Auteur Topic: Proefrit met een Tesla Roadster  (gelezen 20985 keer)

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Offline sceptisch

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 300
Re: Proefrit met een Tesla Roadster
« Reactie #30 Gepost op: maandag 29 december 2008 - 00:31:27 »
De gewone zonnecellen halen een rendement van tot zo'n 20%, die zonnecellen die een rendement van 40% halen zijn louter interessant voor de ruimtevaart aangezien je meer energie nodig hebt voor de productie dan dat ze opleveren. 
Er lopen (tal van?) interessante en beloftevolle projecten om de zonnecellen veel efficiënter te maken.
De rijkelijke aanwezigheid van energie-rijke fossiele brandstoffen heeft ons goed geholpen voor onze technologische en wetenschappelijke ontwikkeling maar ik vrees dat het tevens een rem is geweest om de alternatieven verder te ontwikkelen. Hopelijk gaat er snel voldoende geinvesteerd worden in dit soort alternatieven zodat we ruim op tijd klaar zijn voor de omschakeling naar hopelijk duurzamere technologie (hopelijk, want er zijn helaas ook niet-duurzame alternatieven) met weinig milieuvervuiling en meer comfort.
Ik ben het met je eens dat het onwaarschijnlijk is dat waterstofgas een beter alternatief gaat zijn dan een combinatie van electrische batterijen en zonnecellen. Hoe je het ook wendt of keert, bij het opwekken, de distributie en de opslag van waterstofgas gaat er meer energie verloren dan bij de directe afname van stroom. Wanneer de actieradius van de batterijtjes nog substantieel toeneemt, hetgeen verwacht wordt, en de oplaadtijd gereduceerd kan worden tot bijvoorbeeld minder dan 15-30 minuten dan is een electrische auto ook voor lange afstanden een uistekend vervoersmiddel. Die gedwongen pauzes zijn toch nodig om veilig te kunnen rijden dus dat zie ik niet als een probleem.

Ik voorspel dat een toename van kernenergie-centrales voor de middenlange termijn een uitstekende oplossing is. De veiligheid van deze centrales (de nieuwe ontwerpen) is uitstekend. De opslag is nog een probleem maar geen probleem wat niet op te lossen is, vermoedelijk is opslag onder de grond, ergens waar de grond stabiel is, de beste strategie. Wanneer deze plaatsen goed in kaart worden gebracht en deze opslagplaatsen regelmatig worden gecontroleerd dan hoeft dit niet een al te groot probleem te zijn. Het grootste nadeel vind ik dat het zo verschrikkelijk lang duurt voordat dat kernafval weer terug veilig is en dat we hierdoor wellicht vele generaties opzadelen met ons energie-probleem.
Zoals iedereen hier wel zal weten kan er ook nog de nodige uranium uit de zee worden gehaald, dit is duurder maar het lijkt er op dat het wel een realistisch alternatief is als soort van noodoplossing.
Voor de lange termijn zullen zonnecellen zonder enige energie een zeer belangrijke bijdrage gaan leveren aan onze energie-behoefte, kernfusie zou interessant kunnen zijn maar heeft vermoedelijk als nadeel dat het voor een klein landje als België niet mogelijk zal zijn om meer dan 1 centrale te hebben voor het ganse land (heb ik me laten vertellen door een deskundige). Ik heb kernfusie echter zeker nog niet afgeschreven gezien de immens indrukwekkende vooruitgang in deze technologie (ook voor technologische leken, wat ik zelf overigesn ook ben, is het m.i. zeer interessant om er eens wat over te lezen).
...
Windmolens hebben 1 groot nadeel: er is weinig ontwikkeling mogelijk aangezien we de mechanica al zeer goed beheersen.
Hooguit kan je nog wat experimenteren met constructies die nog veel hoger komen (hoeft niet per sé 1 paal te zijn met 1 grote molen) maar echt spectaculaire winsten voor eenzelfde kostprijs verwacht ik niet.
Van zonnecellen en electrische batterijen daarentegen is het zeer duidelijk en evident dat er nog zeer veel verbetering mogelijk is.
Vergeet niet dat 'we' al honderden jaren al zeer goed zijn in de mechanica, dat is een koud kunstje voor wetenschappers. In de chemie en de fysica ontdekken 'we' nog steeds jaarlijks van alles.
Aangezien windmolens op dit moment al niet zo veel meer energie opleveren dan dat er aan energie is gestopt in de productie en de plaatsing heb ik er mijn twijfels over ofdat we over enkele decennia nog wel nieuwe windmolens zullen plaatsen.

Was iedereen maar zo'n technologische leek  ;)

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Proefrit met een Tesla Roadster
« Reactie #31 Gepost op: maandag 29 december 2008 - 00:59:05 »
[Vergeet niet dat 'we' al honderden jaren al zeer goed zijn in de mechanica, dat is een koud kunstje voor wetenschappers.
Nu nog de perpetuum mobile.
Perpetuum mobile? Wacht eens de cirkel is rond en we zijn terug bij : http://nl.wikipedia.org/wiki/Nikola_Tesla  ;D
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Proefrit met een Tesla Roadster
« Reactie #32 Gepost op: maandag 29 december 2008 - 01:03:46 »
zonnepanelen hebben ook 1 groot nadeel : er is niet altijd zon (licht)

Er zijn wel degelijk zonnecellen die electriciteit leveren in het donker. Hint ! ... 'licht' is niet het enige gedeelte van het spectrum.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Proefrit met een Tesla Roadster
« Reactie #33 Gepost op: maandag 29 december 2008 - 01:07:39 »
Ik werk er regelmatig mee, in de 'micro'luchtvaart (RC). Moeilijk te verwerken is het niet als je uitgaat van staafjes, buisjes en plaatmateriaal, maar het aanmaken van grote en complexe stukken blijft een procédé waarvan de massaproductie nog in de kinderschoenen staat.

Nog een vliegtuig-freak op het forum ?  ;D

Ik ken een aantal mensen in de club waar ik actief ben die van RC zijn overgestapt naar full-size. Wat zijn je favoriete types waar je mee bezig bent ?

Mijn favorieten:

- Ls1f
- Janus C
- Duo Discus
- ASK 21
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: Proefrit met een Tesla Roadster
« Reactie #34 Gepost op: maandag 29 december 2008 - 02:33:31 »
't Is niet dat er nu een enorm tekort is aan de basisgrondstoffen voor koolstofvezel...
We gaan wel een alternatieve methode moeten gebruiken om propeen aan te maken zogauw de fossiele brandstoffen opgeraken.
Klik in sequentiële volgorde de links aan en je zal binnen 1-2 minuten wel zien waar ik het over heb.

http://en.wikipedia.org/wiki/Carbon_fiber#Synthesis
http://en.wikipedia.org/wiki/Polyacrylonitrile
http://en.wikipedia.org/wiki/Acrylonitrile#Production
http://en.wikipedia.org/wiki/Propylene#Synthesis

Citaat
Maar als er veel vraag is, en maar een beperkt aantal bedrijven die het kunnen verwerken, kunnen ze hun prijs verhogen. Wees gerust, de crisis zal dat wel terugschroeven.
Voor de korte termijn is dit waar. In een gunstig geval zal echter binnen een niet al te lange tijd de productie uitgebreid worden zodat het aanbod terug aansluit op de vraag m.a.g. dat carbon terug even duur of zelfs goedkoper wordt, immers zal er bij een grotere productie eerder een lagere prijs mogelijk zijn dan bij een kleinere productie dankzij effecten als schaalvoordeel en technologische innovatie.
Citaat van: sniper
Citaat van: BBB
Windmolens hebben 1 groot nadeel:
er is niet altijd wind
Nog een nadeel inderdaad. ;)

Citaat
zonnepanelen hebben ook 1 groot nadeel : er is niet altijd zon (licht)
Bedoel je hiermee dat zonnepanelen die buiten staan niet of nauwelijks (straatverlichting) werken wanneer het nacht is (of wanneer er een zonsverduistering is ;D) of bedoel je hiermee dat het een probleem zou zijn dat in ons deel van de wereld de zon minder fel schijnt en dat het bij ons vaker bewolkt is dan in andere delen van de wereld?
Dat laatste is volgens mij niet zo'n groot probleem met het oog op de elektriciteits-productie als dat veel mensen denken aangezien zonnecellen ook bij bewolkt weer nog steeds behoorlijk wat electriciteit opwekken. Wellicht gaat het wel een uitdaging worden om er voor te zorgen dat zonnecellen ondanks de wisselende stroomproductie steeds de juiste hoeveelheid stroom leveren aan apparaten of om de apparaten bestendig te maken tegen een wisselende hoeveelheid stroom (nu speculeer ik)?

Citaat van: sceptisch
Was iedereen maar zo'n technologische leek  ;)
Dank je, het helpt veel wanneer je wat interesse hebt.

Ik heb nog even een verspreking verbeterd.
Citaat van: BBB
Voor de lange termijn zullen zonnecellen zonder enige twijfel een zeer belangrijke bijdrage gaan leveren aan onze energie-behoefte...

Citaat van: JC
Er zijn wel degelijk zonnecellen die electriciteit leveren in het donker. Hint ! ... 'licht' is niet het enige gedeelte van het spectrum.
Infrarood?
Heb je een linkje?


Edit: energie-productie verbeterd in elektriciteitsproductie. :-[
« Laatst bewerkt op: maandag 29 december 2008 - 02:53:57 door BBB »

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Proefrit met een Tesla Roadster
« Reactie #35 Gepost op: maandag 29 december 2008 - 09:22:08 »

Citaat
zonnepanelen hebben ook 1 groot nadeel : er is niet altijd zon (licht)
Bedoel je hiermee dat zonnepanelen die buiten staan niet of nauwelijks (straatverlichting) werken wanneer het nacht is (of wanneer er een zonsverduistering is ;D) of bedoel je hiermee dat het een probleem zou zijn dat in ons deel van de wereld de zon minder fel schijnt en dat het bij ons vaker bewolkt is dan in andere delen van de wereld?
Dat laatste is volgens mij niet zo'n groot probleem met het oog op de elektriciteits-productie als dat veel mensen denken aangezien zonnecellen ook bij bewolkt weer nog steeds behoorlijk wat electriciteit opwekken. Wellicht gaat het wel een uitdaging worden om er voor te zorgen dat zonnecellen ondanks de wisselende stroomproductie steeds de juiste hoeveelheid stroom leveren aan apparaten of om de apparaten bestendig te maken tegen een wisselende hoeveelheid stroom (nu speculeer ik)?
Citaat van: JC
Er zijn wel degelijk zonnecellen die electriciteit leveren in het donker. Hint ! ... 'licht' is niet het enige gedeelte van het spectrum.
Infrarood?
Heb je een linkje?

wat ik bedoelde is dat zonnepanelen 's nachts geen stroom leveren,
maar dat is dus blijkbaar weeral achterhaald
zonder dat men de wereld daarvan op de hoogte bracht :)
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Proefrit met een Tesla Roadster
« Reactie #36 Gepost op: maandag 29 december 2008 - 11:33:01 »

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Proefrit met een Tesla Roadster
« Reactie #37 Gepost op: maandag 29 december 2008 - 13:15:43 »
ik bedoel de rivieren van belgië
ik ben nu een test aan het opzetten, en binnen een jaartje kan ik zeggen wat mogelijk is
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Proefrit met een Tesla Roadster
« Reactie #38 Gepost op: maandag 29 december 2008 - 19:09:01 »
BBB, niet enkel Carbon is interessant, ook PVC en polycarbonaten hebben prima eigenschappen voor de nieuwere auto's en zijn dan ook nog eens heel goed te recyleren.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Proefrit met een Tesla Roadster
« Reactie #39 Gepost op: maandag 29 december 2008 - 19:38:59 »

Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde element nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 
« Laatst bewerkt op: zaterdag 06 augustus 2011 - 00:54:42 door jozef »
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Proefrit met een Tesla Roadster
« Reactie #40 Gepost op: maandag 29 december 2008 - 21:08:23 »
Citaat
Spot
In het ook hier te lande populaire 'Top gear' wordt tot dusver hard gelachen met elektrische auto's, en onlangs gingen de makers wel heel ver door de levensduur van een batterij te vervalsen. Maar dat neemt niet weg dat de huidige generatie elektrische auto's wel milieuvriendelijk maar niet echt sportief zijn. Sneller dan 80 kilometer gaan ze niet, en je kunt net van Antwerpen naar Brussel rijden voordat de batterijen moeten worden opgeladen.
voor de echte 'top-gear fans'
die wisten al dat vorige week een redelijk onderdeel van top-gear gewijd was aan een electrische auto die 160 km/u rijd en goed 600 km kan rijden zonder te moeten tanken

voor ge wilt spotten, moet ge het programma wel een beetje volgen

dat voertuig werd door Jeremy Clarkson en de zijnen als de belangrijkste ontwikkeling sinds de uitvinding van het motorvoertuig bestempeld
hoewel sommigen onder ons het niet zo goed vinden, de kenners zijn onder de indruk
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Proefrit met een Tesla Roadster
« Reactie #41 Gepost op: maandag 29 december 2008 - 21:18:10 »
Citaat
Spot
In het ook hier te lande populaire 'Top gear' wordt tot dusver hard gelachen met elektrische auto's, en onlangs gingen de makers wel heel ver door de levensduur van een batterij te vervalsen. Maar dat neemt niet weg dat de huidige generatie elektrische auto's wel milieuvriendelijk maar niet echt sportief zijn. Sneller dan 80 kilometer gaan ze niet, en je kunt net van Antwerpen naar Brussel rijden voordat de batterijen moeten worden opgeladen.
voor de echte 'top-gear fans'
die wisten al dat vorige week een redelijk onderdeel van top-gear gewijd was aan een electrische auto die 160 km/u rijd en goed 600 km kan rijden zonder te moeten tanken

voor ge wilt spotten, moet ge het programma wel een beetje volgen

dat voertuig werd door Jeremy Clarkson en de zijnen als de belangrijkste ontwikkeling sinds de uitvinding van het motorvoertuig bestempeld
hoewel sommigen onder ons het niet zo goed vinden, de kenners zijn onder de indruk
Het is niet mijne spot.
Ik kijk zo nu en dan wel naar top-gear maar verleden week heb ik niet gezien, toen was ik pinten kappen. ;D
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Proefrit met een Tesla Roadster
« Reactie #42 Gepost op: maandag 29 december 2008 - 23:37:19 »
Het is niet mijne spot.
dat had ik ook zo verstaan
daarom had ik ook geen naam bij de quote staan ;)
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline sceptisch

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 300
Re: Proefrit met een Tesla Roadster
« Reactie #43 Gepost op: dinsdag 30 december 2008 - 00:01:29 »
Ik werk er regelmatig mee, in de 'micro'luchtvaart (RC). Moeilijk te verwerken is het niet als je uitgaat van staafjes, buisjes en plaatmateriaal, maar het aanmaken van grote en complexe stukken blijft een procédé waarvan de massaproductie nog in de kinderschoenen staat.

Nog een vliegtuig-freak op het forum ?  ;D

Ik ken een aantal mensen in de club waar ik actief ben die van RC zijn overgestapt naar full-size. Wat zijn je favoriete types waar je mee bezig bent ?

Mijn favorieten:

- Ls1f
- Janus C
- Duo Discus
- ASK 21


Mooi. Ik vlieg zelf met T-Rex 450, e-Hawk 1500 en RCDisc, of soms mee als radiooperator in een R44.

Offline sceptisch

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 300
Re: Proefrit met een Tesla Roadster
« Reactie #44 Gepost op: dinsdag 30 december 2008 - 00:18:36 »
Citaat van: JC
Er zijn wel degelijk zonnecellen die electriciteit leveren in het donker. Hint ! ... 'licht' is niet het enige gedeelte van het spectrum.
wat ik bedoelde is dat zonnepanelen 's nachts geen stroom leveren,
maar dat is dus blijkbaar weeral achterhaald
zonder dat men de wereld daarvan op de hoogte bracht :)

Zeg niet dat je er niet aan gedacht had om de pakweg 300W per vierkante meter te proberen te recupereren die de aarde 's nachts, en zelfs bij vriestemperaturen, als blackbody straling terug de ruimte instuurt ?