspookt:
Het feit is dat men nu overal 70 borden plaatst en dat men er geen rekening mee heeft gehouden dat deze geldig zijn tot op volgend kruispunt.
Men had de F1 borden die volgen op een C43 moeten verplaatsen net na of voor een kruispunt .(of C45 C46)behalve als dezelfde snelheid doorloopt na de F1.
Hetzelfde met een C43 die een hogere snelheid toelaat dan een vorige C43 , die moet na een kruispunt staan.(of C45 C46)
De alg regel is nog altijd 90 en als men daar wil van afwijken moet men bij het plaatsen van de borden C43 rekening houden met beperkingen die daaruit voortvloeien.
Men maakt er gewoon een boeltje van.
Erger nog, op vele plaatsen worden C43 70 km u geplaatst binnen BBK, en op andere plaatsen eenC43 50 km u buiten bbk zodat de overgang in vele gevallen totaal niet meer wettelijk is.
Daarbij komt dat de wegbeheerders misbruik maken van zone borden ZONE 70 ZONE 50 enz......
Ondertussen moeten rechters beslissingen nemen, en die uitspraken gebruikt men dan om aan te tonen wat zogezegd bedoeld werd.
Neen het moet gewoon duidelijk zijn zonder uitspraak.
En met al die rommel van borden kan niemand er nog aan uit.
Binnen de bbk gelden nog andere regels dan alleen de snelheid van 50 km u, zoals rijstrookkeuze, parkeren verboden op verhoogde bermen enz....
Door al deze zone borden waarbij er buiten bbk zone s van 50 zijn en in de bbk plaatsen waar je 70 mag, kunnen de meeste weggebruikers er gewoon niet meer aan uit welke regels er wel of niet van toepassing zijn.
Dit MOET allemaal terug naar de basis, zodat iedere weggebruiker duidelijk weet waar wat geldt.
Team W haalt er uitspraken van cassatie bij maar hoe wil je als rechter nog een normale beslissing nemen met zo n wetgeving?
plaatsingsvoorwaarden
9.9. Verkeersbord C43. Vanaf het verkeersbord tot het volgend kruispunt, verbod te rijden met een grotere snelheid dan deze die is aangeduid.
1° Dit verkeersbord mag niet gebruikt worden op plaatsen waar :
a) de bijzondere plaatsgesteldheid duidelijk een snelheidsvermindering oplegt;
b) waar een gevaarsbord kan gebruikt worden behalve wat betreft het gevaarsbord A23 wanneer het gevoegd is bij een verkeersbord F4a, gebeurlijk met veranderlijke informatie, conform het artikel 2.37 van het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg en behalve wat betreft het gevaarsbord A51 wanneer het gevoegd is bij een verkeersbord F4a of zonale C43 met de vermelding 50 of zonale C43 met de vermelding 70 .
A23 F4a A51
Wanneer de snelheidsbeperking is aangeduid door middel van signalisatie met veranderlijke informatie, mag ze slechts gebruikt worden tijdens de periodes van aankomst en vertrek van de kinderen aan de school.
Het mag niet bij het verkeersbord A23 worden geplaatst :
wanneer de snelheid reeds beperkt is tot ten minste 30 km per uur;
wanneer de maximum toegestane snelheid gelijk is aan of hoger is dan 70 km per uur.
2° In de bebouwde kommen die afgebakend zijn door verkeersborden F1 en F3 mogen geen verkeersborden C43 met snelheidsbeperking tot 50 km/u worden geplaatst of behouden.
Er moet evenwel een verkeersbord C43 met snelheidsbeperking tot 50 km/u, aangevuld door het onderbord van het type VI van bijlage 2 tot dit besluit, met de vermelding " Herhaling " worden geplaatst op het einde van het weggedeelte waarop een snelheid van meer dan 50 km/u werd toegelaten. Het wordt links herhaald op de rijbanen met éénrichtingsverkeer.
Verkeersborden C43 met op een onderbord de vermelding " Herhaling " mogen gebruikt worden indien de bijzondere plaatsgesteldheid het rechtvaardigt.
F1 F3 C43 type VI
3° Wanneer een snelheidsbeperking wordt opgelegd buiten de bebouwde kom, moet het eerste verkeersbord C43 aangekondigd worden door een gelijkaardig verkeersbord, aangevuld met een onderbord van het type Ia van bijlage 2 tot dit besluit, indien het verschil tussen de maximale toegelaten snelheid en de opgelegde snelheidsbeperking meer dan 20 km/u. bedraagt.
C43 type Ia
4° Op openbare wegen waar de snelheid beperkt is overeenkomstig artikel 11.2.2° a) van het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer mogen alleen verkeersborden C43 met de vermelding 90 km/uur gebruikt worden met een onderbord met de vermelding " Herhaling ".
Deze verkeersborden mogen alleen worden gebruikt indien de bijzondere plaatsgesteldheid het rechtvaardigt
5° Wanneer het verkeersbord C43 met de vermelding 30 (km) bij het bord F1 is gevoegd :
mag de bebouwde kom geen openbare wegen omvatten die voorrangswegen zijn doordat er borden B9 geplaats zijn;
moet binnen deze bebouwde kom de snelheid teruggebracht worden tot 30 km per uur door maatregelen inzake organisatie van het verkeer of het parkeren, infrastructuur of door andere aanpassingen in het straatbeeld of door een combinatie van deze maatregelen.
9.10. Verkeersbord C45. Einde van de snelheidsbeperking opgelegd door het verkeersbord C43.
Dit verkeersbord wordt slechts geplaatst indien het einde van het verbod niet samenvalt met een kruispunt.
Het mag vervangen worden door het verkeersbord C46.
9.11. Verkeersbord C46. Einde van alle plaatselijke verbodsbepalingen opgelegd aan de voertuigen in beweging.
Dit verkeersbord mag slechts gebruikt worden om een einde te maken aan de verbodsbepalingen voorgeschreven door de verkeersborden C33, C35, C39 en C43 en uitsluitend wanneer het einde van het verbod niet samenvalt met een kruispunt of een toegang tot een autosnelweg.
C33 C35 C39 C43
Het zou kunnen dat ik bij het schrijven nog iets over het hoofd heb gezien, de bedoeling is dat jullie begrijpen wat de bedoeling zou moeten zijn .
Het bord C43 bestaat om bij uitzondering als de snelheid van de alg regel niet voldoet deze te wijzigen.
Door misbruik(overgebruik) van deze C43 gaat het niet meer zozeer om uitzonderingen, maar om een verbuiging vd algemene regel.
Het probleem dat men er een soort algemene regel wil van maken om 70 te rijden, maar dat het gebruik van deze borden hier niet voor geschikt is.
Door zovele borden C43 te plaatsen krijg je problemen met overlapping.
Maar als je het laatste bord dat je bent tegengekomen opvolgt zal je wel geen boete krijgen zeker?
Anders kan je nog altijd de wegbeheerder aansprakelijk stellen voor misleiding vd weggebruiker.