Auteur Topic: Smogalarm !  (gelezen 19147 keer)

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
Smogalarm !
« Gepost op: maandag 29 december 2008 - 20:41:31 »
Morgen is het weer zover, men gaat nog maar eens het smogalarm activeren. De snelheid op een aantal snelwegen en ringwegen wordt dus teruggebracht tot 90 km/u. Het effect van de maatregel is sowieso al zeer gering. Morgen zal het echter nog veel minder zijn dan gewoonlijk. Voor de paar mensen die nog aan het werk zijn deze laatste dagen van het jaar is het al overduidelijk. Er is nauwelijks verkeer op de wegen, dus is er al veel minder uitstoot. Eigenlijk is het voorkomen van een smogalarm in deze periode het beste bewijs dat het verkeer er voor bijzonder weinig tussen zit.

Men gaat zeker extra controleren, misschien nog een laatste kans om aan het quotum boetegelden te geraken voor 2008 ?
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jo

• Meer dan expert
Re: Smogalarm !
« Reactie #1 Gepost op: maandag 29 december 2008 - 21:20:00 »
Vandaag mijn km/h quota maar veilig gesteld met 160/h. ::)
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline sceptisch

• Expert
« Reactie #2 Gepost op: maandag 29 december 2008 - 21:49:45 »
Hoewel er morgen waarschijnlijk geen mist zal zijn (en dus ook geen smog) en mijn wagen geen fijn stof uitstoot, neem ik morgen het zekere voor het onzekere en rij dan maar dwars door de stad ipv de autosnelweg te gebruiken. Da's onder die voorwaarden sneller.

The law of unintended consequences aan het werk.

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: maandag 29 december 2008 - 22:04:24 »
Omdat het de vorige keren niets uithaalde gaan we het toch nog eens proberen, we blijven proberen tot het lukt !  :-X

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #4 Gepost op: maandag 29 december 2008 - 23:33:29 »
Wel tof om te rijden nu, bijna geen kat op baan. Precies 30 jaar geleden.
Nadeel, struikrovers zoals 300 jaar geleden maar dan de moderne legale versie ervan.

B.T.W. sinds de start van de alcoholcampagne bijna 4000 (vierduizend) kilometer gereden.
Kan me niet direkt geen "blauw" meer herinneren gezien te hebben (behalve dan met geblindeerde ruiten in de middenberm) in die tijd en een alcoholcontrole al zeker niet. Is het te koud mischien om buiten te komen en zitten ze thuis bij de kachel naarstig pijpjes te blazen om aan het extra aantal te geraken?

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #5 Gepost op: maandag 29 december 2008 - 23:54:14 »

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 30 december 2008 - 00:31:56 »
Zowel metingen als theoretische berekeningen hebben aangetoond dat het smogalarm geen significant of zelfs een negatief effect heeft.
Op een voormalig forum is was dit uitgebreid gedocumenteerd dus ik ga niet de moeite doen om het nog eens een keer op te zoeken.

Hoewel er morgen waarschijnlijk geen mist zal zijn (en dus ook geen smog) en mijn wagen geen fijn stof uitstoot, neem ik morgen het zekere voor het onzekere en rij dan maar dwars door de stad ipv de autosnelweg te gebruiken. Da's onder die voorwaarden sneller.
Wat één verklaring is waarom er zelfs een negatief effect kan zijn. Een andere mogelijk verklaring is bijvoorbeeld dat er meer filevorming zou kunnen optreden door de lagere maximum-snelheid.

Citaat
The law of unintended consequences aan het werk.
Wellicht neemt de overheid deze unintended consequence voor lief in ruil voor extra boete-inkomsten en het politieke profiel (voor zo ver er mensen zijn die er in trappen) dat de overheid 'iets voor het milieu doet'.

Morgen is het weer zover, men gaat nog maar eens het smogalarm activeren. De snelheid op een aantal snelwegen en ringwegen wordt dus teruggebracht tot 90 km/u. Het effect van de maatregel is sowieso al zeer gering. Morgen zal het echter nog veel minder zijn dan gewoonlijk. Voor de paar mensen die nog aan het werk zijn deze laatste dagen van het jaar is het al overduidelijk. Er is nauwelijks verkeer op de wegen, dus is er al veel minder uitstoot. Eigenlijk is het voorkomen van een smogalarm in deze periode het beste bewijs dat het verkeer er voor bijzonder weinig tussen zit.
Geen bewijs maar wel een serieus te nemen indicator maar als het niet in het politieke straatje past...
« Laatst bewerkt op: dinsdag 30 december 2008 - 00:39:26 door BBB »

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 30 december 2008 - 10:15:47 »
Waar is de snelheid nu net beperkt? Op een mapje op het nieuws zag ik dat de snelheid niet beperkt was op de E313 Tessenderlo - Hasselt? Ik moet daar morgenavond zijn, en zou hier graag zeker van zijn, zodat ik geen ongewenste post ontvang.
Kijk naar de C43-90-smog-borden zou ik zeggen. Zonder die borden blijft de 120 kmh...  :D

Als ge het Belang van Limburg (live) als betrouwbare bron aanvaardt:
Letterlijk geciteerd:
Citaat
In Limburg is de beperking niet van toepassing.

Op de E313 Antwerpen-Luik geldt wel de lagere 90 kmh in beide richtingen tussen Antwerpen-Oost en Geel-Oost, en op de E314 Leuven-Lummen in beide richtingen tussen Heverlee en Winksele.

Wie gelooft überhaupt deze regering nog ?   :D   Euhmm is er alweer ene ?  ;D
« Laatst bewerkt op: dinsdag 30 december 2008 - 10:18:04 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 30 december 2008 - 10:19:58 »
Zowel metingen als theoretische berekeningen hebben aangetoond dat het smogalarm geen significant of zelfs een negatief effect heeft.
Op een voormalig forum is was dit uitgebreid gedocumenteerd dus ik ga niet de moeite doen om het nog eens een keer op te zoeken.
Idd, die buitenlandse (NL) studies die dat zwart op wit aantoonden passen niet in de Belgische kraam...
(die NL-studie vind ik voorlopig niet)

ONLY Belgium...  :'(

btw. er is nochtans een Be-studie - enkel over vrachtwagens 90>80 -  die zegt dat 10 kmh minder snel de *fijnstofuitstoot verhoogt !
2+2 = 3  in Be hé  ;)

page 10  http://www.mobielvlaanderen.be/pdf/persberichten/eindrapport-vito.pdf
Citaat
5.1.2 Scenario 1: effect van een snelheidsverlaging van 90 km/h naar 80 km/h
In scenario 1 hebben we bekeken wat de milieu-impact is door de snelheidslimiet voor zware vrachtwagens te verlagen van 90 km/h naar 80 km/h.
We hebben dit voor de vier gewichtsklassen (3,5-7,5 ton, 7,5-16 ton, 16-32 ton en 32-40 ton) afzonderlijk berekend en ook voor de totale vloot (zware vrachtwagens die op diesel rijden tijdens normaal verkeer op autosnelwegen).
In Tabel 1 geven we de procentuele hoeveelheid uitstoot weer bij overschakeling van 90 km/h naar 80 km/h als snelheidslimiet.

Indien we naar de totale vloot kijken zien we dus een daling van de CO2-vlootemissiefactor (of verbruik) met 5 à 10 %, een stijging van de NOx-vlootemissiefactor met 2 à 3 % en een stijging van de PM-vlootemissiefactor met 3 à 4 %.
*PM= fijne roetdeeltjes, hoofdverantwoordelijk voor wintersmog.
NOx= is meer verantwoordelijk voor zomersmog in verbinding met UV-straling.

Waar de turbodieselmotoren van vrachtwagens afgestemd zijn om ca 90 kmh aan te houden met beste roetverbranding is dat voor de *meeste (turbo)dieselauto´s ook niet veel anders, die zijn eerder afgestemd om 110-130 kmh op de snelweg aan beste roetverbranding te rijden (bij ca. optimale turbodruk/koppel in hoogste versnelling)
*uitzonderingen zijn er : eerder zeer kleine/lichte dieselmotoren, ook zonder turbo, en ...
« Laatst bewerkt op: dinsdag 30 december 2008 - 11:08:41 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #9 Gepost op: dinsdag 30 december 2008 - 10:57:19 »

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #10 Gepost op: dinsdag 30 december 2008 - 11:42:41 »
Als we maar 90 kmh mogen rijden* op die snelwegen waar er smogalarm is (soms moeten we er zelfs niet zijn), waarom moeten alle autobestuurders en -passagiers  euhm 33% langer (als bij 120 kmh-kruissnelheid) die giftige stofdeeltjes daar inademen ?  ;D   ;)

*hopelijk hinderen we daar de camions niet, want die stoten meer uit aan 80 als aan 90, mogen die camions eigenlijk nu overal inhalen want hun kmh-aanduiding gaat over ´t algemeen veel juister...
© Koning Willem I

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #11 Gepost op: dinsdag 30 december 2008 - 19:29:26 »
De borden 90-smog zijn dan nog eens bijzonder slecht geplaatst. Ter hoogte van de afritten is er dikwijls een zone waar men vergeet terug een bord te plaatsen waardoor men plots weer 120 km/u mag. Als je in Brussel de A201 neemt, mag je daar plots ook op het eerste stuk 120 km/u (2x2 met middenberm). Aan de werken in Vilvoorde wordt de 90-smog opgeheven door de borden van de werken waardoor weer enkele km 120 km/u mag gereden worden. Kortom een grote onduidelijke soep.

Bovendien krioelt het in deze omstandigheden van de schoolmeesterkes die op het linkervak 90 km/u rijden waar 120 km/u is toegelaten.

Deze morgend kon ik op mijn verplaatsing van Mechelen naar Evere mijn motor zelfs niet volledig op bedrijfstemperatuur krijgen, wat bij 120 km/u wel zou lukken. Dit heeft natuurlijk ook wel te maken met het feit dat mijn verwarming vol aanstaat. Het doet in ieder geval geen goed om mijn fijnstof uitstoot.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Daffodil31LE

• Expert
  • Pienter Pookje
« Reactie #12 Gepost op: dinsdag 30 december 2008 - 19:44:26 »
Heel die "smog"-beperking is 1 grote inzamelingsactie om op de laatste dagen van 2008 zoveel mogelijk geld te roven van de modale automobilist.

Ze moeten die nieuwe regering(en) toch ergens van bekostigen, nietwaar?

Net zoals in de wegcode moet er ook eens met een heel grove bezem (of met een vlakgum danwel tipp-ex) door de hoeveelheid regeringen in dit kleine pokkelandje worden gegaan.
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #13 Gepost op: dinsdag 30 december 2008 - 21:56:05 »
Deze morgen iedereen behalve de buitenlanders slaafs tegen 80-85.
Vanavond was het nog maar 50% die rond de 90 reed.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #14 Gepost op: woensdag 31 december 2008 - 01:35:37 »
Deze morgen iedereen behalve de buitenlanders slaafs tegen 80-85.
Vanavond was het nog maar 50% die rond de 90 reed.

Twas inderdaad "gezellig" zoals dat heet.
De vrachtwagens en de Belgen in accordeonfille tegen 70/90 km/u op de rechter- en middenrijstrook en de buitenlanders tegen 120+ op de linkerrijstrook.
Ik heb vandaag 650km gereden met m'n aanhanger mee en had een gemiddeld verbruik die 1,8 liter/100 hoger lag dan normaal met een geladen aanhanger + daarbij een veel hoger risico op kop-staartaanrijding tijdens het versnellen/vertragen bij fille bij eigenlijk niet zo druk verkeer. ::)