Auteur Topic: Ruim 30 doden/jaar minder door veiligere wegrandinfra in NL  (gelezen 69453 keer)

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Ruim 30 doden/jaar minder door veiligere wegrandinfra in NL
« Reactie #180 Gepost op: zaterdag 30 januari 2010 - 02:08:09 »
Deze past ook in het rijtje, volgens mij is dat de E17 niet. ;)



Voor diegenen die het niet wisten.
Een oplooprem mag nog zo goed in orde zijn als maar kan, in dergelijke omstandigheden doet dat dus 0.0 niks niebendalle he. :D

P.S.: Op de foto's zijn 2 rijstroken, op de E17 in Gent zijn er 3. :P ;D (behalve op de brug met de E40.  :-[  ;D)
« Laatst bewerkt op: zaterdag 30 januari 2010 - 02:12:38 door bibi585 »

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Ruim 30 doden/jaar minder door veiligere wegrandinfra in NL
« Reactie #181 Gepost op: zaterdag 30 januari 2010 - 13:51:40 »
Citaat van: Bibi
Wie de weg kent weet genoeg. Op het ergste stuk durfde mijn passagier zelfs geen foto's meer nemen. Zelf was ik ook niet 100% op mijn gemak en enkel en alleen omdat ik een zware aanhangwagen mee had met een bestelwagen op.
Snelheid wat aangepast, dat wel, echter zonder problemen in (de) Limburg geraakt op de spiegelgladde grond (ijs) en de hevige sneeuwval.

Inderdaad een zeer verraderlijke weg, Bibi. En toch ben je beter af en veiliger met winterbanden. :P ;D

Ik denk dat Bibi dat wel heel goed weet, de winterbanden zullen wel uitverkocht zijn... of mss andere redenen  ???;
http://www.metaseek.nl/search/web/1/winterbanden+zijn+uitverkocht

Naja, eigen fout als men eens winterbanden heeft legt men ze elk jaar voor de winter erop, simpel.
En nieuw kopen doet men best in november, niet einde december...

Wel soms "grote pech" voor diegenen met winterbanden die door zo´n ....  in de miserie geraken.  >:(

Met zomerbanden weten "ze" dat de wegen tot 4 maal gladder zijn, dan moeten "ze" ook niet klagen dat het zeer glad is bij een beetje sneeuw.  
"Ze" doen dat zeker voor de kick en om de verkeersonveiligheid.
 :-X >:(

Ik citeer nog de cijfers op sneeuw: (voor velen is het wslk telaat..., wie niet horen wil, moet v... )
Citaat
1. Traktie of grip rechtdoor:

- ~ winterband 2400 Newton
- zomerband 592 Newton  

2. Remweg uit 50 kmh

- ~ winterband 28 - 29 m
- zomerband 66,0 m  

3. Slalom (zijdelingse grip)

- ~ winterband 3,4  - 3,5 m/sec²
- zomerband 1,73 m/sec²  

4. Handling Circuit

- winterband : ca 68 kmh gemiddeld
- zomerband: *niet meegedaan... of ver buiten tijdsgrens, of vastgereden in de berm...  ;D
* of de combinatie van de cijfers 1.2.3. ...

De verkoop van winterbanden zou in de lage landen meer als verdubbeld zijn, toch schat de media dat er maar 10 % automobilisten (in Nl?) over winterbanden "beschikt". In Be kan het iets beter zijn...  >:(
http://www.verkeerspro.nl/verkeer/2009/12/22/verkoop-winterbanden-loopt-storm/

In D willen sommigen ook niet horen, hopelijk sleuren ze anderen niet mee:
google op: Tödlicher Unfall mit Sommerreifen
http://www.google.be/search?sourceid=navclient&hl=de&ie=UTF-8&rlz=1T4GGLD_deBE306BE306&q=T%c3%b6dlicher+Unfall+mit+Sommerreifen

Nu de Belgische en Nederlandse Media nog !! Google maar eens op < dodelijk ongeval met zomerbanden >  :(

In D is het al de 4e winter met de "quasi winterbandenplicht" in de winter, de verzekeringen "profiteren" ondertussen mee... ;D
http://www.google.be/search?hl=de&rlz=1T4GGLD_deBE306BE306&q=Unfall+mit+sommerreifen+teuer+&btnG=Suche&meta=&aq=f&oq=

« Laatst bewerkt op: zaterdag 30 januari 2010 - 14:10:53 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Ruim 30 doden/jaar minder door veiligere wegrandinfra in NL
« Reactie #182 Gepost op: zaterdag 30 januari 2010 - 19:47:41 »

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Ruim 30 doden/jaar minder door veiligere wegrandinfra in NL
« Reactie #183 Gepost op: zaterdag 30 januari 2010 - 21:02:04 »
... (lees zomerbandjes) ...
Zomerchauffeurs bedoel je zeker. :D
Op het nieuws was het ook weer schrijnend.
Gaaaaaaaaaaaaas !  En maar spinnen met de bandjes ...
Een andere bovenop de rem en toch maar doorschuiven.
Triest.
Dit zijn dus ook de mensen die nieuwe bestuurders mogen leren wat ze zelf niet kunnen : autorijden ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Ruim 30 doden/jaar minder door veiligere wegrandinfra in NL
« Reactie #184 Gepost op: zaterdag 30 januari 2010 - 21:07:12 »
Naja, eigen fout als men eens winterbanden heeft legt men ze elk jaar voor de winter erop, simpel.
Of ze verkopen ze gelijk weer, zoals ik gedaan heb.

Winterprikjes vorig jaar. Winterprikjes dit jaar.
Nog altijd geen nood gehad aan winterbanden, en nog niet thuisgebleven omwille van het weer.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Ruim 30 doden/jaar minder door veiligere wegrandinfra in NL
« Reactie #185 Gepost op: zaterdag 30 januari 2010 - 22:20:34 »
Toch grappig -alweer- die reacties te lezen, en ook te horen in de media, men zou toch medelijden moeten krijgen...

Vandaag ook weer in het nieuws, een redelijk jonge autobestuurder aan ´t woord klagen : " de wegen lagen er zeer glad bij omwille van de sneeuwval en blabla... vooral op gemeentewegen bla bla...
Ze lieten beelden zien waar net een schoenzool in de sneeuw verdween... hoogstens 5 cm...

Toch raar dat men altijd de fout geeft aan het weer dat het sneeuwglad is, of waterglad, of ... glad.
Aan hun banden kan het niet liggen... neen dat kan niet.  ;D

Wat ik soms allemaal voor zever kan lezen van websites uit de lage landen, ongelooflijk wat een onzin daar soms tussen staat, sommige dingen zijn wel (bijna) juist.

http://www.z24.nl/z24geld/artikel_54111.z24/Zomerbanden_zijn_risico_bij_ongeluk.html
Zeer vermoedelijk van iemand die nog nooit zelf op winterbanden gereden heeft. Of het zou echt een van die 10% ? NL-automobilisten zijn die winterbanden heeft.

Alhoewel volgens de Tijd.be 10% van de Belgische gezinnen dollarmiljonair zijn (stijgende lijn), en volgens KBC het doorsnee Belgisch gezin per jaar 35.138 € uitgaf in 2009, maar de eenmalige prijs van een extra-set (staal)velgen en 2x jaar naar de bandenboer (ca. 26 € voor het omwisselen) voor de auto kan er echt niet vanaf.  :'(

Ik hoop dat ze die 1,6 mm minimum profieldiepte in Be volledig afschaffen, echt een schandaal de automoblisten zo aan de portemonnee te zitten, en dat voor de drogreden verkeersveiligheid. Schan-da-lig !   ;)
« Laatst bewerkt op: zaterdag 30 januari 2010 - 22:52:28 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Ruim 30 doden/jaar minder door veiligere wegrandinfra in NL
« Reactie #186 Gepost op: zondag 31 januari 2010 - 00:49:22 »
Ik hoop dat ze die 1,6 mm minimum profieldiepte in Be volledig afschaffen, echt een schandaal de automoblisten zo aan de portemonnee te zitten, en dat voor de drogreden verkeersveiligheid. Schan-da-lig !   ;)

Het spijtige is dat aldus kandidaten voor het rijbewijs ingeprent wordt dat een band met een profieldiepte van nog slechts 1,6 mm nog veilig zou zijn.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Ruim 30 doden/jaar minder door veiligere wegrandinfra in NL
« Reactie #187 Gepost op: zondag 31 januari 2010 - 01:16:47 »
Ik hoop dat ze die 1,6 mm minimum profieldiepte in Be volledig afschaffen, echt een schandaal de automoblisten zo aan de portemonnee te zitten, en dat voor de drogreden verkeersveiligheid. Schan-da-lig !   ;)

Het spijtige is dat aldus kandidaten voor het rijbewijs ingeprent wordt dat een band met een profieldiepte van nog slechts 1,6 mm nog veilig zou zijn.
Op droge weg ?
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Ruim 30 doden/jaar minder door veiligere wegrandinfra in NL
« Reactie #188 Gepost op: zondag 31 januari 2010 - 01:40:08 »
Behalve dat het mijn zicht wat belemmerde had ik van de sneeuw geen last, integendeel. Handig gebruik gemaakt om naast de sporen in de sneeuw te rijden want dan had ik meer grip dan op dat pure ijs op de sporen.
Geen enkele auto heeft mij ingehaald en die 2 die me na lange tijd waren bijgebeend zijn er bij de eerstvolgende afrit afgegaan.
Wel hebben 3 opleggers mij ingehaald maar die hebben daar minder last van, deed ik ook als ik met de oplegger reed.
Onderstaande foto is enkele uren er voor genomen bij een omgevingstemperatuur van meer dan 20°. (winterbanden ???)



Die Dodge heb ik om meer dan 1 reden gekocht. Hij staat nu al 2 maanden in België. De papieren voor de homologatie zijn van vrijdag eindelijk verstuurd geraakt en de gemiddelde wachttijd voor de homologatiekeuring tussen het versturen en terug ontvangen is voor het ogenblik 4 maanden. Woensdag zijn diegenen toegekomen voor een ander voertuig die begin September vorig jaar verstuurd werden.
Dan nog inschrijven, nog eens keuren, .......... met een beetje geluk kan ik er tegen volgende winter mee rijden. ::) :'(

Offline marc

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 714
Re: Ruim 30 doden/jaar minder door veiligere wegrandinfra in NL
« Reactie #189 Gepost op: zondag 31 januari 2010 - 04:00:18 »
Citaat van: Michel
Alhoewel volgens de Tijd.be 10% van de Belgische gezinnen dollarmiljonair zijn (stijgende lijn), en volgens KBC het doorsnee Belgisch gezin per jaar 35.138 € uitgaf in 2009, maar de eenmalige prijs van een extra-set (staal)velgen en 2x jaar naar de bandenboer (ca. 26 € voor het omwisselen) voor de auto kan er echt niet vanaf.

Weinig autokopers die zich interesseren in veiligheid, Michel. Het kleurtje van de auto, stoffen of lederen zetels, de ruimte, al wat men wenst. Maar de veiligheidsvoorzieningen?

Het mooiste voorbeeld onder de motorrijders. Er is reeds langer sprake voor het integreren van airbags in moto's. De commentaren al gelezen en gehoord?

Er bestaan motorvesten die zich ontplooien bij een valpartij vanaf de motorrijder wordt gescheiden van de motor op een bepaalde afstand. Nek, rug en schouders worden als het ware omgeven door een luchtzak. In de nek ligt dan nog het voornaamste zenuwstelsel dat verantwoordelijk is voor ademhaling en dergelijke meer...

Den je dat die motorvesten een succes kennen?

Wat mij betreft, net zoals in Duitsland, de winterbanden verplichten. 
De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Ruim 30 doden/jaar minder door veiligere wegrandinfra in NL
« Reactie #190 Gepost op: zondag 31 januari 2010 - 13:32:02 »
Wat mij betreft, net zoals in Duitsland, de winterbanden verplichten.  
Nog zo´n winter in Europa en het zal er wel van komen, Marc. In gans Europa roeren bepaalde politiekers zich, D heeft de aanzet gegeven, andere landen zijn gevolgd.
Als men de gedeeltelijke (bergwegen) verplichting ook meetelt naast de quasi verplichting is er al een nipte meerderheid in Europa tijdens de wintermaanden. Zelfs in de UK "beweegt zich" serieus wat.

De lobbying komt er zo stilaan door, zelfs van onze weervrouw Sabine Hagedoren (enkel 18.00 hr weerbericht, een paar dagen geleden; en net weer om 13h33 hr !   :)) het horen zeggen, dat winterbanden zeer sterk aan te raden zijn.  

Wat ik ook zo "grappig" vind, is als er van rijbereik van Electro-auto´s gesproken wordt en deze slechts tussen 300 - 400 km bedragen, zelfs genoeg om voor de meesten in Vlaanderen heen en weer te rijden;
dat vele "Vlaamse dieselrijders" hier komen beweren dat zo weinig rijbereik veel te weinig is voor hun, want met "hun zuinige diesels" doen ze vlot tot 900 km en zelfs meer zonder bij te tanken...  ::) aan de (Duitse) grens doen ze rechtsomkeer in de winter...  ;D
Van platteland-zomerchauffeurs-rond-de-kerktoren gesproken.

In Canada, zijn er ook al volledige verplichtingen, Quebec in 2008 al:
http://www.cbc.ca/consumer/story/2007/12/20/quebec-snowtires.html
« Laatst bewerkt op: zondag 31 januari 2010 - 14:21:48 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Ruim 30 doden/jaar minder door veiligere wegrandinfra in NL
« Reactie #191 Gepost op: zondag 31 januari 2010 - 16:19:33 »
Ik hoop dat ze die 1,6 mm minimum profieldiepte in Be volledig afschaffen, echt een schandaal de automoblisten zo aan de portemonnee te zitten, en dat voor de drogreden verkeersveiligheid. Schan-da-lig !   ;)

Het spijtige is dat aldus kandidaten voor het rijbewijs ingeprent wordt dat een band met een profieldiepte van nog slechts 1,6 mm nog veilig zou zijn.
Op droge weg ?

Op een droog wegdek wordt er in Formule 1 met banden zonder profiel gereden.

Maar op de openbare weg kun je geen pitstop maken als het begint te regenen om verder te rijden met banden met voldoende profiel (min. 3 mm voor zomerbanden en 4 mm voor winterbanden).
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Ruim 30 doden/jaar minder door veiligere wegrandinfra in NL
« Reactie #192 Gepost op: zondag 31 januari 2010 - 16:43:28 »
Op een droog wegdek wordt er in Formule 1 met banden zonder profiel gereden.

Maar op de openbare weg kun je geen pitstop maken als het begint te regenen om verder te rijden met banden met voldoende profiel (min. 3 mm voor zomerbanden en 4 mm voor winterbanden).
Weet ik Jozef, maar met wat minder profiel past men gewoon zijn snelheid aan...  tot 70 kmh desnoods  ;D ;)... aan zijn banden aan, en aan de waterfilmdikte op het wegdek. Zijn de rijsporen wat droger gereden kan men weer wat vlotter rijden...
En plassen water liefst ontwijken, als die er al zijn...  Geen pitsstop nodig. ...

m.a.w. ik zie hierin geen duidelijk "argument" tov bij regelmatige winterse neerslag (sneeuw) zomerbanden daarentegen wel wettelijk toe te laten.

De Bugatti Veyron die meer als 400 kmh haalt, had zelfs speciaal ontworpen -nieuwe- banden met maar een profieldiepte van 5 mm, en dus maar beperkt regentauchlich, ik denk dat de bandenconstructeurs dat ondertussen wel nog niet opgelost hebben (edit= na wat gegoogled te hebben...).
Met meer profieldiepte werd de band blijkbaar te heet op droge weg...  

Citaat
http://de.wikipedia.org/wiki/Bugatti_Veyron_16.4#Reifen_und_Sicherheit
Reifen und Sicherheit  

Aufgrund der besonderen Anforderungen mit möglichen Geschwindigkeiten von über 400 km/h entwickelte der Reifenhersteller Michelin eigens für den Veyron neue Hochgeschwindigkeitsreifen. Die Suche nach einem Kompromiss aus Straßentauglichkeit und Belastbarkeit nahm knapp fünf Jahre Entwicklungszeit in Anspruch. Die Reifen vom Typ Michelin Pilot Sport PAX sind dabei hauptsächlich für trockene Straßenverhältnisse ausgelegt und aufgrund ihrer Breite und ihres Profils nur eingeschränkt regentauglich.[2]

.[2] ↑ "Bei Aquaplaning hat der Reifen nicht viele Reserven. Bei der 400-km/h-Technologie gehen wir von trockenen Straßenverhältnissen aus. Bei Nässe geht der Grip verloren, da hebt die Kiste ab." Michelins damaliger Cheftechniker Helge Hoffmann in "Da hebt die Kiste ab", Spiegel-Online Auto, 13. April 2005   >>   http://www.spiegel.de/auto/werkstatt/0,1518,351118,00.html

Ref Michelin: http://www.michelin.de/de/news/news_detail.jsp?id=16228


Michelin PAX: Ein Satz Reifen kann bis zu 4000 Euro kosten
edit:
Citaat
http://www.autozeitung.de/technik/technik-der-400-kmh-reifen
Der Bugatti-Reifen muss mehr leisten als der eines Formel-1-Renners

Das sind Forderungen, die in der Komplexität nicht einmal von Formel-1-Walzen erfüllt werden. Im Gegenteil: Nach wenigen Runden werden diese vom Mechaniker-Team geprüft oder gar gewechselt. Der Bugatti-Fahrer wird dagegen wohl kaum mit der nötigen Sachkenntnis permanent die Pneus beäugen.

Also müssen künftige Serien-Gummis für den Supersportwagen auch solche Härten wie unsanfte Bordstein-Berührungen verkraften, ohne später auf der Autobahn zu zerbersten. Michelin hat Forschungsgelder, Motorsport-Erfahrung und viel Know-how investiert, ehe der erste 400-km/h-Reifen den Härtetest bestand.

Mit Tricks zur geforderten Haltbarkeit

Die Profilstollen haben bei diesem Reifen nur eine Höhe von fünf Millimetern. So kann der beschriebene Kraftanstieg stets beherrscht werden. Damit bleiben allerdings nur zwei Millimeter Profilhöhe für den Reifenverschleiß. Ergo: Die Reifenentwickler mussten über andere Wege für Verschleißminimierung sorgen. Chef-Techniker Helge Hoffmann aus der Michelin-Entwicklung plaudert aus dem Nähkästchen: "Das Profil ist asymmetrisch, an der Außenkante sitzen massive Blöcke zur kraftvollen Kurvenabstützung, an der Innenseite befinden sich dagegen mehr Profileinschnitte für bessere Nasshaftung."

En als een Bugattirijder zijn snelheid niet aanpast:
http://auto.see-blog.net/bugatti-veyron-unfall-1.htm

365 mm breed heeft sneller aquaplaning, die moet er bij 3 mm af... bekijk het profiel:
http://data.motor-talk.de/data/galleries/526823/20911/bugatti-veyron-reifen-unglaubliche-365.JPG

Recente "goedkope" Bugatti Veyron band (maar wslk maar toegelaten tot 360 kmh, zoals de Continental Vmax):
http://www.reifensuchmaschine.de/Sommerreifen-345-30-R19-105-Z-Y-MICHELIN-PILOT-SPORT-CUP.html
ook meer voor´t circuit, maar wel ook voor de weg toegelaten.

snelste serieband tot 360 kmh voor de weg (tot 325 mm br.):
http://www.sueddeutsche.de/automobil/748/328610/text/
http://www.conti-online.com/generator/www/at/de/continental/automobil/themen/pkw/sommer/conti_sport_contact_vmax/contisportcontactvmax_de.html
« Laatst bewerkt op: zondag 31 januari 2010 - 18:19:49 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline marc

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 714
Re: Ruim 30 doden/jaar minder door veiligere wegrandinfra in NL
« Reactie #193 Gepost op: zondag 31 januari 2010 - 21:01:01 »
Citaat van: Jozef
Op een droog wegdek wordt er in Formule 1 met banden zonder profiel gereden.

In de motorwereld zijn het banden met een zeer zachte rubbercompount nl. de shlickbanden. Het is dan ook wegwerpmateriaal na één volledige wedstrijd te hebben gereden.
De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

Offline marc

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 714
Re: Ruim 30 doden/jaar minder door veiligere wegrandinfra in NL
« Reactie #194 Gepost op: zondag 31 januari 2010 - 21:22:52 »
Citaat van: Michel
Nog zo´n winter in Europa en het zal er wel van komen, Marc. In gans Europa roeren bepaalde politiekers zich, D heeft de aanzet gegeven, andere landen zijn gevolgd.

Hoog tijd dat die wetgeving erdoor komt, Michel. Maar België bengelt niet alleen achteraan op gebied van ongevalcijfers. Ook op gebied van initiatief ter verbetering en bevordering van de verkeersveiligheid.
De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be